Rio 180 overzetten op JBL 1502


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
In januari 2021 heb ik mijn Rio 180 opgestart met het standaard ingebouwde internfilter. En eigenlijk ben ik het ene probleem na het andere aan het oplossen. Opstart problemen tot daaraan toe, maar dan draait dan weer even goed en dan begint de ellende weer. En ja water getest, andere planten voeding, makkelijkere planten erin, extra filter erin… En mijn bevinding uiteindelijk is dat de stroming en het debiet gewoonweg niet voldoende is…. Een hoop ellende en ach laat ik maar de rest achterwege, ik krijg deze bak niet goed en niet naar mijn zin.

Er is ook goed nieuws, want inmiddels heb ik ook een Lido 200 draaiend en deze draait op de JBL e1502 en deze doet het super goed. Tuurlijk wel wat opstart problemen gehad, witte waas, maar deze was met 2 dagen weg. Geen zweefvuil, planten doen het goed (voeding word beter verdeeld door de betere stroming)…. Ik zie de enorme verschillen, dus nu ben ik er van overtuigd dat de Rio ook over gaat op de JBL e1502. En de Rio wil ik wel helemaal opnieuw doen, alle ellende eruit, en opstarten met nieuwe moed.

En toch lees ik hier op het forum genoeg info over hoe in te draaien van een extern filter etc, de bak vernieuwen, maar ik kan jullie advies goed gebruiken op mij onderstaande volgorde. Jullie advies of ik niet iets mis.

Mijn idee is om eerst het externe filter 3 weken mee te laten draaien, zodat deze zijn bacterie cultuur kan krijgen, desnoods wat filters van het interne filter erin plaatsen.

- Of kan dit ook anders? Is indraaien niet nodig als ik het filtermateriaal van het interne filter erin doe? Of kan ik dan alsnog een nitrietpiek krijgen?

Dan na 3 weken indraaien van het externe filter, de planten eruit, deze in een emmer met oud aquarium water zetten. Vissen in een speciekuip, met het oude aquariumwater en hier een klein filtertje (reeds ingedraaid in een “opvoedbakje”) en daar de verwarming bijhangen.

Het externe filter op een andere speciekuip aansluiten met wat oud aquariumwater, zodat dit voorzien blijft van zuurstof en draaiend blijft?

- Of is hier een betere oplossing voor?

Dan is de Rio dus leeg van vis en planten. Dan wil ik het zand eruit halen en omspoelen/schoonmaken, bak helemaal leeg en schoonmaken.

Dan het schone zand terug, laagje water erin, planten erin, voor de helft vullen met schoon water (kraanwater). Dan het externe filter plaatsen, instroom gaat in het interne filterhuis en de uitstroom paalts ik hiernaast. En wil ik het liefst, zoals ik reeds bij @benvo heb gelezen, op de uitstroom een spraybar bevestigen over de gehele achterzijde (deze heb ik dan van te voren al op maat en klaar liggen).

Dan de vissen erin terug zetten en de andere helft aanvullen met het oude aquarium water uit de speciekuipen. Extern filter aanzetten…. En klaar.

- Is het eigenlijk noodzakelijk om het oude water te gebruiken? Of kan dit ook schoon kraanwater zijn?

Mis ik in mijn verhaal nog iets? Of kan het veel makkelijker dan ik schets?

@benvo , ik heb jou genoemd in mijn topic omdat ik weet dat jij inmiddels ook overgestapt bent van een jbl 902 naar een Jbl 1502 en ik jouw adviezen zeer waardeer. Ben ook benieuwd wat jouw ervaring is nu met de 1502 op jouw Rio 180. Geen overcapaciteit?

Hoor graag van ieder!
 
Mijn 1502 geeft geen over capaciteit op mijn Rio 180. Maar daar moet dan wel bij vertelt dat ik er een (CO2-)reaktor tussen heb zitten. Maar dan nog. Je debiet kan je heel goed regelen met een spraybar. Is er te veel stroming dan maak je domweg de gaatjes, ik zou beginnen met gaatjes van 2 of 2,5 mm. op een afstand van 3 cm., wat groter.
 
@benvo , ik heb jou genoemd in mijn topic omdat ik weet dat jij inmiddels ook overgestapt bent van een jbl 902 naar een Jbl 1502 en ik jouw adviezen zeer waardeer. Ben ook benieuwd wat jouw ervaring is nu met de 1502 op jouw Rio 180. Geen overcapaciteit?
Er zit een regelaar op de pompkop van de JBL 1502 waarmee je zowel de instroom naar je filter als de uitstroom naar je bak mee kunt regelen. Heb zelf nu een JBL 902 aan een rio 180 zitten (naast het interne filter, dat draait ook nog mee). Daarvan heb ik de uitstroom nu wat verminderd dmv de regelaar op de pompkop (spraybar). Volgens mij zit er een eccoflow 600 al in dat interne filter, dat telt op bij die JBL 902, en dan kom je denk ik op ongeveer die 1502 uit, denk ik? Voor mijn situatie werkt deze combinatie helemaal naar wens. Ik heb twee sluiers en een ouwe goudvis in de bak, samen met drie kleine oblongi's.

Ik heb een oude onderkast van juwel zelf, en daar paste de JBL 902 nét in, en de 1502 niet.

De JBL 1502 heb ik ook, die hangt aan mijn rio 450 (samen met het interne filter). Bevalt ook prima.

Iemand (ik ben even vergeten wie, maar ik denk michelle1) wees me er op dat er een voordeel kan zitten aan het hebben van twee externe filters in plaats van één, bijvoorbeeld 2x JBL 902 versus 1x de 1502) omdat je daarmee het filteronderhoud om en om kunt doen, en mocht er om een of andere reden iets mis gaan met filter 1, dan heb je in ieder geval die ander nog draaien. Ik vind dat een goed advies en bijvoorbeeld een argument om te kiezen voor 2x een 902 i.p.v. 1x een 1502. Aan weerszijden een pomp in de kast, dan heb je spraybargewijs ook genoeg stukken spraybar om de hele achterwand te bekleden (de meegeleverde spraybar van de 902 bedekt ongeveer de helft van de achterwand). Als ik zelf ooit het interne filter er uit haal is dat waarschijnlijk wat ik zou doen; 2x een JBL 902.

En eigenlijk ben ik het ene probleem na het andere aan het oplossen. Opstart problemen tot daaraan toe, maar dan draait dan weer even goed en dan begint de ellende weer. En ja water getest, andere planten voeding, makkelijkere planten erin, extra filter erin… En mijn bevinding uiteindelijk is dat de stroming en het debiet gewoonweg niet voldoende is….
Vervelende situatie :( . Dat haalt het plezier van een nieuwe bak ook wat omlaag, niet leuk!
Wat heb je op dit moment in je bak zwemmen? En welke problemen kom je op dit moment (nog) tegen?

Je schreef dat een tweede filter niet heeft geholpen, dan vermoed ik dat de filtercapaciteit het probleem niet zozeer is. Het gaat dus puur om de stroming? Je kan dan overwegen om een sterkere eccoflow-pomp in je interne filter te zetten. De uitlaat een beetje omhoog te richten, zodat je meer reuring op het wateroppervlak krijgt. Zuurstofsteentje erbij in je andere hoek, en je hebt meer stroming. Dit laatste heb ik ook in m'n rio 180 gedaan om de stroming te verbeteren, dat hielp goed.
 
Daarvan heb ik de uitstroom nu wat verminderd dmv de regelaar op de pompkop
Ja ik blijf dat link vinden want je leest regelmatig dat je dit beter niet kan doen. Of de pomp kan het water niet goed kwijt of hij kan niet goed koelen maar goed de meningen lopen hier wel over uiteen. Ik heb hem dan volledig open.
 
Ja ik blijf dat link vinden want je leest regelmatig dat je dit beter niet kan doen. Of de pomp kan het water niet goed kwijt of hij kan niet goed koelen maar goed de meningen lopen hier wel over uiteen. Ik heb hem dan volledig open.
Oh dat was me niet bekend! Goed dat je dit even zegt!
 
Dank je wel voor de reacties!

Ik heb op mijn Lido 200 een JBL 1502 staan en ben mij ervan bewust dat ik de stroming dmv het hendeltje kan minderen, maar persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.
En het is de bedoeling dat in mijn Rio, ik het interne filter uiteindelijk stilzet, eruit haal. In dit filterhuis komt dan de inlaat en de verwarming en over de achterwand de spray bar. Tuurlijk zal in het beging de stroming meer zijn, maar door de gaatjes eventueel op te boren kun je dit ook al verminderen zoals Benvo ook aangeeft.

Bij mij staat de RIo op een stevig dressoir, dus de pomp zal er zowiezo niet ingaan, dan moet ik de achterwand slopen. Dus hij zal ernaast moeten staan en dat kan uit het zicht. Of wellicht dat ik toch nog besluit hem in de kast weg te werken, maar daarvoor gebruik ik de expertise van mijn man om dat op te lossen, zodat ik niet de stevigheid uit de kast verwijder, hij heeft daar altijd wel oplossingen voor. Dat komt wel goed:)

En de problemen waar ik momenteel tegen aan loop is dat de planten voeding niet goed verdeeld word, dat zie ik aan de groei, of de niet-groei van de planten. Ik blijf last houden van zweefvuil, en niet een beetje. Daarnaast blijft bruinalg terugkomen, terwijl ik de verlichting goed heb, heb ik het idee dat de afvalstoffen van de vissen niet goed afgevoerd/eruit gefilterd worden.

Mijn bestand is momenteel 9 corydoras Sterbai, 3 Oto's, 6 Kardinalen en 8 platy's (vrouwtjes)... Dus geen overbevolking. Maar ik merk ook met voeren van bijvoorbeeld van tabletten, dat dit de gehele bak vervuilt. Cory's hebben zo wel overal wat te vinden, maar het blijft in het water "hangen". Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen.
Dus mijn idee dat het interne filter het niet aankan, lijkt mij niet zo vreemd. Uitstroom is ook maar zo zo... er is stroming, maar niet overal. Terwijl ik wekelijks de witte filterwatten vervang en deze echt vies bruin zijn. Andere filters zijn niet verstopt.
 
Dank je voor de uiteenzetting van de problemen. Ik snap inderdaad dat je nu aan de stroming denkt als oorzaak, daar ga ik met je in mee. Vermoed ook wel dat de 1502 veel goeds zal doen voor je bak! Ga voor je duimen dat je daarmee ook uit de problemen gaat zijn.

maar het blijft in het water "hangen". Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen.
Dus mijn idee dat het interne filter het niet aankan, lijkt mij niet zo vreemd. Uitstroom is ook maar zo zo... er is stroming, maar niet overal. Terwijl ik wekelijks de witte filterwatten vervang en deze echt vies bruin zijn. Andere filters zijn niet verstopt.
Wat ik me wel nog af vraag, we draaien ongeveer hetzelfde, ik heb mijn bak jarenlang op alleen het binnenfilter gedraaid, en ik herken de problemen die je beschrijft niet. Nu is de ene bak de andere niet natuurlijk. Maar vooral dat hangen van zweefvuil, dat vind ik opmerkelijk. Ook heb ik wel een duidelijke stroming in m'n bak. zeker als ik de outlet een beetje omhoog richt.
Zou het aan je pomp kunnen liggen, dat die niet helemaal in orde is?
 
Er zit een regelaar op de pompkop van de JBL 1502 waarmee je zowel de instroom naar je filter als de uitstroom naar je bak mee kunt regelen. Heb zelf nu een JBL 902 aan een rio 180 zitten (naast het interne filter, dat draait ook nog mee). Daarvan heb ik de uitstroom nu wat verminderd dmv de regelaar op de pompkop (spraybar). Volgens mij zit er een eccoflow 600 al in dat interne filter, dat telt op bij die JBL 902, en dan kom je denk ik op ongeveer die 1502 uit, denk ik? Voor mijn situatie werkt deze combinatie helemaal naar wens. Ik heb twee sluiers en een ouwe goudvis in de bak, samen met drie kleine oblongi's.

Ik heb een oude onderkast van juwel zelf, en daar paste de JBL 902 nét in, en de 1502 niet.

De JBL 1502 heb ik ook, die hangt aan mijn rio 450 (samen met het interne filter). Bevalt ook prima.

Iemand (ik ben even vergeten wie, maar ik denk michelle1) wees me er op dat er een voordeel kan zitten aan het hebben van twee externe filters in plaats van één, bijvoorbeeld 2x JBL 902 versus 1x de 1502) omdat je daarmee het filteronderhoud om en om kunt doen, en mocht er om een of andere reden iets mis gaan met filter 1, dan heb je in ieder geval die ander nog draaien. Ik vind dat een goed advies en bijvoorbeeld een argument om te kiezen voor 2x een 902 i.p.v. 1x een 1502. Aan weerszijden een pomp in de kast, dan heb je spraybargewijs ook genoeg stukken spraybar om de hele achterwand te bekleden (de meegeleverde spraybar van de 902 bedekt ongeveer de helft van de achterwand). Als ik zelf ooit het interne filter er uit haal is dat waarschijnlijk wat ik zou doen; 2x een JBL 902.


Vervelende situatie :( . Dat haalt het plezier van een nieuwe bak ook wat omlaag, niet leuk!
Wat heb je op dit moment in je bak zwemmen? En welke problemen kom je op dit moment (nog) tegen?

Je schreef dat een tweede filter niet heeft geholpen, dan vermoed ik dat de filtercapaciteit het probleem niet zozeer is. Het gaat dus puur om de stroming? Je kan dan overwegen om een sterkere eccoflow-pomp in je interne filter te zetten. De uitlaat een beetje omhoog te richten, zodat je meer reuring op het wateroppervlak krijgt. Zuurstofsteentje erbij in je andere hoek, en je hebt meer stroming. Dit laatste heb ik ook in m'n rio 180 gedaan om de stroming te verbeteren, dat hielp goed.
Ik zou de bijgeleverde spraybars van JBL niet gebruiken. Het is eenvoudiger om er zelf een te maken maar dan met én de juiste afstanden, ca. 3 cm., én de juiste grootte voor de gaatjes. Te beginnen met 2 á 2,5 mm. Die van JBL zijn te groot. De slangmaten verschillen overigens ook tussen de 902 en de 1502. 2 filters kan en kan een voordeel zijn wanneer er een stuk gaat. In mijn ervaring gebeurd dit maar zelden. Onderhoud duurt normaal gesproken te kort om werkelijk van invloed te zijn op je bak. Maar uiteraard moet Ts. die keuze zelf maken.
 
Inmiddels ben ik een stuk verder en achter de oorzaak.
Ik heb eerder een topic gestart over opgeloste kleibolletjes..
Nu heb ik mijn bak leeg gehaald, zand schoongewassen, dus ook de kleibolletjes eruit.... Het water werd bagger bruin.
Zand schoon terug en planten terug..... jemig de pemig wat een licht!!!!
Ik had in het begin mijn led Day vervangen door Colour wegens goede ervaringen hier. Maar het leek wel alsof het steeds donkerder werd qua lichtinval.
Waarschijnlijk ook de mede reden voor de bruinalg... maar goed... Nu met de led Nature en Colour... oef, moet er ff aan wennen, zonnebril op.
De kleibolletjes bleven kennelijk in mijn water oplossen, vandaar de constant bruine filters en dat bruin van de bolletjes vervuild natuurlijk ook het water en laat natuurlijk ook minder licht door en teveel afval in het water geeft ook weer andere problemen. Het is nu echt dag en nacht verschil!
Maargoed, hij draait nu op mijn interne filter én de JBL 1502 en dat ziet er tot nu toe goed uit.

@benvo , ik heb voor nu de spraybar gebruikt van Jbl, ik had van mijn andere jbl hem ook nog liggen, dus ik heb drie stukken aan elkaar kunnen maken, zodat de gehele achterkant spraybar heeft. Omdat nu het interne filter nog meedraait, denk ik dat er voor nu voldoende stroming zal zijn. Als het interne filter uit kan over 3 of 4 weken, dan zal ik kijken hoe het met de verdeling van de stroming op alleen de spraybar zelf En je hebt gelijk, dit is zeer gemakkelijk zelf te maken.
 
@Barwaz , dank je wel voor je reacties, en om op jouw vraag terug te komen, zie mijn verhaal hierboven;)
 
De kleibolletjes bleven kennelijk in mijn water oplossen, vandaar de constant bruine filters en dat bruin van de bolletjes vervuild natuurlijk ook het water en laat natuurlijk ook minder licht door en teveel afval in het water geeft ook weer andere problemen. Het is nu echt dag en nacht verschil!
Als je ze ver genoeg in de bodem drukt dan zal dat geen effect op de kleur van je water hebben en ook geen vuil veroorzaken.
 
Wat heerlijk dat je achter de oorzaak bent! Dan ben je al halverwege een oplossing.
Ik hoop dat het van hier af aan allemaal voorspoedig zal gaan!
 
Als je ze ver genoeg in de bodem drukt dan zal dat geen effect op de kleur van je water hebben en ook geen vuil veroorzaken.
Nee dat heb je goed, dus ik zal ze waarschijnlijk niet diep genoeg gestoken hebben, alhoewel ik me dat niet voor kan stellen, maar laat ik die schuld maar bij mij neerleggen ;)
 
Nee dat heb je goed, dus ik zal ze waarschijnlijk niet diep genoeg gestoken hebben, alhoewel ik me dat niet voor kan stellen, maar laat ik die schuld maar bij mij neerleggen ;)
Ik denk dat de meeste leden wel bodemvoeding gebruiken en die hebben er ook geen last van. Ja met onderhoud soms een beetje een wolkje maar dat tret heel snel weg hoor. Dus ik denk toch echt dat ze niet diep genoeg in de bodem hebben gezeten of dat je vissen hebt die woelen in je bodem ;)
 
Wat het ook geweest is, mijn handen in eigen boezem stekend, de bak is nog steeds helder (y). Tweede dag een hele licht waas gehad, bacteriebloei vermoed ik, maar deze was binnen een dag weg.
Mijn Cory's en de Oto's zijn ook weer super blij, die zwemmen nu weer heerlijk door de hele bak, terwijl ze dit een tijdje niet meer deden, ja bij een waterverversing, maar daarna verscholen ze zich weer... En nu zijn ze beide duidelijk veel actiever.
Ik hou de waterwaarden, en dan vooral het nitriet, hou ik in de gaten..
Dus tot nu toe blijft het goed gaan!
 
Ik heb ook kleibolletjes van JBL bij de cryptocoryne en de echie dorus:pgedaan, diep. Om ze te bewaren liggen de overige in de koelkast zodat ze hard blijven.
 

Terug
Bovenaan