Wat is er nieuw

RIO 300 van FruityFresh

• Onderwerp starter Onderwerp starter FruityFresh
  • Startdatum Startdatum
F

FruityFresh

Guest
Een aantal weken geleden is bij mij weer het aquariumvirus gaan kriebelen. Als klein mannetje ooit van mijn opa een Juwel aquarium gekregen van ongeveer 60x30x35. Veel plezier gehad, maar ook veel fouten gemaakt.In mijn puberteit heb ik wederom deze bak opgezet, toen met wat kennis opgedaan op dit forum. Ook dit keer heb ik het bakje weer van de zolder gehaald om aan de slag te gaan. Echter trok ik de conclusie dat ik toch echt toe was aan een groter aquarium.

Ik ben dan ook al snel gaan zoeken naar aquariums. Als student kwam ik al snel tot de conclusie dat nieuwkoop een dure grap zou zijn. Wekenlang marktplaats af liggen zoeken, maar uiteindelijk werd het zoeken beloond. Een Rio300 te koop en dat een paar straten verderop! Uiteraard gaan kijken, een bad gedaan en uiteindelijk een week later met de vriendin de bak incl. meubel gaan halen.

hwjGIzdRs-oLqqbaCMorP_-bYaygSd1-.jpeg

De bak is al snel op zijn plekje gezet, waarna ik mijn focus kon verleggen naar de inrichting. Daarbij gezegd dat ik de juwel filter erin heb laten zitten. Lichtelijk met tegenzin, maar goed.

Qua inrichting was ik gecharmeerd van de Zuid-Amerikaanse biotopen en de nature aquariums van Takashi Amano. De vriendin was zelf geen liefhebber van de ZA biotopen. Ik denk dat ze te ''onverzorgd''/donker vond. Ik zelf vind het juist prachtig. Uiteindelijk heb ik besloten om te proberen een soort van combinatie te cre�ren, waarbij ik het wilde natuurlijke samenvoeg met wat 'regels' van Amano. Om dit te realiseren heb ik wat wortelhout gekocht (met een mooie fles als vergelijking 😛):

Al snel merkte ik dat ik te weinig had ingeslagen, waarna ik nog wat meer heb gekocht. Meteen een aantal kilo Ardenner grijs breuksteen in verschillende afmetingen gekocht en 75kilo metselzand. Spoelen maar!

Ik zal maar eens langzaam tot een einde komen, het resultaat tot nu toe:

Ik wilde eigenlijk gaan werken met 'the rule of thirds/two sweet spots', maar toen ik eraan begon ben ik op mijn gevoel afgegaan. Hopende dat ik een natuurlijke look cre�erde. Waarschijnlijk ga ik wel nog tegen moet komen aan the rule of thirds door te werken met een aantal langere stukken wortel. Ik zelf mis nu namelijk wat in de bovenste waterlaag (+-20cm). Door een tweetal langere stukken vanaf de bodem tot (bijna) het wateroppervlakte te laten komen kan ik die ruimte opvullen en voldoen aan de sweetspots.
Verder wil ik nog ��n a twee javavarens kopen om vooral de leegte links midden op te vullen en wat naaldgras. Met het naaldgras ben ik wat zuinig geweest omdat ik als puber die nooit tot zijn recht kon laten komen. Nu zie ik al echt een aantal absurd lange sprieten, terwijl ik ze voor planten gesnoeid heb. Hopelijk een goed teken! Op het moment ben ik wat Javamos op de achterwand aan het plaatsen met wat paperclips. (Dat javamos hangt op de foto links op de ruit).

Wanneer jullie tips of aanmerkingen hebben hoor ik het graag!

Mooi hoor! 😀

Leuk resultaat :thumbs:

Dankjewel allemaal!

Heeft nog iemand tips qua verlichting? Ik heb gelezen dat ik moet beginnen met 6 uur en zo langzaam per week een uurtje omhoog gaan met als maximum 10 uur per dag? Verder zou een uurtje het licht uit tussendoor funest zijn voor algen, maar de planten en de toekomstige vissen niet deren?

Verder maar eens inlezen over de Estimative Index. Kijken of dat iets voor mij is.

Een uur doet niks,3 uur dat wel.Lees je eens in over de Dennerle methode,daarin wordt uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.

Supergave bak! Ik vind het echt heel mooi hoe je dat gedaan hebt met dat hout en steen. Ook heb je een goede keuze aan planten gemaakt.

Heel fraai gedaan 🙂

Mocht je naaldgras uiteindelijk toch dienst weigeren: Lilaeopsis brasiliensis is een uitstekend alternatief
(wordt vaak verkocht onder de naam Lilaeopsis novo-zealandia, of de tig manieren waarop Nieuw-Zeelandia geschreven kan worden).

Ander tipje (al is het maar om te overwegen en dan te verwerpen hahaha): overgang van grote breuksteen naar kleine breuksteen uiteindelijk het zand via grijze kiezels laten lopen.

Staat er daar Vallisneria voor je filter? Dat zou moeten helpen die wat weg te werken.

Ook van hier de vraag: wat worden bewoners?

Succes!

~ Ivo

Mooi bakje hoor. Je zou de EI kunnen overwegen zoals je al aangeeft maar met het huidige plantenbestand is dat denk ik niet echt nodig.
Maar lees je eerst maar even rustig in natuurlijk.

Mondeo zei:
Een uur doet niks,3 uur dat wel.Lees je eens in over de Dennerle methode,daarin wordt uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.

Komt op mijn to-do list haha, dankje!

Suzanne93 zei:
Supergave bak! Ik vind het echt heel mooi hoe je dat gedaan hebt met dat hout en steen. Ook heb je een goede keuze aan planten gemaakt.

Dankjewel Suzanne!

Mascha&Ivo zei:
Heel fraai gedaan 🙂

Mocht je naaldgras uiteindelijk toch dienst weigeren: Lilaeopsis brasiliensis is een uitstekend alternatief
(wordt vaak verkocht onder de naam Lilaeopsis novo-zealandia, of de tig manieren waarop Nieuw-Zeelandia geschreven kan worden).

Ander tipje (al is het maar om te overwegen en dan te verwerpen hahaha): overgang van grote breuksteen naar kleine breuksteen uiteindelijk het zand via grijze kiezels laten lopen.

Staat er daar Vallisneria voor je filter? Dat zou moeten helpen die wat weg te werken.

Ook van hier de vraag: wat worden bewoners?

Succes!

~ Ivo

Dankjewel voor de feedback, heel fijn! Leuk plantje, die Lilaeopsis brasiliensis. Even in mijn achterhoofd houden. Het naaldgras heeft nu al flinke scheuten, maar vroeger ging dat echt altijd mis. Alhoewel ik nu met veel beter licht en co2 werk.
Je tweede tip heb ik meerdere malen gelezen, maar ik snap hem niet haha. Kun je hem toelichten, want ik ben er wel erg benieuwd naar!
Het is inderdaad Vallisneria dat voor mijn filter staat. Tevens wat rechts voor de achterwand. De vallisneria is toch wel mijn grootste uitdaging. Hoe vaak ik die Vallisneria wel niet terug in het zand heb moeten steken, waarbij ik dan moest opletten dat het kroontje boven het zand bleef... helemaal een ramp toen ik het aquarium vrijwel helemaal had ingericht. Uiteindelijk maar aan elke stengel een steentje gebonden...

Verder ben ik nog zo zoekende naar een leuk bestand. Een corydoras soort die niet schuw is (actief dus) lijkt mij sowieso leuk. Misschien ook nog leuk als ze niet de moeilijkste qua voortplanting. Hier thuis wordt het hardst geroepen om maanvissen, maar daarbij ben ik beperkt gezien de liters. Prachtige vissen natuurlijk. Het is dus nog zoeken geblazen.

jessicapilon zei:
Mooi bakje hoor. Je zou de EI kunnen overwegen zoals je al aangeeft maar met het huidige plantenbestand is dat denk ik niet echt nodig.
Maar lees je eerst maar even rustig in natuurlijk.

Niet? Wat raad jij mij aan jessicapilon? Volstaat een enkel product van aquariumbemesting of bv. profito?

FruityFresh zei:
Je tweede tip heb ik meerdere malen gelezen, maar ik snap hem niet haha. Kun je hem toelichten, want ik ben er wel erg benieuwd naar!
Het is inderdaad Vallisneria dat voor mijn filter staat. Tevens wat rechts voor de achterwand. De vallisneria is toch wel mijn grootste uitdaging. Hoe vaak ik die Vallisneria wel niet terug in het zand heb moeten steken, waarbij ik dan moest opletten dat het kroontje boven het zand bleef... helemaal een ramp toen ik het aquarium vrijwel helemaal had ingericht. Uiteindelijk maar aan elke stengel een steentje gebonden...
Eens kijken. Beetje cryptisch omschreven zo te zien.
Je hebt rechts in de hoek met grote stenen gewerkt. Daarna werden het wat kleinere stenen. Als je die 'voortgang' op een natuurlijk ogende manier wilt verlengen richting het zand kun je nog wat kiezels strooien waar de breuksteen nu eindigt. Dan krijg je: grote breuksteen > kleinere breuksteen > nog kleinere breuksteen > kiezels > zand
Een voorbeeldje van zo'n overgang hier (zij het dat de overgang in dat voorbeeltje wat groter/grover is) . In ons Sulawesi bakje hebben we ook ardenner breuksteen en kiezels: foto en nog een foto.

Vallisneria kun je best een paar dagen wat dieper planten en daarna omhoog trekken als wortels zijn gevormd. Komt overigens ook niet zo nauw als vaker beweerd: de uitlopers die onze Vallisneria spiralis maakt staan (uit zichzelf!) dieper als wat volgens de berichten verantwoord zou zijn.

~ Ivo

Ah dankjewel voor de toelichting! Zoiets heb ik inderdaad geprobeerd te creeren. Niet echt gelukt dus haha! Ik wilde links dan eindigen met wat kiezels tegen de achterwand. Kijken of ik daar wat mee kan gaan doen.

Het naaldgras heeft al een flink aantal grote sprieten, maar ik heb al gelezen dat de plant het na een aantal maanden laat afweten. De waterpest en vallisneria zijn de planten waar ik mij de grootste zorgen over maak. Van beide zijn de blaadjes aan het verslijmen. Beide planten heb ik als jonkie nooit aan de praat gekregen. Alhoewel ik misschien te vroeg ingreep. Wie weet springen ze opnieuw uit en maken ze dan wel blaadjes aan die niet verslijmen. Echter komen de planten van aquarium123. Xagen er goed uit en kan me niet voorstellen dat die emers zijn gekweekt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan