Rio 240 en Oranda's van Bart


BartT

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
58
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik ben sinds enkele weken nieuw op dit forum en vind het leuk ons verhaal en ons aquarium met jullie te delen.

Een maand geleden kregen wij een klein aquarium van onze (schoon)moeder en het leek ons leuk daar wat visjes voor de kinderen in te doen. Dus naar de winkel, helaas totaal niet ingelezen en helaas ook helemaal verkeerd geadviseerd en vervolgens twee kleine red caps gekocht. Thuis de bak klaargemaakt, visjes erin en maar eens gaan lezen hoe de verzorging moet. Toen kwamen we er pas achter dat de vissen minimaal 50 liter per vis (en minimaal een meter zwemruimte) nodig hebben. Oeps... De volgende dag dus gelijk via marktplaats een 120 liter bak gehaald en de visjes overgezet. Een dag daarna is er vervolgens ook een extern filter (greenline 1502) bijgekomen. Omdat op sommige sites staat vermeld dat er bij elke volgende vis minder liter nodig is (waarvan we nu dus weten dat het niet klopt), hebben we ons gezien de leegte van de bak ook laten verleiden een derde oranda kopen. Het was een zwarte geworden, die helaas vinrot bleek te hebben en kort na aankoop al is overleden.


20230211_220856.jpg


We zijn echt volledig nieuw in de wereld van aquaria en kwamen er met het inlezen dus ook pas achter dat de bak/het filter moet worden ingedraaid. Met goede tips en adviezen van het forum dus flink aan de slag gegaan en elke dag minimaal drie keer de waterwaardes gemeten, één en soms twee verversingen van 50 a 60% gedaan en daarmee gelukkig de indraaiperiode goed doorgekomen.

Omdat het aquariumvirus mij inmiddels flink te pakken had ben ik ook gelijk op zoek gegaan naar een groter en mooier aquarium. Dat is de Juwel Rio 240 geworden. Toen de 120 liter bak inmiddels meerdere dagen helemaal stabiel (geen nh4 en no2 en wel no3) was, was het tijd om het nieuwe aquarium klaar te maken.

20230304_213825.jpg


Inmiddels zijn de waardes daar ook alweer even stabiel van, dus hebben we de laatste twee oranda's erbij gezet. Ons vissenbestand bestaat daarmee nu uit:

Nemo en Dory:
20230305_133809.jpg


Tijgertje:
20230305_184527.jpg

20230305_192602.jpg


En een nieuwe Marlyn:


20230306_104808.jpg


20230306_105149.jpg


De vissen lijken heel blij en we hadden zelfs al een baby oranda van een paar mm groot, die helaas verdween voordat we 'm apart konden zetten.

Hoewel waarschijnlijk niet iedereen het eens is met de inrichting en dit mogelijk ook lastig te onderhouden zal zijn, ben ik hier vooralsnog erg blij mee. De vissen overigens ook. Vooral Nemo en Dory houden erg van het zwemmen tussen de planten. Daarnaast wordt er flink gegrondeld; de keuze voor zand in plaats van grind is dus een goede geweest. Al het hout is overigens helemaal opgeschuurd en glad gemaakt en zal uiteraard de bak uitgaan zodra de vissen hier te groot voor worden.

Onze bak en ons vissenbestand is hiermee compleet. We zijn er enorm blij mee, vooral met Tijgertje en Marlyn waarvoor ik echt wekenlang alle winkels in de omgeving heb afgereden. Wellicht dat we ooit nog uitbreiden naar de 350 liter bak als de vissen te groot worden; de onderkast is daar in ieder geval vast voor gekocht want die is eigenlijk voor dat formaat bak.

20230306_170336.jpg


Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet, Bart
 
Leuke bak en verstandig dat je nu een mooie grotere bak hebt. Veel plezier ermee alvast.
 
Zoals sommigen misschien al gezien hebben in mijn "gevraagd"-topic hebben we helaas last van hydra in de bak. De Flubenol is inmiddels verzonden en komt hopelijk morgen binnen. Hopelijk is de hydra daarmee ook snel uit de bak.

Met de vissen gaat het gelukkig goed! Ze hebben elkaar inmiddels ook veel meer gevonden. Ze eten behoorlijk (ben inmiddels overgestapt van Tetra naar Hikari Fancy Goldfish Balance) en zijn de hele dag op zoek. Ook vielen doperwten en broccoli erg goed in de smaak.

Daarnaast reageren vooral Tijgertje en Marlyn echt al heel erg op onze aanwezigheid en volgen ze ons alle kanten op. Super leuk om te zien!
20230308_120930.jpg
 
Gaaf aquarium en mooie vissen! Hopelijk overleven de planten het ;)
 
Bedankt voor de reacties!

Gaaf aquarium en mooie vissen! Hopelijk overleven de planten het ;)

Bedankt! Tot nu toe gaat het gelukkig goed met de planten haha. De vissen laten ze met rust en ze groeien aardig. Heb de bak inmiddels ook anders ingedeeld zodat de planten qua grootte op een wat mooiere plek staan. Daarnaast is de anubias helaas weg, die was gekocht met baardalg en dat werd steeds erger..

Hier nog wat filmpjes!
 

Bijlagen

  • 20230326_214926.mp4
    163.7 MB
  • 20230326_215758.mp4
    37.4 MB
Ahhh ik heb zo’n zwak voor roodkapjes 🥰😍 en ze zijn zo grappig en actief, heel leuk om te zien! Hopelijk verlaat de hydra snel je bak.
 
Ahhh ik heb zo’n zwak voor roodkapjes 🥰😍 en ze zijn zo grappig en actief, heel leuk om te zien! Hopelijk verlaat de hydra snel je bak.
Haha het zijn erg leuke vissen inderdaad!
De hydra bleek geen hydra, maar Zoothamnium. Heel zeldzaam kennelijk, maar het schijnt de bak vanzelf te verlaten zodra er meer balans is. Het overgrote deel is inmiddels ook wel weg, hopelijk het laatste beetje ook snel! :)
 
Ik heb de bak op 22 graden staan, mede in verband met de affinis dwergalgeneters die erbij zitten
 
De planten zijn flink aan het groeien, maar sommigen begonnen wel wat gaten te trekken en wat bruine bladeren te krijgen. Gisteren dus maar eens een grote snoeibeurt gedaan.

Voor:
20230409_163622.jpg


Na:
20230409_203917.jpg


Met de vissen gaat het goed gelukkig. Tijgertje is mooie, intensere kleuren aan het krijgen.

Hier een maandje geleden:
20230305_192551.jpg


En dit was vorige week:
20230329_210025.jpg


Marlyn, de oranje, blijft wel wat vervelend gedrag houden en zwemt al een aantal weken veel tegen het raam bovenin de hoek. Daarnaast hapt ze veel bovenin. Ik heb niet het idee dat er iets mis is met de waterkwaliteit (ammoniak en nitriet zijn 0 en ik doe elke week een 60-70% waterwissel) en de andere vissen doen dit ook helemaal niet. Ik denk dus zelf aan gewenning vanuit de kweker om bovenin te eten... hopelijk trekt dit nog weg. Of hebben jullie andere ideeën?

20230404_134107.jpg
 
Bedankt voor jullie reacties!

De waterkwaliteit is inderdaad gewoon goed, dus dan hoop ik dat het gedrag op den duur nog weg gaat @Olympus..
 

Terug
Bovenaan