Wat is er nieuw

Riparium van Nilo1804

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Hierbij een album voor het nieuwe riparium in de woonkamer. Deze bak zou het nieuwe thuis worden van de kogelvis, maar die is helaas overleden. Over de afmetingen van de bak heb ik lang getwijfeld maar uiteindelijk gekozen voor een 100x40x40 op een standaard juwel meubel. Ik heb veel meubels in winkels bekeken maar voor in de basic prijsrange vind ik de juwel de netst afgewerkte. Er stond een donkerbruine op marktplaats en die past opzich prima in ons interieur. Voor mij is dit mijn grootste aquarium ooit, en als ik hem zo op zijn plek zie staan kan ik het nog niet helemaal bevatten, ik ben er super blij mee! (Eindelijk dat momentje van “Later als ik groot ben bepaal ik zelf”, alleen dan heeft de vriendin natuurlijk ook wat inspraak :DD)

De bak is een open bak van de Hornbach van 8mm dik normaal glas. Deze bak gaat de 60x30x30 in de woonkamer vervangen. Inmiddels is het fitler gewoon overgezet en hangt er een 150W verwarming in. De heater heeft er 6 uur over gedaan om de bak van 22 naar 27 graden te krijgen en kan hem daar stabiel houden (met de woonkamer op 24 graden uiteraard…), sterk genoeg voor nu lijkt me. De lamp weet ik nog niet precies of ik iets aan beugels wil of met pootjes. Het ATO reservoir voor het aanvullen van verdampt water heb ik vergroot van 5L naar 30L.

Het inwateren van het hout zorgde voor een flinke NO2 piek maar dat is inmiddels allemaal achter de rug. Voor de inrichting heb ik gekozen voor een meer regenwoud achtig riparium waarbij de Aglaonema’s een boomeffect moeten gaan geven… Grasland ripariums vind ik ook gaaf maar via mijn werk kan ik makkelijk aan regenwoud achtige planten komen dus dat woog ook flink mee in de keuze.

Omdat ik het allemaal snel wilde overzetten na het overlijden van de kogelvis heb ik niet heel veel tijd aan het inrichten besteed. Eerst wilde ik links hout en rechts een vrije open zwemruimte, maar nu alles er zo in ligt ben ik best tevreden. Ik twijfel erover om nog wat bladeren enzo toe te voegen om het water wat te kleuren. Ook wil ik nog wat meer waterplanten in de achtergrond, maar wat weet ik nog niet helemaal… En wat meer drijvers en stenen :DD. De drijvers ook om de vijverbakken te verhullen…

De plantendragers heb ik gemaakt van de standaard Obelink vijerplanters. Voor de filteruitstroom moet ik nog een permanente oplossing vinden. Ook is de stroming met de JBL902 niet heel sterk, daarom heb ik er een stromingspomp bij gehangen.

Eigenlijk moet ik nog een afdeknet maken tegen springende vissen, maar ik wil het er misschien op gokken zonder net.

Wat betreft de vissen neig ik nu naar 1 grote school van 1 soort omdat dat schooleffect mij erg gaaf lijkt. Met daarbij dan een koppeltje/harempje van iets en wat Lnummers/solitaire vissen.

De kanshebbers voor de school zijn:
Neontetra, kardinaaltetra, vuurtetra, sherrybarbeel, Congozalm of T. espei kegelvlek.
Voor de dwergcichlide:
Pelvachromis soortje (geen kersenbuik), Apistogramma soortje (waarschijnlijk macmasteri), Schaakbordcichlide, microgeophagus ramirezi of Nanochromis transvestitus.

Plantenlijstje bovenwater:
Aglaonema pictum ‘tricolor’ en ‘bicolor’
Spathiphyllum ‘Gold’ en ‘Silver’
Ficus pumila
Calathea insignis
Alocasia sanderiana (aka ‘Skeleton’) en A. baginda (aka ‘Silver dragon’)
Caladium lucia

Onderwater:
Anubias
Phyllanthus fluitans
Cyrptocoryne wendetii ‘Brown’

Vandaag komt er nog een pakketje bladeren en peulen binnen. Als het even meezit wil ik vanmiddag nog even langs Verduijn, kijken naar een leuk Lnummertje en wat scholenvissen en cichliden vergelijken :DD

IMG_2953.jpeg

Ziet er al leuk uit zo met verschillende kleuren van de planten. 👍
Is een groep Corry's niks deze zouden ruimte genoeg hebben aan de voorzijde in het zand..

Bedankt Lex! Ja ik twijfel over cory’s met de apistogramma’s, lees veel dat die ook bij de bodem zitten, iemand daar toevallig wat ervaring mee?

Zou een school cory’s nog impact hebben op de schoolgrootte van de tetra’s?

Ik denk dat de bak aan de kleine kant is voor een school Congo-zalmen. Kun je de plantenbakken niet met mos wegwerken? Of een plantensoort die je met de wortelstok vastlijmt op de plantenbakken?

Ik heb ook enkele weken Kongozalmen en vindt ze best wel rustig maar dan in een 1.20 met zn zessen.

Lees veel dat die ook bij de bodem zitten, iemand daar toevallig wat ervaring mee?

Zit zelf met mijn 120cm bak en grotere cory's al te twijfelen.
De een zegt ja maar de meeste zeggen nee.
Je zou de gok kunnen wagen maar zorg voor een backup plan mocht het problemen geven met apistogramma die gaan paren.

Heb je overigens ook naar de Balitoridae gekeken?
Zou in zo'n bakje ook niet misstaan.

Ik denk dat de bak aan de kleine kant is voor een school Congo-zalmen. Kun je de plantenbakken niet met mos wegwerken? Of een plantensoort die je met de wortelstok vastlijmt op de plantenbakken?
Ja ik denk ook niet dat het de congo's zullen worden, vind veel kleine vissen vaak mooier dan 1 grote denk ik.. Dat van die mos en/of wortelstok planten klinkt als een heel goed idee, bedankt!!

Zit zelf met mijn 120cm bak en grotere cory's al te twijfelen.
De een zegt ja maar de meeste zeggen nee.
Je zou de gok kunnen wagen maar zorg voor een backup plan mocht het problemen geven met apistogramma die gaan paren.

Heb je overigens ook naar de Balitoridae gekeken?
Zou in zo'n bakje ook niet misstaan.
Ja optie zou zijn om in mn 60cm bakje de cory's te kweken (voor de leuk) en dan de grote groep naar deze bak te zetten, als dat niet gaat kunnen ze altijd terug/verkocht worden...

Balitoridae zijn inderdaad erg geinig! Maar weet niet helemaal hoe goed dat gaat met weinig stroming, de apistogramma's hebben volgens mij graag wat rustiger water als ik het goed heb

Kleine foto update na 3 weken vakantie. Vooral het mos is mega hard gegroeid. Beetje aanslag op planten en misschien ook wat penseelachtige alg op een anubiasje hier en daar… Verder zeer tevreden:
IMG_3621.jpeg
IMG_3622.jpeg

Erg fraai Niels en geeft dat hout niet veel kleurstof af?

Mooi, worden de planten die boven het aquarium uitkomen ook nog aanvullend verlicht, bijvoorbeeld met een groeilamp spotje ofzo?

Erg fraai Niels en geeft dat hout niet veel kleurstof af?
Bedankt John! Ja het is nu een jaar of 3 onder water denk ik, na de waterwissel zie je wel kleurverschil, beetje gelig wordt het. Tussen de eerste foto en de foto van gisteren zit geen waterwissel dus dat is het verschil na 4 weken
Mooi, worden de planten die boven het aquarium uitkomen ook nog aanvullend verlicht, bijvoorbeeld met een groeilamp spotje ofzo?
Nope! Zou wel leuk zijn denk ik, maar ze doen het goed in de schaduw en ik heb helaas geen mogelijkheid om daar te verlichten. In een ideaal senario zou ik graag een lamp aan het plafond hangen die dan zowel het aquarium als de planten bovenwater verlicht :DD

Klein fotootje van vanochtend, de lamp had per ongeluk vannacht aangestaan dus met de donkere woonkamer kon ik even snel een fotootje maken!
IMG_3838.jpeg

Sinds dik 2 weken zwemmen er 20 kardinaal tetra's, 1 boraras brigittae (per ongeluk...) en 1 ancistrus in, die laatste zou een rode moeten zijn maar ik vind hem nogal oranje. Dat was dan een wat te dure aankoop voor een ancistrusje, maar hij eet veel en laat zich veel zien.

In die twee weken heb ik geen uitval gehad en vandaag heb ik een groepje Apistogramma's opgehaald. 1 foto is van de ouderdieren en de andere zijn hopelijk 1M/2V, maar mogelijk ook 3V, als ze weer op kleur zijn zal ik een betere foto plaatsen dan zo uit het bakje.
image.jpg

Daarbij wat voor soort denken jullie dat het is? Ik heb een naam meegekregen van de verkoper maar zou die hier graag laten checken :DD Dan weet ik (eventueel) wat voor mannetje ik er bij moet halen.
IMG_3829.jpeg

Voor nu is het visbestand redelijk compleet denk ik, af en toe nog een leuke Lnummer erbij en mogelijk een paar anatome helena :juggle:

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen Macmasteri? Lijkt me wel een mannetje trouwens, met zn hoge rugvin

Ik zou zeggen Macmasteri? Lijkt me wel een mannetje trouwens, met zn hoge rugvin
Dat zou volgens de verkoopster ook zo moeten zijn, dus dat scheelt! De volgwassenvissen zijn de ouders, die 3 in het bakje zijn van mij. Gisteravond lieten ze zich al wat meer zien, ze zijn net iets kleiner dan de tetra's. Ergens wel leuk dat ik ze kan zien opgroeien, maar ook wel jammer dat het nog een flinke tijd zal duren voor de kleurenpracht er is. Deze foto's zijn van de 3 die ik heb, iemand die nog iets over het geslacht kan zeggen? En over de groeisnelheid misschien?

Vis 1 en 2:
IMG_3855.jpeg
IMG_3857.jpeg

IMG_3860.jpeg
(Hier zijn ze ineens een stuk lichter)

En vis 3, die is nog wat schuwer:
IMG_3859.jpeg

Laatst bewerkt:
Op een aantal foto’s zie ik kleine witte bolletjes, is dat zand wat door omwoelen bodem verspreid is of eitjes afzettingen?

IMG_0703.jpeg

Laatst bewerkt:
99% zeker dat dat zand is! Anders zou het van de kardinaaltetra's moeten zijn maar dat lijkt me niet, na de WW mik ik het water er gewoon weer in dus dan gaat het zand overal naartoe :DD

Dat heb ik vaak ook na verversen maar met een kleine kwast borstel ik dat weer af van het hout.

De laatste update met een totaaltje is al weer even geleden. Zie hieronder wat af en toe een WW (ongeveer 25% in elke 3-4 weken), 0x het filter open gehad in 5maand en af en toe wat korrels voer (geen plantenvoeding), met je javamos doet. Sinds kort hangt er een intern filter in, dit vanwege mijn ruzie met het externe filter in de 60cm en de wens om alles misschien weer intern te filtreren. Ook is er soms een irritante piep/fluittoon te horen, ik vermoed dat die uit het filter komt...
IMG_4640.jpeg
IMG_4641.jpeg

Foto van 02-09-2025, 5maanden geleden:
1767624799331.png

Verder vind ik het concept met de planten bovenwater wel erg goed gelukt. Vooral de Aglaonema's groeien goed, en de rest opzich ook wel maar die hebben het wel wat zwaarder soms.

Ik denk dat er nog zo'n 18 kardinaal tetra's leven, en alle 3 de apistootjes leven nog. Die lijken alleen amper te groeien en ondanks dat de visjes het goed doen, het mos goed groeit en de planten bovenwater het goed doen heb ik nog niet helemaal de voldoening van dit aquarium waar ik op hoopte. Ik doe er zo weinig aan omdat ik er ook niet heel veel naar omkijk en zit zelden lekker naar/in de bak te kijken. Daarom denk ik er de laatste tijd een beetje overna om iets anders met de bak te doen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat de bak op de foto's hierboven wel heel veel mooier en levendiger overkomt dan hoe hij er in het echt uitziet...

Wat ik met deze bak wil doen weet ik nog niet precies, mogelijk met veel stenen zoals een Tanganyika bak bijvoorbeeld. Mocht iemand interesse hebben in de visjes stuur me dan gerust een PBtje :DD

IMG_4642.jpeg

Mooi hoor, maar door al dat mos zie je de stukken hout nog amper.

Ja klopt inderdaad, misschien moet ik dat maar eens snoeien. Dat is ook nog een optie, dit bakje wat snoeien en een koppel volwasssen apistogramma's bijkopen bijvoorbeeld, jullie nog tips?

Denk dat je dan een harem moet nemen van 2 vrouwen en 1 man, anders is de kans aanwezig dat het vrouwtje continu afgejaagd wordt door de man.
Dat is mijn ervaring in elk geval met sommige soorten.

Denk dat je dan een harem moet nemen van 2 vrouwen en 1 man, anders is de kans aanwezig dat het vrouwtje continu afgejaagd wordt door de man.
Dat is mijn ervaring in elk geval met sommige soorten.
Helemaal mee eens en dan heeft de vrouw weinig rust.

Ik ben het wel heel erg met Stijn eens dat het hout zo goed als onzichtbaar was geworden en dat vond ik nou juist een van de leukere dingen van deze bak... Gisteravond het toch ietwat rigoreuze besluit genomen om al het mos te verwijderen, eens alles goed schoon te maken en daarna het mos weer op een aantal plekken terug te plaatsten. Door het verwijderen van het mos zie je de vijverbakken met planten wel weer erg goed en valt ook weer op hoe donker het aquarium op achter in de bak is. Ook het wegwerken van het filter is wat lastiger dan gedacht, dat hoekding is namelijk vrij hoog, en met de vijverbakken kan hij niet in de hoek. Die hangt nu dus schuin achter het hout verstopt, hopelijk doet hij zijn werking dan nog wel goed.

De oogst:
IMG_4649.jpeg

Een groot deel is teruggegaan in de bak, maar deze 100g is nog over, mocht iemand nog interesse hebben laat maar weten:
IMG_4651.jpeg

Ik heb vandaag 19kardinalen geteld, dat kan best kloppen; 1 is ooit gesprongen en teruggegooid dus misschien heeft die het niet overleefd.

En dan vraag ik mij af of iemand al iets durt te voorspellen wat betreft het geslacht van de Apisto's... Het zijn er 3, maar 1 zie ik even niet. En vooral waar jullie dat dan aan zien? Want ze lijken best vaak allemaal een bolle rugvinuiteinde te hebben zegmaar...
Vis 1:

IMG_4660.jpeg

Vis 2 in de voorgrond (denk ik maar kan ook vis1 zijn...) en in de achtergrond de andere, deze 2 trekken echt lekker samen op:
IMG_4665.jpeg

En deze foto vond ik ook erg mooi:
IMG_4655.jpeg

Bijlagen

• IMG_4655.jpeg
    IMG_4655.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 8
  • IMG_4665.jpeg
    IMG_4665.jpeg
    3 MB · Weergaven: 7
Voor een voorspelling kun je de vraag beter bij het KNMI neeerleggen maar ik gok dat vis 1 een man is ;))

ietwat rigoreuze besluit genomen om al het mos te verwijderen
Groeit wel weer terug:))
Hier zondag (per ongeluk) hetzelfde gedaan. Woueen deel verwijderen, had ineens de hele lading van het hout getrokken, zitten nu nog paar stengeltjes aan het hout vast:DD

Ik vind het er leuk uitzien! Zit zelf ook te denken over het inrichten van een nano riparium in een paludariumbak (30x30x60) Nadeel is alleen dat je daar vaak zo weinig ruimte hebt voor je waterkolom. Dus misschien maar eens kijken of ik er eentje op maat zou kunnen laten maken.

Tot nu toe is het vooral nog veel dromen. Moet ivm een verbouwing waarschijnlijk voor een paar maanden m’n huis uit dit jaar, en zoek iets wat ik enigszins eenvoudig van de trap af krijg om te kunnen verhuizen naar de tijdelijke woning.

Bedankt! Bedoel je met 30x30x60 60cm hoog @MariusH ? Mn andere topic waarop je reageerde was 60x30x30 (30hoog), daar vond ik de waterhoogte wel meevallen, de planten hoeven niet tussen het glas te blijven zegmaar, die kunnen er ook bovenuit steken, zo heb je toch 30cm waterhoogte. Ik deze bak heb ik ook dezelfde waterhoogte als dat ik zou hebben zonder de planten erboven :DD

Bedankt! Bedoel je met 30x30x60 60cm hoog @MariusH ? Mn andere topic waarop je reageerde was 60x30x30 (30hoog), daar vond ik de waterhoogte wel meevallen, de planten hoeven niet tussen het glas te blijven zegmaar, die kunnen er ook bovenuit steken, zo heb je toch 30cm waterhoogte. Ik deze bak heb ik ook dezelfde waterhoogte als dat ik zou hebben zonder de planten erboven :DD
In ons huis is de ventilatie niet optimaal. Dus vrees een beetje voor een open bak vanwege alle extra verdamping en bijkomende luchtvochtigheid. Dus mijn idee was een bakje van 60cm hoog, en dan half vol met water. Dan heb ik nog 25 a 30 cm vrij voor wat plantjes boven het water (krokodillenvaren, Clusia, en eventueel nog wat Bucephelandra of mos op hout).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan