Rio 125 van GuBre en onze kindjes


Na de toevoeging van de Cory's vorige week bleven de waterwaarden stabiel, waarmee we het aandurfde om een schooltje toe te voegen.
De afspraak was dat ons zoontje deze uit mocht zoeken, dus voorbereid met een aantal van tevoren uitgezochte opties naar de LFS met mijn zoontje.
In de LFS alle mogelijkheden laten zien, waar na veel twijfel toch kardinaal tetra's boven neon tetra's en de andere opties werd verkozen.
Eenmaal in de bak lijken ze er rond te zwemmen alsof ze niks anders gedaan hebben, dit in tegenstelling tot de Cory's....

De Helialux met smartcontrol is na een hoop gedoe inmiddels ook binnen en is uiteraard gelijk geïnstalleerd.
Leuk speelgoed!
Hopelijk gaat dit helpen om de algen (iets) te verminderen en voelen de vissen zich wat meer op hun gemak.
 
Na de toevoeging van de Cory's vorige week bleven de waterwaarden stabiel, waarmee we het aandurfde om een schooltje toe te voegen.
De afspraak was dat ons zoontje deze uit mocht zoeken, dus voorbereid met een aantal van tevoren uitgezochte opties naar de LFS met mijn zoontje.
In de LFS alle mogelijkheden laten zien, waar na veel twijfel toch kardinaal tetra's boven neon tetra's en de andere opties werd verkozen.
Eenmaal in de bak lijken ze er rond te zwemmen alsof ze niks anders gedaan hebben, dit in tegenstelling tot de Cory's....

De Helialux met smartcontrol is na een hoop gedoe inmiddels ook binnen en is uiteraard gelijk geïnstalleerd.
Leuk speelgoed!
Hopelijk gaat dit helpen om de algen (iets) te verminderen en voelen de vissen zich wat meer op hun gemak.
Superleuk❤️ ben benieuwd hoe de bak eruit ziet! Hoeveel kardinaal tertas heb je gedaan?
 
Mooi gedaan. Nu lekker laten groeien. Ik heb jaren co2 apparaat ertussen gehad. Sinds 2 jaar eruit gehaald. Planten groeien goed. Echter niet alke planten zullen goed groeien. Gewoon kijken wat aanslaat en vooral kiezen voor sterke planten.
 
Superleuk❤️ ben benieuwd hoe de bak eruit ziet! Hoeveel kardinaal tertas heb je gedaan?
Nog niet veel anders dan de laatst foto hoor ;)
Maar als we straks het onderhoud hebben gedaan zal ik even een foto maken.

Het zijn er 12 geworden trouwens.
Verder eigenlijk geen plannen om nog vissen toe te voegen, heel misschien nog een algeneter oid.
Voorlopig alleen nog maar wat plantjes toevoegen en proberen te werken naar een beter evenwicht gezien de algengroei.

Mooi gedaan. Nu lekker laten groeien. Ik heb jaren co2 apparaat ertussen gehad. Sinds 2 jaar eruit gehaald. Planten groeien goed. Echter niet alke planten zullen goed groeien. Gewoon kijken wat aanslaat en vooral kiezen voor sterke planten.
Thnx, als beginner is het nog veel zoeken en lezen uiteraard.
Goed om te horen dat het bij jou prima groeit zonder co2.
We zijn nog even goed aan het zoeken naar plantjes, maar dat komt goed.
 
Nog niet veel anders dan de laatst foto hoor ;)
Maar als we straks het onderhoud hebben gedaan zal ik even een foto maken.

Het zijn er 12 geworden trouwens.
Verder eigenlijk geen plannen om nog vissen toe te voegen, heel misschien nog een algeneter oid.
Voorlopig alleen nog maar wat plantjes toevoegen en proberen te werken naar een beter evenwicht gezien de algengroei.


Thnx, als beginner is het nog veel zoeken en lezen uiteraard.
Goed om te horen dat het bij jou prima groeit zonder co2.
We zijn nog even goed aan het zoeken naar plantjes, maar dat komt goed.
Leuk! Visjes geven een heel andere look aan het aquarium he❤️. Ja leuk is helialux he! Ik heb hem oop aquascape staan maar aangepast op de verlichtingstijd (korter naar ong 8 uur intens). Maar ik geeft c02. Anders had ik hem standaard veel warmer staan. Vind hem het mooist als hij zonsondergang doet❤️
 
Leuk! Visjes geven een heel andere look aan het aquarium he❤️. Ja leuk is helialux he! Ik heb hem oop aquascape staan maar aangepast op de verlichtingstijd (korter naar ong 8 uur intens). Maar ik geeft c02. Anders had ik hem standaard veel warmer staan. Vind hem het mooist als hij zonsondergang doet❤️
Leven in de bak voegt wel echt iets toe idd, dat merkten we al na toevoeging van de garnalen en cory's.
Nu de kardinaaltjes er ook in zitten is het nog een heel stuk levendiger, wat alleen maar leuk is!
Ik heb nog wel flink te doen met de Cory's.
Ze leken langzaam wat meer op hun gemak, maar na toevoeging van de cardinalen schieten ze weer heel de bak door of zitten verstopt tussen de planten....
Hopelijk komen ze snel tot rust

Bij de helialux heb ik een standaard profiel gepakt, hiervan de verlichtingsduur iets ingekort, intensiteit op alle vlakken gehalveerd en zons onder/opgang wat opgerekt.
Maar ik verwacht daarin nog wel aanpassingen te gaan maken, dat is juist het leuke van dit soort speelgoed ;)
 
Hoi Gubre,
Wat mij houvast gaf toen ik zocht naar de juiste lichtinstellingen voor de Helialux op mijn rio125 was als volgt:
- (ik heb de oude helialux, waar je een % instelt; weet niet of het bij de helialux spectrum ook zo is)
- op tropica.com kijken naar lichteisen van de plantjes die je hebt (gek genoeg staat er alleen een lichtsterkte, geen duur, dus ik heb aangenomen dat dit voor 8 a 10 uur geldt)
- even opzoeken hoeveel lumen de helialux maximaal geeft.
- aan de hand daarvan het % kiezen.
- ongetwijfeld zit je er dan alsnog wat naast, maar dat kan je finetunen aan de hand van de plantengroei (mits ze voldoende voeding hebben) en algengroei.

als je hele lange zonsopkomsten en -ondergangen in stelt, moet je daarbij in gedachten houden dat het gaat om de "area under the curve". oftewel: 12 uur 10 lumen/L is net zo veel licht als 6 uur 20 lumen/L. Het is wel zo dat aan de randen en dicht bij de bodem een stuk minder licht komt dan bovenin en centraal.
Veel plezier met de leuke bak!

Als je nog ideeen zoekt voor drijfplanten heb ik hier een lijstje:
groeisnelheidlichtbehoeftemoeilijkheidsgraad
Limnobium laevigatumsnelgemmakkelijk
trapa natansgemgemmakkelijk
ludwigia sedioidesgemhoogmakkelijkstengelplant
eichhornia crassipestraaghoogmakkelijkkan 2-10 cm hoog worden
Phyllanthus fluitanssnelhooggemiddeldijzertoevoeging nodig?
Riccia fluitanssnelgemmakkelijk
 
Hoi Gubre,
Wat mij houvast gaf toen ik zocht naar de juiste lichtinstellingen voor de Helialux op mijn rio125 was als volgt:
- (ik heb de oude helialux, waar je een % instelt; weet niet of het bij de helialux spectrum ook zo is)
- op tropica.com kijken naar lichteisen van de plantjes die je hebt (gek genoeg staat er alleen een lichtsterkte, geen duur, dus ik heb aangenomen dat dit voor 8 a 10 uur geldt)
- even opzoeken hoeveel lumen de helialux maximaal geeft.
- aan de hand daarvan het % kiezen.
- ongetwijfeld zit je er dan alsnog wat naast, maar dat kan je finetunen aan de hand van de plantengroei (mits ze voldoende voeding hebben) en algengroei.

als je hele lange zonsopkomsten en -ondergangen in stelt, moet je daarbij in gedachten houden dat het gaat om de "area under the curve". oftewel: 12 uur 10 lumen/L is net zo veel licht als 6 uur 20 lumen/L. Het is wel zo dat aan de randen en dicht bij de bodem een stuk minder licht komt dan bovenin en centraal.
Veel plezier met de leuke bak!

Als je nog ideeen zoekt voor drijfplanten heb ik hier een lijstje:
groeisnelheidlichtbehoeftemoeilijkheidsgraad
Limnobium laevigatumsnelgemmakkelijk
trapa natansgemgemmakkelijk
ludwigia sedioidesgemhoogmakkelijkstengelplant
eichhornia crassipestraaghoogmakkelijkkan 2-10 cm hoog worden
Phyllanthus fluitanssnelhooggemiddeldijzertoevoeging nodig?
Riccia fluitanssnelgemmakkelijk
Thnx voor de bruikbare tips, gaan we zeker meenemen!
 

Bijlagen

  • 20210118_170805.jpg
    20210118_170805.jpg
    452.3 KB · Weergaven: 76
Heel mooi! Ze springen er echt uit😍. Wat groeien jouw planten mooi❤️❤️❤️
 
Heel mooi! Ze springen er echt uit😍. Wat groeien jouw planten mooi❤️❤️❤️
Thnx!
Een deel van de planten doet het erg goed inderdaad, maar nog niet tevreden.
Dus we rommelen lekker verder ;)
 
Inmiddels zijn we een dag of 4 verder na dat de helialux in gebruik genomen is.
Zondag heb ik zo veel mogelijk algen verwijderd uit de bak, voornamelijk bruinalg en een andere soort (draadalg?)
Deze is nauwelijks terug gegroeid, waar dit voorheen binnen 2-4 dagen weer volledig terug gegroeid was:DD
Daarnaast zat de Staurogyne Repens nog goed onder de bruinalg, maar nu ook bijna helemaal schoon.

Een hele verademing!
 
Vandaag wat nieuwe plantjes, drijfplantjes en actieve kool binnen gekregen.
Hopelijk worden de Cory's er wat rustiger van....

De plek gesneuvelde Reineckii moest opgevuld worden, daarnaast wilde we nog wat toevoegen.
Dit werd het volgende:
- Rotala macrandra Mini Type 4 (op de plek van de Reineckii)
- uitbreiding van de Staurogyne Repens
- Anubias nana sp. Gold voor het ontstane gat onder het hout (na een kleine wijziging enige tijd terug)
- Salvinia natans als drijfplant
- Hydrocotyle tripartita (sp. Japan) als voorgrondaanvulling in de rechter plantenbak.

In die rechterplantenbak heb ik de Ammania Bonsai iets naar voren geschoven.
Binnenkort wil ik de ludwigia mini super red dan ook wat naar voren schuiven en ook deels tussen het filter en de A. Bonsai plaatsen.
Hierdoor ontstaat achter de Ludwigia nog wat ruimte voor een achtergrondplant, welke zijn we nog niet uit....

Uiteraard geen praatjes zonder plaatjes;)
Let niet op de smerige ruit, die vergat ik schoon te maken😅
 

Bijlagen

  • 20210126_220729.jpg
    20210126_220729.jpg
    415.7 KB · Weergaven: 63
  • 20210124_220633.jpg
    20210124_220633.jpg
    69.1 KB · Weergaven: 57
Ik zou zelf geen kool gebruiken want dat bindt de chelaten en zo is volgens mij de voeding niet meer beschikbaar voor je planten.
 
Ik zou zelf geen kool gebruiken want dat bindt de chelaten en zo is volgens mij de voeding niet meer beschikbaar voor je planten.
Ja dat is bekend, wilde dit ook maar zeer tijdelijk gebruiken.
En aangezien alle planten muv anubias en mos in de voedingsbodem staan zal dit voor deze korte termijn naar verwachting geen problemen opleveren.
 

Terug
Bovenaan