Wat is er nieuw

rio 240 van Lis

• Onderwerp starter Onderwerp starter lis
  • Startdatum Startdatum
Een anubias/javavaren aan de bovenzijkant vast binden dat bladeren over de stam hangt en plukjes mos erop ofzo.. soort van "natuurlijke vorm"

Anubias zou ik niet doen, te hoog in de bak te dicht bij je lamp wordt hij niet mooier van, is een plant die beter gaat bij wat schaduw,
Verder javavaren narrow leaf zeker een aanrader en anders bolbitus erg onderschat maar zeker de moeite waard.
Oh wat leuk ik ben zelf zondag ook op vivarium, op jacht naar shrimps.

in ieder geval genoeg inspiratie. dank voor het meedenken.
oh leuk zeg! ik vind het alleen zo jammer dat ik van bijna niemand op het forum weet hoe hij/zij er uit ziet, dadelijk loop ik mensen zo voorbij zonder te weten dat je op het forum met elkaar kletst 😛

Haha, ja dat krijg je inderdaad.
Nou mocht ik je zien spreek ik je wel aan 🙂

is goed, leuk 🙂

vandaag dus op Vivarium geweest en ik heb 10 corydora's Sterbai kunnen scoren. helaas hadden ze nergens de diamantzalmen die ik zo graag wil, maar daar ga ik volgende week wel naar op zoek.

het was zo rustig in de bak, maar er zwemt nu dus een schoolklasje kleine cory's en wat zijn ze ongelofelijk druk zeg hahaha. er is ineens heeel veel te zien in de bak 😉

ook heb ik vandaag eindelijk een mooie testkoffer van JBL kunnen vinden dus ik ga vanavond/morgen de waardes eens uitgebreid meten. beter dan die teststripjes, daar komen altijd dezelfde waardes uit..

foto's komen snel!

Dat drukke gaat er wel af,is cory eigen eerst de bak verkennen.Prachtige dieren zijn het

ja dat klopt, de 2 corydoras Trillineatus die ik er in heb zitten zijn erg rustig.
vind het wel leuk die drukte, het zijn nog zulke jonge dieren. ook mooi om ze groot te zien worden..

terug van weggeweest. op het moment heb ik het erg druk (lees: motorrijbewijs halen, stage lopen, schoolopdrachten maken) dus vandaar dat ik een hele tijd niet op het forum heb gepost..

ondertussen is er veel veranderd, de mooie rosanervig is er helaas uit
en het veldje voorin heeft de komst van de 10 jonge corydorassen niet overleefd 😉
tot nu toe is er geen uitval onder de jonge dieren, ze groeien als kool en beginnen de laatste dagen steeds meer te scholen.

dit weekend ben ik op pad gegaan naar de diamantzalm, die ik al een hele tijd graag wilde hebben. ik ben bij verschillende zaken geweest en overal hadden ze lelijke vinnen, wat mij vinrot leek. ik heb geen zin om in een gezonde, goed draaiende bak een risico te nemen, zeker niet met een groep jonge cory's er in, die toch een grote plek in de bak hebben.

in de laatste zaak waar ik was zat in de bak naast de diamantzalmen de sumatraan. ik heb over deze vis nagedacht voor ik deze bak had staan, maar aangezien ik toen dacht dat ik meerdere scholenvissen in de middenlaag wilde, heb ik deze vis toch niet op het lijstje gezet. nu de bak een tijdje draait, ben ik op deze gedachte terug gekomen. meer van een soort is mooier dan van veel soorten een beetje.
met deze gedachte in het achterhoofd ben ik toch voor het mooie sumatraantje gevallen en ik heb 15 jongje visjes mee naar huis genomen. gister waren ze helemaal bleek en bang en vandaag zwemmen ze prachtig op kleur (voor hun leeftijd dan..) door de bak heen. ze zijn helemaal niet bang en onwijs nieuwschierig. en ze hebben veel honger 😛

de appelslakken hebben elkaar trouwens gevonden met als resultaat dat de halve lichtkap vol met eitjes zit.. er kruipen al een paar gele stipjes door de bak heen 😀

voorlopig blijft het bestand zo:
- 8x marmer bijlzalm
- 15x sumatraan
- 2x corydoras trillineatus
- 10x corydoras sterbai
- (tot nu toe) 3x appelslak
- een heleboel kleine verschillende slakjes

ik denk dat het een mooi bestand is. ik vind het zonde als het veel te vol wordt.
ik zal vanavond foto's plaatsen.

aqua_met_sumatraantjes.jpg

rio_240_met_sumatraantjes_2.jpg

rio_240_met_sumatraantjes_3.jpg

niet de mooiste foto's maar goed.
ik merk wel dat er binnenkort een co2 installatie moet komen. sommige planten beginnen een beetje 'op' te raken. binnenkort wat nieuwe planten bestellen want de bak is niet naar m'n zin zo.

wat wel heel leuk is, er is een explosie van appelslak baby's in de bak dus als die wat groter zijn en niet meer in de bak passen hoop ik dat ik er andere aquarianen blij mee kan maken 😀

Je planten zijn inderdaad aan het teruglopen zo te zien, wat heb je in de bodem zitten? Want op pagina 6 bijvoorbeeld staat je bak er een stuk netter bij.

Steek eens een paar kleibolletjes in de bodem, daar gaan een hoop (moeras) planten een hoop baat bij hebben. Co2 kan je dan daarna altijd nog over nadenken, want ik ben van mening dat co2 niet echt hoeft.

Sumatranen zijn prachtige dieren, scholen ze een beetje goed? Staan ook altijd nog op mijn lijstje.

Succes

rio_met_bruine_zandbodem_totaal.jpg

appelslak_bruinzand.jpg

babyslakken_bakje.jpg

doordat ik het erg druk heb met vanalles loopt mijn topic elke keer wat achter..
toch blijf ik het leuk vinden om als ik even vrije tijd heb hier lekker te lezen/schrijven 🙂
ondertussen heb ik een witte T5 tl balk vervangen voor een color, die de rood en roze tinten versterkt waardoor het licht een stuk warmer is.
ook heb ik eindelijk de bodem vervangen wat ik al een tijd graag wilde.
ik ben gegaan voor het zand van de Hornbach waar over wordt gezegd dat het niet dicht slibt, ben benieuwd.
het was een mooie gelegenheid om de halfdode planten en wortels te verwijderen. kort om, een schone start.

ik ben nu bezig met mijn motorrijbewijs en dat is een grote uitgave, maar zodra ik er geld voor heb wil ik graag de CO2 set van Dennerle 300 quantum kopen.
en natuurlijk een enorme voorraad nieuwe planten..

je bent flink wezen snoeien!
het bruine zand oogt ook mooi! kleibolletjes bij de wortels van de moerasplanten gedaan?

dankjewel, ben zelf ook erg blij met de kleur en zand vind ik toch mooier. ook de corydorassen zijn er blij mee, ze zitten de hele dag met hun hoofd in het zand haha.

Veel van de planten waren helaas een beetje op.
ik begin nu echt goed te merken dat co2 nodig lijkt te zijn.

Ik heb inderdaad klei bolletjes van JBL bij de echinodorussen gedaan een ook bij de andere planten. alleen niet bij de polysperma omdat die al zo hard gaat haha.

oeps, beetje dom. helemaal vergeten te melden dat ik de school Sumatranen aan iemand anders heb gegeven..
het was geen goede combi met de appelslakken en de cory's werden erg opgejaagd. helaas, maar beter zo.
als de bak weer mooi beplant is ga ik toch door de Diamantzalmen, die het eigenlijk al die tijd al moesten zijn 🙂

hoi allemaal,
a lot has happened. plantjes staan anders, er zit wat drakensteen in het aquarium
en ik heb een schooltje zwarte fantoomzalmpjes van 8 stuks aangeschaft.
ook ik ben aan het sparen voor een CO2 systeem, de aankoop staat gepland voor het eind van deze maand.
ik wilde graag nog wat plantjes aanschaffen maar ik wacht nog even totdat er voldoende en stabiel CO2 in de bak is.

de fantoomzalmpjes.. ik was vorige week bij de LFS en had ze al eerder gezien/over gelezen en kon ze niet achterlaten. tot nu toe doen ze het erg goed.

een paar foto's, gemaakt de dag voordat de nieuwe visjes er in zaten dus dat is voor de volgende keer 🙂
totaaltje_drakensteen_week_1.jpg

drakensteen_links_1.jpg

drakensteen_rechts_1.jpg

nog een beetje kaal maar daar wordt dus aan gewerkt.
zo als er te zien is, is er een explosie van jonge appelslakken. als je er gratis een paar wilt hebben, stuur me een pb.
heb ook al een topic gemaakt bij aangeboden, maar toch.

ben benieuwd wat jullie vinden 🙂

groetjes!

ik post vrolijk verder.. hierbij een paar foto's uitgeprobeerd met de camera.
de slakken
appelslak_pa.jpg

zijkant_appelslak_pa.jpg

de fantoompjes
fantoomzalmen_week_2.jpg

fantoompjes_donker.jpg

en de corydoras trillineatus
grote_corys.jpg

en de sterbai met een overbevolkte komkommer er naast..
kleine_corys.jpg

groetjes 😉

Schitterende update , je foto's zijn echt prachtig!

Heel erg leuk al die kleine appelslakken, hoeveel zijn het er ongeveer? 🙂

dank jullie wel! de jonge appelslakken zijn inderdaad erg leuk, maar het begint wel een beetje uit de hand te lopen. er zijn zeker meer dan 100 kleintjes, ik denk zelfs 200. ik weet niet of het mogelijk is, maar ik wil proberen om ze aan de LFS te 'verkopen'.
als iemand interesse heeft, kom er gerust gratis wat afhalen 😉

bedankt!

nu ik wat meer tijd voor het aquarium krijg wordt het tijd om het langzaamaan wat op te knappen..
ik heb gister bij de LFS een zogenoemde S�chting Oxydator gekocht, ik heb er verschillende dingen over gelezen en voor een klein prijsje ben ik benieuwd naar de resultaten.
gelijk maar wat planten meegenomen, om mee te beginnen. van de week wil ik graag wat planten bestellen bij APO omdat ik daar altijd erg tevreden over ben en omdat het tijd is voor meer 'groen' 🙂

eerst foto's:
de nieuwe plantjes,
Alternanthera rosaefolia
alternanthera_rosaefolia240.jpg

limnophila sessilaflora met daar achter verscholen het nieuwe apparaatje
limnophila_sessilaflora240.jpg

rotala rotundifolia
rotala_rotundifolia240.jpg

en wat visjes 🙂
fantoomzalm_man.jpg

marmer_bijlzalmen.jpg

een foto van links. de verwarmingsbuis wordt dalijk weggewerkt, er zijn stekjes van het belgisch groen omheen geplaatst.
links_voor_nieuwe_planten.jpg

een totaaltje met de telefoon gemaakt, waarop de kleuren verschillen met de foto's van de camera
aqua_240_totaal_telefoonfoto.jpg

heeft iemand nog een suggestie voor een leuke plant die wat minder licht nodig heeft? bedoelt voor de rechter hoek, daar is het door de 2 grote planten een stuk 'donkerder' dan links in de bak.

groetjes 😉

Leuke bak hoor!

Misschien kan je in die lege hoek een mooi stuk hout zetten met daarop gebonden wat anubias of een mos soort.

dankjewel! dat is een goed idee inderdaad, ga ik eens naar op zoek!

Mooi aquarium, zeg 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan