Rio 180 (van T5 naar Led)

Goeie vraag Boomtak. Zal morgen eens bij Arko navragen. Ga morgen bij hem kijken.
 
Weet je inmiddels al wat meer?
 
@Boomtak:

Van deze website http://www.jansen-led-signs.de/questions.html de volgende informatie betreffende kleurtemperaturen kunnen vinden:

Cold White LED : approximately 6,500 K
Warm White LED : approximately 3,500 K
In RGB lights can be a light spectrum of 1.7 million colors imitate.

Als ik deze website goed lees https://www.aquaria-shop.nl/Lum-Iight-A ... white.html dan heeft een balk van 825mm de karakteristieken 20 Watt en 1800 Lumen. Bij twee balken zou ik dan uitkomen op 3600 lumen.

Heb de set bij Arko gezien. Geweldig systeem. Inmiddels contact gehad met Aquariumcentrum Helmond en een prijs aangeboden gekregen voor 2 balken, voeding, splitterbox en de tc420 voor net onder de �400,= euro. Prima prijs wat mij betreft. Nu nog even sparen. ;)
 
heey marcel,ik zie dat je ook voor de lumlight gaat,ik ben ondertussen ook hard aan het sparen voor dezelfde set,ik heb toen gereageert op jou status bij fb over de sera led,hebben we nog wat berichtjes gewisseld en toen heb ik gezegd dat we ik bij aqariumcentrum helmond was geweest en daar ook een mooie aanbieding kreeg,wat leuk om te lezen dat je ook voor dezelfde set gaat ;-)

groetjes
 
Aaa...leuk...ik ben toevallig vandaag voor de HVPaqua gegaan.

2 keer coolwhite en 1 rgb.�170 ( alleen de ledpanelen want de rest heb ik al)

Kunnen we mooi kijken of er veel verschillen zijn en of we tegen problemen aan gaan lopen.

Middels facebook heb ik contact gehad met hvp en hun beweren/garanderen een opbrengst van 100 lumen per watt.

Ze gebruiken 5050 Epistar leds,niet het allerbeste maar ruim voldoende voor aquariums.
En hun led gebruik 0.25 watt.Bij 100% natuurlijk.

Ben benieuwd..als ik twijfel dan laat ik ze wederom testen in Almere en klopt de opbrengst niet gaan ze regelrecht zo terug naar hvp.hahaha.
 
Je kunt natuurlijk beginnen met 1 strip :D
 
@ Marcel, is coolwit te wit, omdat je voor 50/50 cool/warm gaat, of wil je een gelere sfeer in je bak?
Ik ben benieuwd hoe je eindresultaat er uit komt te zien!

Ik blijf het volgen.
 
Ik heb gistermiddag mijn led setje binnengekregen...wat een licht komt ervanaf..heerlijk.

Morgen maar even mee spelen in de bak.
 
@Selina:
Wat leuk je ook hier te treffen en grappig dat je toch ook voor "the full package" wil gaan.

@Edwin:
HVP is inderdaad een mooie optie. Goed om te horen dat die bevalt. Zou het leuk vinden om iets van een filmpje te zien hoe het bij jou oogt. Voor mij is het toch wat gedoe om dat in m'n Rio180 te installeren.

Ik moet nog even de lumen verifi�ren bij Lum Light. Ben er toch niet helemaal zeker van of die 3600 voldoende is. Azaqua adviseert namelijk het volgende:

"Om te beginnen moeten we bepalen hoeveel licht er nodig is boven het aquarium. Als het de bedoeling is dat er voldoende licht aanwezig is (ook voor moeilijker te houden plantensoorten), dan adviseer ik een lichtintensiteit tussen de 30 en 40 Lumen per liter. Het toevoegen van CO2 is dan zeker onmisbaar, maar een logische stap om de planten in optimale condities te verzorgen. Belangrijk is dan ook een uitgebalanceerde hoeveelheid plantenvoeding.
Voor een Juwel Rio 180 met 180 Liter water is er dan tussen de 5400 en 7200 Lumen nodig.
Ook in het geval van een speciaal aquarium met Zuid-Amerika biotoop of Malawi of Tanganyika biotoop zou ik deze hoeveelheid adviseren, maar dan gebruik te maken van een dim optie. Zodoende kan de hoeveelheid licht worden afgestemd op de smaak en sfeer die het aquarium dient uit te stralen."

Dan zou de 3600 dus niet voldoende zijn. Het zou ook zo kunnen zijn dat het in het geval van LumLight 2x1800 (Cool white) + 2 x ??? (Warm white) is. Ik wil wel voldoende lumen hebben voor de plantengroei. Als ik meer weet hoor je weer.

@Tom:
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar gezien het "minieme" verschil in kosten (het is toch al een hoop geld) zou ik toch in ��n keer de volledige stap willen maken.

@Boomtak:
Op het moment heb ik een mooie warme sfeer in m'n aquarium. Bij Arko heb ik de standaard scenario's even kunnen testen die in de TC420 zaten. De combi warm/koud/rgb kan die warme sfeer cre�ren.

@Allen:
Ben toch blij dat ik even de tijd genomen heb om hier goed over na te denken. Het is een klap geld wat je uitgeeft en het zou zonde zijn als het dan tegenvalt. Het "net niet" gevoel.
 
@Marcel, goed verhaal!
 
mooi, overzichtelijk en informatief topiv.
Ik heb ook de verschillende mogelijkheden met elkaar vergeleken. Heb twee linkse handen en geen handige oom dus ik kies voor een kant en klaar pakket. Inmiddels gekozen voor de volgende set:
1 x rgb +cw + ww 67cm
1 x 85 cm
netadapter 5 A
RGB adapter
daglicht simulator usb 16A (t6c420)

Op internet heel wat instellingen voor de tc420 gevonden; dus voldoende uitgangsposities.

Met de vergelijking van de verschillende aanbieders en de site van de fabrikant LUMLIGHT kwam ik bij aquariumzone.de:
die hebben tot eind april een actie, waarbij ze 10 tot 15% onder de adviesprijs van de fabrikant de onderdelen of complete sets aanbieden.

Voor mijn configuratie scheelde dat ruim � 100,- ten opzichte van de gunstigste aanbieder hier.

Voor de belangstellenden heb ik er even een apart topic aangewijd.

Dank voor alle gegeven informatie
 
Ik heb de ledverlichting inmiddels hangen..aangezien ik via tablet online ben zal ik de foto's en een filmpje van de week snel hier neer zetten.

Het verhaal van 30 tot 40 lumen per liter vind ik beetje raar,dat wordt namelijk ook aangehouden voor t5 verlichting welke rondom licht uitstraald.

Omdat led verlichting ALLEEN naar beneden licht uitstraald heb je dus ongeveer de helft minder lumen per liter nodig.

Lumen is het de totale hoeveelheid licht wat een bron in alle richtingen uitstraald,dus....minder richtingen is minder benodigde lumen...

Mijn totaal aantal lumen is 4460...dat zou volgens de 20 lumen per liter wet meer dan genoeg moeten zijn.


De lampen hangen nu 36 uur en alles is nog helemaal helder hahaha.
 
Even een twijfel of ik dit hier neer zal zetten of ik een afzonderlijke topic.hmmmm
Nou ja..eerst maar hier dan.

De hvpAqua ledverlichting zoals ik hem in mijn rio 180 heb gehangen.

2 keer 96 cm 7000K 72leds/meter 1760 lumen per strip
2 keer 46 cm rgb 72leds/meter 480 lumen per strip

Totaal aantal lumen volgens leverancier: 4480

ledverlichting vraagt 20 lumen per liter water.
Rio 180 +/_ 150 liter water
3000 lumen benodigd voor deze bak
Dus ledverlichting kan op 75 a 80% draaien.


Eerst het verschil tussen t5 verlichting en deze nieuwe led verlichting.

T5
276358pene_0_84_t5.jpg


Led (verlichting staat hier nog op 95%!!!!!)
421714pene_0_84_hvpaqua_led.jpg


Persoonlijk vind ik de led mooier omdat het witter is en daardoor de kleuren feller opkomen,maar dat is een persoonlijke smaak.
Ik zie nu ook pas dat de LED foto in zijn geheel al lichter is dan de andere foto (zie kleur verschil met de witte muur BOVEN de bak!)

Dan de bevesting:
754654pene_0_84_20150407_141246_richtonehdr.jpg

241377pene_0_84_gemonteerde_ledbalk.jpg


Ik heb de t5 glazen buizen vervangen voor 16 mm dikke witte pvc buizen( �1.36 bij de gamma)
Daaraan heb ik de ledverlichting met tyrapes vastgezet...waarom met tyraps??

Nou simpel...op deze manier blijft de armatuur heel en kan ik altijd terug naar t5 gaan en daarbij kan ik met de tyrape verbinding de ledbalken nog wat richten.
zie deze foto.
458714pene_0_84_ledbalk_draaien.jpg


Omdat ik de planten achterin wat hoger licht wil geven heb ik die ledbalk iets verdraaid zodat het lichtbeeld hoger achterin de bak komt.
En omdat je de ledbalken op dezelfde plek hangt als de orginele t5 lampen hingen heb je ook geen donkere hoeken.

De rgb bestaat uit 2 delen omdat de juwelbak een middensteun heeft...die moet natuurlijk wel vrij blijven.
343118pene_0_84_bevestiging_rgb.jpg

Bijgeleverd zijn 2 klemmetjes per ledbalk en die kun je heel makkelijk in de plastic armatuur draaien.
Mocht je de klemmetjes ooit verwijderen is het een kwestie van een dotje kit in het gaatje en klaar ben je weer.
(gebruik niet te lange schroeven anders draai je mogelijk het binnenwerk van de armatuur stuk)
ik heb op internet eerst een foto opgezocht van het binnenwerk van de armatuur en toen op de gok geprobeerd om niks te raken tijden het indraaien)
Het snoer van de armatuur/t5 verlichting heb ik netjes gelaten zoals het is,wederom om te zorgen dat de armatuur altijd nog gebruikt kan worden.

Ik heb in de bak 3 ringen drijven van slangen..daarin is goed te zien hoe de kleurverdeling is op het wateroppervlak
857192pene_0_84_led_lichtbeeld.jpg


Je ziet daar ook heel goed de schaduw strook lopen van de juwel middensteun.
Voor mij geen probleem want ik heb in het midden van de bak een stuk hout liggen waar niet veel licht op hoeft te schijnen.
Vandaar ook dat DAAR mijn drijfplantjes mogen drijven in hun cirkels.
 
dat ziet er mooi uit
 
@Edwin:
Geweldig goed dat je je informatie op deze manier neerzet. Geeft een mooie indruk over hoe het mogelijk is om led te plaatsen. Dank daarvoor. Heb inmiddels contact gezocht met Lumlight zelf en heb vernomen dat 1 balk van 825 mm (RGB/Cool white/Warm white) 90 lumen per watt geeft. Het is 20 watt per balk en dus per balk 1800 lumen. Twee balken inderdaad 3600 lumen:

http://www.lum-light.de/mediapool/87/87 ... 11_WEB.pdf

Zit ik nog wel met het advies van Azaqua. Zij adviseren 5600 - 7200 lumen. (30-40 lumen/liter). Het lumlight gebeuren komt met een netto watervolume van 150 liter op 24 lumen/liter. Lumlight heb ik zojuist nog hun mening gevraagd over die lumen/liter.

@Iedereen:
Weet iemand ergens terug te vinden wat nu werkelijk een goede waarde is voor lumen/liter?
 
Even stukje kopie van je tekst:

".....met Lumlight zelf en heb vernomen dat 1 balk van 825 mm (RGB/Cool white/Warm white) 90 lumen per watt geeft"

Dat gaat niet helemaal lukken denk ik...RGB geeft namelijk altijd minder lumen dan witte leds...tenzij de rgb meer leds per meter heeft!!
Dus hou daar rekening mee!! Een rgb strip met zelfde aantal ledjes per meter, geeft ALTIJD minder lumen dan een coolwit/warmwit led strip!

Aquaria-info.nl

Gerichte Lumen

Tot nu toe werd er altijd gerekend met de richtlijn van 40 Lumen per liter water voor een beplant aquarium. Maar deze richtlijn is eigenlijk bedoeld voor TL verlichting en is ook een bruikbare richtlijn hiervoor.
Dit geld echter niet voor aquarium LED verlichting.

Omdat Lumen staat voor de totale zichtbare hoeveelheid licht dat word afgegeven, is er een groot verschil tussen LED verlichting en bijna elke andere soort verlichting. LED verlichting heeft namelijk nauwelijks essentiel licht verlies door weerkaatsing of door het simpele feit dat een TL lamp rond is en daardoor veel verlies heeft in andere richting behalve naar de aquariumplanten (zelfs met gebruik van reflectoren). Ik gebruik het woord essentiel licht omdat aquariumplanten maar van een bepaald gedeelte van het lichtspectrum gebruik maken. Later meer hierover!

Een LED heeft gerichte lichtbundel onder een bepaalde hoek en daarom kan een LED met minder energie en minder Lumen toch in verhouding effici�nter licht produceren. Aquarium LED verlichting kan met de helft van het aantal Lumen (en soms nog minder) voldoende essentiel licht produceren voor aquariumplanten of koraal.


Het is heel moeilijk om er iets over te vinden op het net.
Ik ben zelf gaan rekenen met de (dure) led aquarium leveranciers.
Her en der kun je op internet wel vinden wat merken als Dennerle en jbl Juval etc adviseren op een 1 meter breed aquarium
Na nog meer speurwerk kom je dan wel achter het aantal lumen wat HUN lampen gebruiken.

Fictief voorbeeld:
Jbl zegt dat je 2 ledbuizen van 98 cm nodig hebt voor voldoende verlichting.
1 jbl buis levert 1800 lumen
Dan weet je dus dat JBL uitgaat van 3600 lumen voor een 1 meter bak.

Ja..het is HEEEEEEEEEEEL veel rondneuzen op internet en her en der je informatie weghalen,liefst van verschillende bronnen.

En aller belangrijkste....gewoon proberen en GOED je planten in de gaten houden.

Ik merk bijvoorbeeld dat ik nu wat alg begin te krijgen,niet door te weinig licht..maar door te weinig voedingsstoffen in het water voor de planten omdat de planten ineens stuk meer licht krijgen....dus meer voeding nodig hebben.

Actie= reactie.
 
Terug
Bovenaan