Wat is er nieuw

Rio 125 vs Eheim Aquapro 80+

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald78

Guest
Mijn nieuwe bak die ik ga aanschaffen zou een Rio 125 worden, maar nu zie ik ook dat Eheim betaalbare bakken heeft. De Aquapro 80+ ziet er interessant uit, maar ik kan er geen gebruikerservaringen over vinden. Is hier iemand bekend met dit aquarium? Ik wil er een Eheim Classic 250 filter bij gebruiken en zover ik kan nagaan heeft de Eheim bak geen vast intern filter (itt de Juwel, die zou ik dan los moeten 'bikken'). Het kastje wordt een Kallax van Ikea, daar las ik goede ervaringen over op dit forum 🙂

Viel mij ook op inderdaad dat deze Eheim modellen in Nederland niet veel worden aangeboden. In Duitsland wel wat meer..
Mooie bakken moet ik zeggen, kan me nauwelijks voorstellen dat het een miskoop zal zijn.
Wordt dacht ik een aquaball-filter meegeleverd.. wordt over het algemeen beschouwd als een goede pomp.

Uiteindelijk zijn het allebei kwaliteitsaquaria waar je qua gebruik (stevigheid, kans op lekkages ed.) geen problemen mee hoeft te verwachten denk ik. Het komt dus neer op de verschillen tussen beide in leveromvang en ontwerp.

Als je van plan bent een externe pomp te gebruiken, zoals ik uit je verhaal opmaak, is de Eheim misschien een betere keus omdat de Juwel zoals je al schrijft een interne pomp heeft die je niet eenvoudig kan verwijderen. De behuizing ervan zit stevig vastgekit aan het glas, en ik verwacht dat het een hele klus zal zijn deze los maken, en de kit te verwijderen van het glas (met risico dat je de pompbehuizing beschadigd). Bovendien 'scrap' je daarmee de pomp, waar je uiteindelijk wel voor hebt betaald (tenzij je 'm nog ergens kan verkopen als ie niet beschadigd is).

Ik weet niet of je een reden hebt waarom je specifiek een Eheim Classic 250 pomp wil gaan gebruiken, maar anders zou je dus ook kunnen overwegen gewoon de ingebouwde pomp van Juwel gewoon te gebruiken (waar overigens ook een thermostaatverwarming in zit). De pomp is in mijn ervaring stil, effectief en makkelijk te onderhouden. Nadeel is natuurlijk wel dat de behuizing betrekkelijk veel ruimte in beslag neemt in het aquarium, en dus ook de zwemruimte van de vissen.

Qua ontwerp ben ik persoonlijk niet zo'n fan van aquaria met een klassieke 'bolle' kap zoals de Eheim die heeft. Deze zijn nogal prominent in het zicht vind ik, en ben daarom meer van het strakke design van de Juwel die een platte kap heeft. Nadeel van de Juwel vind ik dan weer de afwijkende maat van de lampen (hoewel Juwel lampen breed verkrijgbaar zijn en online ook tegen goede prijzen), en het feit dat deze standaard geen reflectoren hebben, ik kan zo gauw niet vinden hoe dat bij de Eheim zit.

Bedankt voor jullie reactie! Goed om te horen dat ook de Eheim bak geen slechte koop zal zijn. Hoewel ik de verstevigende balk van de Juwel ook niet bepaald het toppunt van deftig vind.

Ik heb verder het idee dat een intern filter onhandiger is qua overhoud dan een extern filter. Daarom zou ik liever een externe willen en met de Eheim Classic heb ik goede ervaring. Ik heb op YouTube filmpjes gezien van het interne Aquaball filter. Die spreekt me niet heel erg aan.

Dat van die reflectoren is wel een goede om nog even na te gaan in de winkel. Thanks!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan