Wat is er nieuw

RIO 300 aan het inrichten. (Djarnell)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Djarnell
  • Startdatum Startdatum
D

Djarnell

Guest
Deze week mijn nieuwe RIO 300 thuis gekregen en dit weekend al één en ander ingericht.
Filter rechts is de standaard van Juwel met op de uitstroom een mix max diffuser voor de CO2,
links heb ik nog een Eheim pro4-600 bijgeplaatst. Één van de lichtbalken heb ik vervangen door een Juwel Helialux led-verlichting met controler, mooi in te stellen.
Bodem is JBL pro scape plant soil, stenen en hout. Links en rechtsachter wil ik hoge beplanting, vooraan en het zwarte deel in het midden lage beplanting, wat juist weet ik nog niet, nog niet beslist.
Opbouwende kritiek steeds welkom, is dan ook 10 jaar geleden van mijn laatste bak.

GsJVD8yxQEQ4U4YBHpY-a3txIJIIgitt.jpeg

GsJVD8yxQEQ4U4YBHpY-a3txIJIIgitt.jpeg

:petjeaf:Het wandelparcour een beetje verplaatst naar rechts, niet te veel want de bodem begon zich al te vermengen

JjOE5YlEcE3UlkncG4oiHgA0_ghqlpaW.jpeg

Hallo ziet er netjes uit heb jij een update? ben ook benieuwd naar je Juwel Helialux led-verlichting met controler hoe dat lijkt. en hoe schakel je de 2 lampen units?

Update dus, de RIO is gevuld met water sedert vorige week, in het hout rechts heb ik gaten geboord aan de achterzijde om het beter te laten verzadigen met water, voorlopig ook nog stenen aan en op bevestigd zodat het hout voorlopig althans op de bodem blijft. Een groot deel planten aangebracht, rechtsvoor dient nog beplant te worden.
Één lichtbak heb ik vervangen door de Helialux met controller, was wat zoekwerk hoe het beste in te stellen maar ben daar zeer tevreden over, 's morgens start ik met uitsluitend blauw licht en de controller regelt dan zelf de overgangen van morgenlicht naar daglicht, naar avondlicht en nachtlicht. De gewone lichtbak ( T5 ) licht apart aangesloten en laat ik voorlopig slechts een twee uur branden op de middag. Hier valt nog te bekijken wat het beste is voor de plantengroei.
Bak staat nu in te draaien voor een paar weken.
Greetz, Djarnell
Pas. Het licht dat nu in de bak zichtbaar is komt dus enkel van de led-verlichting en is nu 80% white en 100% bleu.

7U4jlMc2yrD6cwuI4KtisCwZdV9N9zAq.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
:petjeaf:Ondertussen weer een weekje verder, vandaag nog wat plantjes bijgeplaatst rechtsvoor, houten blok vastgelegd met een visdraad aan de steen eronder, alles blijft mooi op z'n plaats zo.
Reeds ganse week nitrietpiek, hoop volgende week op stabielere waterwaarden, planten die er nu twee weken instaan zijn reeds gigantisch gegroeid, enkel plantjes links vooraan hebben redelijk wat last van bruine draadalgen, die verwijder ik wel dagelijks. Mag nu verder indraaien
Q9sPo87bHtqrcdOdVbHFtAlxTcYPFu1S.jpeg

gaaf!

wat heb je aan de filter hangen bij de uitstroom?
hoe heten die rode plantjes links en rechts voor?

Aan de uitstroom van de binnenfilter hangt een max mix reactor, is voor de CO2 te verdelen, werkt super.
Namen van planten, sorry maar net buiten de winkel ben ik die namen reeds vergeten 😳 :sorry:

Een schooltje kardinalen, wat corydora's en een paar maanvissen, dat is wat ik nu in gedachten heb, kan altijd nog wijzigen. Ik weet dat ik hier negatieve reactie op zal krijgen van sommigen omtremt de maanvissen maar wil het toch doen.
Zie wel hoe het vordert.

Klopt, na uw berichtje even gegoogeld, had men dus vergeten zeggen bij aankoop.

Ga vooral zelf op onderzoek uit en ga er niet van uit dat anderen weten waar ze het over hebben. Hoe vaak ik wel niet in een winkel kom waar de verkoper minder over het product weet dan ik, terwijl ik dan nét dat beetje extra info nodig heb om te bepalen of ik overga tot aanschaf!

Voordat je planten/vissen koopt, altijd even inlezen of deze geschikt zijn voor het type bak dat je hebben/maken wilt en waar je ze (de plantsen) kan plaatsen!

Komt vast helemaal goed met je bak! Het begin is leuk!

Aparte stukken hout en originele plaatsing! Ik dacht bij de eerste foto even dat het een zoutwater aquarium zou gaan worden, de layout zou in een rif-aquarium met koralen ook niet misstaan denk ik! (behalve dat het dan steen ipv hout had moeten zijn natuurlijk)

Ziet er goed uit!
Ík vermoed dat je grijze stenen veel kalk bevatten. Als dat zo is zal dit je kh en gh doen stijgen.

De eerste gasten zijn aangekomen bij hotel RIO, een schoolklasje kardinalen :thumbs:

hAAaKs1TQM1O1rHaHMncUXe_vuCmr1CH.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan