Reserve/backup filter


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Na wat doemverhalen gehoord te hebben over uitvallende filters tijdens vakanties etc, denk ik er over om een extra filter naast mijn 2275 te zetten als backup (en schoonmaakgemak is meegenome). Zou ik daarvoor een filter met een vergelijkbare capaciteit moeten pakken, of zou een iets kleinere ook een optie zijn?

Ik ben namelijk een beetje bang dat ik met het verdubbelen van de pompcapaciteit ik een golfslagbad ga krijgen en ben ook wat beperkt in ruimte in de doorvoer in mijn kast. Vier 16/22 slangen gaat waarschijnlijk niet passen, dus 12/16 zou prettiger zijn en dan kom ik bij filters als de e701/702 en Ecco Pro 300 uit. Die hebben ook als voordeel dat de kranen draaibaar zijn, wat met de beperkte ruimte weer handig is voor de loop van de slangen.

Beide gaan echter tot 300l, terwijl ik een bak van bruto 400l heb. Normaliter geen punt omdat de 2275 het goed trekt, maar als die onverhoopt de geest geeft op kerstavond... Een Classic 600 heb ik ook naar gekeken (heeft 16/22 en 12/16 slang), maar ik weet niet hoe praktisch die is.
 
Je kan rustig een kleinere backup filter erbij doen,. mocht de grote uitvallen is een wat mindere stroming niet zo van belang, maar dan heb je altijd een ingedraaid filter over.
 
Ik heb naast de JBL 901 een Eheim 2213 draaien die de helft aan cap heeft. Je bacteriecultuur zit deels ook in de bodem dus een iets kleiner reservefilter erop lijkt me niet zo n probleem voor tijdelijke filter.
 
Ok, dan zou ik dus met een Ecco Pro 300 (2236) of een JBL e901 een heel eind moeten komen. Of zou het zelfs met een e701 kunnen? Ik zit uiteraard ook even op Marktplaats te kijken wat er zoals in de verkoop staat. ;)
 
Veel hangt ook af van de belasting van je bak maar met de helft van je gewone filter kom je al een eind denk ik.
 
De bak is qua bezetting goed gevuld en heeft ook flink wat beplanting, maar ik heb geen enorme vervuilers. De 2275 kan het met regelmatig (iedere 2 weken) onderhoud van het voorfilter goed doen. Hij draait 1250 l/u en heeft een inhoud van 6,5 liter, dus dan zou de e701 met 700 l/u en 6,1 liter inhoud een geschikte optie zijn, lijkt me.
 
Ik kan voor een interessante prijs aan een e901 komen. Zou dat ook een goede optie zijn, of krijg ik dan overkill?
 
+1
2 filters is beter

- onderhoud
- uitval

Stroom uitval gaat je meer werk kosten. Afhankelijk van de waarde van je bak kun je daar oplossingen voor zoeken.

Maar 2 filters is altijd beter.
 
Als je huidige filter in zijn 1tje prima werk verricht kan je ook een 2e filter kopen en deze gewoon achter de hand houden.

Als er dan is wat gebeurd kan je gewoon het biologische materiaal overzetten naar het andere filter en draaien maar.
 
De 2275 kan het aan, maar kijkend naar de onderhoudsintervallen die het voorfilter nodig heeft is het geen overkill. Ik heb er namelijk best redelijk wat vis in zitten, ook al lijkt de bak niet heel druk. Waterwaarden zijn ook prima, maar wat extra capaciteit is altijd prettig.

Maar de zekerheid dat als de Eheim het (hoe onwaarschijnlijk ook) begeeft wanneer ik weer eens met leerlingen in het buitenland ben is de hoofdreden. Daarom ga ik ze ook allebei laten draaien, want ik zie het nog niet gebeuren dat mijn vrouw (of mijn ouders tijdens een vakantie) media overzetten en een nieuw filter aansluiten... Stroomuitval kun je nooit voorzien, maar gelukkig hebben we dat nog nooit gehad.

Inmiddels heb ik voor de e901 een deal gesloten en ga hem vanmiddag ophalen. Knijpen kan inderdaad altijd (al meende ik dat dat niet goed voor het filter was) en deze past nog net mooi in mijn techniekkastje. :)

Oh, en als ik er dan toch mee aan het knutselen ben: Ik heb nu de Proflora Direct atomizer op de uitstroom van mijn filter zitten. Is het qua efficiëntie nog aan te raden om hem op de instroom te zetten?
 
Laatst bewerkt:
Filter opgehaald, ziet er netjes uit. Zondag maar eens poetsen/desinfecteren met soda of azijn en testen of alles nog waterdicht is (hij heeft natuurlijk wel stilgestaan) en dan de media wat aanpassen. Alleen het onderste mandje heeft wat biologisch spul, dus daar mag nog wel wat Siporax bij. Wel een hoog 'mat gehalte' bij JBL, ik neig er naar om hem vol te stoppen met Siporax oid.

Heeft iemand trouwens al goede ervaringen met de upgrade van het voorfilter naar de x02 versie? Heeft dat daadwerkelijk voordelen qua schoonmaak?
 

Terug
Bovenaan