Wat is er nieuw

Rio 240 van Marge85

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marge85
  • Startdatum Startdatum
Nou, we zijn weer een week verder sinds de vorige meting, dus tijd voor een update.

De temperatuur blijft nu naar mijn zin, in de ochtend 24/24,2'C en dit loopt door de dag op tot 25,7'C. Dit komt door de lampen, want verwarming staat op 20'C ingesteld om verdere opwarming te voorkomen. Is dit okay op deze manier?

Ik voeg nu elke dag 4ml EasyCarbo toe en 1x per week 20ml Profito. Bij de wortels van de planten zitten Kleisticks van Easy life.
Ik zie dat de planten groeien (vooral sterrenkruid, limnobium drijfplantje en cabomba), maar zie ook plekjes en verslijmende bladeren.
De Braziliaanse klimop heb ik wat verder uit elkaar gezet zodat de onderste blaadjes wat meer licht krijgen. Valisneria en vaantjesplant hebben ook verslijmende bladeren, maar bij alle 3 deze soorten zie ik ook nieuwe blaadjes/stengels komen, dus ik ga ervan uit dat dit het overwennen naar onderwater is.

Anyway, de test resultaten van vandaag met Proscan

p7edtq9woa2db.png

Co2 blijft te laag, ik wil het liefst geen Co2 toevoegen (voor nu vooral om de kosten, maar met name om mijn technische onkunde en het ziet er zo lastig uit)
Kan ik hier iets aan doen? Carbo verhogen dagelijks lijkt me ook niet alles?

No3 is nu 10 t.o.v. de 0 van vorige week, dus dit is gunstig!

Heb dit 3 dagent erug ook zo gemeten, dus heb toen (heel gemeen I know) 'Testvisjes' erin gezet (4 kegelvlekbarbeeltjes, restant van een ooit grote school). De visjes doen het goed, zijn levendig en de vermoedelijke dame(s) zijn echt tonnetje rond! Ik voer niet heel veel, dus was eerst bang voor buikwaterzucht,maar misschien is ze wel gewoon zwanger? iemand die dat kan zien? (sorry voor de wazige foto's, is met telfoon en ze blijven niet echt stil zitten)

da5ld5bpmkfog.jpg

tluohdt5ulgox.jpg

De bak draait nu ongeveer 3/3,5 week zonder waterwissel. Wanneer kan ik dit het beste gaan doen?

Het plan is om over 1,5 week als alles stabiel blijft mijn overige visjes toe te voegen (12x kardinaal, 1x Ancistrus cf cirhosus en 2x Pangio)
In de weken erna is het de bedoeling om geleidelijk de kardinalen uit te breiden tot 25 stuks en er een harem Diamant goeramis (1m 2v) aan toe te voegen.
Stiekem zou ik een harem Zwaarddrager neon ook wel erg leuk vinden (1m 3v) want ik vind hun kleuren prachtig en hun gedrag echt fantastisch, maar dan wordt het misschien wat te vol nu de kegeltjes er nog rondzwemmen.

Nog wat foto's van hoe de bak er nu bij staat
Ik vind zelf het water erg geel, kan nog wat van het hout zijn, hopelijk dat dit dan nog minder wordt.

Overzichtje
chlkiovsxonli.jpg

Links
yatfh8figzxqk.jpg

Rechts
7cddrqns36t88.jpg

Nou, dat was het weer 🙂
Tips en adviezen zijn van harte welkom!

Vergeet ik zomaar te melden dat ik graag een school van 10 Corydoras sterbai toe wil voegen!
Hoe kan ik die vergeten, het is 1 van mijn favo visjes :O
En de vis 'voor mijn vriend' L201 komt over 2 weken (is besteld). Hij is gek op de hypancistrus met stippen en na wat lees en speurwerk leek deze wel in mijn bak te kunnen. Dit monstertje krijgt de fantastische naam: Ion... Dan hebben we 'de vis ion' En dit vormt samen (hoe komtie er toch op) 'Devision' en laat dat nou 1 van zijn favo Ps4 spellen zijn... :stom:

Omdat het een foto-topic is, nog maar even een fotootje van stukje bak met nachtverlichting

hy35qxkoj9vzk.jpg

Ziet er mooi uit Margreet. De planten moeten ook even wennen aan de andere omstandigheden en soms over naar submers.

Bedankt John en Cedric 🙂
Ben zelf ook erg blij tot nu toe 😀

Tnx Richard 🙂 Jij hebt ook echt prachtige vissen zeg! Jouw 'Knorretjes' zijn echt zo helder van kleur, super mooi!

Gisteren voor het eerst een beetje gesnoeid in de bak. Bij Cabomba en Sterrenkruid was dat wel nodig. Wilde het niet te kaal hebben, dus een aantal planten lang gelaten en de rest gestekt.

Totaaltje van gisteren
vtplsn1zbzdw5.jpg

Vandaag het bestand uitgebreid met een harem Diamantgoeramies (1m2v) Ze zijn nog wat bleek dus geslacht is lastig te bepalen.
Zag wel toen ze er een poosje in zaten dat de 2 grootsten flink om elkaar heen aan het kronkelen zijn, dus goede hoop op zoiezo 1man 1vrouw. Van de kleinste is het nog wat meer wachten tot de kleur komt.

Ook een harem Neon zwaarddragers erbij gehaald (1m3v). Hier heel lang over getwijfeld of ik dit wel/niet moest doen omdat het bestand uiteindelijk misschien teveel gaat worden, maar ik vind ze zo mooi, dus heb ze toch maar meegenomen :O

De nieuwe aanwinsten gemoedelijk samen van een tabletje snoepend
ngveetfecqrkc.jpg

mg6frtukzhvtk.jpg

De Kardinaaltjes vinden die Goeramies maar eng en scholen echt enorm mooi daardoor
wyizj8u4ppb27.jpg

De Ancistrus is van schrik ook weer tevoorschijn gekomen met alle drukte (hij zit meestal verstopt in een tunneltje in het hout). Die wil weer even laten zien wie er de baas is! Jaagt nu af en toe als een speer door de bak.

Ancistrus-Land
kkoujmnfi05h4.jpg

Volgende week komen de laatste nieuwe visjes, namelijk 1x L201 (Heb ze vandaag gezien, zitten nog in quarantaine) en 10x Corydoras sterbai. Ben benieuwd hoe de Ancistrus hierop gaat reageren 😀 :O
Ter voorbereiding bij voervoorvis.nl (tnx Ludger!) vast dierlijke tabletjes besteld (nu weet ik zeker dat het Echt dierlijk is ipv combi met algen oid)

En even wat heel anders, maar vandaag ook mijn aller eerste ooit garnaaltjes opgehaald
e41kagxbpqjjd.jpg

Zijn er (ongeveer) 22 en ben er helemaal blij mee :daisy:
egwanzyue0ddr.jpg

Tot slot nog een Grumpy Bertus die ook op de foto wilde! (Lees: druk heen en weer zwemmen en aandacht trekken)
istyg0owcotkx.jpg

Nou, dat was het weer voor deze week
Ik ga genieten voor mijn bakken :smitten:

Okay okay, omdat hij (of zij?) er zo mooi voor ging zitten

oczzvlpkp00k9.jpg

dxsyv3c4rctdf.jpg

De ouwe mopperkont voor de ingang van zijn huis
6v3zs4t8ydbnp.jpg

En nu stop ik er echt meer hahaha

Dankjullie wel 😀
Ben er zelf ook zo blij mee, nooit durven dromen dat ik dit als resultaat zou kunnen krijgen.
Forum heeft me echt zo erg geholpen over de opstart van een bak en plantenverzorging. De info die ik had en waar ik altijd mee werkte bleek totaal niet te kloppen, dus: Super bedankt hier allemaal voor jullie waardevolle bijdrage! (En de gezelligheid natuurlijk 🙂 )

Eigenlijk zijn we hier alleen voor de gezelligheid Margreet, aquarium onderhoud en advies nemen we op de koop toe 😀

Hahaha ja ondertussen misschien dat dat verschuift, maar ben hier toch echt terecht gekomen omdat ik veel vragen had en zoveel verschillende antwoorden vond.
Merk wel dat ik veel uurtjes doorbreng hier achter de laptop :engel:

Vandaag de laatste visjes opgehaald :smitten:
10x Corydoras Sterbai (mijn favo Corys)
1x L201 genaamd: ion (Wat een schattig visje) Hij/zij is nu ongeveer 6cm zonder staart, dus heeft nog een stukje te gaan 🙂

Nou, genoeg gekletst voor vandaag, tijd voor wat fotootjes:

Ion aan het wennen in de maatbeker
racqftll7cclw.jpg

Hartstikke spannend zo'n grote bak, dus hij was zo verdwenen.
Met etenstijd kwam hij toch stiekem een kijkje nemen
uey7dg6qv4vja.jpg

Zag hier dat zijn vinnen wat beschadigd zijn, hopelijk groeien die weer mooi bij
kncym6obpspkx.jpg

Jaja, ook je buik is prachtig... 😉
kjmjwsvm5jceq.jpg

Ook de Corydoras moeten even wennen
mobwwwdiw3qe6.jpg

Maar als snel gebroederlijk op pad
ftv0k09ausmva.jpg

bjo65ud67z8mp.jpg

Natuurlijk zitten er meer vissen in de bak, dus ook daarvan nog wat foto's

Lekker tabletje hoor 🙂
hqjczudh54leq.jpg

Dat vinden de Helena's ook
0hhibjrbkukcf.jpg

In de 'Jungle'
v3ssenbny7zo2.jpg

Zwaarddrager mannetje die wat af lijkt te vallen :O
voybw6p5drtyz.jpg

Goeramies
tyjmaayqtqb58.jpg

o203edtcda5j4.jpg

Totaaltje
bfhly0dk5tzg6.jpg

Na wat problemen met mijn garnaaltjes vandaag (spontane uitval van 7 in 24 uur) toch nog even 2 fotootjes
sjqww63vi4aij.jpg

ki9uorzznsgcg.jpg

Nou, tot zo ver weer voor nu 🙂
Doeiiii

Mooi hoor. Maare....je foto's laden wel heel erg traag bij mij vergeleken bij andere topics.

Ow geen idee hoe dat kan dan :stars:
Doe niets anders dan anders en bij mij laden ze wel direct?

Schitterend hoor Margreet, een bak naar mijn hart :smitten: , en hier laden de foto's snel dus 😉

Dankjewel Astrid 🙂

Misschien omdat ik voorheen TinyPic gebruikte (maar die werkte niet zo lekker op mn laptop) dat het andere programma minder snel laad soms?
Ik weet het ook niet zo goed hoor, roep maar wat hahaha

hier geen trubbels met de pics hoor, maar het zijn ook mooie foto s dus ze mogen er ook wel even geduld voor hebben :juggle:

Hahaha dankjewel Richard, dat is erg aardig van je 🙂

Wauw, mooie volle bak Margreet! Hier ook geen problemen met de foto's. Misschien was het een tijdelijk iets.
Ik hoop dat je nieuwe garnaaltjes wel goed blijven, want er is niks zo vervelend als dat het niet goed gaat.

Ik hoop het ook Sanneke, vind het altijd zielig als beestjes doodgaan, voelt altijd beetje als falen en nu heb ik echt geen idee wat de oorzaak is.
En bedankt 🙂

Dankjewel Marcel, daar ben ik zelf ook nog erg verbaasd over dat ze het zo goed doen gezien het weinige dat ik eraan doe :engel:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan