RIO 180 van Jermain


Jermain

Active member
Lid geworden
19 februari 2024
Berichten
27
Locatie
Limburg
Aangezien ik bijna klaar ben met mijn tweede poging voor mijn eerste aquarium, wilde ik toch wat plaatjes posten.

De bak is voorzien van een JBL e1502 filter en een JBL 200w verwarming. Verder zit er nog de standaard verlichting in, die ik waarschijnlijk ga vervangen voor een Chihiros Universal. CO2 ben ik nog over aan het twijfelen.

Vissenbestand

2x blauwe waaierhandgarnaal
5x japonica garnaal
5x otocinclus
9x roodkopzalm
15x kardinaaltetra


Eerst wat zand en stenen
IMG_2574.jpeg

Eerste bestelling plantjes

99F50D08-E6AF-40A6-9AE7-F81397D8CA69.jpeg

Wat kienhout en nog wat meer plantjes
 

Bijlagen

  • IMG_2623.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 14
Thanks. Dit weekend de vissen verhuisd, maar mijn Otocinclusjes hebben het er moeilijk mee. Ik zie er nog maar 2 van de 5 en die liggen er helaas erg rustig bij. Ik hoop dat het nog goed komt.

De rest lijkt aardig tevreden.

 
Otocinclusjes voeding zich met de algjes en restjes in een bestaand en goed draaiend aquarium. Aangezien die van jou gloedje nieuw draait is daar nog niet veel voeding voor ze te vinden. Wellicht dat ze mee eten van het voer wat je ze geeft maar anders zullen ze het inderdaad zwaar krijgen.

Je bak is trouwens wel mooi ingericht! Ben benieuwd hoe de planten allemaal gaan groeien.
 
Otocinclusjes voeding zich met de algjes en restjes in een bestaand en goed draaiend aquarium. Aangezien die van jou gloedje nieuw draait is daar nog niet veel voeding voor ze te vinden. Wellicht dat ze mee eten van het voer wat je ze geeft maar anders zullen ze het inderdaad zwaar krijgen.

Je bak is trouwens wel mooi ingericht! Ben benieuwd hoe de planten allemaal gaan groeien.
Nou, hij is niet helemaal gloedje nieuw. Het hout en sommige achtergrond planten komen uit hetzelfde aquarium als de vissen. Ik hoopte dat dat het wel iets verschil zou maken. Maar mijn ancistusjes lijken hetzelfde probleem te krijgen.
Ze eten gelukkig wel nog, had ze laatst wat komkommer gevoerd maar dat was wel zo op 😃

Dankjewel voor de inrichting. De planten doen het goed op de Alternanthera lilacina na, maar dat was wel te verwachten.
Verder heb ik wat javamos, anubias nana bonsai, Bucephalandra Red, Cryptocoryne parva, Echinodorus latifolius en iets met Thailand, ben de naam vergeten.

Ik gebruik verder geen plantenvoeding en heb geen last van algen tot nu toe.
 
Ik zou in elk geval wel plantenvoeding gaan gebruiken en voeding bij de wortels voor de moerasplanten.
 
Heb je enige suggesties? Ik weet eigenlijk niet wat goed is en wat niet. Ik heb overigens wel een voedingsbodem gebruikt.
 
Opzich is bv Profito prima maar ook nitraat en fosfaat moeten op peil zijn evenals de hoeveelheid co2 tov het licht.
Zelf werk ik met poeders van aquariumbemesting.nl
 
Ah oké, lijkt me niet erg beginner proof zeg maar. Ik neem aan dat ik dan wel eerst moet testen voor welke voedingsstoffen ik tekorten heb.
 
Ah oké, lijkt me niet erg beginner proof zeg maar. Ik neem aan dat ik dan wel eerst moet testen voor welke voedingsstoffen ik tekorten heb.
Je kan de EI-methode gebruiken. In principe doseer je dan elke week teveel maar je wisselt ook elke week 50% water. Zo heb je nooit tekorten. Het werkt in elk geval voor mij.

Succes met je bak. Leuk ingericht.
 
De EI is inderdaad een mogelijkheid en dat scheelt je telkens meten. Ik doe dat ook zo maar je kan ook enkele weken kijken wat je bak verbruikt zodat je weet hoeveel je moet toevoegen.
 
Je kan de EI-methode gebruiken. In principe doseer je dan elke week teveel maar je wisselt ook elke week 50% water. Zo heb je nooit tekorten. Het werkt in elk geval voor mij.

Succes met je bak. Leuk ingericht.
Ik doe dit nu ook in het nieuwe aquarium en bevalt me tot nog toe prima.
Zolang je de wekelijkse waterwissel maar op minimaal 50% houdt is het een heel makkelijke manier van voeden.

De eerste paar weken zou ik ook meten hoe het verbruik is en daar op aanpassen. Zo weet ik dat mijn bak meer nitraat nodig heeft.
Nu ik dit weet hou ik hier rekening mee (25ml AIO na de waterwissel en 2 dagen later 5ml Easylife Nitro). Dat gaat prima.
 
Je kan ook 25% verversen maar dan moet je ook de hoeveelheid voeding die je met de EI toedient halveren.
 
Bedankt allemaal voor de suggesties en tips.
Ik ben voor nu even voor de profito gegaan, de EI methode moet ik me ff voor gaan zitten hoe dat precies werkt, allicht voor een volgend projectje. Ben benieuwd of ik verschil ga zien.

De vissen doen het gelukkig een stuk beter dan vorige week en denk het wel allemaal goed gaat komen. Helaas heeft een otocinclus het niet gehaald.
 
Vandaag de Chihiros Universal binnen gekregen en geïnstalleerd, wat een verschil zeg. Planten en vissen zien er veel kleurrijker uit, zonsondergang en opkomst is denk ik een verwelkoming voor de vissen.

IMG_2699.jpeg
 

Terug
Bovenaan