Review: Seachem Tidal 55


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,552
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Afgelopen jaar ben ik veel bezig geweest me te verdiepen in filters en filtratie. Op mijn strooptochten naar informatie kwam ik op Youtube veelvuldig reviews tegen van de HOB-filters van Seachem: de Tidals. Je hebt ze van klein tot groot.

Ik was na al die propaganda toch wel een beetje warmgelopen, en benieuwd of het écht van die fijne filters waren. Het prijspeil van die dingen ligt vrij hoog, maar toevallig had ik nog een cadeaubon liggen die te gebruiken was op Amazon.com..........

Aldus heb ik in huis gehaald: de Seachem Tidal 55.


tidal55.png



Bij deze mijn ervaringen en mening. Ik volg daarbij grotendeels de voorgestelde standaardvragen van dit subforum.

Prijs/kwaliteitverhouding
Deze filters zijn zoals gezegd wat prijzig. De 55 is het middenmodel, bedoeld voor een bak van rond de 200 liter, en kostte me zo'n 70 euro. Ter vergelijking: dat is bijna het dubbele van wat een Aquaclear 50 kost, een redelijk vergelijkbaar product.

Geluidsniveau
Hier ben ik niet zo tevreden over. Vanaf dag één heeft mijn filter een ratelend geluid gegeven. Ik heb hier veel contact over gehad met Seachem. Eerst stuurden ze mij een andere impeller toe; dat hielp niet. Vervolgens kreeg ik een nieuwe motorunit; ook die maakte lawaai. Tenslotte stuurde men mij een geheel nieuwe Tidal 55 toe. Deze heb ik nu "indraaien" op een bak water en geeft ook dat ratelende geluid MAAR.... wel een stuk minder dan de eerste twee motors die ik heb geprobeerd...

Een tweede bron van geluidsniveau kán zijn: het water dat uit het filter naar beneden klettert. Dit hangt geheel af van hoe hoog de rand van je bak is t.o.v. de waterstand. Ik gebruik dit filter zelf op een Juwel Rio 240, een bak die een vrij hoge rand boven het wateroppervlak heeft uitsteken. Dit geeft veel "waterval" helaas. Ik heb de filteruitlaat daarom moeten "dimmen" door middel van filterschuim. Dat vermindert de efficiëntie van filteren, alsook de watercirculatie in de bak. Vanzelfsprekend geen compromis waar ik erg blij mee ben. Dit filter is dus niet voor alle bakken even geschikt.

Uniek product (zijn er vergelijkbare producten van andere merken)
De meeste HOB-filters hebben de motor extern hangen i.p.v. in het aquarium. Dat is een van de "selling points" van de Tidal-reeks; het voorkomt droogvallen van de motor na een stroomstoring. Verder hebben de Tidals een opklikbare houder voor je aquariumverwarming, en een skimmerfunctie. In andere opzichten is de functionaliteit van deze HOB vergelijkbaar met die van de concurrentie.

Bedieningsgemak en functionaliteit
Een fijn aspect vind ik de filtermand, die grotendeels gesloten is en makkelijk in z'n geheel is uit te nemen voor onderhoud. De bedieningsknop voor de sterkte van de stroming doet ook wat hij moet doen.

Minder tevreden ben ik over de verschillende aanzuigpunten van dit filter (skimmer, aanzuigbuis onderin en kleine roosters halverwege). De skimmer en de kleine roosters zijn het probleem: ze zuigen duidelijk meer water op dan de --verder van de pomp gesitueerde-- aanzuigbuis, en zijn tegelijk niet goed te voorzien van een mechanisch voorfilter (om garnaaltjes, visjes en/of afval te weren). Het is mogelijk om het filter open te maken en zelf aan de binnenkant van die aanzuigpunten wat filterschuim te stoppen; dit heb ik dan ook geprobeerd. Maar het is veel gedoe, ook met het onderhoud, en het is gewoon niet de bedoeling om als consument zijnde te moeten gaan klooien om een filter goed werkbaar te krijgen... De aanzuigbuis is wél extern te voorzien van spons, maar dat haalt weinig uit als die andere delen zoveel makkelijker het water binnenlaten. Het is een gemiste kans geweest van Seachem om een filter te voorzien van zoveel "ongereguleerde" aanzuiging.

Een ander nadeel van het ontwerp van dit filter is dat er een vrij hoge waterstand nodig is om het filter goed te laten functioneren. In mijn bak met relatief hoge rand staat de skimmer grotendeels droog, en laat ik het waterniveau een paar cm dalen, dan stopt de motor van de Tidal ermee. Bij een Aquaclear-filter zou zoiets geen probleem zijn geweest.

En om terug te komen op de filtermand, daar heb ik drie klachten over:
- Ten eerste is er veel ingebouwde "bypass", oftewel sleuven in en rondom de filtermand waar water doorheen kan stromen zonder dat het langs de filtermedia komt. Dit doet veel af aan de effectiviteit van de filtering. En een goed gevulde filtermand maakt dit probleem al gauw nog erger; water volgt immers de weg van de minste weerstand.
- De meegeleverde filtermedia zijn vrij beperkt: welgeteld één laag grove spons, en verder een klein zakje Seachem Matrix, geen al te best filtermedium. En te weinig om de filtermand goed te vullen.
- Tenslotte is de fysieke filterinhoud van de Tidal 55 karig te noemen. Daar kan absoluut geen 200 L water goed mee gefilterd worden. Ook niet met de theoretische 1000 L/h aan stroming. Dit maakt de productnaam naar mijn mening ietwat dubieus.

Verkrijgbaarheid
In Nederland wordt dit filter niet heel breed verkocht. Je moet even zoeken om een betaalbare aanbieder te vinden. In het buitenland (zoals via Amazon) zijn ze goedkoper te vinden, al verschilt de verkrijgbaarheid.

Hoe lang heb je ervaring met het product
Ik heb het filter nu 5 maanden in gebruik.

In hoeverre is het product onmisbaar geworden
Niet. Het is een leuk ding om aan je bak te hebben hangen; het is weer eens wat anders. En het neemt minder ruimte in dan de meeste interne filters. Maar ik gebruik het als "bijfiltratie"; gelet op de eigenlijke functie is het gewoon niet zo'n efficiënt apparaat.

Duurzaamheid
Ik geloof helemaal dat dit filter het over een paar jaar nog steeds doet. Of ik het ook zo lang in gebruik houd, betwijfel ik.

Conclusie
Ik ben destijds gezwicht voor de marketinghype die rond deze productreeks is gecreëerd. Gelet op bovenstaand verhaal zou ik echter niemand de Tidal-filters willen aanraden.

Er wordt nu trouwens van mij verwacht dat ík de frankering verzorg van het oude, luidruchtige filter, dat Seachem (Sicce) voor analyse graag zou ontvangen in Italië. Dat ga ik niet doen, klaar.....
 
Laatst bewerkt:
Tidal 55 (...) Daar kan absoluut geen 200 L water goed mee gefilterd worden. Ook niet met de theoretische 1000 L/h aan stroming. Dit maakt de productnaam naar mijn mening ietwat dubieus.
Ter verduidelijking: "55" staat in de filternaam voor 55 Amerikaanse gallon, oftewel ruim 200 liter. Vandaar. 💁‍♂️
 
Goede review! Conclusie zag ik echter al een beetje aankomen toen ik titel las.

HOB van Seachem (maar ook menig ander merk) is gemaakt met 1 ding in het achterhoofd: de standaard Amerikaanse bak (degene met een laag & van kunststof gemaakt zwart bovenrandje). Daar gaat die in Europa toch al fout, want in Europa kennen we die eigenlijk niet. De mensen met echte rimless bakken zijn er ook maar beperkt.
 

Terug
Bovenaan