Wat is er nieuw

Rio 180 RonaldGH opstart....

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald GH
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald GH

Guest
Na enige tijd (verhuizing) ben ik weer begonnen met de hobby. In mijn voorstelronde heb ik al verteld wat ik eerder aan aquaria in huis had. Vijf weken geleden heb ik een Rio 180 aangeschaft. Ik wilde graag groter maar de ruimte in de woonkamer is beperkt.🙄 Na enige dagen heb ik een soil bodem, wat stenen, hout en de planten geplaatst en de bak gevuld. Vervolgens de bak tweeëneenhalve week laten draaien waarbij ik ivm de soil bodem dagelijks waterwissels van 40 liter heb gedaan.

IMG_3736.jpg

De eerste twee weken bleek meteen het verschil in groeisnelheid tussen de verschillende planten. Met name de
Hygrophila gaat erg hard. Verder bleek de combi voorplantjes/soilbodem een lastige.... de plantjes laten snel los van de bodem en zijn dan terug te vinden bij de inlaat van het filter. Na wat wisselen van de bodembedekkers en het verplaatsen van planten heb ik besloten eerst de boel maar eens te laten groeien.

OMG A001 0096b.jpg

.... na een nitraatpiek van een paar dagen heb ik vervolgens wat eerste vuilverwekkers geplaatst in de vorm van een clubje van 6 kegelvlekbarbeeltjes. Inmiddels de waterwissels om de dag gaan doen.

DSC_0247b_edited-1.jpg

Inmiddels bestaat de bevolking uit 12 Kegelvlekbarbelen, 2 Dwerggoerami's en 2 algeneters waarvan ik de naam kwijt ben (zie onderste foto) en 4 kleine garnaaltjes (Caridina sp. Crystal red). Die laatste hebben zich gelijk verstopt maar gisteravond tijdens het observeren van de nieuwe aanwinsten lieten twee van de vier zich even zien.

DSC_0250b.jpg

Kent iemand de naam van het algenetertje?
Op zich ontwikkelt de bak zich vooralsnog goed. Zoals blijkt uit de foto's heb ik alleen wat kiezelalg. Op zich ook niet vreemd want ik heb vandaag een silicaatniveau van hoger dan 6 gemeten (helaas meet ik dat ook in mijn kraanwater).

Overige waarden vandaag:
KH: 7
GH: 9
PH: 6,8
NH4: < 0,05
NO2: < 0,01
CU: < 0,1
O2: 8
NO3: 5
PO4: < 0,02
SiO2: > 6,0 !!
Fe: 0,2

Al met al ben ik tot nu toe tevreden! Wordt vervolgd....

Laatst bewerkt door een moderator:
Een erg mooi bakkie, heb je!

Komen er nog meer vissen in, of laat je het hier bij?😉

Bedankt @trotse mammie! Tevreden over hoe het gaat... al moet ik wel zeggen dat de foto's iets minder de bruine kiezelalg tonen dan daadwerkelijk op de bladeren zit. Maar goed, als het goed is gaat dat binnenkort verdwijnen.

Bedankt @Ruben01! Voorlopig laat ik de boel maar even met rust en laat ik de mannen, vrouwen en planten maar even groeien.... denk ik.... :br:

Ok, veel breder ging niet gelet op het aantal vierkante meters van mijn woonkamer maar hoger natuurlijk wel! 😀 Wel een recordtijd.... nog nooit zo snel iets ingeruild voor een ander en wat groter aquarium! Maar goed, de Juwel 180 met inhoud is prima terecht gekomen. Ik vind met name de hoogte en diepte van de nieuwe Rio 300 een stuk prettiger. En dit keer heb ik het interne filter verwijderd en heb ik gekozen voor een extern filter (Eheim 450). Ik heb de bodem, een deel van het water en een paar sponsen uit het interne filter van mijn 'oude' bak overgeplaatst en inmiddels draait de bak 2 weken. De CO2 heb ik dit keer met een diffuser aan de uitvoer van mijn filter gehangen. Ik werk met de spraybar van het filter welke ik aan de zijkant van de bak heb geplaatst omdat de achterwand het lastig maakt om hem aan de achterzijde aan te brengen. Maar in een dergelijke bak van 120 cm lijkt het water genoeg te stromen. Met de tijd wil ik nog wel een wat minder opvallend kleurtje buizen. 😎
Ik heb de afgelopen weken dagelijks 40% water ververst ivm de Soil bodem wat ik nu geleidelijk ga afbouwen. Hieronder wat foto's voor het plaatje.... ben benieuwd hoe het plantenschema uiteindelijk gaat uitpakken. Het valt mij wel nu al op dat de 'Ludwigia' en de 'Elodea' erg met de stroming meegaan richting binnenzijde van de bak.... maar even kijken hoe dat zich ontwikkeld.

001.JPG

003.JPG

004.JPG

006.JPG

Mooi hoor,je kan een berichtje naar het beheer doen met het verzoek om de titel aan te passen als je dat zou willen bv.
Welke soil is het precies?

Bedankt voor de tip John! De soil is JBL Proscape (bruin)... zat ook in mijn vorige aquarium.

Dat valt niet tegen... steen kan al van het hout na twee weken!

DSC_0336 1.jpg

Staat er netjes bij!

Eheim heeft ook instalatie sets. Deze zijn wat minder opvallend.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan