Review: JBL ProSilent Aeras Marin M


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,510
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Zo door de LFS sjokkend, kijkend links en rechts, viel mijn oog op de aanbiedingenhoek. Daar hing deze luchtsteen:

super_kut.jpg


Well well well, dacht ik, today is my lucky day. Eindelijk weer iets gevonden om mijn teveel aan centjes in te stoppen.

Zo gezegd, zo gedaan. Steentje (eigenlijk: houtje) mee naar huis genomen.
Het houten ding moet een uur geweekt worden in een bakkie water voor het gebruikt kan worden, stond er. Okee. Ik dat gedaan.

Een paar uur later eventjes kijken. Water aardig verkleurd, het steentje houtje dreef nog. Okee. Afgespoeld, nieuwe plas water erover. Het houtje met een zwaar voorwerp erop onder water gezet. Misschien dat hij dan beter water opneemt.

Volgende dag ergens weer gekeken. Opnieuw redelijk wat verkleuring van het water, maar het werd al beter. Voorwerp van houtje getild. Houtje floept weer omhoog. Okee.

Had ik het nou nog een derde keer geprobeerd? Geen idee meer. (Zo goed is deze review ook weer niet. 😇)

Ik ging onderhoud plegen aan de bak dus ik ben gelijk maar eens gaan proberen de luchtsteen het luchthout op de plaats te hangen van de luchtsteen. Luchtpompje aan.
Okee. Slechte verdeling van de bellen over het hout. De luchtbellen zijn groter dan die van de simpele luchtsteen die ik ervóór gebruikte. En het houten ding bleef maar drijfneigingen hebben. Top als je nog een dobber zoekt om mee te vissen. (y)

Conclusie: kwalitatief uitermate teleurstellend. Al had er op de verpakking een sticker van 100% korting gezeten in plaats van 20%, dan nog had ik hem laten liggen. Ik vind hem qua houtpatroontje opmerkelijk goed bij mijn bureau passen, dat dan weer wel.
 
In zoetwaterbakken zie ik het nut van luchtsteentjes nog niet zo in. Van zeewater kan ik weinig zeggen, de kennis daarvoor ontbreekt bij mij.
 
In zoetwaterbakken zie ik het nut van luchtsteentjes nog niet zo in. Van zeewater kan ik weinig zeggen, de kennis daarvoor ontbreekt bij mij.
Ach ja de fabrikanten gooien van alles op de markt om maar de eigen kas te spekken.
 
Ah! Controversiële onderwerpen! Nooit een gebrek aan in de aquariumwereld!!!! :DD

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is een luchtsteen een prima manier om gasuitwisseling te bevorderen. Niet alleen aan de oppervlakte; ook in de bubbelstroom die van onder naar boven gaat.

Was er niet altijd een bepaalde website waarmee ik op dit forum aan kom zetten als ik het weer eens ergens niet mee eens ben....? Hmmmmm. *schudt iets uit zijn mouw* Ahaaa daar is ie!! https://aquariumscience.org/index.php/9-3-air-stones/

Het is zonder dure apparatuur alleen wel bijzonder onmogelijk om thuis het verschil in zuurstofverzadiging vast te stellen bij verschillende methoden van beluchting. Een relatief goedkope optie is een druppeltest voor zuurstof. Maar je bent dan zo lang bezig met meten dat het water ondertussen alweer extra zuurstof kan hebben opgenomen... Heeft iemand toevallig een digitale zuurstofmeter te leen? Wil ik het wel even testen allemaal.
 
Ah! Controversiële onderwerpen! Nooit een gebrek aan in de aquariumwereld!!!! :DD

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is een luchtsteen een prima manier om gasuitwisseling te bevorderen. Niet alleen aan de oppervlakte; ook in de bubbelstroom die van onder naar boven gaat.

Was er niet altijd een bepaalde website waarmee ik op dit forum aan kom zetten als ik het weer eens ergens niet mee eens ben....? Hmmmmm. *schudt iets uit zijn mouw* Ahaaa daar is ie!! https://aquariumscience.org/index.php/9-3-air-stones/

Het is zonder dure apparatuur alleen wel bijzonder onmogelijk om thuis het verschil in zuurstofverzadiging vast te stellen bij verschillende methoden van beluchting. Een relatief goedkope optie is een druppeltest voor zuurstof. Maar je bent dan zo lang bezig met meten dat het water ondertussen alweer extra zuurstof kan hebben opgenomen... Heeft iemand toevallig een digitale zuurstofmeter te leen? Wil ik het wel even testen allemaal.
Je hoeft je stelling wat mij betreft niet te bewijzen met een druppeltest voor zuurstof. ;) Mijn vraag blijft eigenlijk hetzelfde maar anders verwoord, waarom wil je je gasuitwisseling bevorderen?
 
Je hoeft je stelling wat mij betreft niet te bewijzen met een druppeltest voor zuurstof. ;) Mijn vraag blijft eigenlijk hetzelfde maar anders verwoord, waarom wil je je gasuitwisseling bevorderen?
Haha. Ik zou zo graag zekerheid willen over dat soort dingen! Maarja, geld hè! :DD

De vissen komen momenteel geen lucht tekort. Ik VERMOED alleen dat het beter is, om een zuurstofconcentratie te hebben die aan de hoge kant zit, dan een die aan de lage kant zit.
Uit mijn hoofd komen gezonde vissen bij +- 4 mg/L in de problemen. De maximale waarde voor een bak van gemiddelde temperatuur ligt zo rond de 8,5, maar de keren dat ik het getest heb gezien (op internet weliswaar), kwam het regelmatig voor dat er hooguit 6 à 7 werd gehaald. Zeker als je veel drijfplanten hebt kan het dramatisch laag zijn.

Ik VERWACHT dat een goed zuurstofaanbod vissen kan helpen om optimaal te functioneren, en dat ook ander van zuurstof afhankelijk leven in de bak (bacteriën vooral, maar 's nachts ook de planten bijv.) het dan net wat beter doet. Het hoofddoel van dit alles is natuurlijk om de bak gezond te houden. En dat alles het niet net-aan redt (of op de lange termijn: net niet) maar topfit draait.
 
Haha. Ik zou zo graag zekerheid willen over dat soort dingen! Maarja, geld hè! :DD

De vissen komen momenteel geen lucht tekort. Ik VERMOED alleen dat het beter is, om een zuurstofconcentratie te hebben die aan de hoge kant zit, dan een die aan de lage kant zit.
Uit mijn hoofd komen gezonde vissen bij +- 4 mg/L in de problemen. De maximale waarde voor een bak van gemiddelde temperatuur ligt zo rond de 8,5, maar de keren dat ik het getest heb gezien (op internet weliswaar), kwam het regelmatig voor dat er hooguit 6 à 7 werd gehaald. Zeker als je veel drijfplanten hebt kan het dramatisch laag zijn.

Ik VERWACHT dat een goed zuurstofaanbod vissen kan helpen om optimaal te functioneren, en dat ook ander van zuurstof afhankelijk leven in de bak (bacteriën vooral, maar 's nachts ook de planten bijv.) het dan net wat beter doet. Het hoofddoel van dit alles is natuurlijk om de bak gezond te houden. En dat alles het niet net-aan redt (of op de lange termijn: net niet) maar topfit draait.
Dus blaas je een bellenstrom lucht recht omhoog met de verwachting dat je zuurstof gehalte in heel je bak hoger wordt? Eigenlijk weten we wel iets van dit principe wat dan wel weer meetbaar is. Iets wat ik zelf ook wel getest heb. Wanneer je CO2 met een diffuser in je bak brengt met een diffuser en dit ook zonder meer naar boven laat stromen dan is de opname door het omringende water maar gering en alleen vlak in de buurt van de bellenstroom meetbaar tenzij je dus de toevoer aanzienlijk vergroot wat dan ook weer zorgt voor een weinig effectieve manier van werken met CO2. Eigenlijk denk dat het principe van zuurstof in je water brengen niet veel verschilt. Omdat lucht op zich lichter is als CO2 zou het resultaat nog wel eens lager kunnen zijn.

Dan je verwachting dat een goed zuurstof gehalte je vissen beter zou kunnen laten functioneren. Vissen leven in de natuur in water en omgevingen waar zij zich het best thuis voelen gewoon onder de luchtdruk zoals we die feitelijk ook boven onze bakken hebben. Veel van die vissen komen zelfs helemaal niet rechtstreeks uit de natuur maar zijn gekweekt. Dus dat verschil zie ik nog niet zo.

Wellicht is het meer interessant om je bak dusdanig in te richten dat je vissen zich optimaal gaan voelen? Ik ben ook geen wetenschapper, verre van dat, maar probeer een beetje logisch te redeneren. Dus ook aan de juistheid van dit geschrevene kan je twijfelen...
 
Wanneer je CO2 met een diffuser in je bak brengt met een diffuser en dit ook zonder meer naar boven laat stromen dan is de opname door het omringende water maar gering en alleen vlak in de buurt van de bellenstroom meetbaar tenzij je dus de toevoer aanzienlijk vergroot wat dan ook weer zorgt voor een weinig effectieve manier van werken met CO2. Eigenlijk denk dat het principe van zuurstof in je water brengen niet veel verschilt. Omdat lucht op zich lichter is als CO2 zou het resultaat nog wel eens lager kunnen zijn.
Je hebt hier wel een punt. Het is met een luchtsteen dan ook zo dat je een redelijk aantal liters per minuut moet pompen om goed effect te hebben. Je moet turbulentie veroorzaken in die verticale stroom. Bij CO2 werkt dit vast ook! Al zal dat inderdaad erggggg verkwistend zijn. :DD

Dan je verwachting dat een goed zuurstof gehalte je vissen beter zou kunnen laten functioneren. Vissen leven in de natuur in water en omgevingen waar zij zich het best thuis voelen gewoon onder de luchtdruk zoals we die feitelijk ook boven onze bakken hebben. Veel van die vissen komen zelfs helemaal niet rechtstreeks uit de natuur maar zijn gekweekt. Dus dat verschil zie ik nog niet zo.

Wellicht is het meer interessant om je bak dusdanig in te richten dat je vissen zich optimaal gaan voelen? Ik ben ook geen wetenschapper, verre van dat, maar probeer een beetje logisch te redeneren. Dus ook aan de juistheid van dit geschrevene kan je twijfelen...
Ik hoef geen luchtdruk of zuurstofdruk die onnatuurlijk is. Binnen de beperkingen van het glazen bakje wil ik wel kijken naar wat ik kan doen om de waterkwaliteit zo goed mogelijk te houden. De manier van filteren of inrichten of whatever kan dan verschil maken.


Bovenstaand een artikeltje dat illustreert dat het voor het optimaal functioneren blijkbaar uitmaakt wat het zuurstofgehalte is. Er is niet een strakke grens tussen "voldoende" en "onvoldoende". Nu zijn de vissen die hier onderzocht werden geen aquariumvissen, maar je kunt ervan uitgaan dat zij fysiologisch vergelijkbaar werken. Ik geef toe dat dit allemaal "next level" is, en niet per se nodig. Maar ik vind het leuk om te proberen de (eigen) hobby te verbeteren waar mogelijk. :engel:
 
Als je je aquariumplantjes goed verwent met voldoende licht, voeding en eventueel CO2, dan geven ze je er massa's zuurstof voor terug.
Extra beluchten lijkt me dan overbodig.
 
Er hangt hier altijd een grote taboe op het gebruik van luchtpompjes ect... tja.

1. Mensen vinden het gewoon mooi
2. het voegt zeker wat toe
3. planten zijn toch k*t
 
Je hebt hier wel een punt. Het is met een luchtsteen dan ook zo dat je een redelijk aantal liters per minuut moet pompen om goed effect te hebben. Je moet turbulentie veroorzaken in die verticale stroom. Bij CO2 werkt dit vast ook! Al zal dat inderdaad erggggg verkwistend zijn. :DD


Ik hoef geen luchtdruk of zuurstofdruk die onnatuurlijk is. Binnen de beperkingen van het glazen bakje wil ik wel kijken naar wat ik kan doen om de waterkwaliteit zo goed mogelijk te houden. De manier van filteren of inrichten of whatever kan dan verschil maken.


Bovenstaand een artikeltje dat illustreert dat het voor het optimaal functioneren blijkbaar uitmaakt wat het zuurstofgehalte is. Er is niet een strakke grens tussen "voldoende" en "onvoldoende". Nu zijn de vissen die hier onderzocht werden geen aquariumvissen, maar je kunt ervan uitgaan dat zij fysiologisch vergelijkbaar werken. Ik geef toe dat dit allemaal "next level" is, en niet per se nodig. Maar ik vind het leuk om te proberen de (eigen) hobby te verbeteren waar mogelijk. :engel:
Je bijgevoegde artikel maakt, voor mij in ieder geval, veel duidelijk. Dit artikel is heel duidelijk geschreven voor vis boerderijen. Daar heersen omstandigheden die abnormaal zijn voor vissen. Ik doel daar met name op de aantallen. Wij hebben, eigenlijk hadden, een vis boerderij hier vlakbij. Wanneer de vissen gevoerd werden was de mate van overbevolking pas goed op te merken. Dat daar problemen ontstaan met het zuurstof level wil ik graag geloven naast ook andere problemen zoals de waterkwaliteit. Maar dit heeft m.i. geen enkele relatie met de wijze waarin wij onze vissen houden. Tenminste dat mag ik hopen! Dat versterkt mijn gedachte dat bij een juiste manier van aquarium houden er geen extra zuurstof toevoegen nodig zijn. Waarbij bij mijn bak, een sterk beplantte bak, er CO2 problemen zouden kunnen ontstaan door zuurstof steentjes in mijn bak. Uiteraard kun je dit ook gewoon beschouwen als een mening.
 
Er hangt hier altijd een grote taboe op het gebruik van luchtpompjes ect... tja.

1. Mensen vinden het gewoon mooi
2. het voegt zeker wat toe
3. planten zijn toch k*t
Geen taboe, als je zuurstof steentjes in je bak wil is dat jouw zaak. Het nut kan betwist worden maar daar hoef je het niet mee eens te zijn. Oh, enne... planten zijn voor mij geweldig!
 
Als je co2 gebruikt zal door gasuitwisseling de toegevoegde co2 deels verloren gan en dat is zonde vindt ik. Wat ik me afvraag is wat zo n steentje dan voor nut heeft want het natuurlijke gehalte in de lucht krijg je normaal toch ook in de bak door gasuitwisseling? waarom dan extra toevoegen behalve misschien op enkele momenten in de zomer wanneer het water warm zou worden en er minder zuurstof in het water zit?
Nu weet ik ook niet hoeveel minder zuurstof er in het water aanwezig is als het water geen 24 maar bv 29 graden zou zijn.
 
Maar dit heeft m.i. geen enkele relatie met de wijze waarin wij onze vissen houden. Tenminste dat mag ik hopen!
Hoop doet leven. :D

Wat ik me afvraag is wat zo n steentje dan voor nut heeft want het natuurlijke gehalte in de lucht krijg je normaal toch ook in de bak door gasuitwisseling? waarom dan extra toevoegen behalve misschien op enkele momenten in de zomer wanneer het water warm zou worden en er minder zuurstof in het water zit?
In de praktijk valt in veel bakken de hoeveelheid zuurstof lager uit. En dan is het de vraag: wanneer is het te laag? Of: maakt het verschil voor de vissen als ze net boven, of juist ruim boven het minimale zuurstofgehalte zitten. Ik wil dit graag uitdiepen. 🤓
 
Als je co2 gebruikt zal door gasuitwisseling de toegevoegde co2 deels verloren gan en dat is zonde vindt ik. Wat ik me afvraag is wat zo n steentje dan voor nut heeft want het natuurlijke gehalte in de lucht krijg je normaal toch ook in de bak door gasuitwisseling? waarom dan extra toevoegen behalve misschien op enkele momenten in de zomer wanneer het water warm zou worden en er minder zuurstof in het water zit?
Nu weet ik ook niet hoeveel minder zuurstof er in het water aanwezig is als het water geen 24 maar bv 29 graden zou zijn.
Dat zou dan toch ook gelden, die hogere temperatuur bedoel ik, in de natuur? Wanneer het daar een warmere dag is gaan ook niet alle stante pede dood? Je hebt gelijk denk ik wanner je zegt dat de gas uitwisseling al zorgdraagt voor voldoende zuurstof in je bak.
 
Ja klopt Ben dat heb je natuurlijk ook in de natuur. Ik denk dat ook in de natuur het zuurstofgehalte met warm weer wat minder zal zijn maar ja dat geeft weinig problemen volgens mij . Ik zie het voordeel van een luchtsteentje in onze bakken dan ook niet zo hoor.
 
Hoop doet leven. :D


In de praktijk valt in veel bakken de hoeveelheid zuurstof lager uit. En dan is het de vraag: wanneer is het te laag? Of: maakt het verschil voor de vissen als ze net boven, of juist ruim boven het minimale zuurstofgehalte zitten. Ik wil dit graag uitdiepen. 🤓
De zuurstof valt lager uit? Lager als wat? En van een minimaal zuurstofgehalte, welk level is dat dan(?), heb ik nog nooit gehoord in aquaria. Maar goed, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk conclusie wordt.
 
Hier kun je zien dat er niet veel verschil zit bij 25 of 30 graden:

Dat is inderdaad een interessant artikel. Voor onze (zoetwater-) vissen hebben we vaker juist zachter water wat ook weer invloed heeft, zo lees ik, op de zuurstof opname. Maar goed, als gezegd, ik zie ook het probleem niet zo.
 
Hier kun je zien dat er niet veel verschil zit bij 25 of 30 graden:

Die tabel toont de zuurstofwaarde bij maximale verzadiging. Iets wat in veel bakken met vis niet gehaald wordt. Soms wordt het overdag wel gehaald, zoals dan te zien is aan bubbels die van de planten komen. De planten krijgen dan niet meer zuurstof opgelost in het water. 's Nachts verandert dat weer.

Hoeft niet erg te zijn dus, maar het kan. :p

De zuurstof valt lager uit? Lager als wat? En van een minimaal zuurstofgehalte, welk level is dat dan(?), heb ik nog nooit gehoord in aquaria. Maar goed, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk conclusie wordt.
Lager dan het optimale gehalte zoals te lezen in de tabel van John. Zuurstof is inderdaad niet iets waar je veel op let in deze hobby. Doorgaans doen vissen het (naar ons weten) prima in dit opzicht en gaat men niet in de weer met meetapparatuur.

Nogmaals, het is ook geen must. :) Maar kan het beter, is de vraag. En daarom ben ik wel eens met luchtsteentjes bezig.

Qua waarden: in het algemeen gaat men ervan uit dat vissen in de problemen komen rond de 4 mg/L zuurstof en lager. Maar ook vóór dat punt bereikt wordt, doen vissen het al minder goed. Het is een geleidelijk verminderend functioneren. Je kunt het vergelijken met mensen die op zeeniveau gewend zijn te leven, en dat je die dan op 500 m zet of 1000 m, 2000 m, 4000 m. Er is een marge waarbinnen het lichaam functioneert, en op de lange termijn kan het lichaam zich aanpassen. Maar iemands lichaam is op hoogte meer energie/middelen kwijt aan het goed laten verlopen van alle processen. Je kunt je voorstellen dat een bergbeklimmer bijvoorbeeld daardoor vatbaarder wordt voor infectieziektes. Op dezelfde manier staan vissen onder druk die lange tijd net-aan genoeg hebben om ogenschijnlijk te functioneren.
 
Die tabel toont de zuurstofwaarde bij maximale verzadiging. Iets wat in veel bakken met vis niet gehaald wordt.
Ik begrijp dat vissen de zuurstof verbruiken maar dat wordt door de gasuitwisseling toch weer rap aangevuld waardoor het gehalte constant moet blijven bij een bepaalde temperatuur?
 
Ik begrijp dat vissen de zuurstof verbruiken maar dat wordt door de gasuitwisseling toch weer rap aangevuld waardoor het gehalte constant moet blijven bij een bepaalde temperatuur?
Dat is dan het ideale scenario ja. :) Maar als ik meetresultaten mag geloven van mensen met zuurstofmeters, gaat dat proces van zuurstof aanvullen blijkbaar te langzaam in veel bakken. Daardoor komt de waarde lager uit. Gevolg van het aantal vissen dat er rondzwemt.
 
Dat is dan het ideale scenario ja. :) Maar als ik meetresultaten mag geloven van mensen met zuurstofmeters, gaat dat proces van zuurstof aanvullen blijkbaar te langzaam in veel bakken. Daardoor komt de waarde lager uit. Gevolg van het aantal vissen dat er rondzwemt.
Overbevolking in je bak? Dat is inderdaad iets wat ik in een voorgaand bericht al noemde. Maar het is dan natuurlijk altijd beter dat je het probleem oplost i.p.v. de gevolgen te bestrijden?
 
Vaak blijft het bij overbevolking ook niet bij dit soort problemen denk ik en je kan dan vast meer problemen verwachten met de waterwaarden.
 
Neuh, hele normale aantallen vissen.
 

Terug
Bovenaan