Rizoomdeling


Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 september 2019
Berichten
136
Leeftijd
47
Hallo! Even een vraagje over het woord rizoomdeling. Op Google kom ik er namelijk niet uit, maar de Anubias plant vermeerdert via rizoomdeling staat in mijn plantenboekje.
Wat wordt daar nu mee bedoeld eigenlijk?

Groetjes Gerda
 
dat je het rhizoom, ofwel de wortelstok (het dikke stengeldeel waar de bladeren en wortels uit groeien) in stukken knipt of snijd. alle afzonderlijk delen zullen dan weer zelfstandig verder groeien en dan heb je dus meerdere planten gekregen. Inprincipe kan uit een ministukje alweer een nieuw plantje groeien, maar ik zou zorgen dat je minstens stukken van 2 cm met 3 of 4 bladeren overhoudt. Kleiner wordt kwetsbaarder en groeit heel traag.

Omdat Anubias sowieso niet zo snel groeit is het zelden nodig om ze op te delen. maar als je ze wilt vermeerderen kan het wel.
 
Bedankt! Weet ik nu in ieder geval wat er met de rizoom bedoeld wordt. Dat is dus gewoon de wortelstok. Vreemd dat Google geen hits geeft, maar dat doet het ook niet met adventieve vermeerdering. Ik weet inmiddels wat dat is, maar met Google kom je niet ver als je die woorden intypt.
 
Prima uitleg van Akwarium :thumbs:
Een Anubias houdt niet van te fel licht, dus de plaats in de bak moet niet direct onder de lichtbron staan, maar dat staat mogelijk ook in je boek.
 
Ton, dat staat er inderdaad in. Die van mij gebruik is als epifyt op een stuk hout en sommige stukjes moet ik gaan verplaatsen, want die zitten bovenop het hout onder de lamp.
 
Ton, dat staat er inderdaad in. Die van mij gebruik is als epifyt op een stuk hout en sommige stukjes moet ik gaan verplaatsen, want die zitten bovenop het hout onder de lamp.
Je kan het even aanzien hoe het gaat met die stukjes, verplaatsen kan altijd nog, maar dat kan je zelf een beetje bepalen hoeveel veel licht is.
 
Kijk daarom is het forum zo handig bedankt Ts voor de vraag en de anderen voor de prima uitleg
Weer wat geleerd :thumbs: :D :D
 

Terug
Bovenaan