Rio 125 van FidoAqua

FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hier maar eens een topic van mijn Rio 125.

Ik ben nog steeds niet helemaal ccontent met de inrichting / plaatsing van de planten, ik vind het nog wat 'rommelig' ogen. Het mos rechts op de steen ga ik wss vervangen door Fissidens fontanus, wat al op de linkersteen zit en sinds mijn laatste wijzigingen eindelijk goed aan lijkt te slaan.
Daarnaast gaat binnenkort de bodem eruit en wordt vervangen door een zwarte zandbodem. Daarna komen er 3 honing gourami goud bij, hiervoor moet ook nog de Phyllanthus fluitans recchtsboven even verder doorgroeien voor een mooie plek voor schuimnesten
Maar ik wou toch eens een fototje plaatsen van mn main tank.

Setup:

Juwel Rio 125 (oorspronkelijk met intern filter en standaard led verlichting)
Juwel Helialux led verlichting
Dennerle Nano Heater compact 100W
Eheim 2217 filter met JBL in/outtake en een shrimpguard
Dennerle quantum 300 Co2 systeem met JBL inline diffuser

plantjes:

Rotala rotundifolia Orange Juice (linksachter en rechtsmiddenacter)
Pogostemon erectus (linksmidden)
Alternanthera reineckii 'Mini' (linksvoor en rechtsvoor)
? Echinodorus ? (middenachter) <-- geen idee welke soort dit is. was mijn eerste plant aanschaf vanuit de lfs. Ik denk een echinodurs soort)
Limnophila (rechtsachter) <-- verkocht als hippuridoides maar ik vermoed dat het toch de aromatica is vanwege de beperkte rode kleuring.
Phyllanthus fluitans (rechtsboven)
Fissidens Fontanus (steen linksvoor)
Christmass mos (steen rechtsvoor
Utricularia graminifolia (middenvoor) <-- probeerseltje
? Mos op hout ? <-- verkocht als Riccardia Chamedryfolia (koraalmos), maar daar lijkt het totaal niet op.

Notes:

Rechtsachter / midden heeft net een flinke snoeibeurt ondergaan. Linksachter volgt over 1 a 2 weken.
De rotala, alternanthera en pogostemon staan er redelijk recent pas in (cchristmass moss ook)

Rio125 - 27-5-2021.jpg
 
Zo, het laatste studievak voor de zomer was afgerond, dus was het tijd voor de lang geplande bodem vervanging. Dit is gelijk een mega onderhoud geweest, gezien de bak toch pretty much leeg moest.
Wat heb ik allemaal gedaan?

  • Alle bewoners er tijdelijk uit (wat een k*tklus is dat :) )
  • hout eruit gehaald, ingesmeerd met carbo en afgespoeld met heet water, voor het verwijderen van restjes baardalg. Daarna een paar uur in gevulde badkuip gelegd.
  • Hout met mos eruit gehaald, mos gesnoeid en ingesmeerd met verdunde carbo voor wat baardalg restjes te verwijderen. afgespoeld en paar uur in gevulde badkuip gelegd.
  • 3 stenen eruit, slechts 1 (die met fissidens) weer teruggeplaatst
  • alle planten eruit en, vlak voor het herplaatsen, gesnoeid. De rotala orange permanent verwijderd. werd niet mooi oranje en de vele wortelgroei langs de stelen vond ik erg storend.
  • Achterwand ingesmeerd met carbo ter eliminatie van wat restjes baardalg. Daarna afgespoeld en water afgezogen.
  • Volledige bodem afgezogen (voedingsbodem + 2 diktes grind) en vervangen (9cm dik) door een dunnere laag (5 cm) zwart aquarium zand.
  • verse kleibolletjes geplaatst.
  • verwarmingselement gereinigd.
  • dropchecker gereinigd en nieuwe vloeistof
  • Hout in de bak staat nu op het glas en niet meer op de grind/zand bodem
  • inrichting meer open en meer eenvoud. geeft (nog) betere circulatie/stroming en oogt eigk ook mooier.

VOOR:
main-before.jpg



NA:

Vervanging-result.jpg
 
PS, voor de oplettende kijker, "Ed" is gewoon in orde (Ed is de waaierhand garnaal, "Edward Fluffyhands"). Hij is echter zeer lomp en doet wel vaker rare dingen zoals op zn zij liggen of letterlijk struikelen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Hij is echter zeer lomp en doet wel vaker rare dingen zoals op zn zij liggen of letterlijk struikelen
Heeft dat misschien te maken met de uitdrukking zo baasje zo............................. :DD ;)
 
Terug
Bovenaan