Wat is er nieuw

Huiskamer aquarium van Catfishfreak

Ik kom elders toch veel tegen dat een hoge fosfaat toch een van de belangrijkste oorzaken van haar/draadalg is.
In principe verwachte ik wel een fase met alg omdat de bak nog vrij jong is maar het blijft wat te lang hangen.

Een tekort aan voeding heb ik inderdaad niet.
Voeg dagelijks 10ml all in one toe wat op week basis 15/1.5 no3/po4 is.
Heb de doseerpomp zelfs nog even gecontroleerd en die calibratie is goed voor zowel bemesting als carbo.

Zou in principe ook de hoeveelheid licht nog flink omhoog moeten gooien maar vermoed dat dat alleen maar olie op het vuur is.

Ik kom elders toch veel tegen dat een hoge fosfaat toch een van de belangrijkste oorzaken van haar/draadalg is.
Ik ken dat niet en mensen die de EI volgen zitten vaak op 2-3 mg en juist met de EI moet je geen algen krijgen en ik volg het al dik 10 jaar en heb daar ook geen last van.
Draadalg is vaak co2 gerelateerd.

Ik ken dat niet en mensen die de EI volgen zitten vaak op 2-3 mg en juist met de EI moet je geen algen krijgen

Volg ook al jaren EI maar wel trouw met een 50% waterwissel.
Wissel nu maar 25% per week.

Draadalg is vaak co2 gerelateerd.

Ik durf de Ph niet verder naar beneden te drukken dus meer co2 gaat hem zeker niet worden.

Volg ook al jaren EI maar wel trouw met een 50% waterwissel.
Wissel nu maar 25% per week.
Ja ok maar als je 25% ververst voeg je normaliter ook maar de helft van de voeding toe dan je normaal doet.
Ik zou er anders eens een topic over openen Johan want daar lezen meer leden je probleem dan hier.

Ja ok maar als je 25% ververst voeg je normaliter ook maar de helft van de voeding toe dan je normaal doet.

Als je niet zou testen wel ja.
Bedoeling was om 25% te wisselen, te testen en de dosering af te stellen op verbruik.
Zou ik nu op fosfaat gaan sturen krijg ik gegarandeerd een tekort op de rest.

Ik zou er anders eens een topic over openen Johan want daar lezen meer leden je probleem dan hier.

Nee ik ga eerst gewoon weer naar normaal EI toe met een 50% wissel en het experimenteren stoppen.
Blijft er een probleem kan dat altijd nog.
Misschien als de bak wat rijper is nog eens wat experimenteren.

Ik werk zelf met losse poeders dus dan kun je vrij makkelijk bijsturen. Maar goed opzich is een wat hogere po4 geen oorzaak van draadalg zover ik weet en als je de foto in de link bekijkt dan kun je met 10mg po4 nog een prachtige bak hebben.

Ik durf de Ph niet verder naar beneden te drukken dus meer co2 gaat hem zeker niet worden.
Je kunt ook de andere kant op redeneren. In plaats van CO2 verhogen, kun je ook de lichtsterkte (niet duur) verlagen omdat daarmee de vraag aan CO2 afneemt. En dan ga ik ervan uit dat de distributie van CO2 inderdaad goed is.

Draadalg zit vaak op plekken met relatief veel licht in de bak. Ik heb het zelf ook aan de hand gehad, op een stuk hout dat omhoog stond en boven de waterlijn uit kwam. Op dat stuk, dicht onder de waterspiegel zat draadalg. Op het moment dat ik het licht op die plek in de bak dimde door de lamp daar wat af te schermen, was het draadalgprobleem verleden tijd.

Je kunt ook de andere kant op redeneren. In plaats van CO2 verhogen, kun je ook de lichtsterkte (niet duur) verlagen omdat daarmee de vraag aan CO2 afneemt.

Zit op zo'n 17 lumen per liter op dit moment, ga ik omlaag krijg ik problemen met de planten die te weinig krijgen.
Ben er vrij zeker van dat dat nog meer problemen op gaat leveren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan