Wat is er nieuw

Rio 300 van Amber de Beer

• Onderwerp starter Onderwerp starter Amber de Beer
  • Startdatum Startdatum
A

Amber de Beer

Guest
Hoii,
Aangezien ik eindelijk mijn Juwel Rio 300 heb, begin ik maar eens een foto album. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mijn topic te volgen, anders vind ik het zelf ook gewoon handig om alles een beetje bij te houden. Tips zijn altijd welkom!

Het duurde allemaal langer dan verwacht. Om bepaalde redenen duurder het veel langer dan verwacht voor het aquarium �berhaupt kon komen.

Vrijdag zou ik hem eindelijk op kunnen halen in de winkel. Helaas hadden we geen auto die groot genoeg was op dat moment dus konden alleen de kast meenemen. Die direct vrijdag in elkaar zet. Volgende dag, 9 uur met een grotere auto naar de winkel gegaan, maar ze hadden dus geen palletkar of iets dergelijks. Aangezien de winkel midden in een overdekt winkelcentrum ligt, was het onmogelijk om hem te dragen. Later die dag terug gegaan, de winkel had een palletkar geleend van een andere winkel en uiteindelijk is het dus allemaal gelukt.

Direct zaterdag dus de poster op de achterwand geplakt en alle zand erin gedaan. Helaas, te weinig zand. Ik had 25kg aangezien sites dat aanraadde voor deze bak. Heb de volgende dag nog 20kg gekocht en dit is net genoeg om een beetje te krijgen wat ik wilde (was nog mooier geweest als het iets meer was maar wilde niet voor een 3e keer gaan) Daarna alle planten en hout erin gezet, zoals ik het ongeveer wilde hebben en hier dus mijn allereerste zelf ingerichte aquarium die sinds zondag in aan het draaien is:
Helaas zijn er nog luchtbellen bij de poster zichtbaar, maar er zijn er inmiddels nog wat weg aan het trekken vanzelf
523271amberdebeer_0_84_wp_20150906_012.jpg

Zijaanzicht linkerkant
244273amberdebeer_0_84_wp_20150906_003.jpg

Hout met anubias
991754amberdebeer_0_84_wp_20150906_005.jpg

Onbekende cryptosoort
811416amberdebeer_0_84_wp_20150906_006.jpg

893558amberdebeer_0_84_wp_20150906_007.jpg

Veel schuilgelegenheid onder het hout
573192amberdebeer_0_84_wp_20150906_009.jpg

533155amberdebeer_0_84_wp_20150906_010.jpg

Inmiddels sinds 2 dagen niks meer zichtbaar, door een witte waas (neem aan bacteriebloei die vanzelf weer wegtrekt)

Plantenbestand tot nu toe:
Echinodorus Bleheri
Cryptocoryne Lucens
Anubias Nana
Pogostemon sp. 'Wicked!'
Hemygraphis Clorata
Onbekende Cryptocoryne
Vallisneria
(komt sowieso nog Salvinia Natans bij)

Heel lang verhaal, beankt als je het helemaal gelezen hebt 😀 Sorry van de slechte kwaliteit foto's trouwens, zijn met mobiel gemaakt.

Amber,

Ziet er leuk uit. Ik denk wel dat je de valisineria te diep hebt geplant. Iets omhoog trekken tot je de wortels net ziet. Ben bang dat het zo gaat rotten.

Leuk bakje Amber! Ben benieuwd naar welke visjes je er in gaat steken en wanneer het wat voller wordt. Leuk!
Betreffende de luchtbelletjes... Geen idee of je er nu nog achter kan, maar die trekken niet van zichzelf weg. Je pakt gewoon wat keukenpapier en je wrijft op de poster van onder naar boven of van links naar rechts. Daarmee zou je ze er toch moeten uitkrijgen, kan ook met een bankkaart o.i.d. Is een beetje hetzelfde systeem als het bevestigen van zo'n plasticje op je smartphone. 🙂

Zal de vallisneria iets omhoog halen, zodra ik iets kan zien. 😉

Ik denk dat het visbestand gaat bestaan uit betta's, paracheirodon axelrodi, gymnocorymbus ternetzi en corydoras eques. Wat de poster betreft, ik heb na het plakken (ik dacht alle) bellen eruit gewreven met een stuk karton, dit stond bij de beschrijving. Pas na het vullen werden de bellen zichbaar. Inmiddels kan ik inderdaad niet meer aan de achterkant, toch zie ik dat de bellen iets naar boven verplaatst zijn dus misschien dat er toch nog een paar weggaan. En anders zullen de planten veel ervan gaan camoufleren zodra die groot zijn.

Ziet er leuk uit zo, laat maar groeien. 🙂

Ik doe met Vallisneria deze ook bij herplanten iets te diep, na een weekje haal ik ze wat uit de bodem. Er zijn dan alweer wat wortels gegroeid en blijft deze goed zitten na het omhoog halen.

Soms helpt het om de luchtbobbels te verwijderen door er met een injectienaald een gaatje in te prikken en de lucht eruit de zuigen.

Ik ben nog opzoek naar het een plant die veel de hoogte in gaat, weinig de breedte in, voor achter het middelste stuk hout, iemand suggesties?
en ik wil nog kijken of ik nog 1 of 2 kleine houtstukken kan vinden voor rechts, misschien ook met anubias, weet ik nog niet zeker

heeft iemand een idee hoe lang die witte wass zal blijven trouwens?

Belgisch groen groeit ook zeer mooi in de hoogte. Vind het persoonlijk echt een mooie plant 🙂

De witte waas trekt vanzelf wel weer weg, kun je geen termijn op plakken denk ik.

Dankje!
Beide planten soorten zien er best leuk uit. Zal eens gaan kijken binnenkort in de winkel, zodra de bak weer helder is anders zie ik natuurlijk niet wat ik doe en ik laat de bak nu maar even met rust.

Wat cabomba toevoegen kan wel helpen hoor, is een snelgroeiende zuurstofplant die enorm goed is voor je biologisch evenwicht. Ben er persoonlijk ook fan van 🙂

Zou de rode cabomba het ook goed doen in mijn aquarium? (Ivm met licht wat minder gaat worden zodra ik salvinia natans heb gevonden) vind die namelijk ook best mooi.

Vandaag is de witte waas weer wat minder, helaas nu ik wat meer zicht heb, al de eerst kleine beetjes alg ontdekt op sommige planten. 🙁

De witte waas is al best goed weggetrokken. Ik zie nu dat er een schimmellaag op het hout zit. Helaas zojuist de hemygraphis colorata weggegooit. Meest mensen zeggen 6 tot 12 maanden blijven ze het doen in een aquarium. Nu de 5 dag was er geen paars meer zichtbaar aan de bladeren en begon hij helemaal te rotten, stierf volledig af. Toen ik hem eruit haalde, was alleen de stengel nog over. Door dat ikhet vast had gepakt waren alle bladeren erad gevallen, die ik dus allemaal eruit kon gaan vissen. Helaas maarja.. dadelijk ga ik nieuwe planten halen waarschijnlijk groene cabomba en als ze het hebben ook de rode variant ervan. Misschien kijk ik direct voor nog 1 of 2 kleine stukjes hout

Nou, jammer maar helaas inderdaad... Beter dat dan dat je nitraten stijgen door het rotten van de plant, nietwaar? 🙂 ik heb zelf geen ervaring met de rode cabomba, maar over het algemeen zijn rode planten wel moeilijk(er) te houden. Vragen veelal extra toevoegingen zoals ijzer e.d.m., maar ook veel licht om hun rode kleur te behouden. Wie niet waagt, niet wint natuurlijk...

Inderdaad, beter maar eruit halen dan.
inmiddels staat er een groene cabomba in en een plant waarvan ik de naam niet weet, zal morgen foto's plaatsen. Ook nog een klein stukje hout erbij gekocht. Nu alleen nog salvinia natans, die ik nergens in de winkels zie?rode cabomba zag ik nirt helaas.

Leuk, laat maar zien! Je kan altijd bestellen via aquaplantsonline.nl, daar zullen ze het wel hebben.

Die hebben ze inderdaad wel en zoals ik kan zien komen er geen extra verzendkosten bij. Ik lees dat het snel groeit, heb ik aan 1 x dan genoeg?

Edit: Was te snel geweest, er komen nog 3,95 verzendkosten bij. Hierdoor kost het 5,20 voor plantjes van 1,25.. Wel een verschil dus

Klopt ja, dat heb je natuurlijk wel met online webshops. Je kan ook een berichtje plaatsen bij gevraagd natuurlijk 🙂

Ik had wel verwacht dat er verzendkosten bij kwamen, maar minder dan 3,95
onbekende plant, hoop dat jullie hem goed genoeg kunnen zien. Sommige bladeren zijn roodachtig en spits, zou voornamelijk de hoogte in gaan.
876835amberdebeer_0_84_fotow7rwojt6.jpg

818569amberdebeer_0_84_fotowz4avpvm.jpg

Zie op de foto dat de onbekende plan en de cryptocoryne lucens erg dicht op elkaar staan, moet ik dus nog wat verplaatsen
735995amberdebeer_0_84_foto360f4ctcplz.jpg

Nomaphila stricta of siamensis een plant die je over 40 jaar nog kan hebben. Worden ze te hoog dat top je ze, en die toppen stop je weer in de grond. De oude plant zal op de snoeiwond 2 nieuwe uitlopers krijgen en lekker bossig worden.

In de winkel zitten er vaak enkele bij elkaar deze zet je na aankoop ongeveer 5cm van elkaar af. Dus niet hoe je ze nu hebt staan.

Bedankt, hij zat inderdaad met 3 bij elkaar. Zal ze dan maar iets verder uit elkaar plaatsen.

Hier weer wat foto's
271163amberdebeer_0_84_foto360gv7rdxf6.jpg

Echinodorus Bleheri word al voller
644399amberdebeer_0_84_foto3gakqmtz.jpg

286463amberdebeer_0_84_foto6m8nxgfw.jpg

De kant die wij altijd zien
658158amberdebeer_0_84_fotofpj3zto4.jpg

Cryptocoryne Lucens schiet omhoog
916684amberdebeer_0_84_fotoiof8cwu8.jpg

Onbekende Cryptocoryne groeit goed
829292amberdebeer_0_84_fotolvvkawgw.jpg

454718amberdebeer_0_84_fotozj3lmwfg.jpg

Voorgrond plantje doet het nog goed, hoop deze in leven te houden, is me nog nooit gelukt met voorgrondplantjes in de andere bak (heeft alleen wat schimmel opgevangen wat losliet van het hout)
192966amberdebeer_0_84_foto360xfua7b76.jpg

Waterwaarden:
NO3 10
NO2 0 (was eergister nog 1)
GH 16
KH 6
PH 7,2
Cl2 0

Algen zijn niet meer zichtbaar. Heb ook net een mail terug van iemand die me Salvinia Natans kan opsturen. weet iemand hoeveel ik nodig heb? (kan per portie en 1 portie zijn 4-6 plantjes. dacht aan 2 porties, aangezien het vrij snel groeit?)

Edit: een foto was dubbel

Nice! Ik denk dat als de planten echt aan gaan slaan en er wellicht nog wat plantjes bijkomen, dit wel eens een prachtbak kan gaan worden.

Ik vind alleen je foto's van de bak nogal wazig. Heb je last van waterbloei of ligt het aan je toestel?

Gr Robin

Dankje, inderdaad ik wacht even af hoe deze planten gaan groeien, dan kan ik beter zien waar nog een plant past. En dan maar hopen dat het inderdaad een prachtbak word 🙂
Foto's zijn genomen met dezelfde mobiel als de eerste foto's in het topic. Mijn fototoestel maakt helaas niet veel beter foto's. Maar de witte waas in de bak zelf is ook nog niet helemaal weg, wel een heel stuk minder geworden.

Ik ben een paar daagjes met school naar Grou geweest (friesland) maar in de tussentijd zijn de drijfplanten aangekomen. Ze zien er goed uit. Het zijn 15 plantjes terwijl ik voor 8 tot 12 heb betaald. (4,76 incl verzendkosten voor 15 plantjes dus) zien er super goed uit, mijn moeder had ze afgespoeld en in het aquarium gelegd. Zaten mooi verpakt, plantjes lagen op natte watten in een plastic zakje en dat weer in een doosje.

Bak zag groen van de algen toen ik thuis kwam, vandaag even het glas schoongemaakt. De algen op de planten zijn bruinalg en draad alg denk ik. Bruinalg denk ik door het opstarten en draadalg door tekort aan CO2. Meeste kon ik ervanaf halen.�

Daarna 2 emmers water uit de andere bak gehaald en de vissen gaan vangen. Was super makkelijk, zwommen met gemak in het netje door deze ervoor te houden en met een ander netje achter ze te bewegen. 1 voor 1 zwommen de juiste vissen in het netje. Moest 1x een verkeerde vis met mijn hand uit het netje halen, aangezien er 1 goede en 1 verkeerde in zat. Daarna alle 4 in een zak met aquarium water uit de kleine bak gedaan, deze met lucht dicktgeknoopt en even op het water laten drijven van de nieuwe bak. Dacht eerst dat 1 vis zwemblaas problemen had, aangezien hij onderste boven hing en wilde hem dus eerst weer terug plaatsen in de oude. Maar na 1 minuut hing hij alweer perfect. Waren alle 4 spierwit van de stres. Na een tijdje weer een voor een uit het zakje gevangen en in het aquarium gezet.�

Nu zitten er dus na 3 weken indraaien en geschikte waardes 4 kardinaal tetras (paracheirodon axelrodi) van ongeveer 1 jaar in. Ze hebben het heel erg naar hun zin in de grote ruimte. Perfect op kleur en zwemmen mooi op de voorgrond. Wilde niet eten maar graasden gewoon wat algen weg. Zaterdag zal de school uitgebreid worden naar 20 en de rouwtetras komen er komende week bij. Als het goed gaat met de waardes tenminste.

Fotos had ik al gemaakt, maar laptop was leeg dus kon ze nog niet plaatsen. Zal ze er vandaag nog opzetten 😉

Al 3 weken moest ik gezeur van mijn familie horen wanneer er nu eindelijk vissen in het aquarium kwamen. Zoals al verteld gister de 4 kardinalen erin geplaatst. (uitgehouden tot de 3 weken voorbij waren en 2 nitrietpieken geweest in de tussentijd) en vandaag na weer wat gezeur dan ook maar de rouwtetra's uitgevangen en erin gezet. De kardinalen hebben zich nog nooit zo goed gevoeld, zullen zich nog wel beter gaan gedragen als ze dadelijk in een grote school zitten, maar ze genieten echt van de rust. De rouwtetra's (3 van 2 jaar en 2 van 1 jaar) hebben in het oude aquarium alleen maar in stres geleefd. Werden de hele tijd opgejaagd en aangevallen door de agressieve koperzalm. Daardoor zagen we ze nooit, zaten altijd verstopt tussen de planten en waren letterlijk altijd wit van kleur.

Toen ze de vrijheid in de rio 300 kregen waren ze eerst een hele tijd in paniek. verstopte zich overal of zwommen heel hard tegen het glas. Na een paar uur hadden ze door dat ze niet meer hoefden te vluchten en zwemmen inmiddels de hele tijd op de voorgrond en van links naar rechts met z'n vijven. Ook als ik er voor zit worden ze enorm nieuwsgierig. De rouwtetra's komen geweldig tot hun recht nu en ik zie nu ook weer waarom ik zo verliefd was op dit soort. Ik heb ook de juiste keuzes gemaakt met het combineren van de 2 middenscholen zie ik nu al. De kardinalen springen er echt uit met hun kleur, zwemmen midden-onder en zijn langwerpig met horizontale strepen. De rouwtetra's zijn prachtig maar alles behalve kleurrijk, zwemmen midden-boven en zijn rond met verticale strepen. Ik denk dat het heel erg rustig gaat ogen ondanks dat er 2 middenschoolvissen inzitten.

Ze hebben ook gegeten inmiddels, maar niet die doodgewone korrels droogvoer hoor.. Nee de visjes zijn kieskeurig, spugen de korrels uit maar toen ik ze daarna gevriesdroogde tubifex erin deed, hebben ze toch allemaal hun buikje rond gegeten.Aangezien de korrels voer ook best duur zijn, stelde mijn moeder voor om het dieet volledig over te zetten op gedroogd voer, diepvries en heel af en toe levend. Krijgen ze dan alles binnen wat ze nodig hebben? Heb een site gevonden waar veel verschillende worden aangeboden van gedroogde blokjes. 5 verschillende soorten geloof ik en dan kan ik er nog wat van die algen wafels of iets dergelijks met groenvoer bij kopen. Dat afwisselen met soms diepvriesvoer en dan heel af en toe levend geven.

Zaterdag komen er 16 kardinalen bij en ik denk toch 5 rouwtetra's. Vind 10 een mooi aantal en dan totaal 20 kardinalen eventueel later nog uitbreiden tot 25.
Foto's:

Kardinalen mooi op kleur lekker rusten tussen de planten
559887amberdebeer_0_84_wp_20150927_004.jpg

Ben echt blij met de salvinia natans, het zijn 15 van deze grootte plantjes
348638amberdebeer_0_84_wp_20150927_010.jpg

cabomba komt al bijna tot boven
384627amberdebeer_0_84_wp_20150927_011.jpg

Overzicht, bellen bij de achterwand zijn ver weg en niet echt meer storend zichtbaar.
964243amberdebeer_0_84_wp_20150927_052.jpg

Links
571412amberdebeer_0_84_wp_20150927_080.jpg

Midden, Crypto's hebben veel last van alg, echinodorus heeft al meer grote bladeren gekregen. Ik zal wel bij een enorme minderheid horen, maar ik vind de draadalg op het hout mooi haha, helaas mijn moeder niet dus toch maar hopen dat het weggaat.
726562amberdebeer_0_84_wp_20150927_081.jpg

Rechts, vallisneria heeft al 4 stekken gemaakt
225523amberdebeer_0_84_wp_20150927_082.jpg

Rouwtetra's 😀 😀 3 gewone van 2 jaar en 2 sluierstaartvarianten van 1 jaar ongeveer. zullen gewone bij komen.
346524amberdebeer_0_84_wp_20150927_060.jpg

277376amberdebeer_0_84_wp_20150927_066.jpg

958239amberdebeer_0_84_wp_20150927_069.jpg

Zal binnenkort eens aan iemand een fototoestel vragen, zodat de foto's van betere kwaliteit zijn.

Heel erg mooi, Amber! Wanneer de schooltjes zijn, zullen de visjes nog beter tot hun recht komen 😀 ben al benieuwd!

Dankje, ik zelf kan nu al haast niet meer wachten tot het visbestand compleet is. 😀
zullen binnenkort nog wel een paar plantjes bijkomen.

2 dagen geleden voor planten gaan kijken. Heb inmiddels een rode echinodorus (volgens mij aflame maar weet het niet zeker) en wat voorgrondplantjes, volgens mij de pogostemon helferi. Had helaas te vroeg gejuichd en het voorgrond plantje link was meer dood dan levend opeens. Heb nog een paar kleine levende deeltje met wortels kunnen redden en terug geplaats maar verwacht niet dat die nog aanslaan, jammer. Aangezien is toch daar was dan ook maar de axelrodi meegenomen. Zwemt nu een hele mooie groep van in totaal 20 p. Axelrodi in mijn bak. Ze zijn nog enorm klein maar hadden al snel hele mooie kleuren. Eten hun buikjes helemaal rond aan het diepvries voer. Hebben letterlijk enorme buiken tegenover hun lichaam.

ik wilde nog 5 rouwtetras erbij gaan halen vandaag maar deze waren op en moet 2/3 weken wachten tot ze er weer zijn. Dan maar corydoras meegenomen. Het zijn 7 corydoras Delphax geworden. Hij had er niet meer en vertelde ook dat er heel moeilijk aan te komen is maar hij ging zijn best doen om ze te kunnen inkopen zodat ik de school nog kan uitbreiden. En anders moet ik verderweg opzoek gaan. Heb ze een uurtje geleden in de bak geplaatst maar zijn nog heel erg schuw en blijven doodstil liggen met zijn alle bij elkaar. de rouwtetras vinden ze maar raar en willen ze steeds aanraken waarna de corys snel wegzwemmen.

gister zo'n 20% ververst, was best goed te doen. Opeens wat meer emmertjes slepen��zal de waardes goed in de gaten houden en verversen direct wanneer nodig.

Pogostemon Helferi (?)
886396amberdebeer_0_84_wp_20151003_022.jpg

Onduidelijk, maar Echindorus Aflame (?)
164162amberdebeer_0_84_wp_20151003_047.jpg

18 van de 20 kardinalen
929128amberdebeer_0_84_wp_20151003_051.jpg

Rouwtetra's
283513amberdebeer_0_84_wp_20151003_037.jpg

Hoopje corydoras xD
954895amberdebeer_0_84_wp_20151003_043.jpg

De grootste corydora met de lichtste kleur
331261amberdebeer_0_84_wp_20151003_042.jpg

Kleine brutale in de cabomba
791764amberdebeer_0_84_wp_20151003_036.jpg

meest brutale die de hele tijd rechtvooraan in de hoek zit
184236amberdebeer_0_84_wp_20151003_034.jpg

Foto gemaakt met fototoestel die ik geleend heb van mijn vader, kleur komt goed overeen met hoe ze in het echt zijn
898739amberdebeer_0_84_corydoras_fototoestel.jpg

Inmiddels komen ze al wat meer tevoorschijn maar zijn nog steeds erg rustig. De grootste, de kleine brutale en de meest brutale komen als enige vooraan. De andere 4 blijven veilig verstopt achterin. Ben wel echt helemaal verliefd op ze, vond het ook geweldig hoe ze lijken te knipperen (weet niet precies wat het is maar lijkt op knipperen)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan