Rio 180 (van T5 naar Led)

M

MarcelPeekel

Guest
Hallo allemaal,

De afgelopen weken heb ik dit deel van het forum bekeken en veel gezien over Led-verlichting. Ondanks alle adviezen blijf ik toch met een unheimlich gevoel zitten. Dat komt met name door de wijze waarop ik Led moet inbouwen in m'n Rio180. Ik heb een aantal opties gezien die ik hieronder wil opsommen zodat duidelijk wordt waar ik naar gekeken heb:
  • www.azaqua.nl
    Zij verkopen het Daytime-systeem. Dit profiel vervangt het bestaande profiel waar de T5's in hangen. Het mooie is dat je de bestaande kleppen om de kap te sluiten kan gebruiken en er eigenlijk niets veranderd aan de buitenzijde.
    De benodigdheden zijn dan:
    1x Daytime cluster CONTROL 100.5
    1x Daytime adapterprofiel Juwel100
    1x Daytime 12V adapter 60Watt
    1x 3 kanaals lightning control

    Ze geven aan dat de cluster CONTROL 100.5 voldoende lichtopbrengst levert en de lichtkleur is naar smaak aan te passen. Om de warme sfeer te behouden adviseren ze Neutral white ipv Ultra white.
    Totale kostenplaatje is ca �580,=
    *************************************************************

  • www.kitelight.nl
    Van alles mogelijk.
    Totale kostenplaatje �?
    *************************************************************
  • www.aquatlantis.com
    Plug&Play systeem welke in de houders van de T5 geplaatst kan worden.
    ADM Easyled freshwater 895 mm
    ADM Easy led 1 control dimmer
    Dit systeem simuleert ook een zonsopkomst en -ondergang. Het duurt ongeveer een uur voordat de leds op 100% zijn of weer op 0% zijn.
    Totale kostenplaatje is ca. �250,=
    *************************************************************
Wat wil ik eigenlijk?
  • Goede plantengroei
  • Behoud van warme sfeer
  • Zonsopkomst
  • Zonsondergang
  • Programmeerbaar
  • Geen aanhangsels aan m'n T5's. Liefst dus de Led op de plek van de T5's
  • Zo praktisch mogelijk. Ik heb geen soldeer-apparatuur.
Het komt er op neer dat ik wel wat geld wil uitgeven, maar dat het belangrijkste is dat ik ruimte over wil houden in m'n aqaurium als ik er in moet werken. Het aan de T5's hangen van beugels kost me te veel ruimte.

Hopelijk kunnen jullie me van praktische tips voorzien (mogelijk met voorbeeldfoto's) zodat de drempel wat omlaag gaat om de stap te maken naar Led.

Alvast bedankt.

(PS. De rest van de dag ben ik op pad, dus als er gereageerd wordt kan ik niet gelijk terugreageren).
 
Ik zit met hetzelfde. Ik ga je volgen.
 
Notabene, heb je ook al gekeken naar de Eheim power led plants?

Bij Kitelight info gevraagd naar de mogelijkheden en de daarbij behorende kosten, maar ik krijg geen antwoord terug, helaas.
 
Nog niet naar gekeken. Zal vanavond eens doen. Ik heb van kitelight ook nog geen reactie terug gehad.
 
Heb hem inderdaad gelezen. Is nog wel even een klusje.
Over 2 weken ga ik kijken bij http://mauiesviskwekerij.nl/ in Wormerveer. Daar hangen wat voorbeelden van LED. Hopelijk kan ik dan zien en opmaat-uitleg krijgen.
 
Heb je ervaring daarmee, tuinkabouter?
 
Hey Marcel, ik blijf dit topic even volgen. Ben benieuwd wat het gaat worden!
 
Al in Wormerveer geweest?

Via een ander forumlid werd ik nog geattendeerd op nieuwe LED's van Sera, zie links in dit topic. Wellicht nog interessant?
 
Yep. Heeft nog nu niet dat gebracht wat we er van verwachtte. De uitdaging blijft om het netjes in je bak kwijt te kunnen. De zoektocht gaat verder.
 
Ik heb toevallig een aantal weken geleden voor mijn Rio 125 het Daytime Cluster 80.4 systeem (Neutral White) met de Daytime Lighting Control 3-kanaals besteld. Als het goed is krijg ik deze morgen binnen en kan ik deze boven mijn aquarium gaan hangen.

Hiervoor gekozen omdat ik dan inderdaad niet zelf hoef te gaan knutselen met allerlei inbouwdingen en ik hiermee kan dimmen. Zal als alles is ingesteld eens laten weten hoe het me bevalt. Heb ook heel veel oplossingen bekeken en ben uiteindelijk hier op uitgekomen.
 
Van HVP en azaqua zeer uitgebreide mails gehad. Beide systemen zien er goed uit. Die van azaqua (cluster control) ziet er prachtig uit, netjes in de lichtkap weg gewerkt. Ook is bij dat systeem, middels de juiste kabel, de minder dure 5 kanaals controller mogelijk. Scheelt weer zo'n 250�!.
Het grootste verschil in beide systemen is de aanschaf. Voor mijn 80 cm brede bak zou de HVP, compleet met extra 10.000 K strip 275� gaan kosten. Die van azaqua, cluster control 80.4, helemaal compleet met de minder dure controller, 400�!

Best groot verschil waar ik nog even een tijd moet over nadenken en sparen!
 
Beste Marcel

Misschien kan ik je enigszins op weg helpen.

Azaqua heeft een prachtig systeem en is kwalitatief erg goed. Maakt gebruik van 5630 Seoul semiconctor LEDs een van de beste LED chip producenten. Een paar onduidelijkheden op de website.

CRI 90 (kleurechtheid) geldt alleen voor 2700K
-2700K hoogste flux bin, laagste forward voltage geeft 97 lumen per watt (zonder weerstand dus meest gunstige geval).
Voor deze geldt dus niet 120 lumen per watt.

CRI 80 (kleurechtheid) geldt alleen voor 5000k en 7000k.
-5000K hoogste flux bin, laagste forward voltage geeft 160 lumen per watt (zonder weerstand dus meest gunstige geval).
-7000K Hoogste flux bin, laagste forward voltage geeft 160 lumen per watt (zonder weerstand dus meest gunstige geval).

De constante stroomsterkte voor de leds wordt bereikt door een weerstand. Deze weerstand verstookt een hoop stroom. Hier geldt meestal een verlies van 25%. Als we snel rekenen komen we dan op een effici�ntie van 120 lumen per watt, wat weer klopt met de website (uiteraard gaat de effici�ntie nog omlaag door de 12v adapter) Met wat weerstand op de draden en PCB kom je denk ik rond de 110 lumen per watt.

Het armatuur wordt ongeveer 40 graden, maar is dat bij 3 of 5 modules? Indien bij 3 modules dan wordt het armatuur bij 5 modules al snel 70 graden. De levensduur zal dan minder zijn.

Een Rio180 is 40cm breed normaal wil je hier het liefst 2 rijen Lampen voor de spreiding van het licht. Wat je zal zien is dat stengel planten naar je licht balk gaan groeien. Oftewel je achtergrond planten komen naar voren. Met 5 modules heb je hoogstwaarschijnlijk geen probleem dat planten naar 1 module groeien (met 3 denk ik wel). Het mooiste is om het licht te spreiden.

Buiten de tegenstrijdigheden op de website een top product, aan de LEDs zal het niet liggen de planten zullen goed groeien.


HVP Aqua
Bijna geen gegevens.....
LED chips in 5050 behuizing, niet het meest effici�nt, talloze variaties beschikbaar van goed tot slecht, van effici�nt tot waardeloos. Waarschijnlijk geen merk (anders stond het er wel bij), zelfde geldt voor de effici�ntie anders stond het er wel bij. Diepte penetratie van 5050 LEDs is slecht in vergelijking tot 5630 LEDs. 17,7 watt op een klein armatuur is ook niet ideaal. Ze worden warm, of het is geen 17,7 watt. Ik wil niet negatief doen, maar het kan beter.

Voeding max met 80% te belasten, goede voedingen kunnen gewoon tot 100% belast worden over langere tijd. Dit lijkt mij geen kwaliteit voeding.

Plus punt.
Makkelijke bevestiging aan huidige TL (of PVC pijp) met tyrap en 1 aan de lichtkoker met de beugeltjes.


Kitelight
Eigenlijk een beetje hetzelfde als HVP aqua qua LED chips. Beugeltjes voor bevestiging zijn niet ideaal omdat de LED units naar voren komen (niet op dezelfde plek als TL)


Aquatlantis Easyled,
Goede bouwkwaliteit. Vroeger werden laag effici�nte 3528 LEDs gebruikt, of ze die nog steeds gebruiken weet ik niet. Op de website staat niet veel info. Kunnen op een goedkope tc420 controller.

Andere Aquarium LED fabrikanten waar ik zeker naar zou kijken, meer in de buurt van Daytime cluster specs.
JMB Aqualight (High power LEDs Epistar 1 watt, onboard constant current driver) scherpe prijzen.

Aquaterraleds (5630 LEDs van Samsung met weerstand en high power LEDs Epistar 1 watt, externe cc driver (over het algemeen effici�nter)) kwaliteit adapters, scherpe prijzen.

TMC (5630 LEDs van Samsung met weerstand en high power LEDs van Cree elke LED heeft eigen onboard cc driver) Goede adapters. 5 jaar garantie, helaas erg duur.

ps, Voor 5630 chips zijn Seoul semi conductor en Samsung de betere fabrikanten en schelen qua effici�ntie eigenlijk niks.

ik hoop dat je er wat mee kunt.
 
Hoi Geert,

Bedankt voor de informatie. Goed om te zien dat er toch nog mensen zijn die wat meer inhoudelijk kunnen reageren. Je schrijft dat de Aqualantis Easyled ook aangesloten kan worden op een tc420 controler. Dat opent mogelijkheden. Vraag me wel af in hoeverre de intensiteit (%) en de tijdstappen (min) vrij te kiezen zijn. Als dat een JA is zou ik in de achterste TL-balkpositie nog een rgb-buis kunnen plaatsen voor de zons-opkomst en zonsondergang. Wat denk je daarvan?

Groet,
Marcel
 
@Rik: En hoe is het nu? Ben erg benieuwd.

@Boomtak: Toch ook goed om te horen dat de goedkopere controler gebruikt kan worden. Opent mogelijkheden naar mijn gevoel.
 
@Mark: Heb ik ook naar gekeken. Helaas kan je daarmee niet het blauwe tijdens de zonsondergang doen. De opkomst en ondergang is rood.
 
@ Marcel

Aan de voeding in combinatie met de weerstandjes kan je zien of je de TC420 kan gebruiken. (Onboard constant current drivers werken meestal ook op PWM sturing). Indien er LED drivers gebruikt worden kan het niet. Niet aan de grote klok hangen anders gaat iedereen ze gebruiken:p

Tijden en percentages zijn gewoon in te vullen via de tc420. Je hebt alleen een extra dc female jack nodig om de LED unit aan te sluiten.

Een nadeel van de Easy LED is dat je er eigenlijk 2 op een Rio180 nodig hebt. Dit komt omdat de spreiding van 1 LED unit niet genoeg is om de hele bak te verlichten. Dit geeft een gek effect in je bak. Haal er maar eens 1 tl uit. Qua licht hoeveelheid zou 1 net genoeg zijn indien in het midden en hoog genoeg geplaatst.

Mail de verkoper eens welke LED chips er gebruikt worden, vroeger waren dit witte 3528 LEDs deze zijn lang niet zo effici�nt als 5630 LEDs. Volgens mij gebruiken ze nu meerdere kleuren en verschillende type LED door elkaar.

Als je een RGB unit kiest let dan op de spanning van de Easy LED deze is namelijk 24 volt. Voor zover ik weet zijn er geen RGB systemen op 24 volt.
 
@ geert1987

Jij weet er veel vanaf! Wat vind je van de Tecatlantis easy led? Ik kan daar weinig over vinden. Ze claimen dat je 1 ledbuis nodig hebt op 2 t5 buizen.
Er worden nu al complete aquaria aangeboden met deze led's.
 
Tecatlantis easy led is een goed systeem, (alhoewel er effici�nter LEDs zijn die gebruikt worden bij andere merken en er zou iets meer rood in kunnen). Je moet de unit in het midden hangen en hoog genoeg, anders krijg je black spots. Nadeel hiervan is dat je achtergrondplanten naar voren komen omdat ze naar het licht groeien (stengel planten). Het beste kan je een systeem hebben bestaande uit 2 lampen voor een betere spreiding van het licht.
 
@Aquariaan1967

Ik heb dit zeer zeker gelezen. Maar heb er geen aandacht aan geschonken. Waarom vraag je je af.

-Er staat TL geeft rondom 360 graden licht, wordt vervolgens niks mee gedaan in de berekening. Ga er maar vanuit dat je zonder reflector max 140 graden bruikbaar licht hebt oftwel 39%. Er zijn heel weinig retail aquaria met reflectors, daarnaast zijn de kappen ook nog zwart, overgrote deel van de aquaria heeft dus maar 39% effectief licht.
-De LED verlichting bestaat uit complete armaturen, de TL verlichting niet. Nieuwe armaturen met EVSA's zijn ook duur.
-Er worden standaard TL's genoemd, kijk eens naar TL speciaal voor aquaria, deze zijn aardig prijzig. (Even buitenbeschouwing of ze wel of niet beter zijn)
-Groeilicht geeft minder lumen dan kijklicht, vergelijk maar eens een planten TL met een gewone TL.
-Vraagtekens bij fabrikanten die geen PAR vermelden, doen ze dat bij TL wel dan?

Kortom, wat wil de schrijver hiermee vertellen? Wat wil Azaqua hiermee vertellen? Dat ze dure LED modules verkopen waar je niks aan hebt? De site ligt nu ff in onderhoud maar ze verkopen volgens mij geen T5 verlichting en wel heel veel LED:) Bijna alle aquascapers gebruiken LED, als ik ADA was en dit komt echt van Azaqua dan zou ik de leveringen per direct stopzetten omdat dit een stuk is wat nergens op gebaseerd is, geschreven door iemand die niets van LED of TL af weet en eenzijdige vergelijkingen maakt.
 
zo late reactie sorry,

ik heb op een 60cm project bak een 10.000k en een rgb strip van HVP zitten en er komt een beste hoeveelheid licht uit.
hoeveel weet ik niet exact, ik ben nog op zoek naar een betaalbare PAR meter.
het licht is zeker het dubbele van een 18w tl-d die er standaard in zit met reflector.
de witte strip hang 1cm boven het water in het midden van de bak en de rgb op de plek waar de TL zat.

op verschillende FB pagina's zie ik de easyled voorbij komen en dat is een wereld van verschil qua licht.
als je hem achterin plaatst denk ik dat je black-spots mee vallen aan de achterzijde.

echter als je een plantenbak hebt kan je niet zomaar elke strip erop zetten gezien je aan een bepaald spectrum moet voldoen.

ik ben er wel over uit dat de stelling van HVP (7000K met planten/10.000K geen planten) met een korrel zout genomen moet worden.

mocht je voor prefab gaan zoals veel mensen doen heb je geen problemen met de stralingshoek gezien die bijna overal 120 graden is

ga je voor DIY zal je daar wel op moeten letten, en waar nodig moeten werken met lenzen ;)
 
@MarcelPeekel

Hoi Marcel, het systeem bevalt me erg goed. Moest even wennen aan de kleur van het licht na de overgang T5 naar LED maar nu ik gewend ben vind ik het erg mooi.

Was even pielen met intensiteit van het licht maar heb het nu op 95% staan en dan komt alles erg mooi uit. Enige wat ik nog niet aan de praat heb is de 'zonsondergang'. 's Ochtends komt het licht mooi gelijkmatig op, 's avonds gaat hij voor mij toch wat te abrupt over naar de nachtstand (1% intensiteit nog, om 12 uur gaat hij helemaal uit).

In eerste instantie vond ik het licht een beetje 'groenig', klinkt beetje vaag maar met de T5 was het licht op de een of andere manier feller (tropical solar en nature white had ik er toen in zitten). Nu vind ik de huidige verlichting juist mooier.

Installeren was appeltje eitje met meebestelde adapter. Kortom, dure aanschaf maar helemaal blij mee. En zondondergang hoop ik ook nog mooi gelijkmatig te krijgen. Inmiddels mailtje naar Daytime gestuurd hierover.

PS. Zag in mijn eerste post dat ik zei dat ik Daytime Cluster heb maar bedoelde Daytime Cluster Control.
 
@RikM

Hoe warm wordt het armatuur? Twijfel was of 40 graden voor 2 clusters of 4 cluster geldt
Misschien kan jij uitsluitsel geven.
 
Ik lees nu toch ook wel et een en ander goeds over de grobeam natural day van TMC. Verschil tussen de 500 en 600 kan ik nog niet vinden. Lijkt mij dat deze in mijn bak (80 cm) blackspots zou geven, maar misschien valt dat wel mee omdat de leds erg fel zijn. Ze zijn 49 cm lang.

Weer eens verder zoeken.

Van aquaterraleds.nl een hele informatieve mail gehad! Gaan eerdaags ook high power Cree leds verkopen, lijkend op TMC. Ik blijf ze volgen.
 
@geert1987 Ik heb het op verschillende plekken op armatuur gemeten maar komt nergens boven de 39 graden. Provisorisch gedaan met een vleesthermometer maar geeft hopelijk een beetje een indicatie. Ook watertemperatuur boven en onder blijft stabiel 25 graden. Armatuur voelt ook totaal niet warm aan.
 
@RikM

Dan wordt het armatuur iets warmer op 100%. Dit is zeker goed voor een armatuur met 40 watt LED.

@Boomtak

Cree LEDs zou super zijn, ik blijf het ook volgen.
 
Ik vind dit een heel interessant topic. ik heb ook een rio 180 en denk al een poosje na over LED. dus bij deze een nieuwe volger.
 
Hoi Marcel,

Ik heb wat voorbeeldfoto's van de Lumlights in dit topic geplaatst. Volgens mij past dit ook goed in de kap van jouw Rio.
Verder kan ik melden dat ik zeer tevreden ben over de bijgeleverde TC420 controller. Ik kan het rood, groen, blauw en wit (ik heb gekozen voor de combinatie van een rij warm en koud wit) apart aansturen in tijd en percentage.
 
Poe hee, het topic begint al aardige vormen aan te nemen. Ik heb er nog geen tijd voor gehad om het allemaal te lezen. Voor nu allen bedankt voor de input. Ik heb wat te lezen.
 
Net door de informatie hierboven gegaan. Bedankt voor de inhoudelijke reacties. Dat helpt me en ik denk anderen ook een stuk verder. Ik nijg toch erg naar twee opties:

1. Zelfbouw (met dank aan een oom van me):

zelfbouw_klein.jpg


2. Lumlight (met dank aan Arko):

854396_0_82_arkoled1.jpg


Zelfbouw
Voordeel: Goedkoop (ca. �200,=)
Nadeel: Een derde buis is nodig en moet aan een van de twee balken gehangen worden.Zo heb je twee witte en een aparte RGB. Lichtverdeling door de RGB is me nog even niet duidelijk.

Lumlight
Voordeel: Past op de plekken van de tl-balken. Twee balken is voldoende. Combi van warm wit, koud wit en en RGB in ��n balk.
Nadeel: Niet goedkoop. (ca �400,=)

Azaqua adviseert me 30 tot 40 lumen per liter. Voor de Rio180 zou je dan tussen de 5400 en 7200 lumen nodig hebben. Moet dat nog even uitzoeken als het gaat om de twee richtingen. Ben wel blij verrast dat er toch mogelijkheden zijn.

Wordt vervolgd ...
 
Op de site van Lum light op aquaria shop staat:"Deze lamp bestaat uit 2 rijen LED's warm-wit en de middelste rij RGB's."
Betekend dat je dan, in jou geval van 825 mm, 3x 1800 lumen per balk, dus 3x1800x2= 10.800 lumen?
Of is het 1800 lumen per rij, dus 2 balken a 2 rijen, 4x1800= 7200 lumen + 2x de RGB rijen?
Ziet er wel interssant uit.

Maar als jouw oom zo handig is, zou ik inderdaad een zelfbouwkit nemen, scheelt de helft!
 
Terug
Bovenaan