Rio 240 van Alexander


Na wat langer te experimenteren met de verlichting en een 2e huisbezoek, dit maal van bestuur aquariumvereniging, lijkt het er toch echt op dat de Helialux op 100% niet genoeg is voor mijn planten en hierdoor de alg groeit. De originele Juwel verlichting moet erbij geplaatst worden om tot betere plantengroei te komen. Er komt met name te weinig licht aan de bodem door de dichte plantengroei en zwart zand. Bovenin mag het ook iets sterker, met name voor de Althernanthera.

Nu mijn vraag: Omdat ik nu 2 Juwel balken erop heb liggen, passen logischerwijs de kleppen niet meer goed. Ik leg de kleppen nu over de balken heen, maar zoals je ziet blijft in het midden een gat. Wat zouden jullie doen om de bovenkant volledig af te dekken? Nog iets van een strip op het midden leggen? Maar wat? Of is er een manier om dit een beetje op maat te passend te maken met nieuwe materialen? Ik wil liever niet de plastic kappen kapot gaan zagen..

Bvd.

Bekijk bijlage 268004

Bekijk bijlage 268005


Ik zou zelf een nieuwe kleppenset kopen.

https://www.aquastorexl.nl/juwel-kleppenset-zwart-120x40-cm-voor-rio-240.html

Dan zou ik de indeling zo maken dat er van beide kleppen wat af moet. Echter van één klep moet dan een reep overblijven waar je een derde klep(je) van kunt maken voor in het midden. Hier kun je dan ook het haak systeem in maken, zodat de klep goed blijft zitten.

Ik zal er een foto bij doen van mijn midden klep. Is van een fusion, maar het systeem in hetzelfde.

B104E1E5-D89E-44E5-9430-D8AD1436AF53.jpeg
87EF570B-C5CE-4EB6-A907-8B0197A8E385.jpeg
 
Het gaat al een hele tijd niet zo lekker met deze bak. Snel alg op de ruit, groene punt alg op (vooral de onderste) bladeren van de planten.

Ik heb een maand geleden een Eheim Classic 250 bij geplaatst aan de kant waar de stroming niet zo optimaal was en een stuk hout weggehaald dat de inlaat van de hoofdpomp indirect blokkeerde. Het water is nu wel helderder maar de alg is alles behalve weg.

De Alternanthera, Lobelia en Cryptos lijken stil te staan wat betreft groeien. En dat met zoveel CO2 en aanbevolen hoeveelheid All-In-One voeding. Ik had er de originele Juwel LED balk bijgeplaatst en die staat 9 uur aan samen met de LED Helialux die langzaam opkomt en vervolgens 7 uur op 100% staat en weer langzaam dimt naar 0%.

Dit is het schema van de Helialux:
Schermafbeelding 2019-04-25 om 09.35.24.png


Heb op dit moment niet zo heel veel plezier meer in de hobby, maar probeer er toch wat van te maken omdat er zoveel geld in is gestoken. Ik ben gewoon een beetje klaar met die constant aanwezige alg..
 
Jammer om te horen Alexander :( Niet leuk dat de alg je hobby een beetje verpest. Ik kan je hier niet mee helpen maar wens je veel succes!
Misschien nog een foto van je bak zodat ik kan zeggen dat het heel erg meevalt en die van mij veel meer alg heeft ;):D
 
Bij deze een paar foto's. Lange slierten (Crypto Balancea) heb ik laatst een keer meegenomen van de vereniging, maar blijft nog beetje rommelig die slierten.

Aan de rechterkant zie je de recent aangeschafte (tweede) Eheim pomp.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a80.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a81.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a7f.jpg


Baardalg op het hout:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a82.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a83.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a85.jpg


Baardalg op het hout:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a86.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a95.jpg


Vandaag na de waterwissel en tevens de slechte bladeren eruit gehaald:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a97.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1a96.jpg
 
Heb je inmiddels al CO2 op de bak?

Licht en voeding heb je voldoende. Echter de algen bewijzen dat je iets tekort komt.

Bakken zonder CO2 werken wel. Maar alleen met zwakke verlichting, en makkelijke planten.
 
Heb je inmiddels al CO2 op de bak?

Licht en voeding heb je voldoende. Echter de algen bewijzen dat je iets tekort komt.

Bakken zonder CO2 werken wel. Maar alleen met zwakke verlichting, en makkelijke planten.
CO2 wordt er al bijna een jaar ingepompt d.m.v. een reactor op de filteruitlaat. Vloeistof indicatoren van 30mg/l kleuren lichtgroen (bijna geel). Daarom vind ik het juist vreemd van die alg..
 
Dan is er toch echt iets niet voldoende aanwezig.

Je voegt all in one toe, en komt ook op de gewenste waardes?

De varen lijkt er goed uit te zien. Maar het rode plantje ziet er triest uit.

Dus misschien het licht niet voldoende, of kwaliteit?
 
Dan is er toch echt iets niet voldoende aanwezig.

Je voegt all in one toe, en komt ook op de gewenste waardes?

De varen lijkt er goed uit te zien. Maar het rode plantje ziet er triest uit.

Dus misschien het licht niet voldoende, of kwaliteit?
Ik zal over een paar dagen weer even de waardes meten, heb vandaag namelijk 75% waterwissel gedaan.
De Alternanthera ziet er inderdaad het meest triest uit.
Hoeveelheid licht zou toch goed moeten zijn met 1 Helialux balk op 100% en nog eens een balk met 2 LED (TLvorm) lampen erbij, originele Juwel balk. Als dit nog steeds te weinig licht blijkt te zijn, lijkt me het vervangen van de bodem door een lichtere (bijv. filterzand, ivm weerkaatsen licht) misschien nog een optie.

Ik moet wel zeggen dat het sinds de bijplaatsing van de tweede Eheim pomp iets beter gaat, in verhouding iets minder alg. Ik probeer ook minder te voeren. Maar op dit moment moet ik nog altijd 2x per week de ruiten bevrijden van de groene alg, die komt namelijk heel snel terug. Daar valt wel mee te leven, maar de planten vind ik erger.
Het is al eens erger geweest met de Javavaren zoals op oude foto's in dit topic te zien is, maar hij gaat nog niet helemaal lekker.

De Rotala Rotundfolia groeit wel lekker, maar kleurt vooral alleen bovenin oranje, en lijkt onderin vrij kaal.
De groene puntalg op de Lobelia Cardinalis plantjes lijken vooral de onderste helft bladeren te betreffen. De bovenste bladeren krijgen dan weer een gekke kromming.
De cryptocoryne wendtii brown lijken weer gevoelig voor een beetje baard- en draadalg.

Het verbaast me echt dat die Alternanthera zo slecht gaat, ik weet nog dat ik die bijna wekelijks moest snoeien, dat hij weer tot aan het oppervlak gegroeit was. Zelfde met de Lobelia. Vreemd.
 
Groene waas op het raam krijg ik als de fosfaat tov nitraat te laag is.

Dus ik zou maar eens wat gaan meten.

De stagnatie in groei wijst echt op tekorten.
 
Weet je de waterwaarden in de bak want ik zie ook veel baardalg wat vaak op een co2 tekort duidt.
 
@biljoenblik

NO3 - 10
NO2 - 0
PH - 6,5
KH - 6
GH - 13
PO4 - 5 mg/l (2x moeten verdunnen met gedestilleerd water)
NH3/4 - 0
Fe - 0,2 mg/l (laatste bemesting met All-In-One 20 uur geleden)
Cu - 0

Te laag ijzer en nitraat gehalte en te hoog fosfaat?

Water doe ik wekelijks gemiddeld 60% verversen, laatste keer afgelopen zaterdag (70%).

Ik ben een paar maanden geleden van 10ml AllInOne per dag, naar 7ml AllInOne per dag gegaan. Een paar maanden geleden was de alg erger, toen waren er ook nog van die korte dikke draden op de bladeren te zien, die zijn nu een pak minder.

@jessicapilon dat dacht ik dus ook, maar CO2 heb ik op orde. Zal toch iets met voeding/licht te maken hebben denk ik dan.

Tijd voor Estimative Index?
 
Iemand een mening over bovenstaande waardes?

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1ad1.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1ad2.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1ad0.jpg


Afgelopen zaterdag de ruiten schoongemaakt, zo snel gaat dat dus..
 
Btw, nu ik de foto s bekijk zie ik dat het ook geen dustalg is volgens mij op de ramen maar de alg bestaat zo te zien uit haartjes.

Daarbij zie ik veel baardalg wat normaliter vaak een co2 tekort is maar die is met je waarden eigenlijk best heel hoog. Is de circulatie goed in de bak?
 
Wat betreft PO4 heb ik kleine twijfels met meten.

Meting 1. Was ietsje donkerder dan 2.0 mg/l
Meting 2. Lag tussen de 2.0 en 4.0, dan zou dus denken 3.
Meting 3. Voor de zekerheid gedaan en verwacht dat ik dan eerder bij de 2.5 kwam, maar kwam meer overeen met 5.0.

Ik denk dat de waarde ligt tussen de 3 en de 5. Maar waarschijnlijk is dat nog steeds te hoog dan?

IMG_4809.JPG
 
Btw, nu ik de foto s bekijk zie ik dat het ook geen dustalg is volgens mij op de ramen maar de alg bestaat zo te zien uit haartjes.

Daarbij zie ik veel baardalg wat normaliter vaak een co2 tekort is maar die is met je waarden eigenlijk best heel hoog. Is de circulatie goed in de bak?
Ik heb zelfs een tweede pomp erbij gezet een tijdje terug, ik merk dat het sindsdien het water iets helderder is, maar de alg is niet minder. Er is toch iets mis in de plantendriehoek voor mijn gevoel.
 
Ik denk dat de waarde ligt tussen de 3 en de 5. Maar waarschijnlijk is dat nog steeds te hoog dan?

Zoals ik al schreef voegen de EI gebruikers al 2 mg per week toe en met wat in de bak nog zit ga je ook snel die kant op. Ook kun je in de link die ik liet zien een bak zien met 10mg fosfaat en die is werkelijk prachtig. Dus ergens zal iets fout zitten maar ik zie zo snel niet wat.

Ik wil je als tip meegeven dat je ook een topic in algen kan openen want dat zal denk ik meer reacties geven en het vervuilt dit album niet maar die keus is aan jouw;)
 
Zoals ik al schreef voegen de EI gebruikers al 2 mg per week toe en met wat in de bak nog zit ga je ook snel die kant op. Ook kun je in de link die ik liet zien een bak zien met 10mg fosfaat en die is werkelijk prachtig. Dus ergens zal iets fout zitten maar ik zie zo snel niet wat.

Ik wil je als tip meegeven dat je ook een topic in algen kan openen want dat zal denk ik meer reacties geven en het vervuilt dit album niet maar die keus is aan jouw;)
Raar van die fosfaat. Bedankt, inderdaad maar even naar het algen gedeelte verplaatst.
 
Gaat niet zozeer om hoe hoog de fosfaat is. Maar om de verhoudingen.

Nitraat 10. Fosfaat 0,5 en Fe 0,1 is goed.

En hier kun je een veelvoud van maken.

Ik zou een 20 - 1 aanhouden. Ijzer rond de 0,2 is zeer goed.

Je kunt eens uitzoeken waar de fosfaat vandaan komt.
 
Vandaag gesnoeid. Aan de rechterkant iets teveel gesnoeid oops :rolleyes:
Kan het zijn dat Vallisneria Torta (rechts van het midden, achterin) klein blijft? Had eigenlijk verwacht dat deze naar boven zou schieten. Los van nieuwe plantjes aanmaken gaat hij niet verder omhoog.

Voor
aqua voor.jpg


Na (hier en daar een catappa blad neergelegd voor de otocinclus)
aqua na.jpg


Nog wat vissenplaatjes :foto:

vis 1.jpg


vis 2.jpg


vis 3.jpg


vis 4.jpg


vis 5.jpg


Enn er zijn weer wat cory eitjes uitgekomen blijkbaar
vis 6.jpg
 
Javavaren was helemaal uit de hand gelopen, echt een drama met onderhoud ook. Werd tevens een probleem met de stroming. Dus toen voor wat nieuwe plantjes gegaan, had ook wel behoefte aan wat verandering. Deze moeten zich nog wat aanpassen en gaan groeien, vooral de Echinodorus aan de linkerkant.

Ik vind wel de Lotus erg hard gaan. Is elke dag echt 5cm omhoog gegaan, zeker afgelopen week. Ik dacht dat deze maar rond de 15cm hoog werd? Vandaar dat ik hem ook vooraan had gezet :p
Even kijken of ik nu die hele lange eraf moet knippen of even laten doorgroeien en kijken wat het aan het oppervlak gaat doen..

8BA27BC3-228A-4432-A068-428F4F08FD13.jpeg
9F297E98-B1D1-4751-BCEF-69CE53739315.jpeg
 
De lotus kan je laag snoeien door de omhoogkomende bladeren weg te halen, na verloop van tijd zal deze laag blijven en gaan de bladeren meer naar buiten staan, zorg wel dat je steeds nog een blaadje of 3 laat staan voor de opvangende lichtbehoefte van de plant.
 
De lotus kan je laag snoeien door de omhoogkomende bladeren weg te halen, na verloop van tijd zal deze laag blijven en gaan de bladeren meer naar buiten staan, zorg wel dat je steeds nog een blaadje of 3 laat staan voor de opvangende lichtbehoefte van de plant.
Top, zal ik dat gaan doen.

Wel echt gigantische bladeren zeg:eek:
image.jpg
 
Niet geheel tevreden over indeling, maar in langslopen ziet het er wel acceptabel uit.
Met name de crypto die precies in het midden staat, echter geen zin om alles overhoop te halen daar :giggle:

Rio240#1.jpeg
Rio240#2.jpeg
Gourami.jpeg
Tetra.jpeg
Alti#1.jpeg
Alticori.jpeg
Cori.jpeg
Gourami#2.jpeg
 

Terug
Bovenaan