Retb's Rio 180


retb

Well-known member
Lid geworden
15 april 2010
Berichten
97
Locatie
Eindhoven
Na een jaar lang een 2de hands Vision 180 te hebben gehad was ik toe aan iets nieuws.
De verlichting werkte niet meer 100% en ik kon niet echt wennen aan de gebogen voorruit.

Vorige week heb ik een nieuwe Rio 180 besteld en deze week kwam hij dan eindelijk :D
Eerst wel eentje die geen filterhuis had :mad: .Maar die kon ik gelukkig snel omruilen voor een die wel compleet was.

retb-rio01.jpg


retb-rio02.jpg


Dit weekend hebben we zwart folie aan de achterkant bevestigt en heb ik nieuw filterzand bij de lfs gehaald.
Na een paar keer spoelen zit het in de bak. Volgens mij had ik alleen iets meer moeten spoelen want na een dag is het nog steeds wat mistig.. :oops:
Verder heb ik een gedeelte van het water van mijn andere aquarium in het aquarium gedaan en heb ik 2 ingedraaide filtermatten bij het nieuwe filter gestopt.

retb-rio03.jpg


Nu kan het aquarium gaan indraaien.
Zodra de mist van het zand is weggetrokken wil ik langzaam planten van de vision 180 gaan overzetten.

Foto's hiervan volgen :)
 
Succes! ben benieuwd wat het gaat worden
 
Thnx. Ik ben zelf ook benieuwd.

Heb al een hoop plannen over hoe ik het in kan richten.
 
De eerste twee weken van het indraaien zijn voorbij. Wat duurde dat lang zeg...

Nu ben ik begonnen met de eerste planten van mijn andere aquarium te gaan overzetten.
Elke paar dagen ben ik van plan wat over te gaan zetten zodat volgende week de vissen over kunnen.

Ik vraag me wel af of het indraaien van 3 weken wel echt nodig was. Ik heb 50% van de filtermatten van het andere aquarium overgezet,
Elke week ververs ik water met 'oud' aquariumwater uit het andere aquarium. En ik heb een gedeelte van de planten inclusief het zand waarin ze stonden overgezet.

Maargoed. Nog maar 1 week te gaan dus dat overleven we ook wel :)

Hier alvast wat foto's met de planten die ik er tot nu toe ingezet heb.

Linksachter:
retb-rio05.jpg



Rechterkant:
retb-rio06.jpg



Totaal plaatje:
retb-rio04.jpg
 
succes met je nieuwe bak. het begin is al goed :)
 
Thnx.
Ik moet me nog gaan bedenken hoe ik de rest van de planten ga plaatsen.

De bak vult sneller dan ik gedacht had ;)
 
Afgelopen weekend waren de eerste 3 weken voorbij en kon ik voorzichtig de eerste vissen gaan overzetten.

Hieronder nog wat plantjes die ik heb overgezet

retb-rio07.jpg


En nog een totaalplaatje:
retb-rio08.jpg



Dit weekend wil ik de ledverlichting gaan monteren en zal ik nog wat meerdere foto's gaan maken :)
 
Ziet er lekker groen uit. Leuk!
 
Planten staan er mooi bij zo. Inrichten blijft toch een van de leukste dingen h�?!
 
Thnx.

Het opnieuw inrichten van een aquarium is altijd erg leuk.
Tot nu toe ben ik best wel tevreden :)

Ik ben nu ook aan het denken hoe ik mijn vistbestand kan uitbreiden.

Nu heb ik het volgende:
4x coridoras panda
5x otocinclus affinis
7x rasbora galaxy
3x rasbora espei
en wat kleine visjes.


Maar ik mis eigenlijk een echte blikvanger.

Eerst wilde ik graag iets als een aantal apistogramma cacatuoides, maar ik begreep dat die niet zo goed samengaan met vuurgarnalen.
En die heb ik nogal wat in dit aquarium.

Of anders misschien een leuke algeneter. Maar in mijn vorige aquarium heb ik een L144 gehad, en die had de gewoonte om gedurende de nacht zoveel mogelijk planten te ontwortelen. :oops:
 
Aquarium staat er al leuk bij. Misschien kan je nog een rode/bruine plant toevoegen om al dat groen rechts te breken.
 
Thnx.

Achter de javavaren staat een rode plant. Maar deze moet nog wat doorgroeien om achter de javavaren uit te komen.
Helaas heb ik niet zo'n goede ervaringen met rode planten. Deze trekken bij mij altijd alg aan en er vallen meestal gaten in de bladeren.
Ik heb op vivarium vorig jaar wel kleibollen mix gekocht die ik nog niet gebruikt heb, misschien dat het daarmee beter zal gaan.
 
Dit weekend de led verlichting naast de standaard TL bevestigt.

In china had ik een tijdje geleden al rgb en witte leds besteld en deze hoefden alleen nog maar op een aluminium strip geplakt te worden.
Vervolgens heb ik deze led in een glazen buis gedaan en die aan de bestaande lichtbalken bevestigt.

retb-rio10.jpg


retb-rio09.jpg


Achter heb ik nu 2 led strips met wit
En voor zit 1 rgb en 1 wit.

Met de led verlichting kan ik weer een zonsopgang en ondergang simuleren. Dit had ik bij mijn vorige aquarium ook en dat vond ik altijd erg mooi.
Wel vind ik dat de led in vergelijking tot de standaard high-lite tl balken van juwel wat minder licht geeft. Die verlichting doet me soms bijna pijn aan de ogen zoveel licht geeft dat in het aquarium en de huiskamer.

Hieronder een foto van het aquarium met de led verlichting.
retb-rio11.jpg
 
Op deze foto komen de kleuren wel beter uit. Mooiere foto dan die op de vorige pagina.
 
Thnx. Dat vind ik zelf ook.

Wanneer ik nu de tl en de led tegelijk aan heb krijg ik bijna pijn aan mijn ogen.
 
Deze week een nieuwe aanwinst in het aquarium, namelijk 2 Sewellia Lineolata.
Ik had gevraagd naar een koppel. Maar volgens de lfs was het onmogelijk het geslacht te zien.
Op internet had ik wel al gelezen dat het mannetje een rondere kop zou hebben en iets donkerder is.
Maar dat is in de winkel zo goed als niet te zien.
Ik heb gepoogd een donkere en lichte uit te zoeken. Maar toen ze in het aquarium zaten zagen ze er allebei redelijk hetzelfde uit.

Dit zijn ze dan:
retb-rio12.jpg

retb-rio13.jpg

retb-rio14.jpg


Zouden het een mannetje en vrouwtje zijn? :)
 
Ik vind het een mooie bak maar heb je niet erg veel licht.
Je geeft zelf al aan dat de hoeveelheid licht pijn aan je ogen doet.
Hebben de vissen geen last van de hoeveelheid licht?
Ik zou ook rekening houden met de hoeveelheid plantenvoeding die de planten willen vanwege het onstaan van alg,
maar ik vind het er mooi uitzien.

groeten Albert
 
Wanneer ik de tl en de led samen aan heb is het inderdaad teveel licht. Nu heb ik voornamelijk alleen de led aan en probeer ik 1 uur per dag ook de tl aan te hebben omdat ik anders bang ben dat de planten misschien te weinig licht gaan krijgen.

Ik geef ook plantenvoeding en moet nog even zien uit te vinden wat optimaal is in deze opstelling. :)
 
Weer een update.
Er is de laatste niet veel veranderd, de planten beginnen langzaam aan te slaan.

retb-rio15.jpg


retb-rio16.jpg


En afgelopen week zag ik een paar jonge visjes in de bak. Ik heb ze er snel uitgehaald en in een drijvend bakje gedaan. :)
Ik heb geen flauw benul van welke vis ze zijn.
Ik ben benieuwd of een paar het halen, ze zijn zo superklein en groeien enorm langzaam.
Ze zwemmen ook nog helemaal niet. Hangen meestal aan de rand of op de bodem van het bakje.

retb-rio17.jpg


retb-rio18.jpg
 

Terug
Bovenaan