Rhizophora mangle kweek van M.altispinosus


ziet er al mooi uit wel een beetje veel planten dus er moet maar een beste bak komen straks :p
 
Wanneer noem je iets een beste bak? is 3 meter voldoende ;)
Helaas is het nog lang niet zover, nog 2/3 jaar geduld en sparen
Veel planten idd, ik had er 50 besteld kreeg er 54 geleverd. Ik had nl nog wel wat uitval verwacht, echter is elke propagule ontkiemt en tot nu toe heeft nog enkele plant het loodje gelegd.
 
Deze had ik nog niet gezien. Hier kom je soms toch echt heel coole projecten tegen. Knap gedaan!
 
Vandaag begonnen met de grote schoonmaak. Hier alvast wat foto's, de tekst volgt later.

Zoals belooft de eerste zonder kap ;)

nf1s79.jpg


28vribn.jpg


xng579.jpg


ONK0t8EvVQQw2bRx5dgkgAEQhUkavkPI.jpeg


20fqplw.jpg


2vcvm0h.jpg


9tei6p.jpg


vy8nyr.jpg


ONK0t8EvVQQw2bRx5dgkgAEQhUkavkPI.jpeg
 
Moet zeggen dat ik de groei over de tijd van een jaar nog wel mee vind vallen, dacht altijd dat die wortels gigantisch zouden groeien
 
Als eerste de boel maar eens afgebroken en de boompjes met de fles in een grote emmer gezet. Het paste maar net, maar gelukkig zijn de bruine wortels "flexibel".
De planten afgedekt om verdamping tegen te gaan en de lucht plaatselijk wat vochtig te houden.

Alle vissen incl water, zand en de Nymphaea overgezet in een "aqua 65". Om vervolgens de bak helemaal leeg te trekken en eens flink de mouwen op te stropen. De matten filter is opnieuw geplaatst en dit keer zonder een fijn mazige witte mat. De uitstromer 10 cm onder de rand door de mat heen.

Een 60*30*30 bakje neergezet als spoel/klieder bak, hierin zijn de individuele planten uit de fles geknipt en schoongemaakt. De flessen waren aan de binnenkant volledig begroeid met algen, de buitenkant is alg vrij gehouden door de platy's en de slakken. Waar geen licht kwam, zoals achter de stammetjes groeide ook geen algen aan de binnenzijde.

Alle flessen zijn ontdaan van de planten en ze staan/liggen nu te bekomen bij wat vochtigere lucht. De bladeren waren wel wat slap aan het worden, niet zo erg als toen ik een hele dag de schuifruit had open gelaten ;)

Morgen word de derde etage schoongemaakt en ga ik een kijken wat de wortels in de vazen hebben gedaan.
 
Leuk project zeg, maar wel iets waar je geduld voor moet hebben;).
 
Hoe staat het met de boompjes? Groeien ze nog lekker door?
 

Terug
Bovenaan