Hierbij een album voor het nieuwe riparium in de woonkamer. Deze bak zou het nieuwe thuis worden van de kogelvis, maar die is helaas overleden. Over de afmetingen van de bak heb ik lang getwijfeld maar uiteindelijk gekozen voor een 100x40x40 op een standaard juwel meubel. Ik heb veel meubels in winkels bekeken maar voor in de basic prijsrange vind ik de juwel de netst afgewerkte. Er stond een donkerbruine op marktplaats en die past opzich prima in ons interieur. Voor mij is dit mijn grootste aquarium ooit, en als ik hem zo op zijn plek zie staan kan ik het nog niet helemaal bevatten, ik ben er super blij mee! (Eindelijk dat momentje van “Later als ik groot ben bepaal ik zelf”, alleen dan heeft de vriendin natuurlijk ook wat inspraak
)
De bak is een open bak van de Hornbach van 8mm dik normaal glas. Deze bak gaat de 60x30x30 in de woonkamer vervangen. Inmiddels is het fitler gewoon overgezet en hangt er een 150W verwarming in. De heater heeft er 6 uur over gedaan om de bak van 22 naar 27 graden te krijgen en kan hem daar stabiel houden (met de woonkamer op 24 graden uiteraard…), sterk genoeg voor nu lijkt me. De lamp weet ik nog niet precies of ik iets aan beugels wil of met pootjes. Het ATO reservoir voor het aanvullen van verdampt water heb ik vergroot van 5L naar 30L.
Het inwateren van het hout zorgde voor een flinke NO2 piek maar dat is inmiddels allemaal achter de rug. Voor de inrichting heb ik gekozen voor een meer regenwoud achtig riparium waarbij de Aglaonema’s een boomeffect moeten gaan geven… Grasland ripariums vind ik ook gaaf maar via mijn werk kan ik makkelijk aan regenwoud achtige planten komen dus dat woog ook flink mee in de keuze.
Omdat ik het allemaal snel wilde overzetten na het overlijden van de kogelvis heb ik niet heel veel tijd aan het inrichten besteed. Eerst wilde ik links hout en rechts een vrije open zwemruimte, maar nu alles er zo in ligt ben ik best tevreden. Ik twijfel erover om nog wat bladeren enzo toe te voegen om het water wat te kleuren. Ook wil ik nog wat meer waterplanten in de achtergrond, maar wat weet ik nog niet helemaal… En wat meer drijvers en stenen
. De drijvers ook om de vijverbakken te verhullen…
De plantendragers heb ik gemaakt van de standaard Obelink vijerplanters. Voor de filteruitstroom moet ik nog een permanente oplossing vinden. Ook is de stroming met de JBL902 niet heel sterk, daarom heb ik er een stromingspomp bij gehangen.
Eigenlijk moet ik nog een afdeknet maken tegen springende vissen, maar ik wil het er misschien op gokken zonder net.
Wat betreft de vissen neig ik nu naar 1 grote school van 1 soort omdat dat schooleffect mij erg gaaf lijkt. Met daarbij dan een koppeltje/harempje van iets en wat Lnummers/solitaire vissen.
De kanshebbers voor de school zijn:
Neontetra, kardinaaltetra, vuurtetra, sherrybarbeel, Congozalm of T. espei kegelvlek.
Voor de dwergcichlide:
Pelvachromis soortje (geen kersenbuik), Apistogramma soortje (waarschijnlijk macmasteri), Schaakbordcichlide, microgeophagus ramirezi of Nanochromis transvestitus.
Plantenlijstje bovenwater:
Aglaonema pictum ‘tricolor’ en ‘bicolor’
Spathiphyllum ‘Gold’ en ‘Silver’
Ficus pumila
Calathea insignis
Alocasia sanderiana (aka ‘Skeleton’) en A. baginda (aka ‘Silver dragon’)
Caladium lucia
Onderwater:
Anubias
Phyllanthus fluitans
Cyrptocoryne wendetii ‘Brown’
Vandaag komt er nog een pakketje bladeren en peulen binnen. Als het even meezit wil ik vanmiddag nog even langs Verduijn, kijken naar een leuk Lnummertje en wat scholenvissen en cichliden vergelijken
)De bak is een open bak van de Hornbach van 8mm dik normaal glas. Deze bak gaat de 60x30x30 in de woonkamer vervangen. Inmiddels is het fitler gewoon overgezet en hangt er een 150W verwarming in. De heater heeft er 6 uur over gedaan om de bak van 22 naar 27 graden te krijgen en kan hem daar stabiel houden (met de woonkamer op 24 graden uiteraard…), sterk genoeg voor nu lijkt me. De lamp weet ik nog niet precies of ik iets aan beugels wil of met pootjes. Het ATO reservoir voor het aanvullen van verdampt water heb ik vergroot van 5L naar 30L.
Het inwateren van het hout zorgde voor een flinke NO2 piek maar dat is inmiddels allemaal achter de rug. Voor de inrichting heb ik gekozen voor een meer regenwoud achtig riparium waarbij de Aglaonema’s een boomeffect moeten gaan geven… Grasland ripariums vind ik ook gaaf maar via mijn werk kan ik makkelijk aan regenwoud achtige planten komen dus dat woog ook flink mee in de keuze.
Omdat ik het allemaal snel wilde overzetten na het overlijden van de kogelvis heb ik niet heel veel tijd aan het inrichten besteed. Eerst wilde ik links hout en rechts een vrije open zwemruimte, maar nu alles er zo in ligt ben ik best tevreden. Ik twijfel erover om nog wat bladeren enzo toe te voegen om het water wat te kleuren. Ook wil ik nog wat meer waterplanten in de achtergrond, maar wat weet ik nog niet helemaal… En wat meer drijvers en stenen
. De drijvers ook om de vijverbakken te verhullen…De plantendragers heb ik gemaakt van de standaard Obelink vijerplanters. Voor de filteruitstroom moet ik nog een permanente oplossing vinden. Ook is de stroming met de JBL902 niet heel sterk, daarom heb ik er een stromingspomp bij gehangen.
Eigenlijk moet ik nog een afdeknet maken tegen springende vissen, maar ik wil het er misschien op gokken zonder net.
Wat betreft de vissen neig ik nu naar 1 grote school van 1 soort omdat dat schooleffect mij erg gaaf lijkt. Met daarbij dan een koppeltje/harempje van iets en wat Lnummers/solitaire vissen.
De kanshebbers voor de school zijn:
Neontetra, kardinaaltetra, vuurtetra, sherrybarbeel, Congozalm of T. espei kegelvlek.
Voor de dwergcichlide:
Pelvachromis soortje (geen kersenbuik), Apistogramma soortje (waarschijnlijk macmasteri), Schaakbordcichlide, microgeophagus ramirezi of Nanochromis transvestitus.
Plantenlijstje bovenwater:
Aglaonema pictum ‘tricolor’ en ‘bicolor’
Spathiphyllum ‘Gold’ en ‘Silver’
Ficus pumila
Calathea insignis
Alocasia sanderiana (aka ‘Skeleton’) en A. baginda (aka ‘Silver dragon’)
Caladium lucia
Onderwater:
Anubias
Phyllanthus fluitans
Cyrptocoryne wendetii ‘Brown’
Vandaag komt er nog een pakketje bladeren en peulen binnen. Als het even meezit wil ik vanmiddag nog even langs Verduijn, kijken naar een leuk Lnummertje en wat scholenvissen en cichliden vergelijken