Ringbandsnoekjes foetsie? (Epiplatys annulatus)


Johan1978

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2023
Berichten
52
Leeftijd
45
Locatie
Voorburg
Hoi allemaal,

Sinds enige tijd heb ik bovengenoemde visjes in mijn gezelschap aquarium.
Ik kocht er 12, kan er nu echt niet meer dan 6 a 7 vinden.
Één heb ik ooit in het filter gevonden, te laat helaas. Toen had ik bij schoonmaken even het mini rooster van het rooster af gelaten.
Maar waar is de rest?

Hoe kan zoiets?
Ze waren wel klein in het begin, maar ook niet zo klein dat ze zijn opgevreten. Lijkt mij.
Of zit ik er naast?

Ik heb Siamese algeneters, neon tetra's, vijfstreepbarbelen, waaierhandgarnalen en Japonica's.

Merk wel dat ze heel stom zijn, zwemmen overal in, als je niet uitkijkt.
 
Zo'n visje wordt heel snel opgesnoept. Als hij aan het begin van de nacht overlijdt, vind je na erg goed zoeken de volgende ochtend nog een paar graatjes.....
 
Gaat meestal zo met ringbandsnoekjes, redelijk wat uitval in het begin. Daarnaast kunnen mannetjes onderling elkaar behoorlijk de stress in jagen.
Degene die overblijven blijven meestal ook langer leven (hier nog drie van de 10 die inmiddels aan eitjes leggen zijn).

Voor de rest zijn de japonica's meestal ook geen lieverdjes met kleinere vissen
 
Ow okee, dus het klopt wel dat ze een soort van kunnen oplossen in enkele dagen.
Ik had verwacht wat kadavertjes te vinden als ze dood zouden zijn.
Of dat ze boven zouden drijven.
Die barbelen en de tetra's zijn nogal jagers toch?
 
Dode visjes worden vaak in 24 uur door andere bewoners opgegeten dus daar zie je heel vaak niets van terug.
 
Okee...
Verontrustend en ook wel weer handig tegelijkertijd... Natuur is zo mooi
 
Ringbandsnoekjes, Pseudoepiplatys annulatus, moeten onder specifieke waterwaarden gehouden worden. Lichtzuur, zacht water, geen grote medebewoners en flink zwemruimte en schuil gelegenheid.
Ik vind het jammer dat ze vaak in de handel aangeboden worden. Het zijn prachtige visjes waar veel vraag naar is. Jammer ook om te lezen dat een groot percentage uitval als gewoon wordt gezien. Bepaalde wildvang locaties staan zwaar onder druk door de handel in deze vissen.
Kleine vissen hebben vaak een specifieke verzorging nodig waar de handel en aquarianen geen weet van hebben.

M.v.g. John.
 
Jammer ook om te lezen dat een groot percentage uitval als gewoon wordt gezien.
Dit is iets zoals ik het ervaar, wil niet zeggen dat ik het als 'gewoon' zie (wel de reden dat ik als ik ze aanschaf een groter groepje neem). Het valt mij erg op dat wanneer je deze visjes koopt het de eerste weken een soort van selectie is van alles wat zwak is valt uit. De grootste/volste blijven over het algemeen wel over. Heb ze in 30l/60l/160l gehad met levend voer, verkruimeld voer, gevriesdroogd etc noem maar op maar dat maakte weinig verschil.

Voor de handel zouden ze deze soort volgens mij makkelijk moeten kunnen kweken, maar zoals zovaak zal het vangen en verzenden wel goedkoper zijn dan de tijd van het op laten groeien etc.
 
Dit is iets zoals ik het ervaar, wil niet zeggen dat ik het als 'gewoon' zie (wel de reden dat ik als ik ze aanschaf een groter groepje neem). Het valt mij erg op dat wanneer je deze visjes koopt het de eerste weken een soort van selectie is van alles wat zwak is valt uit. De grootste/volste blijven over het algemeen wel over. Heb ze in 30l/60l/160l gehad met levend voer, verkruimeld voer, gevriesdroogd etc noem maar op maar dat maakte weinig verschil.

Voor de handel zouden ze deze soort volgens mij makkelijk moeten kunnen kweken, maar zoals zovaak zal het vangen en verzenden wel goedkoper zijn dan de tijd van het op laten groeien etc.
Continu kweken met deze soort vraagt toewijding en discipline, dat is veel te duur. De visjes worden dus in het wild gevangen, de sterkste overleven idd. Maar zacht en zuur water en schuilgelegebheid vanaf het begin zorgt ervoor dat er maar enkele uitvallen.
Ik heb een jaar geleden Congopanchax brichardi ´oyo´ gekocht, wilde vissen, een heel lastige soort. Voor zo ver ik weet ben ik de enige die ze nog heeft van de import. Oorspronkelijk zijn er meer dan 2000 gevangen. Heb zelfs al een 2e generatie gekweekt. Van de 12 wilde visjes heb ik er nog 7. Vier heb ik weggegeven op beursen en een visje is overleden, waarschijnlijk door ouderdom, ze worden max 2 jaar oud.
Vanaf het begin het juiste water, voer en schuilgelegenheid scheelt zo veel.
Leidingwater is uit den boze met wildvang Pseudoepiplatys.
FB_IMG_1696760740162.jpg

C. Oyo f1.

Groetjes John.
 
Ik heb een kraamkamer gemaakt, hier heb ik 6 nieuwe in gezet.
Voldoende bescherming van het licht volgens mij.
Net heb ik de mannetjes wel los in de bak gelaten, die waren al even groot als de ringbandsnoekjes die ik al heb.
De vrouwtjes laat ik nog even groter worden.
Ik snap wel dat ze prooi zijn/worden, vooral in het begin hangen ze maar een beetje stil onder een drijfplant. Na een paar dagen worden ze flink wat actiever. Zal wel de stress zijn.

Ik weet dat je eigenlijk zacht water moet hebben. Daar ga ik niet aan beginnen.
We gaan wel meemaken hoe lang ze het volhouden, ze zien er vrolijk uit nu, eten goed en zwemmen veel rond.
 

Bijlagen

  • PXL_20231223_170903939.jpg
    PXL_20231223_170903939.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 41
Owja ze eten liever geen vlokken.
Dat spugen ze weer uit.
Maar eenoog kreeftjes worden ze wild van.
Dus dan krijgen ze dat.
 
"Daar ga ik niet aan beginnen'? Ondanks dat wat John. daarboven gezegd heeft? Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat getuigt niet echt van veel lerend vermogen.
 
Hoe zie jij dat dan?
Moet ik dan maar alle andere vissen en garnalen die het nu supergoed doen blootstellen aan dat zachtere water? Omdat ik per ongeluk visjes erbij heb gekregen die het minder goed doen in hard water?
Of moet ik er even een bak bij nemen?
Je moet ook aan het praktische denken. Ik leer er echt wel van, beetje een kortzichtige reactie van je. Maar soms kan je gewoon niet veel anders, en ga je er niet aan beginnen idd.
 
Je kan doen wat je wilt: ze houden en kijken welke het overleven. Je kan het water aanpassen aan hun behoeften en kijken hoe de andere bewoners daarmee omgaan (heb ik geen idee van welke waterwaardes die de voorkeur aan geven). Je kan ze te koop aanbieden of misschien naar een winkel brengen en eventueel ruilen voor wat anders. Mogelijkheden genoeg, maar blijkbaar doet deze soort het over het algemeen niet goed in het water wat jij hebt. Kies je voor jezelf of voor het belang van de vis?
 
Probleem opgelost; Extra bak(je) erbij genomen voor de ringbandsnoekjes met osmose apparaat.
Mag wel hopen dat ze het fijner vinden, was flink wat werk.
Ze zitten alleen, dus wie weet gaan ze nog voortplanten.
 
Probleem opgelost; Extra bak(je) erbij genomen voor de ringbandsnoekjes met osmose apparaat.
Mag wel hopen dat ze het fijner vinden, was flink wat werk.
Ze zitten alleen, dus wie weet gaan ze nog voortplanten.
Fijn om te lezen dat je de moeite hebt genomen om ze op de juiste manier te gaan houden!

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan