Rio 125 van GeertM


Mooi Geert en ja ik zou zelf linksvoor dan nog wat planten erbij zetten maar goed ik ben niet een stenen fan zeg maar maar ieder zn ding. Gaat vast goedkomen als ik het zo lees.
 
Wat extra planten toegevoegd. Achter de javavaren een bosje Fijne eikenbladvaren. Linksvoor Crypto legroi en Crypto petchii. Links tussen de stenen een rode tijgerlotus.
Verder wat last van (draad?)alg tussen enkele wortels van drijfbamboe. Vandaag een flinke waterverversing gedaan om weer fosfaat en nitraat toe te voegen. Ook wat extra kalium toegevoegd. Even een reset.
De Chinese klimop (rechts) doet het goed en ik ga proberen mn intern filter ermee uit het zicht te krijgen.

39914146-1CAA-454E-8DA4-35F21E0FE7EC.jpeg
 
Bedankt voor de positieve reacties!

Vandaag ontdekte ik wel ineens baardalg op de javavaren. Was me nog niet eerder opgevallen. Ik heb een deel van de verwijderde pistia’s maar weer terug gezet om het licht meer te dimmen. Hopelijk kan ik het op die manier wat terugdringen.

82ACC116-20CA-4F28-8BA5-E78DF7FE811A.jpeg
 
Zeker een mooie bak dat je daar hebt, en op een mooie manier dunbevolkt. Jammer van de baardalg natuurlijk, hopelijk dat het lukt met wat minder licht.
 
Op de foto zijn ze niet echt goed te zien, maar er zitten ook nog 10 eilandbarbeeltjes in naast de 10 espei’s en 2 honinggoerami’s. De barbeeltjes scharrelen vooral de bodem af, terwijl de espei’s vooral het midden bevolken.
 
Ik zag er al een 3-tal inderdaad. Had er nog nooit van gehoord, maar zien er wel leuke visjes uit. Hoe zijn ze verder van gedrag?
 
Het zijn inderdaad leuke visjes om te observeren. Vooral de mannetjes zijn mooi van kleur. Als ze op hun gemak zijn worden ze bijna zwart, wat mooi contrasteert met de rode of groenachtige vinnen. De mannetjes zijn redelijk territoriaal en houden regelmatig schijngevechten, waarbij ze hun vinnen uitzetten en wat duw-en-trek-werk vertonen, maar geen zware gevechten oid. Ze hebben over het algemeen hun vaste territorium door de dag heen.
Ik heb 4 m/6v. Voor het volume van de bak is dat oke, maar ik heb wel de indruk dat het qua grondoppervlak (ruimte voor territorium) net iets teveel mannen zijn. Ze kunnen net niet allemaal een territorium innemen. Dat zorgt soms wel wat voor teveel drukte/strijd naar mijn idee. Ik kijk het nog even aan, maar anders ga ik er 1 of 2 wegdoen.
De vrouwtjes hebben wat meer bewegingsruimte, hoewel ze af en toe ook wel verjaagd worden. Anderzijds maken ze de vrouwtjes ook wel het hof, maar ik hou bewust de temperatuur wat aan de lagere kant om teveel druk op de dames te voorkomen. Later op de avond verlaten ze hun territoria weer en scholen ze wat meer samen en struinen ze de bodem al foeragerend af, waarbij ze het fijne zand 'opeten' en terug uitspuwen.

Ten opzichte van de medebewoners zijn ze erg vredelievend. Als de mannen wat teveel rumoer maken wordt het voor de espei's wat te druk en kruipen ze wat meer in een hoekje. Dat is altijd maar tijdelijk, maar ook dat is een reden om wat mannetjes weg te doen.
Hoewel barbelen een vervelende naam hebben wat betreft vinnenbijten, heb ik de eilandbarbeeltjes dat niet zien doen. Ze laten de goerami's met rust, die zich overal vrij kunnen bewegen, ook in de territoria.

Ik heb al eens overwogen om van de bak een speciaal biotoop te maken voor de eilandbarbeeltjes met andere soorten uit hun habitat (enkele rivieren en Maninjau-meer in Sumatra). Een mooie soort die ik in het speurwerk nog tegenkwam is de Rasbora vulcanus. Een andere optie zou de Gouddanio (Danio albolineatus) kunnen zijn.
 
Door middel van bakpapier de achterste led wat gedimd. Ook enkele bladeren van Vallisneria en javavaren die waren aangetast door baardalg verwijderd. Het lijkt niet echt meer terug te komen.

De lotus groeit goed. Ook de nieuwe crypto’s maken nieuw blad aan. De fijne eikenbladvaren, die toch bekend staat als een makkelijke plant is een beetje gaan verslijmen, maar maakt ook terug blad aan. Het verbaasde me een beetje.

De drijfbamboe groeit ook gestaag, al zit er soms wat draadalg in de wortels. Die knip ik maar weg.
Het Christmas mos is ook goed aan het groeien.
In een bakje zonder extra CO2 is het wat meer geduld hebben met de plantjes. Maar we komen er wel 😊

E12CA29E-56D1-46EE-9C06-40C9A801DCEE.jpeg
 
Een kleine maand verder. De lotus is goed gegroeid met een drietal drijfbladeren, wat ook de bedoeling is.
Op de een of andere manier wil de eikenbladvaren niet goed aanslaan. Het zou een makkelijke plant moeten zijn die zelfs de neiging heeft om teveel te groeien.

87F93350-7A54-49A1-BD65-B14F63D99A90.jpeg


87282EBA-1906-4A58-9938-A3A4E09386CF.jpeg
 
Mooi groen Geert en met dat Eikenblad kon ik destijds ook niks worden hoor.

Bedankt John.
Ja, je ziet dat met meer soorten. Bij de een groeit het de bak uit en bij de ander werkt het niet. Vallisneria is bij mij ook zoiets. Wel veel stekken, maar de hoogte ingroeien, ho maar.. :)
 
Bedankt John.
Ja, je ziet dat met meer soorten. Bij de een groeit het de bak uit en bij de ander werkt het niet. Vallisneria is bij mij ook zoiets. Wel veel stekken, maar de hoogte ingroeien, ho maar.. :)
In zo n geval geef ik het nog een tweede kans in de kliko en koop dan mooi een ander plantje voor in het aquarium :DD
 
Vandaag de poster aan de achterkant vervangen voor transparant zwarte folie. Ik ben er redelijk tevreden over, al had ik het misschien wat hoger moeten hangen, tot onder het witte kader van de Rio.

De inrichting is ook wat gewijzigd ten opzichte van de vorige post, maar ik ben er nog niet echt 100% tevreden over.

47D5BF07-290E-4731-9A07-72A2E072EC02.jpeg


56104BB1-9AA9-4767-A9D2-DA431188E495.jpeg
 
Recent was het vrouwtje honinggoerami doodgegaan. In een ander topic daar wat op ingegaan en stress zou een factor kunnen zijn.
Daarom besloten om de levendige Eilandbarbeeltjes weg te doen en te zoeken naar een alternatief voor de zone net boven de bodem. Gekozen voor een klein schooltje Vijfstreepbarbeel die wat rustiger zijn. Vandaag naar de lfs geweest om ze te halen. Ook een vrouwtje honinggoerami meegenomen zoda er weer een koppel is.

Een totaalplaatje:
C8495AED-11BE-4883-9DEC-43A031437CA6.jpeg
 
Zoals ik bij mn 60 cm bakje al schreef zijn we afgelopen tijd verhuist en een kleine gekregen. De vissen en planten tijdelijk in plastic bakken gedaan en de filters erop laten draaien. Bij de vissen toch helaas wat uitval gehad en de planten zijn ook niet helemaal oke meer. Maar hopelijk komt dat weer goed.

De Rio 125 staat tijdelijk in het washok, dus de inrichting is niet echt heel zorgvuldig gemaakt.

Hieronder de nieuwe opzet. Veel cryptos zijn aardig aan het verslijmen.

377FE0C3-B486-4EBB-ACB5-B48BCA9F7228.jpeg
 
Leuk gedaan met dat hout en de Crypto trekt vast snel weer bij want hebben hebben vaak een hekel aan veranderingen.
 
De Rio 125 eindelijk in de woonkamer kunnen zetten, na wat vloer- en schilderwerken.

Visbestand en planten nog hetzelfde, alleen de layout wat aangepast. De rommel op de voorgrond moet nog verwijderd worden.

4391E1DD-FFC0-4B15-98E1-C7DA2690FBE8.jpeg
64FCCD5F-AD2A-45CF-A32E-434928CCA744.jpeg
 

Terug
Bovenaan