Wat is er nieuw

Rio 125 van Catfishfreak.

catfishfreak

Well-known member
Lid geworden
28 april 2025
Leeftijd
38
Een weekje geleden een doorstart gemaakt.
Scape zal nog wel veranderd worden als alles begint te groeien.
Ook zullen er nog wel wat verschillende planten bij komen op den duur.

Techniek:
EI methode.
Dennerle trocal special plant t5 achter, originele t5 voor.
Led strip met timer voor zons op en ondergang.
Oase BioMaster Thermo 350.
Aquamedic 1000 co2 reactor met ph controller.

Planten:
Pogostemon Deccanensis
Pogostemon Helferi
Ludwigia Palustris Red
Micranthemum micranthemoides

Scape:
Zand van de hornbach.
1,5 doos 80l decoratieset Mini Landscape van Aquadeco.

20250503_084821.jpg

Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de planten wat gegroeid zijn.

Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de planten wat gegroeid zijn.

Ik ook, eerste keer dat ik probeer om een kruipende plant tussen stenen in te planten en hoop dat dat zo word als ik in gedachte heb.

Bak draait best aardig.
Nh3 en no2 piek gehad en in principe is die klaar voor vis.
Had wat meer alg verwacht maar het valt reuze mee, heb het glas ook niet schoon gemaakt met de water wissel.
Ook het filter maar even met rust gelaten ook al heb ik wat last van zweefvuil wat blijft hangen.

Eerste slakjes ook al gespot.

20250509_183101.jpg

Planten doen het zeer goed en staan het merendeel van de dag er zo bij.

20250509_183226.jpg

Totaal overzicht zoals het er nu bij staat na wat snoeien.

20250510_084024.jpg

Slakken kunnen nuttig zijn maar wel opletten dat je geen plaag krijgt. Zelf heb ik liever wat puntslakken die ook de bodem los houden.

Torenslakken heb ik in het verleden juist een plaag van gehad gevolgd door een plaag Helena's. 🤣
Maar dat was wel voordat ik met EI en co2 begon dus had veel meer voedsel voor slakken in de vorm van algen en dood plant materiaal.

Misschien de torenslakken nog eens een kans geven en er even een paar zien te scoren.
Kan altijd een nano bakje neerzetten voor de verkoop/weggeef van te veel slakken.

Sinds gisteren vis rondzwemen, 10 stuks Inpaichthys kerri na een tip van @jessicapilon
Leuk actief visje die de copepods al grotendeels uitgeroeid hebben.
Wel een lastige om foto's van te maken aangezien ze zo actief zijn.

20250514_093938.jpg

Ben nog niet tevreden over de plantengroei, heb de lichtduur van de T5 iets korter gemaakt
Nog steeds relatief veel zweefvuil maar wil nog niet aan het filter rommelen om dat op te lossen.

Hoe pak je de EI aan. Werk je met RO water en dan alles doseren of gewoon kraanwater en dan aanvullen?

50% waterwissel met gewoon kraanwater.
All in one van planted box er in met de dosering voor veel licht en co2 (35ml per 100l)

Kan een slang aankoppelen en hoef alleen maar de kraan open te zetten en de bak loopt 50% leeg.
Daarna een pomp in een emmer onder de kraan en via dezelfde slang weer vullen.
Haal wel op gevoel de meeste kou er af met een beetje warm water.

Moet wel zeggen dat ik hier heel goed kraanwater heb.

oh kijk en dan kom je toch aardig bij de EI waarden terug met die plantenvoeding? Ik ga me die ook maar bestellen als de huidige Colombo op is 🙂

oh kijk en dan kom je toch aardig bij de EI waarden terug met die plantenvoeding?

Ik heb sinds ik het zo doe vrijwel geen tekenen van tekorten MAAR sommige planten willen wel iets extra's bij de wortels hebben.

Moet zeggen dat ik naast co2 ook een lage dosis easycarbo (0,8ml) toevoeg om alg verder te minimaliseren in de toch jonge bak.
Zodra de bak wat rijper is bouw ik dat langzaam af.

Mooie visjes Johan en de mannen herken je aan een blauwe vetvin en ze kleuren als ze zijn gewend ook veel mooier blauw dan de vrouwen.

Er zitten er sowieso 3 bij die een stuk blauwer zijn en ook wat feller zijn naar elkaar.
Nog een beetje lastig om de vetvin goed te zien.
Proberen een scherpe foto te maken is ook vrijwel onmogelijk zo actief zijn ze.

Dit is een van die 3

20250514_163113.jpg

Week 4 update.
De blauwe koningszalmpjes zijn al behoorlijk gewend geraakt en sommige kleuren al heel mooi blauw.
Het is nog wat lastig in te schatten maar vermoed 4 mannetjes en 6 vrouwtjes.
Er was wel wat territoriaal gedrag van een wat groter vrouwtje die het hoekje rechtsvoor geclaimd had vandaar dat er nu een stengel Ludwigia staat.

Planten groeien verder relatief goed al had ik iets meer groei verwacht van de Pogostemon's.
Klein beetje last van wat bruinalg maar minder dan verwacht, heb zelfs het glas de afgelopen weken niet schoon gemaakt.

Net nog wel wat gesnoeid en blijkbaar wat gemist op het wateroppervlak.

20250517_115417.jpg

Aaan de vetvin moet je het gelijk wel kunnen zien Johan. Staat er leuk bij.

Aaan de vetvin moet je het gelijk wel kunnen zien Johan. Staat er leuk bij.

Klopt alleen er zitten een paar visjes bij van 1,5cm en ze zitten niet lang genoeg stil om het goed te beoordelen.
Opticien is ook wel een keer een idee :DD

Gisteren flink aan het snoeien en schuiven geweest met planten.
Groeit allemaal redelijk goed en begin langzaam aan meer stekjes te krijgen.

Vandaag nog wat Limbobium Laevigatum en een pluk Vesicularia Montagnei toegevoegd.
En ja ik heb de pluk mos er gewoon in gekieperd want dat heb ik voor een andere bak nodig.
Zo kan het vast wat groeien en wat leven verzamelen.

Nog steeds vrij weinig alg, er begon een beetje groene kaamlaag te ontstaan nadat ik gestopt was met de easy carbo maar die is nu weer weg.
20250525_140042.jpg

Heb wel 1 visje waarvan ik niet zeker weet of die het gaat halen.
Die ben ik scherp in de gaten aan het houden.

Leuke bak!
Mag nog wel een mooi rood plantje bij voor wat contrast en ik zou zelf het stuk hout in het midden een paar graden verdraaien, ligt wel erg recht zo

Leuke bak!
Mag nog wel een mooi rood plantje bij voor wat contrast en ik zou zelf het stuk hout in het midden een paar graden verdraaien, ligt wel erg recht zo

De Ludwigia wil nog niet echt mooi rood kleuren, die ben ik nu vooral veel aan het stekken.
Daar gaan binnenkort nog wat kleibolletjes bij en dan vermoed ik dat die wel wat roder gaat worden.
Bemest op dit moment alleen de waterkolom maar.

Dat stuk hout twijfel ik al langer over en gaat er waarschijnlijk uit.
Is te veel van het goede.

Het was weer tijd voor nieuwe bewoners.
Heb de opties aangewezen en zelf niet gekozen en het is de Corydoras paleatus ofwel pepper cory geworden.
Nog even getwijfeld of ik ze alle 13 die de lfs had zitten mee zou nemen maar ben toch maar voor 10 stuks gegaan.
20250527_155031.jpg

20250527_155102.jpg

Ze grondelen er al lekker op los en er hangt nu een berg zweefvuil in het water maar er drijven nog geen planten.

Het blauwe koningszalmpje wat het moeilijk had doet het wat beter maar houdt die zeker in de gaten.
Ben wat meer diepvries daphnia en levende artemia aan het voeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan