Wat is er nieuw

Rio 125 T5 naar led opties.

catfishfreak

Well-known member
Lid geworden
28 april 2025
Leeftijd
38
Ik zit sterk te denken om de verlichting van mijn rio te upgraden naar led.
Op dit moment heb ik 1x juwel t5 en 1x dennerle trocal special plant er in zitten.
Daarnaast nog een goedkoop rgb balkje icm tc420 voor de sfeer in de avond.
Deze kunnen nog ongeveer een half jaar en dan zal ik toch richting led moeten.
Wil liever het armatuur niet uit elkaar gaan slopen om dingen in te bouwen en ook aanbouwdelen met clips etc zie ik niet zo zitten.

Zoek iets met veel licht voor de moeilijke planten icm co2.

Nu heb ik dit al gevonden: https://www.azaqua.nl/en/daytime-compleet/create-daytime-matrix-for-juwel-rio-125
Kan ik bijna beter een nieuw groter aquarium voor kopen met led.

Dit komt uit op ongeveer 22 lumen per liter, ook drop in maar is dit voldoende licht??
https://www.azaqua.nl/en/chihiros/chihiros-universal-wrgb-800

Voor sps koralen weet ik precies hoeveel par ik nodig heb maar zoet heb ik me nooit zo heel druk over gemaakt.

Zijn er andere drop in opties die met een tc420 aan te sturen zijn en geen 600 euro kosten of is het beter om te kijken naar een ander aquarium waar led standaard bij is?

Laatst bewerkt:
Kijken naar een ander aquarium met LED kom je denk ik niet veel verder omdat de standaard led’s die bij de bak geleverd zijn vaak ook al niet voldoen. Zeker als je dus moeilijke planten hebt. Ik heb in mijn Lido een Chihiros Wrgb universal gehangen, past precies in de kap met uitsparingen voor de originele afdekkingskleppen. Heb ook wel gekeken naar HVP Aqua led’s maar daar heb toen van afgezien.

Om nou voor €600,= aan verlichting uit te geven om een bak te upgraden… dn zou ik eerder een kale bak kopen of een op maat laten maken en daar dan LED’s boven hangen. Als het toch geld mag kosten, dan alles maar nieuw en naar eigen wens,

Zit met een nieuwe eheim vivaline 1 meter bak plus voldoende led verlichting ook al op 600 euro.
Die heeft ook nog eens de led verlichting onder de afdek platen tenopzichte van de rio waarbij de lamp onderdeel is van de afdekplaat.
Nu is het geen breekpunt maar het is natuurlijk wel lastiger om meer licht bij te plaatsen in een rio.

Ik vraag me af of die Chihiros wrgb alleen voldoende is met "maar" 22 lumen per liter.
Heb er nu 56 watt tl boven hangen.

Heb sowieso nog de tijd om keuzes te maken, het is niet zo dat het vandaag gelijk moet.

Helialux al bekeken?

Zelf ook te spreken over de balken van https://www.aquariumverlichtingkopen.nl/
Daar komt alleen niet heel veel lumen vanaf waardoor je misschien een extra balk nodig hebt.
De prijzen zijn dan weer wel een heel stuk gunstiger en ze werken met je TC420

Helialux heb ik naar gekeken, 300 euro voor een set met juwel's eigen controller.
Zou in theorie op 35 lumen per liter uit komen, zou een optie kunnen zijn 🤔

Zelf ook te spreken over de balken van https://www.aquariumverlichtingkopen.nl/
Daar komt alleen niet heel veel lumen vanaf waardoor je misschien een extra balk nodig hebt.
De prijzen zijn dan weer wel een heel stuk gunstiger en ze werken met je TC420

Tot je gaat rekenen, 9 lumen per liter per balkje van 75cm.
Hoeveel heb ik er dan nodig?

Heb in mijn 180l nu 3 van die rgbww/rgbw balken hangen en zit dan op 30l/l ongedimt.
Jij zou dan met 3 balken op 27l/l komen

Ben even aan het googlen geweest en ik lees 30, 40 of 50+ lumen per liter voor moeilijkere planten?

Ben even aan het googlen geweest en ik lees 30, 40 of 50+ lumen per liter voor moeilijkere planten?

Veel leveranciers van aquarium planten hanteren deze labels
IMG_0613.jpeg

Meer hierover ook in
https://www.tspt.nl/belichting/licht03.html

Zoek iets met veel licht voor de moeilijke planten icm co2.

De Sublime serie heeft dubbele lampen, de 100cm/246L zit op 40lm/L
https://www.aquatlantis.com/en/products/aquariums/excellence-lines/sublime-ultra-100x50-076

Zelf heb ik de Sublime 100cm (oude model) en deze gaat tot 45lm/L maar ik vindt een intensiteit op 75% van 34lm/L al behoorlijk veel voor een zwaar beplante “Hollandse” plantenbak met zowel “medium” als “advanced” planten en geen algengroei.

IMG_0640.jpeg

Deze bak heeft een PH-controller i.c.m. een CO2-reactor en volledige geautomatiseerde kolom bemesting via doseerpomp.
Een baardalgen-vrije bak met deze eisen is overigens wel een uitdaging maar kan.

Laatst bewerkt:
Veel leveranciers van aquarium planten hanteren deze labels
Bekijk bijlage 388186

Dus mikken op +/- 40 lumen per liter en eventueel dimmen naar behoefte, duidelijk.
Zie van allerlei waardes overal rondzweven namelijk.

Zelf heb ik de Sublime 100cm (oude model) en deze gaat tot 45lm/L maar ik vindt een intensiteit op 75% van 34lm/L al behoorlijk veel

Ik heb liever een beetje overschot wat ik terug kan draaien dan dat ik op de maximale zit en tekort kom.

Valt nu al heel veel af wat ik eerst als optie aanhield.
Sowieso de drop in opties vallen dan behalve die van 680 euro.

Veel om over na te denken.

Ik heb liever een beetje overschot wat ik terug kan draaien dan dat ik op de maximale zit en tekort kom.
Ik ben met deze bak begonnen op 25% intensiteit, in de loop van tijd met meer licht vragende planten begonnen en verlichting langzaam opgevoerd.

Hou met deze driehoek altijd rekening, deze moet in balans zijn, m.a.w. planten met hogere lichtvraag vragen veelal ook om meer specifieke bemesting en CO2, een onbalans resulteert in een algenprobleem.

IMG_0614.jpeg

Laatst bewerkt:
Heb gisteravond nog een poos gezocht naar oplossingen maar het blijft lastig om te retroffitten en toch richting de 30 tot 40 lumen per liter te gaan met de rio 125.

Denk dat het enige wat in de buurt komt en betaalbaar is een Chihiros Universal WRGB 800 is met 22 lumen per liter.
Daar zal vermoedelijk nog wat bij geknutseld moeten worden.

De juwel helialux klinkt leuk maar met controller duur en daarnaast lees ik toch dat er wat problemen mee zijn.

Zelfbouw met balken van www.aquariumverlichtingkopen.nl komt ook op ongeveer 280 euro (4 balken, nieuwe tc420, voeding etc)

Ik heb de opties in de groep gegooid.

Heb gisteravond nog een poos gezocht naar oplossingen maar het blijft lastig om te retroffitten en toch richting de 30 tot 40 lumen per liter te gaan met de rio 125.

Ik heb een lang geleden mijn vorige bak een Ferplast Cayman 80cm/120L omgebouwd naar Led’s met 2 x JMB Community 18watt/60cm wat resulteert in ongeveer 41 lm/L

IMG_20210216_120431670.jpeg

Het gaat om deze JMB’s
https://www.aquaplantsonline.nl/jmb...high-power-4500k.html?id=257200451&quantity=1

De 2 x 21watt/70cm paste niet in de uitsparing maar dat zou ongeveer 48 lm/L hebben opgeleverd.

Voor de rekensom moet je een beetje puzzelen omdat enkel het aantal lumen per LED kleur is opgeven, er zijn Witte en Rode in de verhouding (4W:1R)
((4x160+1x50)/5)=138lumen per watt gemiddeld voor een X lengte

Laatst bewerkt:
Ik heb een lang geleden mijn vorige bak een Ferplast Cayman 80cm/120L omgebouwd naar Led’s met 2 x JMB Community 18watt/60cm wat resulteert in ongeveer 41 lm/L

Het gaat om deze JMB’s
https://www.aquaplantsonline.nl/jmb...high-power-4500k.html?id=257200451&quantity=1

De 2 x 21watt/70cm paste niet in de uitsparing maar dat zou ongeveer 48 lm/L hebben opgeleverd.

Ik zou als ik de t5 doppen eraf haal wel weg kunnen komen met de 70cm balken.
Verlies sowieso wat leds vanwege de trekstrip in het midden die je daar niet in hebt zitten.

2 van die 70cm plus 2 30cm rgb zit ook op 262 euro. 🤔
Zou wel een optie kunnen zijn.

Ik heb er nu ook een RGB strip in zitten als sfeer verlichting.
Sunrise/set en wat blauw als maanlicht, dat regelt de tc420.

Mijn ervaring is dat het kleurenspectrum en par waardes toch mss wel net zo veel van belang zijn dan lumen per liter als het doel is om gekleurde plantjes te houden.

Deze bak heeft bv ongeveer 16 lumen per liter met een Chihiros wrgb

image.jpg

Deze heeft ongeveer 35 lumen per liter met
2 budget lampen welke geen rode leds heeft.
Ik krijg hier ook echt amper kleur in de ludiwiga

image.jpg

Toevallig heb onlangs met een medewerker van Aquaplantsonline gesproken en die vertelde mij dat de Helialux een drama is en ze ontzettend veel retouren hadden.

Ik heb zelf eigenlijk alle lampen Chihiros en ben uiterst tevreden, al zou ik als ik weer voor een goedkopere (budget)oplossing zou gaan, eerder voor een Twinstar kiezen. De B serie van Twinstar is een stuk beter dan B serie van Chihiros, terwijl de Chihiros meer lichtopbrengst heeft.

Mijn ervaring is dat het kleurenspectrum en par waardes toch mss wel net zo veel van belang zijn dan lumen per liter als het doel is om gekleurde plantjes te houden.

Par maakt alles zo'n stuk makkelijker, als fabrikanten eens zouden beginnen dat als standaard aan te houden...
Heb een par meter liggen ivm zoutwater sps.

ik was van plan om onder andere APO en ook anderen even wat mailtjes te sturen.
Interessant om te horen dat ze problemen hebben met de helialux.
Nu had ik die al enigzins afgeschreven als optie maar nu doe ik dat zeker.

Hou er wel rekening mee dat "blauw" maanlicht algen kunnen triggeren

Is bekend, het is maar een half uurtje voordat het uit gaat.
Intensiteit is ook vrij laag, zo staat het er nu bij.
20250609_210154.jpg

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar aquaddicted heeft op YouTube wel een paar interessante filmpjes waarbij ze verschillende lampen van verschillende merken de PAR waardes meten en vergelijken

Ik kan het een beetje volgen maar youtube heeft meestal redelijke ondertiteling.

Ben vooral bezig geweest om de fabrieksdata op een rij te zetten en diverse ombouwen mogelijkheden te onderzoeken.
Juwel heeft vooral dat laatste niet echt makkelijk gemaakt door het armatuur ontwerp.

Ik kan het een beetje volgen maar youtube heeft meestal redelijke ondertiteling.

Ben vooral bezig geweest om de fabrieksdata op een rij te zetten en diverse ombouwen mogelijkheden te onderzoeken.
Juwel heeft vooral dat laatste niet echt makkelijk gemaakt door het armatuur ontwerp.

Ze hebben nu volgens mij ook Engelse nasynchronisatie. Ze hebben trouwens veel interessante video’s, niet alleen over lampen.

Ik weet dat er voor verschillende modellen dubbele kleppensets bestaan, zodat je er 2 lampen op kunt zetten.

Kan ook de kleppen plus armatuur vervangen voor een dibond plaat natuurlijk.
Dan 2 kunstof U profielen in de bak lijmen waar losse lampen op gelegd kunnen worden. 🤔

Bij de LFS geweest om even te kijken wat de opties zijn.
Moet zeggen dat die chihiros wel mooi en veel licht geeft en de app is ook best aardig.

Ga er nog even goed over nadenken maar denk wel dat die het gaat worden.
Waarschijnlijk gaat dan ook de rio de deur uit, toen ik dat als optie gaf waren de anderen hier niet meer van die optie af te krijgen...
Bak staat hier al best wat jaren en kan op zich nog prima mee maar als ik zo veel geld uit geef aan nieuwe verlichting dan kan ik net zo goed ook een nieuwe bak erbij kopen met een beetje korting.

Maar ik kan mijn geld maar 1 x uitgeven dus ga hier sowieso nog geen klap op geven.

Kan ook de kleppen plus armatuur vervangen voor een dibond plaat natuurlijk.
Dan 2 kunstof U profielen in de bak lijmen waar losse lampen op gelegd kunnen worden. 🤔

Lampen gelijk aan de deksel plaat maken?
Heb hier ooit een paar weken een superfish LED in 2 geprintte beugeltjes gehad waarmee die dan op de rand van de bak hing, dat ging ook aardig.

20250211_125158.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan