Review Nano Cube 30 complete plus van Dennerle


M

mannic05

Guest
Dit een hele complete set is waar het volgende in bij geleverd zit.


*Nanocube 30 aquarium met dekruit

*Warmte isolerende onderlegger

*Nano binnen hoekfilter

*Nano light 11 watt

*2 zakjes Dennerle garnalen grind sulawesi black

*2 doosjes Dennerle Nano deponit mix (voedings bodem)

*Nano thermometer

* Zwarte achterwand folie

*Probeer zakjes garnalen voeding

Zoals jullie zien een hele complete set, en wat je eigenlijk nog nodig hebt, is wat decoratie materiaal, planten en water.


Alles ziet er tip top verzorgt uit, de echte "deutsche grundlichkeit" word hier weer eens bevestigtdoor de firma Dennerle.


Het aquarium heeft aan de voorzijde afgeronde kanten, dat wil zeggen dat de voorruit gebogen is en tevens de zijruiten zijn, hierdoor heb je aan de voorzijde geen lelijke kit randen, wel krijg je een vertekend uitvergroot beeld als direct op deze ronding kijkt, ieder voordeel heeft dus zijn nadeel. de dek ruit is mooi in vorm van de cube geslepen met een mooi rond gat erin waarmee je het makkelijk kan afnemen. de dek ruit ligt op transparante kunststof steuntjes waarvan ik er toch een aantal behoorlijk krap bemeten vond, en wel erg stroef erop gingen. Maar uit eindelijk is dit perfect gegaan en een mooie oplossing.


De nano hoekfilter, is opmerkelijk rijk uitgerust, er zit zelf een ragertje bij om de spraybar mee te reinigen. Dennerle levert een rijk scala aan filter accessoires voor dit filtertje, wat opmerkelijk stil is.

De lamp die er bij zit, is een zogenaamde PL lamp, in de kleur amazone day 6000 kelvin. Deze lamp wordt met een transparant kunststof voetje op de rand van het aquarium geplaatst en met de kunststof schroeven vast gezet. Wat wel jammer is, is dat er een grote lompe transformator aan zit, die als je hem samen gebruikt met een tijdschakelaar een behoorlijk plaats inneemt. Het lampje kun je overigens ook zonder tijdschakelaar gebruiken want er zit gewoon een aan uit schakelaartje tussen de kabel.


Wat betreft de de voedingsbodem, kan ik hier nog niets zinnigs over zeggen, ik lees hier heel goede ervaringen over, het is een soort zand dat vermengt is met leem en sporen elementen en is 100% veilig voor garnalen.Ik ben zelf nooit zo'n grote fan van voedingsbodem geweest, maar omdat ik zoveel goede reviews ervan heb gelezen heb ik besloten het toch te gaan gebruiken, de tijd zal het leren.


De sulawesi black garnalen grind, is een hele fijne grint soort, die in het aquarium meer naar het donker grijs lijkt te gaan dan naar zwart, maar ziet er wel erg mooi uit, zeker in samen werking met de zwarte achterwand folie. Ik zelf zou een andere kleur hebben gekozen, maar ik ben zeker niet ontevreden over het resultaat.


De twee probeer verpakkingen van het garnalen voer, heb ik in het verleden al eens gehad, en dit wordt heel erg goed gegeten, en hier was ik destijds al heel tevreden over. Het zijn wel de 2 algemene soorten namelijk de Crustagran( granulaat voer) en de shrimpking complete wat een chips vorm is.


Ik ben zeer te spreken over deze set, en de meegeleverde onderdelen, het zit heel goed in elkaar en is perfect op elkaar afgestemd. Er zit geen verwarmings element bij, dit verkopen ze los, omdat de garnalen wat over het algemeen hierin gehouden worden, perfect op kamer temperatuur kunnen. In de zomer zal dit zeker geen probleem zijn, in de winter is dit natuurlijk afwachten.


Dus ben je op zoek naar een Nano cube, overweeg dan zeker deze set, je krijgt er geen spijt van.
 
De voedingsbodem en het grind heb ik niet gebruikt, want na een eerdere negatieve ervaring met een voedingsbodem en omdat ik voor mijn garnalen een ph-verlagende bodem wilde heb ik gekozen voor een aquasoil.

De bak is op zich prima. De afgronden randen aan de voorkant zorgen voor een mooi effect. Het glas helder en van goede kwaliteit.

Over het filter ben ik niet zo tevreden. Het filter is stil en de uitstroom is goed te verstellen, maar de capaciteit van dit filter is naar mijn mening niet goed genoeg. Ik heb tijdens het indraaien dit filter gebruikt, maar ik had voortdurend een vieze bak omdat het filter alle afvalstoffen van de aquasoil niet aankon. Het plastic doet verder een beetje dun en goedkoop aan. Het is lastig om de onderdelen van elkaar te halen en weer vast te klikken. Voor een bak van <20 liter zou het filter misschien nog voldoen, maar ik zou het filter (hoekfilter Dennerle dus) niet aanraden.

De afdekplaat heb ik ook niet gebruikt. Een open bak vind ik veel mooier en de afdekplaat doet afbreuk aan het geheel. Ook de vorming van condens onder de plaat is geen mooi gezicht.

De lamp geeft veel licht maar het licht doet wel wat koel aan en er is veel verstrooiing (de hele kamer licht op zeg maar). Ook het materiaal van de lamp doet toch wat goedkoop aan.

Als ik nog eens moest kiezen dan had ik niet voor deze set gekozen. De bak zelf is prima, maar neem een ander (sterker) filter (liefst een buitenfilter of een hang on model als dat mogelijk is) en misschien een andere lamp. Ondanks dat dit Duitse merk een bepaalde degelijkheid uitstraalt doen de onderdelen toch wat goedkoop aan.
 
Wat ik er nog bij moet vermelden is dat het filter na 5 weken stuk is gegaan. Ik heb verschillende dingen geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen maar helaas zonder resultaat. Mijn ervaringen met dit filter zijn dus helaas niet positief.
 

Terug
Bovenaan