Wat is er nieuw

Rio 180 schildpadden bak Gewoonjoey

• Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
G

GewoonJoey

Guest
Zoals sommige al wisten twijfelde ik over een schildpadden bak.
Omdat ik mijn rio180 niet kwijt kon voor het bedrag wat ik ervoor wou heb ik besloten hem een nieuw plekje te geven.
Omdat schildpadjes bij zowel zusje als vriendin al een zwak punt was was overhalen niet zo moeilijk.
Heb helaas geen fotos tijdens het inrichten maar wel van het plantloze eindresultaat.
20150821_164742_zpsgbfskbx9.jpg

Bedoeling is om er 2 muskus schildpadden te houden.
Heb wat varens besteld welke half in het water komen.
Verder zoek ik nog wat meer aankledin maar weet zo niet wat..
Als je wat weet hoor ik het graag.

Ziet er goed uit!
Denk wel dat je een goede warmtelamp, en als t vrouwtjes zijn dat je op het eiland een zandgedeelte aanlegd 😉
Muskusjes houden van beschutting, een hoop waterpest,cabomba etc stellen ze erg op prijs 😉
Muskusjes zijn errrrug leuk! 😀
Veel plezier ermee 😉

Heb de verlichting van juwel voor de warmte, een echte warmte lamp hebben ze voor zover ik heb gelezen niet echt nodig.
Inmiddels hangt er wel een lamp in voor de benodigden UV.

Wil zowieso nog waterpest halen en nog wat decoratie (planten) voor het bovenwater gedeelte.
Links op de stapel stenen is al een zandstrand.

Top!
Er moet wel iets van warmte zijn hoor, weet niet hoe warm de juwelverlichting wordt 😉
Heb je evt appelslakken?
Als je daar teveel eitjes van hebt kan je die aan je Muskusjes voeren, bomvol met calcium 😉

Geniet van ze!
Ik blijf dit topic volgen!

Heb 2 appelslakken maar denk 2 mannen of vrouwen.
Heb nog geen eitje gehad in ieder geval, ze zijn ook nog wel klein dus weet niet of het al kan.
Opzich zouden de lampen voldoende warmte af moeten geven.

Leuke afwisseling, een schildpaddenbak.

Ik heb 1 tip: zeer goed filteren, want de schildpadden vervuilen je water aan een razend tempo.

Vroeger had ik 2 roodwangen van +- 12 cm, maar ze zaten te klein, en er werd enkel gefilterd met een kleine binnenfilter/
Nu zou ik zeker een relatief zware buitenfilter aanraden.

je zou even een thermometer op je zandstrand kunnen leggen om te kijken of een tl-balk voldoende warmte afgeeft

Het worden muskus schildpadjes dus een zandstrand is officieel niet nodig.
Wil het wel zo aangenaam mogelijk maken zodat ze het toch zoveel mogelijk gebruiken.

Inmiddels al wat plantjes staan.
Zal binnenkort een fotootjeplaatsen.

Iemand een idee of wat guppies zouden werken ?
Ik heb ergens gelezen ooit (volgens mij hier op het forum) dat deze de ontlasting van de schildpadden mee helpen afbreken of iets dergelijks?
Geloof dat deze ze korter aten of zo waardoor ze beter door de filter opgenomen werden.

Iemand die me dat kan bevestigen?

Nieuwe camera dus ook hier wat nieuwe foto's🙂

IMG_0052_zpsgrvodkqx.jpg
IMG_0053_zpstszza2tn.jpg
IMG_0054_zpslhpv7qa7.jpg
IMG_0055_zpsmv3jgh8j.jpg
IMG_0056_zpsrfh65iv6.jpg

De Microsorium windelov moet nog behoorlijk wat groeien.
En zoals de betere fotografen misschien wel zien, nog een beetje oefenen met de camera..

Niceee! Ik vind het echt prachtig voor een schildpaddenbak! Had ik maar zo'n bak :0

Dankje!

Ik ben ook blij dat ik hem niet weggegeven heb.
Verkopen kan altijd nog, heb het idee dat het nu een beetje stil ligt die 2dehands bakken.

Wil nog wel kijken voor wat meer kleur in de vorm van planten.
Misschien wil ik met tempex wat stenen maken en deze vervolgen op de achterwand kitten met een plantje erin.

Nu hoor ik altijd gelijk iedereen roepen als mensen maanvissen, oskars, discussen etc willen....je bak is te klein....
Dat geldt schijnbaar niet voor schildpadden?

Begrijp me goed ik zeg niet dat je bak te klein is en ik vindt het een mooie bak. Ik ben van mening dat de houder van dieren zelf wel kan inschatten, mits kundig genoeg, of een bak te klein is of groot genoeg.

Bij schildpadden is dat volgens mij helemaal gemakkelijk....als je twee keer per dag het water moet verwisselen vanwege de stank (eigen ervaring) dan kun je stellen dat je of te veel schilpadden hebt of de bak te klein is. En dan heb ik het niet over een plastic bakje met een palmboompje....Zelfs een 1,5 meter bak kan te klein zijn.......

Yepp klopt...daarom

Maar nogmaals ik zeg niet dat de bak te klein is..............maar wel dat hij mooi is

De muskus word niet groter als 13-14 cm.
2 stuks moet dus makkelijk gaan.

Wil mogelijk wel waterpest gaan halen nog gewoon bij zaak in de buurt en deze ergeng tussen de stenen uit laten komen.

Verder weet ik nog niet goed wat ik met de inrichting wil.
Iets meer beplanting zou denk ik wel mooi zijn.

De minimummaat voor Muskusjes is 80cm, 1m is ruim genoeg 😉
Geel-en roodwangen daarintegen vereisen 1.50m ik vind dat ze zelfs daar te groot voor worden, hier hebben ze zat zwemruimte, tenminste, 3M voor 2 geelwangen lijkt me zat 😉
Elke dag zoveel water verversen is wel vreemd, hoeveel schildpadden zaten erin dan?
Hoe groot was het filter in tegenstelling tot het volume van het aquarium?
Als het zo stinkt doe je toch echt iets niet goed 😉
Toen ik de de schillies binnen had had ik dat probleem echt niet hoor 🙂

Iemand een idee of de schildpadjes ( muskus) goed samen gaan met eventueel wat guppies ( of andere kleine vis?
Ook wil ik misschien kijken voor een mooie algeneter.

Wat rondstaart guppen?

In ieder geval geen sluiervarianten.

Je schildpadden zijn slechte jagers, maar better safe than sorry 🙂

Als algeneter een pekoltia soort of een ancistrus?

Of in plaats van guppen wat barbeeltjes?
Een groepje(6-10) vijfstreepbarbelen of eilandbarbelen bijvoorbeeld?

Guppen wil ik niet..
Een mooie pekoltia is zeker een idee!

Wil (als ik bijvis neem) wel echt een klein soortje.
Wat zouden bijlzalmen doen?

Lang geduurt maar even een update.
Nieuwe planten en nieuwe bewoners.

Meet chipp en dale! :

FB_IMG_1445760194803_zpsjdj5vsrn.jpg

FB_IMG_1445760198823_zpsj29z0qja.jpg
FB_IMG_1445760201982_zpsn6c4jtrc.jpg
FB_IMG_1445760213913_zpsmqbwisug.jpg
FB_IMG_1445760218040_zps46u4rzwk.jpg

Gemaakt met telefoon dus kwaliteit is wat minder..

Hoi! Heb je de schildpadden nog? Ik overweeg ook om een muskusschildpad op te vangen (zit nu in een aqua 40, ik heb nog een meterbak). Eten je schildpadden de planten niet op? Je hebt/had wel echt een prachtige bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan