Riverside 50 liter


N

Norion

Guest
Lange tijd stond mijn oude bakkie, van toen ik nog klein was, in de berging en later als kruidenbak in mijn moeders tuin met een gebroken bodemplaat. Leuk projectje dacht ik zo! Bodem gerepareerd, opnieuw gekit en ontkalkt, watertest... wat een werk! Maar ik had er ook een leuk idee voor dus nou ja.
1795E258-D93C-4531-9639-2B88F3AA574C.jpeg
DD972927-0C5F-422A-8108-7772AFF83155.jpeg
68F7A941-8416-4FA1-813C-94E6140C15DB.jpeg

Vandaag dan naar zijn plek gebracht en alles in huis gehaald om m in te richten. Met zand als bodem en vooral Anubis en javavarens met mos, ohhh ik had er zin in!
8840EAB4-B535-4994-A493-3836DA6A3B73.jpeg
FDCFCB09-25F4-4DCE-B1D4-1F20E0219612.jpeg
Blij met het eindresultaat! Er zou nog een betere lamp komen maar die komt denk ik maandag binnen. Dus voor nu even zo. Maar goed, blij mens was ik.

Kom ik een uur later kijken.... drup drup drup drup ? watertest zonder stenen is blijkbaar toch wat anders dan inrichting met alles erop en eraan! Balen, balen wat ik deed!
Gelukkig heeft hornbach dit soort bakjes staan voor een klein prijsje en heb net het laatste over kunnen zetten naar de waterdichte nieuw bak ?

eind-eindresultaat:
B95D6CDB-78A0-47D2-8BBA-6CC8D83F3F93.jpeg


mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie hierin voor diertjes doen?
Fijn weekend!
 
Ps: de waterpest gaat nog weg na het indraaien
 
Ziet er goed uit! Kan het niet goed zien, maar anubias en javavaren staan niet in de bodem? Deze moeten wel met de wortelstok, dat dikke stuk, bovdn de bodem.

Tja, qua bewoners. Bak blijft open denk ik? Oppervlaktevisje wordt dan al wat lastig. Wat lijkt je zelf leuk?

Garnalen zijn ook altijd leuk

Edit; iemand was me voor :DD
 
Bedankt jongens, zat eigenlijk al te kijken naar jade-garnalen. Ben een groot garnalenfan! Of misschien twee a drie minikreeftjes. Dekplaat kan geregeld worden, wilde eerst kijken welke kant ik op wilde met het bestand.

ze staan niet in de bodem, killerfish! Ze zitten losjes tussen de stenen. Lief dat je er aan denkt, Voor hetzelfde geld rot alles weg als ik ze idd had ingegraven?
 
Zou dan wel ruimte laten voor je takken; dat maakt het juist gaaf dat het so uit het water steekt.
 
Ja hè, vind het erg blij de bovenkant open is. Heb mooie clip-on lampen besteld die het hopelijk helemaal afmaken. En op de takken die onderwater hangen, zit mos. Maar goed, tis nu vooral Nog een troebele bende ??
 
Ziet er leuk uit!
Welk hout heb je gebruikt? Heeft een leuke, dynamische vorm!
Hangt de schors er nog aan of lijkt het zo?

Nog niet overwogen om een extern filter te gebruiken? Dan kan je op de plek van het filter een leuk plantje kwijt om die hoek wat meer kracht te geven... :juggle:;))
Een medium-hoog grasachtig plantje zou niet misstaan! Bvb Blyxa japonica...
Of een leuke varen, bvb (klikklik) Microsorum pteropus 'Trident'...
Of een bosje stengelplantjes...
De keuze is eindeloos.

Een eheim classic (de 2211 zou al volstaan denk ik) is steeds een goede keuze: simpel design, goedkoop, degelijk, meer pompkracht,meer ruimte voor filtermateriaal! En minder techniek in de bak... :thumbs:

watertest zonder stenen is blijkbaar toch wat anders dan inrichting met alles erop en eraan!

Oesje... Nooit leuk...
Zonde van al je werk maar bekijk het positief: goed dat de bak nu al lekt en niet binnen enkele maanden (met ingedraaide bodem,filter en dieren). (y)
En goed dat je thuis was om erger te voorkomen...(y)

Vraagje:
Heb je de bodemplaat ter hoogte van de schade hersteld (bvb met een stukje glas) of de plaat volledig vervangen?
Want eigenlijk dacht ik dat je, zelfs om slechts 1 plaat te vervangen, steeds de ganse bak moet demonteren (alle kitresten verwijderen, glas goed schoonmaken en ontvetten) omdat verse kit niet hecht aan oude kit?

En waar was het nieuwe lek? Door je formulering lijkt het alsof de stenen een (nieuw) lek veroorzaakten, vandaar mijn vraag.
Of begrijp ik het fout en lekte het toch gewoon via de nieuwe kitnaad?
(En in dat geval: waar precies?)

edit:
**checks the time, for future reference**
** want het is blijkbaar "vragenuurtje-o'clock"**
sorry hoor...
;))
 
Laatst bewerkt:
De beste vragen komen toch in de nacht, als je lekker in je bed ligt en niet kunt slapen. Dan maar het forum opzoeken :DD

Ja hè, vind het erg blij de bovenkant open is. Heb mooie clip-on lampen besteld die het hopelijk helemaal afmaken. En op de takken die onderwater hangen, zit mos. Maar goed, tis nu vooral Nog een troebele bende ??
En desnoods wel iets aan afdekking maar met een uitgezaagde hoek waar het hout staat. Voorkomt wel verdamping, maar doet dan geen breuk aan hoe het er nu uitziet
 
Ik zie dat Willem zijn profielfoto eer aan doet en snachts lekker actief is. Leuke vragen!

Zo’n mooie doorzichtige aanvoer en afvoerbuis met Externe filter ? graag! Dat vind ik ook erg mooi staan bij sommige bakken die ik op dit forum zie! Alleen is mijn man wat stug en heb ik beloofd dat het nu ff rustig blijft met drie draaiende bakken ? Maar zo rond oktober... langzaam weer wat zaakjes aanschaffen... ??

De onderplaat: ik had op YouTube gezien dat iemand de scheur recht had gezet, af had getapet en er een klein laagje cement over had gedaan. Wat hij vervolgens had afgekit met zuurvrije kit. Nu heb ik altijd wel een projectje lopen en had ik deze spullen in huis. Dus vandaar dat ik dacht: even proberen! Maar het voelde al als “to good to be true” haha en aanvankelijk werkte het ook prima. Maar wat je zegt: blij dat hij bijna direct lekte want dan kon ik het gelijk fixen. Heb de oude bak nu in de tuin staan en ga zo eens kijken waar het preciesFout is gegaan.

Het hout is eikenhout uit het bos. Schoenborstelen en 4 weekjes laten drogen, inwateren en voila! Ik gebruik vaak boshout voor kleinere bakken en vooral garnalen waarderen het zeer. Wel moet je dit soort hout af en toe controleren of het niet gaat rotten want het is geen hardhout. Maar dan pak ik een nieuwe stok uit mijn voorraadje op zolder en zijn de garnalen weer blij met nieuwe micro-organismes.

Je merkt het al; ben erg van het uittesten en heb veel “kennis” van vroeger, mijn oma die op haar eigen(wijze) manier haar bakken runde ?.

achterin meer planten vind ik ook een erg goed plan Willem! Zat zelf nog te twijfelen tussen grasachtigen of Belgisch groen. ik zal je advies meenemen wanneer ik bij mijn lfs ben!

Groetjes!
 
0F3C85CE-44C1-49BA-843E-19B63D7AEF78.jpeg
Mooi helder al!
Heb trouwens onder de stenen kleine stenen gelegd ipv zand want ik las dat anders je zand dood slaat. Dus alleen om de stenen heen ligt zand. Waarom slaat zand dan eigenlijk dood onder stenen? Kan daar geen echt duidelijk antwoord Voor vinden.
 
Zag laatst dat er mensen een bepaalde huisplant lieten meegenieten van het water. Had toevallig op m’n kantoor die plant staan. Dus nu drie stekjes toegevoegd! Benieuwd of dit gaat wortelen en groeien. Hoe is de ervaring van anderen? En wat moet je precies in het water steken?
1A59E458-C81D-489F-BF56-D34DEC5ABBE5.jpeg
 
Er is een fototopic waar iemand de achterkant van het aquarium hier mee heeft volstaan. Zal eens kijken of ik die zo kan vinden voor je

Edit; kan hem niet zo vinden. Wellicht hebben andere leden ideeën of weten ze welk topic ik bedoel. De achterste klep van dit aquarium was eraf en met plantenbakken werd een levende achterwand gecreëerd
Als ik hem tegenkom laat ik het je weten
 
Laatst bewerkt:
Er is een fototopic waar iemand de achterkant van het aquarium hier mee heeft volstaan. Zal eens kijken of ik die zo kan vinden voor je
Deze?
 
Echt hoor, die prachtige discus? Zulke mooie wezens! Maar ook zo kwetsbaar en duur? daar is mijn kennis nog lang niet toereikend voor hihi maar ik volg trouw alle discusbakkies ?

En inderdaad, daar had ik het ideetje van! Hebben zij een speciale bak erin gezet die word gewaterd door het aquariumwater?
 
Dankzij het al ingedraaide filter zijn de waardes helemaal top. Heb niet eens de witte waas voorbij zien komen. Wat vind ik dat toch vies klinken... witte... waas... anyways, twee guppies verkennen het bakje! De koning van de ondergewaardeerd vis: nieuwsgierig, altijd jolig, sterk en een totale vreetzak.
Trouwens een tip voor mensen die ook die leuke stengels van die kamerplant in de bak willen stoppen; zorg dat de uiteinden er niet inhangen want het sap wat daaruit komt, zorgt voor een bijna sopachtige laag! Lijkt mij niet relaxt voor visjes. Ze schieten vrij snel wortel in “oksels” en die zorgen nu voor water en voedingstoffen. Al doende leert men?!? Hier wel iig ?. Was na een flinke waterwissel weg.
39C661E2-24AC-465C-825B-7CAC3838C452.jpeg

Lamp is nog steeds niet binnen. Granado, schiet eens op joh.
image.jpg
 
Ik vind het echt een hartstikke leuk bakje geworden. Zeker na al dat werk en de moeite die je er in gestoken hebt mag dat ook wel. Erg leuk ingericht en ik volg dit topic heel graag. Blijf je ons een beetje op de hoogte houden van de vorderingen? :petjeaf:
 
Het bakje heeft het top gedaan deze vakantie. Had zo’n vakantiebol erin gedaan voor de twee guppen en voor vertrek ze lekker een frisse bak gegeven en wat wormpjes. Tijdens de vakantie krijg ik een appje van een vriendin dat haar aquarium is gaan lekken en of haar drie guppen bij de mijne konden... tuurlijk hoor, zei ik.
Dus ik verwachtte vijf blije guppen te zien bij thuiskomst maar ik geloof dat ik vier guppen en wat anders heb! ?
637740E3-5164-413A-A711-6440716415B5.jpeg
1F74340B-FB82-433F-8747-A13AE5AF1842.jpeg
E1536C04-6A1D-4321-B325-530B93C30D8A.jpeg
 
Hij zwemt heel blij rond met twee endler en twee “normale” guppen. M’n vriendin zegt ook dat ze ze altijd bij elkaar heeft gehad... ik dacht dat ze vreselijk agressief waren? Hebben andere hun betta ook met andere vissen?
 
Ah ik heb je Thread gevonden! mooi bakje hoor gelukkig dat alles is goed gegaan tijdens de vakantie! het lijkt wel op een Betta en meestal gaat het niet goed met guppen omdat zij nogal actief zijn en een Betta daar niet zo van houdt.
 
Ja! Twee van de drie doen het prima, morgen degene op m’n werkplek bekijken. Viel me alles mee zoals je al voorspelde :)

ik ga eens contact opnemen met mijn vriendin en bedenken hoe we dit beestje gelukkig kunnen maken met een eigen bakje. Hij is super leuk! Volgt me, zwemt met de waterwissel steeds de kan in, eet goed. Prachtbeest! Wordt vervolgd...
 
Erg mooie bak :)

Ik vind die takken erg mooi, ook dat het zo uit het water komt.

Grappig ook de "huiskamer" plant.
Wij hebben zelf pothos staan in onze 60x40x40. Dat gaat erg goed. De stekken groeien als kool.

Ik heb de pothos eerst gestekt, steeltjes zonder bladeren in water tot er wortels aan kwamen. Daarna met alleen het onderste stuk plus de wortels in de bak gehangen. In de bak zijn de wortels erg gegroeid, en nu groeit de plant zelf ook stevig.

Heel veel plezier en succes met je bak :)
 
Waterwissel gedaan en muggen larven gegeven... en echt... dit is toch een betta? Bekijk bijlage 305121
Dit is inderdaad een betta! Heel vaak zijn ze agressief naar te drukke of te kleurrijke vissen, zoals guppies, maar elke betta heeft een heel ander karakter! De ene betta valt zelfs het filter aan, en sommige kunnen zelfs met guppies overweg! Super leuk dat het goed gaat. Betta's en guppies wensen overigens wel een andere temperatuur...
 
Bedankt CGJ! Ja de pothos doet het leuk. Zag het bij een ander forum lid en dacht: dat ga ik proberen. Jouw manier klinkt wel wat bedachtzamer dan de mijne, had ze er gewoon in gestoken nog voor er vissen in zaten maar het sap wat eruit lekte maakte het water zeperig en bubbelig ?. Heb nu alleen de “oksels”in het Water hangen en dat gaat prima. Ben heel benieuwd naar de jouwe, foto??? ??

Jelle, bedankt voor de info! Nu maar eens overleggen en keuzes maken; warm/koud, guppen/betta bak. Op youtube... die bettabakjes... ??? Kunnen ze ook eenzaam worden of zijn ze juist happy als ze alleen zitten?
 
Oké, ik ben verliefd. Op een man. Een Oranje met paarse hotshot. Wat een leuk beest! Hij heeft tussen drie stenen de Anubis iets weggeduwd en zo een holletje gecreëerd waar hij zich in verschuild. En wanneer ik de kamer in kom, komt hij gracious uit zijn boudoir gezwommen. Mijn dochter heeft hem Dinky genoemd, Koning dinky de eerste en zijn vier guppige onderdanen. Bij deze besloten dat ik van de Riverside een bettabak maak? En een mooi plekje Creeer voor de guppen in een andere koudwaterbak. ?<3
 
A2F6079F-02B0-4717-B1DC-3576661AD8BE.jpeg
8E368C50-73FA-4949-A0BD-6456535FDF2E.jpeg
2EA05196-317C-4CAB-AA19-E5C2A8545A76.jpeg
Koning dinky heeft wat poetsassistentie gekregen. Hopelijk zijn er genoeg verstopplekken voor ze. Guppen hebben een ander thuisje gekregen! Had meneer er even uitgehaald zodat de garnalen wat tijd hadden om te wennen in de bak rond te zwemmen. Nu dinky er weer bij zetten en kijken wat ze van elkaar vinden.
 
Mogelijk is het al geopperd, maar ik denk dat alle bewoners blij zouden worden met wat drijfplantjes.
 

Terug
Bovenaan