Wat is er nieuw

Huiskamer aquarium van Catfishfreak

Mooie vissen Johan! Ik ga denk ik ook een volwassen harempje halen. Waar heb je deze vandaan?

Mooie vissen Johan! Ik ga denk ik ook een volwassen harempje halen. Waar heb je deze vandaan?

Aquarialand zwolle.
Denk dat ik er ook nog een vrouwtje bij ga halen, kijken of dat de agressie van het mannetje wat minder maakt.

Visjes doen het nog steeds goed echter blijft het een gevecht met de planten.
Nitraat is relatief laag en fosfaat veel te hoog.
Op dit moment ziet de bak er niet zo best uit hier door en ga ik eerdaags even grondig bezig.

Heb wel besloten van de complete van aquariumbemesting.nl af te stappen en terug te gaan naar de AIO van planted box.
Vermoed dat de bemesting de oorzaak is.

Heb geen zin om met poeders te prutsen.
Betaal liever voor het gemak.
Liever lui dan moe :DD

Daarnaast met de planted box AIO nooit geen problemen gehad.

Na een hele bak ellende besloten de complete van aquariumbemesting.nl aan de kant te zetten en weer terug te gaan naar planted box AIO.
Had/heb last van slechte planten groei, beetje baardalg en staghorn en ook de waterwaardes zijn alles behalve wat ik zou willen.
Nitraat is gewoonweg te laag/onmeetbaar en fosfaat vele malen te hoog zelfs na 75+% waterwissels.
Toevoegen van extra nitraat heeft wel geholpen dus daar zit wel het probleem (voor een deel)
Heb uiteraard het kraanwater getest en dat is in lijn met het waterschap (klein beetje nitraat en onmeetbaar laag fosfaat)
Nogmaals ik ga niet met poeders bezig, geen tijd, zin en ruimte voor.

Vandaag grondig bezig geweest, stenen eruit gekiept en vanwege de onderlinge agressie tussen de apistogramma meer hout toegevoegd
Ligt nog niet zoals het moet omdat het nog blijft drijven maar dat komt wel.

Verlichting zit nu op zo'n 30 lumen per liter, co2 tegen het geel aan.
En @jessicapilon Dit is vlak na een 90% waterwissel dus de dropchecker is nog niet op kleur :DD
20260301_174530(1).jpg

Ook maar even fotos gemaakt van het voorfilter zoals ik hem draai.

2x stuks schuim vervangen voor filterwatten.
maak er gewoon een gat in en druk de buis er door.
20260301_160925.jpg

Dan in het filterhuis werken en opletten dat het schuim onderin niet van de buis af valt.

20260301_160943.jpg

de kop zet ik er nooit recht op, eerst iets verdraaid zodat ik kan checken via de gaten of het goed op zijn plek zit.
Als laatste draai ik hem zodat die dicht klikt.

20260301_161002.jpg

Voorfilter doe ik iedere week zo tegelijk met de waterwissel.

Hopen dat het met de nieuwe oude bemesting weer beter gaat.

Ik ben ook van het gemak, dan maar ies meer betalem. Heb wel eens poeders geprobeerd ook, maar toen had ik nog geen doseerapparaat. Nu heb ik er 2, maar nog steeds met kant en klare voeding.

Welke druppeltesten gebruik jij, toevallig Colombo?

Zowel met Colombo als salifert getest.

maar toen had ik nog geen doseerapparaat. Nu heb ik er 2, maar nog steeds met kant en klare voeding.

Heb hier de carbo en de bemesting op de doseerpomp.
Bevalt prima.

En ja de hoeveelheid wat er gedoseerd word is 100% correct en check ik wekelijks.

Ik heb een klein nadeel(tje) van de “Complete” ondervonden namelijk bezinksel onderin doseerfles (die ik alleen maar bijvulde)
De doseerpomp verstopte hierdoor één keertje maar nadat ik deze vaker omspoelde alvorens te vullen niet meer voorgekomen.
Ik denk dat deze bezinksel kan voorkomen en verder niet erg is, ik bestelde 2 x 2,5L en genoeg voor een jaartje (10ml per dag op 200L)
Qua PO4/NO3 was ik ook tevreden, ik gebruikte Salifert druppeltesten.

Sinds vorige week wel overgestapt op poeders, ook nu ziet PO4/NO3 er goed uit
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/post-2586363

De bezinksel is mij bekend van jou eerdere ervaringen ermee @Tutorial
Schud de fles met regelmaat en ook de jerrycan heb ik altijd goed geschud voor ik de fles bij vulde.

Ben bijna door de 2,5 liter heen met 11ml per dag, de rest geef ik wel aan de kamerplanten :DD

Feit dat het recept is aangepast en ik deze problemen heb geeft me nog vertrouwen in het product.
Daarbij is het met het nieuwe recept een behoorlijk stuk duurder geworden en is het gat met planted box AIO een stuk kleiner geworden.

Nitraat van 5mg/l bij een fosfaat van onmeetbaar hoog is niet zoals het moet zijn.
Zelfs na een 75% wissel zat fosfaat nog op bijna 5mg/l.
En dat was bij om de dag voeren van droog voer.

Laatst bewerkt:
Na de grote waterwissel gisteren en het doseren van planted box AIO zit ik op 20mg/l no3 en +/- 3mg/l fosfaat.
Had voor 20mg/l no3 gedoseerd dus zoals verwacht.
Heb nog wel aquariumbemesting.nl complete op de doseerpomp staan maar dat laat ik nog voor wat het is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan