Wat is er nieuw

Rio240 van Geert80

• Onderwerp starter Onderwerp starter Geert80
  • Startdatum Startdatum
G

Geert80

Guest
Sinds een tijdje zijn we verhuist en hebben we ons kleine appartementje in het centrum ingeruild voor een echte familie woning aan de rand van de stad. Hemelsbreed ongeveer 400m bij Verduijn Cichlids vandaan dus dat is mooi meegenomen...

Maar bij een grotere woning hoort ook een groter aquarium. Vandaar dat ik de Lido120 heb ingeruild voor een Rio240! Ik kon hem via marktplaats kopen voor een prikkie, maar hij was dan ook echt heel erg smerig!

Bovendien werkte de verlichting ook niet kwam ik later achter. Twee nieuwe Tl's aangeschaft om er achter te komen dat het de evsa was die dienst weigerde! 🙁

Lang getwijfeld of ik dan misschien zou overstappen op volledig LED of een nieuwe licht kap kopen van Juwel. Beide opties kosten ongeveer �150,-

Ik vond het nogal veel geld en een lastige keuze. Dus besloten om eerst maar de EVSA te gaan vervangen omdat ik in de eerste plaats graag knutsel en in de tweede plaats omdat nieuw kopen altijd nog kan.

Toen kreeg ik het lumineuze idee om de LED en TL�s te combineren aangezien ik toch de lichtkap moet openmaken om de EVSA te vervangen heb ik besloten er gelijk LED verlichting in te bouwen en de enkele EVSA van Juwel te vervangen door twee EVSA zodat ik beide TL�s los van elkaar kan schakelen.

Dit is wat ik gebruikt heb voor mijn �ontwerp�:
2 EVSA�s (1x80w of 2x54w)
3 LED strips 8000K Hi-Lumen SMD-5730
1 LED strip RGB SMD-5050
Aluminium profiel 100x4cm
Silicone kit van Bizon geschikt voor aquaria
TC420 Led tijd controller
100W LED powersuply
Plexiglas

En zie hieronder het resultaat! Ik heb nu dus een lichtkap in mijn �standaard� Rio240 met ingebouwde LED verlichting Wit en RGB plus twee apart te schakelen T5 54 watt TL�s

DSC_0208.jpg

DSC_0215.jpg

DSC_0099.jpg

F. Panther zei:
Ziet er mooi uit!

Wel 'gevaarlijk' om zo dicht bij de LFS te wonen 😀

Tja, we wonen er nu sinds mei en ik heb nog geen voet binnen gezet. Vooral omdat ik bang ben dat ik dan allemaal mooie dingen en vissen mee naar huis die ik me eigenlijk niet kan veroorloven...

Maar deze bak is nu bijna ingedraaid en dan zal ik wel de deur plat gaan lopen...

Gisteren eindelijk de laatste planten erin gezet! Dus tijd voor een paar foto's... Het mag duidelijk zijn dat het hele aquarium-fotografie nog niet aan mij besteed is. Maar oefening baart kunst zullen we maar denken. En dat alle ruiten zijn bedekt met Hydra's helpt ook niet echt mee... Nou ja, dat hoort allemaal bij de kinderziektes van het opstarten. De bak draait nu wel al bijna drie weken. En helaas doet ��n van de twee TL balken het nog niet, dus ik zal mijn knutselwerkje weer uit elkaar moeten halen en opnieuw doen. Daar heb ik dus echt g��n zin in.

Totaaltje:
IMG_1451.jpg

Links, met het stuk hout waar ik echt heel blij mee ben:
IMG_1439.jpg

Rechts, houd ik wat laag en rustig:
IMG_1447.jpg

De eerste bewoner die met ��n van de plantjes uit mijn andere bak is meegekomen:
IMG_1449.jpg

De complete plantenlijst zoals die er nu in zitten is:
Nymphaea minuta
Rotala rotundifolia
Lobelia cardinalis mini
Limnobium laevigatum
Glossostigma elatinoides
Staurogyne sp.
Nymphaea red (tijgerlotus)
Alternanthera reineckii "Mini
Ammania sp. "Bonsai"
Fissidens fontanus
Blyxa japonica
Limnophilla sessiliflora
Cryptocoryne nevellii
Anubias nana
Microsorum pteropus "Mini"
Microsorum pteropus "trident"
Flame mos
Hydrocotyle Tripartita "Japan"

Op de foto's zie je ook nog een Crinum Natans, maar die gaat vanmiddag op de post naar Tijn2000 hier op het forum. En ��n dezer dagen komt daar een Crinum Calamistratum voor in de plaats.

Moet nog wel een Co2 installatie in elkaar knutselen en de achterste Tl moet ik nog fixen... Maar daarna is het een kwestie van groeien!

Leuk bakkie, ben benieuwd hoe het dadelijk is wanneer hij ingedraaid is en de plantjes aanslaan!

Voor mijn tweede bakje wil ik geen extra foto album maken omdat het een heel erg lowtech bakje is en ik er zo min mogelijk aan wil doen. Dus zal ik af en toe hier een foto plaatsen.

Zojuist voor het eerst ingericht zie hier het resultaat:
DSC_0229.jpg

DSC_0233.jpg

DSC_0234.jpg

Ikben benieuwd hoe die de plantjes, en met name de glosso het gaan doen onder de chinese led verlichting.

_20151111_082413.jpg

En nog even een foto van het badkamer bakje, nu zonder al de lucht belletjes...

De grote bak draait nu ongeveer 3 weken dus werd het tijd om de waardes te testen. En daar heb ik ook gelijk wat vragen over...

pH = 7,5
GH = 11
KH = 6
NO3 = 0
NO4 = 0
PO4 = 0
NH4 = 0,5
NH3 = 0,009

Op zich keurige waardes als je bedenkt dat ik nog geen CO2 toevoeg...

Mijn vraag:
Is mijn bak nu al rijp voor de eerste visjes? En omdat er nog geen nitraat in de bak zit, houd dit dan in dat de nitriet piek ook nog moet komen?

Je zit nu midden in wat kan zijn een ammoniak/ammonium piek. Die wordt dan vast nog gevolgd door een nitrietpiek. Of in ieder geval heb je stoffen in je bak die waaraan je vissen niet wilt blootstellen. Geen tijd om te gaan nadenken over vissen plaatsen.

Zoals aangeraden nog even gewacht met toevoegen van vissen. Gisteren weer water getest voor het verversen:

pH = 7,5
KH = 7
NO2 = 0
NO3 = 0
PO4 = 0,1
NH3/4 = 0

Ik weet nu dus niet of de nitrietpiek al is geweest omdat ik geen nitraat meet. Maar ik vermoed dat het komt omdat de planten alles verbruiken want die zijn toch hard aan het groeien geslagen.

Ik ga denk ik nu maar beginnen met de vissen uit de Lido over te zetten in deze bak. Dat zijn er toch maar een paar dus dan valt de belasting op het water ook mee. Bak draait nu ook ruim 4 weken.

Nu ook de laatste planten toegevoegd. Crinum Calamistratum en Hydrocleys Nymphoides (van Abel, via het forum) Binnenkort weer foto's!

Zoals het er nu bij staat:
_20151130_125644_edit_1448885109879.jpg

_20151130_125253.jpg

De eerste bewoners zijn ook ge�ntroduceerd. Dat zijn namelijk de overblijvers uit de Lido.

- 3x Pangio Khulli
- 5x Otociclussen
- 1x M. Ramirezi vrouwtje (gaat naar een kennis die ook mijn Lido overneemt)
- 10x Cardina Multidentata Japonica

Wat betreft de planten, de Ammania sp. "Bonsai" die ik "in vitro" had gekocht is op ��n stengel na helemaal afgestorven. Maar die laatste stengel ga ik kosten wat het kost proberen te redden want het lijkt me zo'n leuk plantje... Zelfde geld voor de mooie rode lotus planten die ik van Ronald V had gekregen. En de Glosso wil nog niet echt goed aanslaan... Verder doen alle plantjes het uitstekend! Vooral de L. Sessiflora groeit erg hard.

Weer even een paar foto's van mijn bakje in de badkamer aangezien er in de Rio niet veel is veranderd...

Het gaat om een zelfbouw van 75x22x35 (54 liter) met Chinese LED strips en een Juwel Bioflow One binnen filter 300l\u

Bewoners zijn 30 stuks bluefairy garnalen.

DSC_0268.jpg

Van voren :
_20151208_223811.jpg

Vanuit het bad :
_20151208_224025.jpg

De kopse kant :
_20151208_223905.jpg

Het gaat erg goed! Ben erg tevreden hoe de planten het doen en heb ondertussen ook al 12 roodneuszalmpjes en 10 marmerbijlzalmpjes rondzwemmen. En bij Jos Hut heb ik Pterophyllum scalare redshoulder "Rio Manucapuru" gereserveerd die over ongeveer 3 maanden groot genoeg zijn om te verhuizen.

Ik zal binnenkort even nieuwe foto's plaatsen. Vanavond gaat dat niet meer lukken want; Star Wars premi�re!

Tijd voor een paar foto's! Het is al weer tijd om te snoeien, maar ik wacht er nog even mee zodat alle snoeisels naar een vriend kunnen...

Overzichtje :
_20151217_193052.jpg

Met de LED verlichting, rond 21u :
_20151217_210455.jpg

Vanaf de zijkant en spannende inkijk :
_20151217_205904_1.jpg

Enkele bewoners :
DSC_0344.jpg

DSC_0352.jpg

DSC_0332.jpg

DSC_0337_1.jpg

En nog eentje voor de kenners... Is dit draadalg of staghorn? En mag ik dit rekenen tot de opstart algen? Of moet ik me hier zorgen over maken?

DSC_0334.jpg

Vandaag eens wat waardes van mijn kraanwater gemeten. Gewoon voor de grap. Viel me niets tegen! En iedereen maar brullen dat Rotterdams gemeentepils zo slecht is....

pH = 7,5
KH = 5
GH = 12
PO4 = 0,1
NO3 = 10

Ja, dit is fout zie ik nu ook. Het was de bedoeling om zelf een fotoalbum te maken met daarin "onze belevenissen". Hoe doe ik dat? Excuses aan Geert dat ik zijn topic sta te verpesten!

Groet,
Ben.

benvo zei:
Ja, dit is fout zie ik nu ook. Het was de bedoeling om zelf een fotoalbum te maken met daarin "onze belevenissen". Hoe doe ik dat? Excuses aan Geert dat ik zijn topic sta te verpesten!

Hahaha, geeft niet hoor. Dat kan gebeuren. Ik zal vragen of de mods deze post kunnen verwijderen. Desalniettemin wel mooie foto's Ben! Om zelf een album te maken ga je naar:
Forums � FOTOGRAFIE, LITERATUUR, ARTIKELEN, ERVARINGEN � Foto-album
velvolgens klik je linksbovenaan op "Nieuw onderwerp". Succes, als het is gelukt kom ik wel even in je topic kijken...

Zwits zei:
hoe staat her er hier voor?
Tja, ben zeker nog niet tevreden. Nog steeds wat last van baard alg, hoewel het gelukkig niet erger word. Ik denk zelfs dat het iets verbeterd... Maar niet alle planten doen het even goed. Zo is de staurogyne sp. helemaal verslijmt, en dat vind ik vreemd want ik heb die in het verleden ervaren als een hele eenvoudig plant...

DSC_0496.jpg

Ook de javavaren trident lijkt wat moeite te hebben net als Alternanthera reineckii "Mini" en de Ammania sp. "Bonsai" en Blyxa japonica hebben al compleet het veld geruimd. Maar gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel. Lobelia cardinalis mini, tijgerlotus, Limnophilla sessiliflora, Cryptocoryne nevellii en Anubias nana doen het wel uitstekend! In de Anubias nana zitten op dit moment maar liefst 3 bloemen! Wat echt een prachtig gezicht is... (op deze foto is er ��n knop te zien maar ondertussen zitten er dus al drie bloemen in)

DSC_0462.jpg

Om de kale plekken op te vullen heb ik nog een paar extra plantjes besteld... En ik vind de Limnophilla sessiliflora niet zo mooi. De blad kransen staan veel te ver uit elkaar naar mijn smaak. Ik had gehoopt op een mooie dicht bos in plaats van de collectie stengels die er nu staat. Dus ik ga de CO2 iets opvoeren en de licht uren verkorten in de hoop dat ie dan beter word. Ook zou ik de achterste lamp (high lite nature) kunnen verwisselen met de voorste (high lite day). Maar dat doe ik liever niet omdat ik het zo het mooist vind ogen. E�n van jullie met groene vingers nog een tip voor mij hoe ik de L.Sessiflora mooi kan krijgen?!?!?

En voor de liefhebbers nog even een overzichtje van voren en van rechts.

_20160109_144118.jpg

_20160109_144302.jpg

klinkt een beetje als een voedingsstoffen tekort. po4 al eens gemeten in het einde van de avond? L.Sessiflora vind ik zelf een erg makkelijk plantje wat bij mij ontzettend hard groeit, is bij jou indd wat sprieterig. hoe lang verlicht je?
welke voedingsstoffen voeg je toe?

Mijn lichtschema is als volgt:
06u - 07u : zonsopkomst (rode led strip 0% -> 100%)
07u - 08u : rood -> wit
08u - 10u : LED 100% (��n strip RGB)
10u - 17u : Voorste TL (Juwel High Lite Day)
14u - 20u : Achterste TL (Juwel Nature)
20u - 22u : LED 100% -> 20%
22u - 23u : Maanlicht (LED 20% -> blauw 30%)

In totaal band er 10 uur TL licht, waarvan de voorste 7 uur en de achterste 6 uur.

En voor de plantenvoeding voeg ik deze toe:
4Lyu4mlgUV5FWWfqH0jnbk7GY_bKBZaR.jpeg

(Kalium, fosfaat, nitraat, ijzer, magnesium, etc)

https://planted-box.com/product/all-in- ... a9ac4e98c8

Gisteren weer een beetje met mijn handen in het water gezeten. Ik was dus niet tevreden over het een en ander, er waren een paar kale plekken vanwege plantjes die het niet deden. Dus daarvoor in plaats zijn 4 nieuwe plantjes gekomen. Ook besloten om wat meer rood tinten in te brengen. De nieuwe plantjes zijn:

Hygrophila pinnatifida
Rotala wallichii
Eustralis stellata
Alternanthera rosanervig
Pilularia globlulifera

Vandaag wat foto's gemaakt. De Eustralis stellata is nog niet te zien, die staat achter het hout. Als die een beetje aanslaat moet daar over een week of twee een leuk bosje staaan. Ik ben erg nieuwsgierig; naar Pilularia globlulifera (pilvaren) die in de plaats van de Blyxa japonica is gekomen.

_20160116_180215.jpg

Linkerkant:
DSC_0506.jpg

Rechterkant:
DSC_0511.jpg

_20160116_213813.jpg

DSC_0518.jpg

DSC_0519.jpg

DSC_0510_1.jpg

Mijn lichtschema:
06u - 07u : zonsopkomst (rode led strip 0% -> 100%)
07u - 08u : rood -> wit
08u - 10u : LED 100% (��n strip RGB)
10u - 17u : Voorste TL (Juwel High Lite Day)
14u - 20u : Achterste TL (Juwel Nature)
20u - 22u : LED 100% -> 20%
22u - 23u : Maanlicht (LED 20% -> blauw 30%)

In totaal band er 10 uur TL licht, waarvan de voorste 7 uur en de achterste 6 uur.

En mijn waterwaardes waren gisteren avond:

pH = 7,4
GH = 12
KH = 6
PO4 = 2
NO3 = 20
NO2 = 0

TDS meter gaf een waarde van 334, wat dat ook moge betekenen!

Maarik snap niet zo goed hoe dat kan. Ik heb volop CO2 in mijn bak. 2 tot 3 bellen per seconde en de CO2 continu test is lichtgroen tegen het gele aan... Maar volgens deze meting zou ik slecht 7mg/l CO2 hebben. Ik vermoed dat mijn digigtale pH meter de schuldige is...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan