Review: SuperFish Eco-Flow 120


DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Berichten
3,557
Review: SuperFish Eco-Flow 120

IMG_0757.JPG
eco-flow-flow.png

De specificaties van de fabrikant:
  • Potfilter met 2.3L inhoud
  • 9/12mm aquariumslang
  • Voor aquaria tot 120L
  • Bruto 400 l/u
  • Vermogen: 6W

Sinds 5 dagen in bezit, mijn ervaringen tot nu toe:

Dit filter is gekocht als extra filter voor een Juwel rio 125 aquarium en draait samen met de interne Juwel Bioflow 3.0 filter. De bijgeleverde 3x dikke spons is wat mij betreft een prima filtermedium. Een vrij grove blauwe spons, een wat fijnere gele spons en een erg fijn zwarte spons plus als laatste nog een super fijn wit pad. Vooral mechanisch een prima filter al zullen deze sponsen natuurlijk ook biologisch actief worden. Door de mooie spreiding van de verschillende spons grofheid verwacht ik dat de standtijd van dit filter hoog zal zijn. Natuurlijk kun je er voor kiezen om biologische media zoals Siporax toe te voegen echter moet je dan wel spons verwijderen want er is geen ruimte over. Er zit geen chemische filtermedium zoals kool bij.

eco-flow-spons.png


Installeren was zeer eenvoudig en omdat de uitgang van het filter aan de onderkant zit is het primen van het filter erg eenvoudig. Eventuele lucht in de pot zelf ontsnapt via de aanvoer buis terug naar boven. Enkel eenmalig de aanvoerslang aanzuigen. De pomp zelf zit aan de buitenzijde van het filter en is hierdoor hoorbaar (lichte brom). Als deze onder het aquarium in een kastje staat is het pompje niet meer hoorbaar. Het filter komt met alle benodigde slangen en andere aansluitmaterialen. Je kunt kiezen om de uitstroom d.m.v een spuit mondstuk te doen, die je nog een beetje kunt richten of via een kleine spraybar. Ook komen er 4 zuignapjes bij om e.e.a. te bevestigen.

eco-flow-aansluitmateriaal.png

Het debiet is mij enorm meegevallen. De 400 l/u die geadverteerd wordt zal hij natuurlijk niet halen maar ondanks het 6W pompje presteert deze boven mijn verwachting.

Prijs
Dit filter lijkt bij alle winkels gelijk geprijsd te zijn voor net onder de 40 euro. Dit maakt dit filter momenteel een van de goedkoopste potfilters op de markt.

Onderhoud.
Het onderhoud zal niet meer of minder zijn als bij elk ander potfilter. Na een x aantal weken zul je het filter moeten open maken en de filtermedia moeten uitspoelen. Het witte polijstpadje zal vervangen moeten worden en de rest van de sponsen kun je uitspoelen. Het polijstpadje wordt bij mij dan vervangen voor een pluk filterwatten.
Het filter beschikt niet over een handig ontkoppel systeem, wel zit er een kraantje op de inlaat van het filter. Deze kun je dicht zetten. Ik moet het nog testen maar ik vermoed dat de uitstroom dan als hevel gaat werken en deze komt niet met een kraantje. Het is dan ook aan te raden om de uitstroombuis tijdelijk boven het wateroppervlakte te plaatsen om een hevel te voorkomen. Een extra kraantje was handiger geweest. Al zou het nog kunnen dat het pompje als eenrichtingsklep gaat werken, dat moet ik echter nog uitproberen.

Uniek product (zijn er vergelijkbare producten van andere merken)
Dit filter valt mijn inziens te vergelijken met een Eheim classic 150 of JBL e402.

Verkrijgbaarheid
Bij veel aquariumzaken zijn de SuperFish filters tegenwoordig aanwezig. Ik zie ze steeds vaker en omdat ik toch een klein potfiltertje nodig had, besloten deze maar eens te testen.

Hoe lang je ervaring hebt met het product
5 dagen

Duurzaamheid
Dit is een zorg puntje. Het is geen filter waar je de hoofdprijs voor moet betalen en dat zie je er ook aan af. De pot zelf voelt wel erg duurzaam en is volgens mij gewoon een re-brand van de Chinese SunSun HW-602 filters. Slim gedaan want dat is een prima pot. De aansluitmaterialen zijn echter een ander verhaal. Goedkoop plastic waarbij ik hoop dat het de komende jaren niet gaat breken/scheuren. Ik vermoed echter dat ik op den duur zelf met PVC aan de gang moet om het bijgeleverde plastic te vervangen, al komt dit filter wel met 2 jaar fabrieksgarantie. Hieronder een foto van het uitstroomplastic waarbij ook het debiet enigszins zichtbaar is.
IMG_0758 (2).JPG


Al met al een prima filtertje voor de prijs. Zou ik dit filter alleen op een Juwel rio 125 aquarium laten draaien? Ik denk het niet.
Op een 60L aquarium zou ik dit wel als hoofdfilter aandurven. Een prima filter voor een nano-aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Hey Daniel,

Wat kun je nu zeggen over het filtertje na bijna 4 maanden ? Functioneert de pomp als terugslagklep ?

M.v.g Robert
 
Hey Daniel,

Wat kun je nu zeggen over het filtertje na bijna 4 maanden ? Functioneert de pomp als terugslagklep ?

M.v.g Robert
Ik ben nog erg tevreden over dit filter. De doorstroming blijft stabiel. Het is natuurlijk geen hoogvlieger wat stroming betreft maar voor een aquarium van zo'n 20 tot 60 liter lijkt dit me echt een prima buitenfiltertje.
In 4 maanden tijd heb ik het filter een keer open gehad om te zien hoe het er mee stond en dat was prima. Even snel uitspoelen maar dat was niet eens erg nodig. Wel heb ik toen het filterpad vervangen door filterkatoen.

De pomp werkt niet als terugslagklep dus wel even goed onthouden om bij onderhoud de uitstroom bovenwater te zetten.

Omdat de pomp extern zit hoor je hem wel iets. Bij mij staat hij in een kastje onder het aquarium en dan hoor je hem niet meer maar een Eheim classic 150 is bijvoorbeeld wel stiller.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan