Wat is er nieuw

Repareren 80cm Aquarium

Sluikreclame? heb er geen aandelen hoor, buiten elke andere kit is die van den braven gewoon de beste om te gebruiken niet meer of minder.

Dan mis ik nogsteeds onderbouwde argumenten over waarom dat zo is

(niet dat ik beweer dat het niet zo is, maar zonder onderbouwing ga ik zoizo niets aannemen)

Mijn advies, zoek daar niet naar en neem het gewoon aan.of kijk op hun site misschien dat dit wat verhelderend werkt of jou kan overtuigen.

Leuk stukje sluikreclame?

Ik mis de gegevens waarom juist die ene soort wel en alle andere niet?
Fungicides zijn namelijk schadelijk voor het levende organisme in aquariums. Om die reden zit er in een aquarium kit geen fungicide maar azijnzuur.

Stond in dat stuk wat ik eerder postte, en dat lijkt me toch genoeg onderbouwing?

Dan mis ik nogsteeds onderbouwde argumenten over waarom dat zo is
Ik zou eerder dit in de gaten houden , dit gaat wellicht nog een stuk verder "groeien" ...
Je hebt nu al "bezweken toestand" , en je bak is nog niet halfvol .....
Ergens is er iets helemaal verkeerd gegaan .

20241225_145909.jpg

De kit is daar wat verder aangedrukt dan op de rest van de rand. Er zit nog wel kit, maar heel dun. Heb een betere foto een paar posts terug gepost. Dit was dus al voor er water in ging en is (nog) niet erger geworden. Denk jij echt dat hij daarop gaat bezwijken?

Verder even ter verduidelijking, dit is voor mij een leer projectje.
Ik weet dat ik daarmee risicos neem maar denk dat met wat goed onderbouwde adviezen van de ervaringsdeskundigen hier het zeker goed moet komen.
Al moet ik het 3x opnieuw doen

Er zit nog wel kit, maar heel dun.
Dat weet ik , daarom zie je dat ook zo , te dun om iets op te vangen en wellicht in combinatie met een te korte uitharding .
Ik heb ook zo een bakje (van aquariumbouwer) , dat dit vertoont , nooit lang gevuld en dient als opbergbak .

Of die bezwijkt , dat weet ik niet , maar meestal gebeurt dat op momenten dat je er niet bent ...
Ik zou het risico niet nemen .

Mocht je opnieuw beginnen met azijnzuurkit , wacht dan minstens 3-4 weken tot vullen !

48 uur is voldoende, dan ruik je de zure lucht ook niet meer en kun je met je nagel uittesten dat de kit voldoende is uitgehard.

48 uur is voldoende, dan ruik je de zure lucht ook niet meer en kun je met je nagel uittesten dat de kit voldoende is uitgehard.
In gunstige omstandigheden haal je misschien 1,5mm uitharding per dag (vanaf elke kant gezien waar er lucht aan kan)
Tel maar uit hoe lang je moet wachten , met een nagel uittesten zegt niks over de uitharding .

Over de uithardingstijd van de juiste kit voor het plakken van aquaria/glas
de genoemde 24 uur dan is alleen de bovenlaag soms lichtelijk uitgehard hangt samen met temperatuur en luchtvochtigheid
de volledige sterkte wordt pas bereikt na 2 a 3 weken.
vandaar dat ook de echte bakken bouwers een levertijd aanhouden van 4 tot 6 weken
linkje van een kit https://www.kitcentrum.nl/siliconenkit/aquarium-kit/ottoseal-s28-310ml-p:57/
Nog iets heb je nou mdf paneel als onderplaat onder je bak liggen 😱 en zo te zien de randen niet beschermt das vragen om problemen
1735205947360.png

in principe zijn alle siliconekitten op azijnzuur basis (want goedkoop) .
er zijn voor bepaalde toepassingen speciale zuurvrije varianten.

In een speciale aqariumkit komen bepaalde voor waterleven schadelijke stoffen niet/nauwelijs voor

Kit heeft een dikte nodig
het gebruik van klemmen en spanbanden is niet handig
maak een mal of gebruik eventueel tape.

na een dag is de kit nog niet op sterkte wachte een paar weken

Heb er eens een nachtje over geslapen en denk dat ik toch opnieuw ga beginnen.
Dat randje luchtbelletjes zit me toch niet lekker.
Ronde 2 laat ik dan ook zeker 2 weken uitharden, dan zou het zeker goed moeten komen lijkt me

Er ligt op het moment inderdaad een stuk onbeschermd mdf onder de bak. Hier zie je heel goed op als hij ergens begint te druppelen en dit had ik liggen. Zodra ik vertrouwen in de bak heb gaat er gelakt multiplex onder.

Glas in de glasbak en tubes kit in het depot.
Bij hornbach zoiets vers van de pallet!
Dat is tegenwoordig zo efficient goedkoper geworden.
Ciano 60 standaard , heb je alles erbij dat is hier niet na te bootsen.

Het lijkt er op dat de ruit hier wat harder aangedrukt is dan op andere stukken en de kit wat tussen het glas uit geduwd is.

.....dit heeft mijn nieuwsgierigheid wel gewekt welke mijn LFS had geadviseerd om mijn achterwand mee te verlijmen, een siliconen speciaal voor volglas aquariums.

https://www.soudalshop.nl/siliconenkit/aquarium-kit/soudal-silirub-aq-300ml-p:1891/&cc=230

Geadviseerd wordt om tussen de zijkanten en tussen de zijkant en de bodem een voeg aan te houden van 1 à 2 mm dikte. Inwendige hoeken afwerken als driehoekige voeg van 3 tot 5 mm afhankelijk van het waterniveau

1000018838.jpg

1000018837.jpg

Laatst bewerkt:
Glas in de glasbak en tubes kit in het depot.
Bij hornbach zoiets vers van de pallet!
Dat is tegenwoordig zo efficient goedkoper geworden.
Ciano 60 standaard , heb je alles erbij dat is hier niet na te bootsen.
Gefeliciteerd, maar zo zit ik gelukkig niet in elkaar

.....dit heeft mijn nieuwsgierigheid wel gewekt welke mijn LFS had geadviseerd om mijn achterwand mee te verlijmen, een siliconen speciaal voor volglas aquariums.

https://www.soudalshop.nl/siliconenkit/aquarium-kit/soudal-silirub-aq-300ml-p:1891/&cc=230

Geadviseerd wordt om tussen de zijkanten en tussen de zijkant en de bodem een voeg aan te houden van 1 à 2 mm dikte. Inwendige hoeken afwerken als driehoekige voeg van 3 tot 5 mm afhankelijk van het waterniveau

Bekijk bijlage 383135
Bekijk bijlage 383136
IK zal de technische data van die kit ook eens bekijken.
Vooralsnog Is het plan om de huidige tube kit op te maken.

Is dat nou werkelijk met een duim eronder dat jij gelukkig zo niet in elkaar zit??
Nou dat is denk ik een duim van mij en ik vindt dat als je wel technisch bent en iets kan repareren dat je dat gerust kan doen voordat je geld uitgeeft. Een 80cm kost geen vermogen maar voor veel mensen kan het best een flinke uitgave zijn. Dus ja waarom niet iets proberen voordat je het weggooit.
Ik koop soms dingen nieuw omdat ik niet de capaciteit heb om bepaalde zaken te maken maar ja het is en blijft toch zonde. Dus ik kan het wel waarderen dat de TS zegt ik zit zo niet in elkaar en ben er best wel jaloers op ;)k

Het lijkt er op dat de ruit hier wat harder aangedrukt is dan op andere stukken en de kit wat tussen het glas uit geduwd is.

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee maar ben gewoon nieuwsgierig………

Losstaand van de discussie of dit wel de juiste kit is, gewoon lekker ervaring opdoen en daar is niets mis mee.

Glas is enigszins flexibel, was dat de plek waar een spanband heeft gezeten?
Misschien kan je met een stevig stuk hout de druk van spanband verdelen over de gehele lengte.

De spanband heeft daar in de buurt gezeten, maar niet op een manier dat mij lijkt dat het daarmee te maken had.
Ik denk dat ik gewoon wat te enthousiast aan het aandrukken geweest ben.

Net de ruit weer los gehaald en nu ben ik er zeker van, deze kit, zelfs nog niet 100% uitgehard, zat nu al sterker vast dan de oude kit, zelfs op de plekken waar die nog prima zat!
morgen dus weer kitresten peuteren en kijken of ik hem dan ook nog gelijmd krijg 🙂

Je kunt ook op youtube een simpele tutorial bekijken over hoe glas gelijmt word.
Zonder gepruts mja het is maar net zoals het is.

morgen dus weer kitresten peuteren en kijken of ik hem dan ook nog gelijmd krijg 🙂

Dan moet je heel veel aandacht schenken aan het ontvetten (nog meer als anders)
Verse kit is zo vettig als wat (en zelfs met aceton moeilijk te verwijderen)
Tegenwoordig gebruik ik zelf een staalborsteltje op een accumachientje om kit eraf te halen , werkt beter als een mesje en 50x sneller .

Heb het de 1e keer grof met een mes weggesneden en vervolgens met een stukje scotchbrite en wat spiritus ontvet.
Straks eens kijken of dat deze keer ook lukt!
Bedankt voor de tip in ieder geval 🙂

kitverwijder gebruik je om geheel harde kit te verwijderen.

Indien nog niet geheel hard gebruik je overvloedig zeepsop om te voorkomen dat je het uitsmeert en een scheermesje voor de vlakken.
voor de kopsekanten hangt het er sterk vanaf hoe die waren afgewerkt.
als ze waren geslepen dan kom je ook een heel eind met een scheermesje.
anders is een schuurdoekje met een plankje er achter makkelijker

de kopse kanten kan je eventueel even schuren met watervast schuurpapier korrel op een schuurplankje 240 - 400
voordat je het weer in elkaar zet.
gebruik geen klemmen en spanbanden tape is is ruim voldoende
en pro's strijken de kit aan de binnenkant niet af maar doseren het in 1 keer goed

Hier lijkt het een eitje maar om dit zo te kunnen moet je er een heleboel doen 🙂

Hier lijkt het een eitje maar om dit zo te kunnen moet je er een heleboel doen 🙂

Ja amai , die kan er wat van , als je die andere ook bekijkt .
Denk dat ze er hier nog wat van kunnen leren .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan