Rio 450 lichtbalken stuk alternatief?


mister

Active member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
37
Locatie
Belgie
hallo allemaal,

Ik stond op het punt om een tweedehands rio 450 bak (+-150x51x66) aan te schaffen maar nu zijn beide lichtbalken stuk. Ik heb ooit zo n lichtbalk proberen open te maken om te herstellen maar dat gaat bijna niet ( de balken zijn vastgesmolten om niet open te kunnen, tenzij iemand hier weet hoe het moet).

De lichtbalken zijn erg duur zoals iedereen hier wel weet dus vroeg ik mij af of er een goedkoper alternatief bestaat ( of een niet merk lichtbalk die toevallig past in juwel), het mag TL licht zijn. Anders kan ik al bijna beter een nieuwe bak kopen......

Gr en bedankt alvast
 
Als de beide lichtbakken daad werkelijk stuk zijn zal de prijs van de bak daar ook naar moeten wezen lijkt me
nieuwe licht bak kost 150 euro per stuk
Maar zijn ze ook werkelijk stuk of zijn het de buizen let wel als er een buis stuk is doen beide het niet meer
Wat het open maken betreft gaat niet wel kun je de bovenkant met de dremel verwijderen en later weer terug lijmen
 
Als de beide lichtbakken daad werkelijk stuk zijn zal de prijs van de bak daar ook naar moeten wezen lijkt me
nieuwe licht bak kost 150 euro per stuk
Maar zijn ze ook werkelijk stuk of zijn het de buizen let wel als er een buis stuk is doen beide het niet meer
Wat het open maken betreft gaat niet wel kun je de bovenkant met de dremel verwijderen en later weer terug lijmen


Bedank ja echt stuk de balansen waarschijnlijk. Die balken gan bijna altijd na 5 jaar stuk dus ja die dremel is weer het proberen waard.

dan is de bak volgens mij nog amper 100€ waard als ik alles optel omdat er een achterwand in zit
 
Je zou op Mp kunnen zoeken op aquarium led verlichting. Er staan wel wat goedkopere alternatieven tussen, maar wat de kwaliteit daarvan is.....?
 
Alternatief Juwel Helialux of Daytime. Goedkoop, nee.
Er zijn nog wel meer alternatieven. Het hoeft natuurlijk niet beslist van Juwel te zijn. Als eerder aangegeven zijn de balken wel open te maken met een dremel en later met een strook plastic weer dicht te plakken. Je kan er zelfs over denken om de buis fittingen te verplaatsen zodat er met standaard TL buizen, van Philips bijvoorbeeld, gewerkt kan worden die aanmerkelijk voordeliger zijn.

https://www.aquainfo.nl/dimbare-verlichting/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verbazend dat in het linkje de onderkant los gehaald wordt lijkt me niet de bedoeling met al dat vocht en de aluminium hoeklijn waar de balans op zit wordt ook niet terug geplaatst :S:juggle:
Beter op deze manier minder werk en minder vocht problemen
SAM_0710.JPG
 
Verbazend dat in het linkje de onderkant los gehaald wordt lijkt me niet de bedoeling met al dat vocht en de aluminium hoeklijn waar de balans op zit wordt ook niet terug geplaatst :S:juggle:
Beter op deze manier minder werk en minder vocht problemen Bekijk bijlage 256643

Ok daar zat ik over te denken, proberen waard en vocht zal wel meevallen. In mijn oude bak lag de balans bijna bloot, maar het moet natuurlijk veilig blijven.
 
Er zijn nog wel meer alternatieven. Het hoeft natuurlijk niet beslist van Juwel te zijn. Als eerder aangegeven zijn de balken wel open te maken met een dremel en later met een strook plastic weer dicht te plakken. Je kan er zelfs over denken om de buis fittingen te verplaatsen zodat er met standaard TL buizen, van Philips bijvoorbeeld, gewerkt kan worden die aanmerkelijk voordeliger zijn.

https://www.aquainfo.nl/dimbare-verlichting/
Niet iedereen is even handig (als Rob van APO) en ik heb 2 kant en klare oplossingen gegeven van onder andere Juwel en Daytime.
Je laat iemand gelijk sleutelen aan 230V door met een suggestie te komen de balk open te maken. Een foutje en de topic starter hangt aan de 230V.
 
sterker nog is 350 volt maar de ts is vast wel zo verstandig om dd stekker los te koppelen en de tl er uit te halen:sorry::D:D
 
Niet iedereen is even handig (als Rob van APO) en ik heb 2 kant en klare oplossingen gegeven van onder andere Juwel en Daytime.
Je laat iemand gelijk sleutelen aan 230V door met een suggestie te komen de balk open te maken. Een foutje en de topic starter hangt aan de 230V.
Ik laat niemand wat dan ook doen.... De suggestie komt van Ts zelf. Dit is dus een vraag door TS gesteld waarop ik antwoorde...

"Ik stond op het punt om een tweedehands rio 450 bak (+-150x51x66) aan te schaffen maar nu zijn beide lichtbalken stuk. Ik heb ooit zo n lichtbalk proberen open te maken om te herstellen maar dat gaat bijna niet ( de balken zijn vastgesmolten om niet open te kunnen, tenzij iemand hier weet hoe het moet)."

Overigens moet ALTIJD de spanning van een te bewerken item afgehaald worden. Wanneer er sprake is van condensatoren (Voedingen bijvoorbeeld) moet men na het afsluiten van de spanning een wachttijd aanhouden. Zonder kennis van zaken is het trouwens altijd af te raden om met dit soort producten te werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan