rio 400


jurre123

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
78
Leeftijd
32
Locatie
Heerhugowaard
beste allen,

ik ben gisteren in het trote bezit gekomen van een mooie 2de hands rio 400 (450L)

als inrichting was ik van plan om een gemiddeld aantal planten te nemen op een filterzand bodem (welke korrel kan ik hier het beste voor nemen?).

een achtergrond zoek ik ook nog, dit wordt waarschijnlijk een van de budget 3d series.

als pomp heb ik een Aqua pro 600 gekregen en deze wil ik samen met mijn bestaande tetra tec ex 700+ laten draaien op de rio.

maar nu ben ik natuurlijk aan het kijken welke vissen ik hier allemaal in kan doen.

zelf zat ik te denken aan het volgende:
3-5 siamese algeneters
5-6 maanvissen
x kardinaal tetra
x vuurgarnalen uit mijn oude aquarium
koppel antennebaarsjes (uit bestaande aquarium)
koppel ancistrus red fire (uit bestaande aquarium)
eventueel een koppel L nummers op een later moment.


zelf ben ik ook bang hoe de siamese algeneters en de maanvissen op elkaar gaan reageren als ze beide groter zijn.

iemand nog tips of weetjes hoor ik het graag.

alvast bedankt.
 
Laat die siamese algeneters weg, maanvissen houden (eigen ervaring) van rust.

Vuurgarnalen kan je proberen maar weet dat maanvissen cichliden zijn en dus je vuurgarnalen zullen zien als een lekker hapje.

Begin eens met 25 kardinaaltetra's en kijk dan later hoeveel er nog bij kunnen. (Houd er rekening mee dat je ze meestal erg klein koopt)

Ik zou gaan voor 5 maanvissen, zelf hebben we ook altijd al 5 maanvissen in onze rio 400 gehad en toen had ik al het idee dat de bak wel wat groter mocht zijn ;)

Welke maanvissen ga je nemen? Als je nog geen idee hebt kan je altijd je vragen sturen naar Jos Hut ;)
 
ik weet nog niet welke maanvissen het worden, zelf houd ik van de iets rustigere in kleur, maar mijn vrouw die ook wat te zeggen wil hebben houd van FEL FEL FEL.....
verder weet ik niet of er maanvissen zijn die wat makkelijker zijn dan een ander.
ik weet wel dat ik niet de grotere maat zal nemen.

en zijn die siamese algeneters dan zo druk dat ze niet kunnen met de maanvissen?
en heeft hier iemand anders nog een mening over?

de vuurgarnalen heb ik een mooi aantal van en als ze het niet overleven ga ik overstappen naar een klein groepje japonica, ik weet dat dit risky is met vuurgarnalen. maar hoop dat er hier en daar een paar kunnen verstoppen en een beetje voortplanten.
 
Heeft iemand ervaring met de combinatie siamese algeneter en maanvis?

heb de rio 400 gisteren neergezet naast mijn Lido 120, maar wat een groot beest die rio 400 vergeleken de lido zeg.
 
Ik weet niet hoe druk de siamese algeneter is, maar ik heb bij maanvissen altijd een school Corydoras gehad. Vind je die niet leuk? Vuurgarnalen had ik ook bij discussen en maanvissen. Als er genoeg lage beplanting hout en mos is (misschien een garnalenflatje met mos er op gebonden) verstoppen ze zich wel hoor.Ik dacht er niet zo veel meer te hebben toen ik de bak leeg ging halen zaten er nog vele honderden in!
De "gewone" scalare is sterk en in veel kleuren te verkrijgen, ook in natuur kleur. Er wordt wel veel mee doorgekweekt, dus kijk goed naar de oog/lichaam verhouding. Hoe kleiner het oog hoe beter.
Zes vind ik een mooi aantal voor jouw bak (als je ze heel klein koopt, zou ik er 1 of 2 meer doen, omdat je er dan wel eens eentje verliest). Veel keren per dag eten geven en vaak water verversen, dan groeien ze mooi uit.
Als je de manen groter koopt, worden de kardinalen een probleem, kunnen ze als voer eindigen. Fijn zou zijn dat je de kardinalen volwassen koopt en de maantjes klein, dat lukt het vaak wel, maar volwassen kardinaaltjes zijn niet altijd eenvoudig te vinden.
Een hogere Hyphessobrycon soort zoals pyrrhonotus of bloedvlek is misschien een betere keus.
Als je niet te ver van Emmen woont, kun je bij Jos Hut kijken, die heeft de sp."Rio Nanay" zwemmen die heel mooi kleuren, of de Red shoulder, soorten die je vrouw vast ook mooi vind.
 
jurre123 zei:
en zijn die siamese algeneters dan zo druk dat ze niet kunnen met de maanvissen?
en heeft hier iemand anders nog een mening over?

Ik denk dat iedereen hetzelfde zal zeggen als wat ik heb gezegd ;). Maanvissen houden van rust. Opzich zijn siamese algeneters ook niet zo heel erg druk maar ze worden vrij fors en gaan ook vaak door de bak zweven en ik denk niet dat maanvissen dat op prijs stellen.\

Een maanvis is een cichlide, een territoriale cichlide ;)
 
Een school zalmpjes is ook druk, maar daar storen maanvissen zich ook niet aan. Ze vinden het wel fijn om zich onder hangend hout terug te trekken, net als in de natuur, dat is wel een tip nog om dat te realiseren. Maar nogmaals, ik ken de Siamese algeneter niet uit eigen ervaring, dus hoe die combi is laat ik graag in het midden.
Wat filterzand betreft heb ik ervaring met fijn 0.4-0.8 en middel 0.7*1.25 en voor planten vond ik middel prettiger. Fijn filterzand vertoonde na verloop van tijd toch wel eens zwarte plekken en werden wortels van planten wel eens donker. Met filterzand middel heb ik dat nooit gehad.
 
Voor de maanvissen is de P. scalare Rio Manacapuru misschien wel iets voor jullie. Hij is niet erg vel maar ook niet kleurloos. Ik zou geen gekweekte vorm nemen maar wildkleur.
In zo'n bak kun je alleen maar scalare nemen,altums en eimekeis worden te groot. Ik zou 6 maanvissen nemen, en de Siamese algeneter weg laten. Laat de maanvissen met de kardinaal tetra's groeien, een andere optie zijn citroentetra's. Hopelijk verwacht je niet dat je vuurgarnalen het overleven met de maanvissen erbij....
De rest van de vissen kunnen erin. Een leuk L-Nummer is bv. de Peckoltia vitatta.
 
Bedankt voor alle berichten, de scalare was inderdaad de bedoeling en ik zal ook eens kijken of ik een viswinkel vind waar ze een aantal mooie vormen hebben.

Kweekvormen heb ik ook al afgeleerd in het verleden.
De P. Scalare rio zal ik zeker eens in gaan duiken.
Voor de rest denk ik wanneer de bak is ingedraaid te gaan beginnen met mijn huidige bestand en deze dan met 6 scalare maanvissen en dan waarschijnlijk 20 kardinaal tetra's om te beginnen vervolgd door mischien nog 5-10 als ik vind dat het nodig is.

L nummers vind ik ook altijd intressant maar ik vind het erg moeilijk te kiezen met al die soorten, maar dit zal op een later moment komen.
 
Ik had zelf in verband met een forse alg "explosie" de Siamensis aan mijn aquarium toegevoegd, omdat ze bekend staan als echte alg killers.

Echter nu de alg ver verdwenen is (niet primair door de vissen) heb ik de vissen ook weer naar de winkel terug gebracht, want ik werd helemaal maf van het gedrag van deze vissen. Ik vind ze er persoonlijk niet bij passen, mijn Otocinclussen zag ik niet eens meer, zo aanwezig zijn die Siamensis.

Qua manen in wildkleur, er is ondertussen "genoeg" mooi te krijgen. Begin met een jong groep en probeer hier 1 of 2 koppels uit te halen, lijkt mij.

In ieder geval succes met je bak
 
Bedankt voor het duidelijke antwoord steven.
In dat geval worden het ze niet voor mij.
 

Terug
Bovenaan