Wat is er nieuw

rio paraguay biotoop (Dravik2)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dravik2
  • Startdatum Startdatum
D

Dravik2

Guest
Aangezien ik mijn 1.2m bak aan het omzetten ben naar een rio paraguay biotoop.
Maak ik een nieuw album aan zal de vorderingen van het aquarium hier bij houden.

Het aquarium is nu niet naar mijn zin en ik wil er een nieuwe achterwand in zetten en er zullen wat meer planten in komen en de bodem is nu grotendeels zwart grind en dit wil ik vervangen voor zand.
Momenteel zit er in het aquarium de volgende flora en fauna.

Cabomba aquatica
Echinodorus tenellus
Echinodorus red october

En qua vissen
20 aphyocharax rathbuni
En 1m/1v apistogramma borelli helaas is er 1 vrouwtje na een ruzie met de man overleden (was het grootste vrouwtje tevens de enige vrouw die uiteindelijk een nakomeling heeft gehad).
En 1 is er plotseling rond gaan tollen en overleden (nooit uitgevonden wat het nou was).
Vervolgens is laatst de man overleden na het voeren van rode muggen larven dus dat doe ik ook niet meer.
Nu heb ik dus nog 1 vrouwtje en een jong mannetje over
Ik heb er een week een jong groepje laetacara in gehad maar deze heb ik terug gebracht omdat ik toch eerst mijn bak wou verbouwen.

wat ik straks qua planten wil doen is de de cabomba aquatica vervangen voor de biotoop correcte cabomba fractals
Verder gaat de Echinodorus red october er uit en komt er de Echinodorus magnaten in
De Echinodorus tenellus blijft gewoon
En als extra planten komen er nog ludwigia inclinata green, heteranthera zosterifolia en als drijfplant phyllanthus fluitans.

qua vissen en dergelijke wil ik het bestand nog uitbreiden met een aantal dwerg appelslakken aselone spixi
Een koppel laetacara dorsigera
en mogelijk een aantal hypoptopoma inexpectatum

de planten en verbouwing zal ik deze week gaan doen dus dan foto's en meer info

Jammer van de dode vissen. Soms kan je gewoon de oorzaak niet achterhalen helaas.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Ik weet niet of je al wat ervaring hebt met Dorsigera's? Het is ontzettend lastig om het geslacht te bepalen. Zeker als het nog jonge dieren zijn.

Gr Robin

Gisteren 2 nieuwe borelli vrouwtjes bij geplaatst 1 van de 2 is erg mager en ik ben niet zeker of ik haar weer op de been kan krijgen (ze zwemt al wat beter dan gisteren en ze heeft wat witte muggen larven gegeten dus ik een beetje hoop dat het goed komt)
Ook heb ik de nieuwe biotoop correcte planten binnen en geplant (nog niet zoals ik wil maar even tijdelijk)
De aphyocharax rathbuni zijn ondertussen prachtig op kleur en de mannetjes zijn druk met het elkaar imponeren wat een erg mooi schouwspel is (lijkt een beetje op het gedrag van de nannostomus marginatus die ik in mijn 60 cm bakje heb zitten)
20141019_210546_019_zpsb3ce38db.jpg

goed nieuws 😀
de borelli vrouw waarover ik mijn twijfel had is ondertussen aan de beterende hand ze is wat dikker geworden en knijpt haar vinnen niet meer samen ook zwemt ze wat meer rond terwijl ze de eerste dag elke keer naar de bodem zakte vandaag zal ik nog even wat meer levend voer halen om haar er weer helemaal bovenop te krijgen
ook de aphyochrax rathbuni doen het super ze zijn allemaal mooi op kleur en goed vol aan het worden
jammer genoeg is er wel 1 overleden maar dat had ik al wel verwacht aangezien deze direct na het vangen uit de verkoop bak al bij het oppervlakte naar lucht aan het happen was en dit de dagen erna is blijven doen (had hem toch mee genomen omdat hij anders 1 zijn eentje moest blijven zitten en soms komt het wel goed (dit keer net dus)
huidige bestand is nu dus
19 aphyocharax rathbuni
en 1m 3v apistogramma borelli

ook de nieuwe planten lijken het goed te doen de cabomba frucata is goed aan het groeien en de nieuwe toppjes zijn echt mooi rood een aantal zijn in de afgelopen dagen zelfs al 10cm gegroeid 🙂
ik zal ergens de komende dagen even wat foto's proberen te maken
grt dravik2

ook hier hebben de foto's wat op zich laten wachten (had geen batterijen)
maar bij deze als nog wat foto's van de aphyocharax rathbuni
218898_0_82_dsc02815.jpg

144925_0_82_dsc02816.jpg

636337_0_82_dsc02825.jpg

ook deze bak draait goed en het zwakke borelli vrouwtje heeft het gered en begint mooi vol te worden maar ze laat zich nog niet fotograferen dus dit komt later nog wel een keer

Interessante bak aangezien ik dit topic zag toen ik net hetzelfde idee voor eenzelfde maat bak had. Ik blijf dit volgen dus. Heb je nog een foto van het totaal?

hey homines
sorry voor de late reactie (had je reactie helemaal niet gezien)
ik heb ondertussen een enorme algenplaag dus foto's maken heeft nu niet zo veel nut
ondertussen doen de vissen het gelukkig wel goed en heb ik op het vivarium wat aselone spixi gekocht en een hydrocleys nymphoides

aangezien ik in de kerst vakantie mijn kamer ga verbouwen waarbij ook mijn aquarium moet worden verplaatst ga ik dan ook een nieuwe achterwand in de bak zetten en ander hout gebruiken aangezien ik niet tevreden ben over de inrichting (en het aquarium komt dus op een andere plek te staan waar er geen licht in valt) en dan ga ik ook wat bio co2 gebruiken denk ik zodat de alg weg blijft

oja en natuurlijk kopen een paar Namen in mijn begin post niet
het moet cabomba frucata zijn
en Echinodorus magdalenensis

al weer 2 maand geleden dat ik hier wat heb gepost (schiet niet erg op met het aquarium)
ik heb ondertussen de nieuwe wanden bijna af heeft heeft alleen zo lang geduurd doordat ik bepaalde onderdelen niet kon vinden en het in de vakantie toch drukker had dan ik dacht :S
ik ben ondertussen wel bezig geweest met hoe ik het aquarium straks wil inrichten en heb ff snel wat in paint gemaakt zoals het nu lijkt ga ik de bak in de voorjaars vakantie pas echt helemaal leeghalen en opnieuw inrichten maar hier alvast mijn idee
985463_0_82_inrichting_1.jpg

1 cabomba piauhyensis
2 ludwigia inclinata
3 heteranthera zosterfolia
4 hydrocleys nymphoides
5 echinodorus magdalensis
6 Helanthium tenellum
7 als drijver phyllantus fluitans
verder zal de achterwand zwart worden en de zijwanden worden DIY wanden met daaruit takken
aan de rechter kant komen een aantal grotere stenen hopelijk gaan de laetacara dorsigera daar gebruik van maken
door de bak verspreid komen jequitiba pods als schuilholen voor de apistogramma borelli
en op de bodem zullen nog bladeren komen te liggen

qua vis bestand ga ik eerst voor
+-20 aphyocharax rathbuni
1-3 apistogramma borelli
2 laetacara dorsigera
5 aselone spixi
en mogelijk nog een aantal hypoptopoma inexpectatum maar daar ben ik nog niet over uit

ja sorry ik had de bak ingericht en de vissen overgeplaatst en toen is er helaas denk ik een restje kit verwijderaar ofzo in de bak achtergebleven ondanks het grondig schoonmaken :S
dit heeft
4 vd 5 aselone spixi
17 vd 19 aphyocharax ratbuni
en mijn vrouwtje borelli
het leven gekost
de overgebleven vissen en slak zitten nu in mijn kleine aquarium
en ik heb de bak nogmaals helemaal schoon gemaakt en laten indraaien met veel waterwissels
en nu heb ik afgelopen week het aquarium opnieuw beplant en ik ga hem nu 4 weken laten indraaien
in het aquarium zitten nu alleen wat cyclops (geen idee hoe die er in zijn gekomen maar dat er leven in de bak zit vind ik een goed teken 🙂 )
nu nog even een paar foto's van hoe de bak nu staat in te draaien uiteraard moeten de planten nog goed groeien 🙂
20150411_132240_zpseo5c0dnp.jpg

links deze kant heb ik meerdere holletjes en verstop plekken in de hoop dat de borelli's straks vooral aan deze kant zullen gaan zitten
20150411_132320_zpsu1bjykgy.jpg

overzicht (net niet de hele bak maar het geeft een goed idee)
20150411_132304_zpsvhm05gqy.jpg

rechts deze kant is ingericht met wat meer stenen in de hoop dat een eventueel koppel dorsigera zich aan deze kant zullen gaan ophouden
20150411_132430_zpspgr3a2dz.jpg

hopelijk word dit ooit een plekje voor een nest van de dorsigera 🙂
20150411_132352_zps3bgxiidb.jpg

een van de holletjes ik heb hiervoor jequitiba pods voor gebruikt
20150411_132336_zpsrassrlqt.jpg

en nog een van de holletjes

hopelijk gaat het nu wel goed dan zullen er regelmatig updates blijven komen 🙂

Zo, dat is best heftig! Erg jammer ook van de rathbuni's. Dat zijn naar mijn idee beste sterke visjes, dan mag je er wel een heftig goedje in gekregen hebben.

Hoe dan ook, het ziet er weer goed uit!

ja was echt ontzettend balen maarja nu niks meer aan te doen ga het bestand over een paar weken weer rustig aan opbouwen en hopen dat het dan wel goed blijft gaan
ook ben ik nu aan het kijken of ipv de rathbuni de pyrrhulina australis kan krijgen ik weet dat glaser in duitsland deze vissen nu heeft en deze worden bijna nooit ingevoerd
dus ik wil graag van deze kans pakken omdat ze al wel lang op mijn lijstje staan en tevens biotoop correct zijn 🙂

Erg balen Dravik,

Inderdaad Glaser heeft ze zitten waar woon je precies? en ondanks de tegenslag mooi bakkie hoor 🙂

ik woon in hoogeveen drenthe had al ergens gevraagd of iemand wist of er in het noorden van het land ergens een winkel van glaser afneemt 🙂
ben zelf ook erg blij hoe hij er nu uit ziet en moet alleen nog wat meer blad in en het water mag nog wat donkerder worden en uiteindelijk nog een paar HN dan is hij helemaal af 🙂

Hoe vrij heb je dit ingericht? Heb je je echt laten inspireren door de rio Paraguay of heb je het gewoon ingericht met enkel de biotoopcorrecte planten?

Leuk visje trouwens, die pyrrhulina australis.

de planten en vissen zijn biotoop correct verder heb ik gewoon een eigen invulling/idee van een kleine zijtak/sloot waar wortels van de omliggende struiken/bomen in doorgroeien vanuit de oever
heiko bheler heeft ooit een rio paraguay biotoop gemaakt welke waarschijnlijk wel meer (maar nogsteeds niet echt) natuurgetrouw is ik denk namelijk dat de planten niet zo door elkaar groeien in de natuur maar meer grote groepen van een soort die elkaar op een punt tegenkomen en wat door elkaar staan maar niet de hoeveelheid soorten op een m2 die je in een aquarium ziet.
dit is wat ik denk niet gebaseerd op echte biotoop beelden.

mijn idee is ook dat het gewoon een mooie bak is die onder de goede omstandigheden kan worden gehouden dus allemaal wel uit de zelfde regio en dus zelfde waterwaarden temperaturen enzo.

hier nog ff een link naar de bak van heiko http://www.aquapress-bleher.com/interzoo-2008-biotope-4

Dank voor je uitleg.

Ik denk dat je wel een goed uitganspunt hebt. Een mooi aquarium maken dat theoretisch in de natuur zou kunnen voorkomen.

Had je voor de planten nog meer info gevonden dan alleen dat stuk van Bleher?

ja dat wel maar dan moet ik even zoeken waar ook al weer 🙂

ondertussen draait de bak iets meer dan een week 9 dagen dacht ik de planten lijken het tot nu toe goed te doen en de zwerm cyclops breid zich ook nog steeds langzaam uit XD
hebben de vissen mooi meteen levend voer als ze er in komen 😛
ook heb ik ondertussen de asolene spixi die ik nog had weer in het aquarium gezet en hij zij lijkt zich goed te vermaken en cruised de hele bak door 🙂
morgen ga ik even 10 liter verversen met RO water om de waardes al iets naar beneden te krijgen wil uiteindelijk naar ph 6,5 en een wat lagere gh kh iest van 2-3 ofzo.
ook heb ik contact gehad met glaser ivm de pyrrulina australis en zij hebben mij aangeraden bij utaka te informeren en dat heb ik dus maar gedaan hopelijk krijg ik daar binnenkort een reactie op 🙂
ook heb ik nog even bij van keulen cichliden nagevraag aangezien mss zij dat zij ook wel eens bij glaser bestelden 🙂
nu nog even wat foto's van hoe de bak er nu bij staat (let niet op de iet wat vieze ruiten dit ga ik wel schoonmaken als er echt leven in de bak komt)
20150418_123054_zpsyluqj5o2.jpg

de asolene spixi (eerste leven in de bak sinds gisteren) en hij doe het goed tot nu toe hopelijk blijft dat zo 🙂
20150418_123121_zpsiqt6ampp.jpg

links/midden
20150418_123213_zpshuisvbls.jpg

rechts/midden
20150418_123234_zpsefnt2psx.jpg

nog een van mijn slak moet zeggen dat ik het wel leuke dieren vind en er komen er dus nog weer 4 bij alleen is hij/zij wel een beetje zielig
20150418_123259_zps9gcd5ott.jpg

midden
20150418_123456_zpskqoxalw1.jpg

een holletje onder het sipderwood
20150418_123545_zpsea5sevmo.jpg

nog een holletje onder het spiderwood deze is iets beter verstopt 😛
20150418_123555_zpsudorl009.jpg

spiderwood met de echinodorus magdalensis en het eerste holletje

dat was het weer voor nu hopelijk kan ik binnekort melden of de pyrrhulina er komen of niet 🙂

Mooi zo. Cabomba groeit goed zo te zien.

Heb ook ooit ��n keer mijn borelli's rode muggenlarven gegeven. Was ook de meteen de laatste keer, want een paar uur later lagen ze op hun zij.

Mooi aquarium hoor!had alleen het groepje planten in het midden wat anders neergezet. Vindt ze zo wel heel prominent aanwezig. Misschien 2 kleinere groepjes van maken? Of gewoon zo laten als je er tevreden mee bent!🙂

de heteranthera zosterfolia en cabomba groeien super en ook de echinodorussen doen het goed de ludwigia doet het wat minder hopelijk komt die de komende tijd nog op 🙂
ondertussen heb ik een aantal vissen besteld en betaald dus ze komen er echt en ik zal deze na mijn vakantie ophalen 🙂
het zijn hopelijk 3m/9f pyrrhulina australis en 1m/3f borrelli
ook heeft de solo asolene spixi eieren gelegd die ondertussen een aantal dagen liggen/hangen geen idee hoe het werkt bij slaken of ze al gepaard kan hebben toen er nog meer slaken waren of dat ze gewoon onbevrucht zijn maar dat zien we vanzelf wel 😛

vandaag de vissen opgehaald bij utaka ze zien er top uit 😀
in het aquarium zwemmen nu
12 wildvang pyrrhulina australis
4 wildvang apistogramma borelli 'rio paraguay'
en een asolen spixi
heel blij dat deze vissen nu bij mij zwemmen en dat ik een van de weinige ben die de australis heeft zwemmen 🙂
de australis is nu al top er zijn momenteel 2 vissen (vermoedelijk mannetjes)
die af en toe aan het bekvechten zijn waarschijnlijk over dominantie hierbij gaan ze met de bek open tegen elkaar aanzwemmen en slaan met de staarten de ander weg zie er erg grappig uit en lijkt de vissen niet te verwonden dus ik laat ze lekker hun gang gaan 🙂
ik zal vanavon of morgen eens een paar mooie foto's proberen te maken van de bak en de vissen 😀

helaas zijn de vissen nog te schrikkerig on te fotograferen dus de foto's gaan wat langer op zich laten wachten 🙁
moet wel zeggen dat het borelli mannetje echt een van de mooiste borelli's is die ik heb zien zwemmen prachtige blauwe gloed over zijn hele lichaam en hij is pas 3.5 cm dus dat belooft wat 🙂
en dan nog wat slecht nieuws waar ik mij wel voor mij kop kan slaan bij de water wissel heb ik de bak een poos open gehad en er is een australis uit de bak gesprongen en ik vond hem te laat terug om hem te redden dus het zijn er nog maar 11 🙁 echt heel kut dat dat is gebeurd dus in het vervolg goed afdekken heb ik wel door
hopelijk kan ik binnenkort met mooie foto's komen van de vissen 🙂

de vissen blijven behoorlijk schuw ik hoop dat dit met wat meer drijfplanten en gewone beplanting beter gaat worden
en ook ga ik een groepje aphyocharax toevoegen aangezien deze minder schuw zijn en hopelijk de andere vissen wat meer op hun gemak stellen

de pyrrhulina blijven nog steeds behoorlijk schuw dus foto's nemen lukt nog niet 🙁
de borreli's zijn daar in tegen niet schuw en zie ik altijd zwemmen verder eten alle vissen wel goed en zeker de witte muggen larven worden gewaardeerd 🙂
komende week ga ik de bak eens goed schoon maken en nog even een paar planten verplaatsen dan zal ik ook eens kijken of ik de borelli eens mooi op de foto krijg

Je hebt wildvang vissen. Die moeten flink wennen aan hun nieuw leefomgeving en verschillen qua gedrag vaak van hun soortgenoten die niet uit het wild komen. Dat kost flink wat tijd, denk in maanden.
Probeer daarom je aquarium zo min mogelijk te verstoren. Een flinke schoonmaakbeurt en planten verplaatsen zou ik eerst nog achterwege laten. Dat kan altijd nog.
Heel voorzichtig water afhevelen om dat te verversen kan wel. Heel voorzichtig, wees je er steeds van bewust dat je het vertrouwen van deze vissen moet winnen.

Hobbygroet,
Jos Hut

daar heb je gelijk in ik zal het nog even een paar weken de tijd geven en alleen de wekelijkse water wissel doen elke week 20l Ro en 10l leiding water dan zullen de waarden ook langzaam aan wat gaan dalen wil naar kh & Gh op 1 of lager komen en ph 6
zit nu nog hoger zal morgen eens testen wat het precies is nu

Ben je niet bang om met zulke lage gh en kh waarde, dat je je pH nog fatsoenlijk gebufferd krijgt. Filter je ook over turf,

ik filter over turf dus dat moet geen probleem zijn 🙂
en mogelijk mag ik binnenkort voor een school project aansturing en metingen van mijn aquarium geautomatiseerd gaan maken dus dan word het helemaal goed bij te houden 🙂

vandaag heb ik bij de lokale aquarium zaak een eheim professional 3 600 (eheim 2075) gekocht er was een klant overgestap op een grotere bak en deze was ingeruild voor een grotere
ik heb gewoon nog een jaar garantie en voor een hele mooie prijs een groot filter welke ik ook nog kan gebruiken als ik overstap op een groter bak (staat wel in de planning)
verder heb ik de laatste week zeer veel levend voer gevoerd en ondertussen zijn alle vissen een stuk rustiger en blijven ze ook als ik in de buurt ben gewoon redelijk rond zwemmen 🙂
en ik heb zelf al weer wat schijn geduw en getrek tussen de verschillende mannetjes pyrrhulina gezien en hopelijk kan ik binnenkort als de waterwaardes nog meer richting hun natuurlijke omgeving gaan en ik de vissen goed veel levend voer blijf geven een keer eitjes krijgen (mocht dit gebeuren ga ik daarna ook een echte kweek poging doen omdat deze vis niet in de handel te krijgen is normaal gesproken)
nu denk ik dat ik binnenkort dus de ruit een keer goed kan schoon maken aangezien de vissen goed beginnen te wennen en dan komen eindelijk de lang beloofde foto's 🙂
verder zag ik vandaag dat de zielige asolene spixe die alleen rond zwerft blijkbaar al bevrucht was voor ik problemen kreeg met de bak (of zich ongeslachtelijk kan voortplanten) want de eieren zijn blijkbaar uitgekomen gezien het feit dat ik een stuk of 10 kleine spixis rond zie cruisen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan