RO, mengen met kraanwater of aanzouten?


MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
466
Locatie
Drenthe
Voor de kogelvissen (T. schoutedeni) die wij in ons nieuwe aquarium willen gaan houden is het water uit de kraan helaas wat hard. Ik heb de afgelopen week het nodige over RO en RO-apparaten gelezen en ben nu aan het uitwerken hoe ik het e.e.a concreet op ga zetten en merk dat ik een beetje in gedachtencirkels blijf hangen, dus hoop op een beetje input van jullie.

TLDR versie;
Wat is te prefereren? RO water aanzouten met (Shrimp mineral) gH/kH+ of kraanwater in de juiste verhouding mengen met RO water?

Kraanwater: pH 7.5 | kH 8 | gH 12
Gewenste ("ideale") waarden: pH 7.4 | kH 5 | gH 7 | tds 280

Situatieschets;
Lauw/warm water uit de kraan rechtstreeks het aquarium in durfde ik sowieso al niet aan gezien de leeftijd en staat van onze boerderij (uit 1920). We gaan alles nog vervangen, maar dat is een 10-jaren plan, dus voorlopig heb ik het te doen met alle oude leidingen etc. Mijn plan was dus om water in (voedselgeschikte) tonnen te doen en voor de kachel te zetten om ongeveer op kamertemperatuur te komen (in ons geval 18 graden). Het laatste gat naar ongeveer aquariumtemperatuur (24 graden) vervolgens met een verwarmingselement en dan met opvoerpomp het aquarium in pompen.

In deze zelfde tonnen zou ik dan ook RO water klaar kunnen maken. Mijn twijfel zit nog in meng ik beter kraanwater met RO water in de juiste verhouding? Of kan ik juist beter 100% RO water maken en dan aanzouten met (Shrimp mineral) gH/kH+?

Voordeel van kraanwater is dat ik ik er niet apart iets voor hoef te kopen, relatief minder RO water nodig heb en naar ik begreep is de TDS met kraanwater lager dan met aanzouten. Voordeel van 100% RO water aanzouten is dat het denk ik makkelijker is om elke keer precies hetzelfde te doen?

Bovengenoemde ideale waarden zijn uit de kweekverslagen van een kweker in Amerika die succesvol met deze soort kweekt (T. schoutedeni). Hij gebruikt 100% RO + Shrimp mineral gH/kH+.

Voor de volledigheid geeft hij de volgende range aan als gewenste water parameters;
Temperature 23-27 °C
pH 6.5 - 7.5
Nitrate <40 ppm
KH 0°-7° dKH
GH 7°-20° dGH (Puffer Fish Enthusiasts Worldwide zegt 4-10 dGH)
TDS 180 - 500 ppm

Eerlijk is eerlijk, daar zit ik dan weer niet zo ver vanaf met ons kraanwater. Algemeen zie ik echter wel terugkomen dat wat zachter water ideaal voor ze is en zijn succesvolle kweken waren dus ook met lagere waarden. Ik geloof dat het water in de Congo ook zachter is. Een TDS meter heb ik nog niet in bezit op dit moment.

En even in het overzichtje wat ik voor mezelf had gemaakt;
Preston John is de betreffende kweker in Amerika.
Screenshot 2021-02-28 at 16.44.17.png
 
Volgens mij kun je met RO water en een mix van kraanwater langzaam aan gaan naar de waarde's die je voor ogen hebt.
Je kunt ook enkel RO water gebruiken en mineralen toevoegen, maar dan ga je dus veel meer water gebruiken.
 
Aangezien de verhouden Kh/Gh van je leidingwater wel goed zit, lijkt de vraag eerder... kan je met een mengeling RO-tapwater, die de juiste Kh en Gh heeft, ook aan de juiste PPM komen?
Zo ja is dit de goedkoopste en prima oplossing.
zo neen, dan heb je je antwoord 😁
 
Volgens mij kun je met RO water en een mix van kraanwater langzaam aan gaan naar de waarde's die je voor ogen hebt.
Je kunt ook enkel RO water gebruiken en mineralen toevoegen, maar dan ga je dus veel meer water gebruiken.

De vissen zitten er nog niet in, dus hoef in die zin niet langzaam over te schakelen naar de gewenste waarden. Op dit moment zit er wel kraanwater in de bak, dus zal dan een deel moeten gaan verwisselen voor RO water voor ze er in gaan, wil graag gelijk met passende waarden starten natuurlijk.

Aangezien de verhouden Kh/Gh van je leidingwater wel goed zit, lijkt de vraag eerder... kan je met een mengeling RO-tapwater, die de juiste Kh en Gh heeft, ook aan de juiste PPM komen?
Zo ja is dit de goedkoopste en prima oplossing.
zo neen, dan heb je je antwoord 😁

Dat is een goed punt ja, dankje! Ik wilde alles even helder hebben voor ik daadwerkelijk een RO-apparaat ging bestellen, maar allicht overwegen voor die tijd al een TDS meter te krijgen. Als RO/tap niet een optie is, is het wellicht de overweging om toch gelijk voor een RO-apparaat te gaan die een hogere capaciteit heeft :unsure:.
 
Wat leuk nog kogels op het forum!

Ik gebruik voor mijn kogels ook osmose water, mijn (Belgische) kraanwater is te hard.
Ik hard aan tot kh 3, gh6 heb de kogels er nu meer dan een jaar op en ze doen het naar mijn idee goed.
In jou geval zou je kunnen overwegen ro/di te gebruiken met gebruiken en nog wat kraanwater. Aangenomen dat je waterleidingen van je huis geen zware metalen afgeven toch.
 
Ah dankje voor jouw specifieke ervaring! Heb jouw topic uiteraard ook helemaal doorgelezen haha!

Qua zware metalen in de leidingen, ik vermoed dat dat wel mee zal vallen aangezien voorgaande bewoners wel hier en daar dingen anders hebben aangelegd en het niet allemaal helemaal uit 1920 is. Maar helemaal uitsluiten? Als ik eenmaal een goede TDS meter heb kan ik in elk geval al eens kijken wat voor waarde ik dan heb.
 
Ah dankje voor jouw specifieke ervaring! Heb jouw topic uiteraard ook helemaal doorgelezen haha!

Qua zware metalen in de leidingen, ik vermoed dat dat wel mee zal vallen aangezien voorgaande bewoners wel hier en daar dingen anders hebben aangelegd en het niet allemaal helemaal uit 1920 is. Maar helemaal uitsluiten? Als ik eenmaal een goede TDS meter heb kan ik in elk geval al eens kijken wat voor waarde ik dan heb.
Ik ken er niet genoeg van om specifiek advies te geven, misschien kan je dit ergens (laten) testen?
Gebruik je kraanwater bij je garnalen? Als die geen problemen hebben zou ik verwachten dat dat voor de kogels ook zo zal zijn.
 
Een tds meter valt echt van niet hoog.
Voor een 12€ heb je al een meer dan bruikbaar exemplaar bij amazon.de
Screenshot_20210228_200739_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
 
Ik ken er niet genoeg van om specifiek advies te geven, misschien kan je dit ergens (laten) testen?
Gebruik je kraanwater bij je garnalen? Als die geen problemen hebben zou ik verwachten dat dat voor de kogels ook zo zal zijn.
Hm ja zou ik nog eens in kunnen verdiepen. De garnalenbak is nog aan het indraaien, dus dat weet ik nog niet. Plan is wel om die gewoon op kraanwater te draaien.

Een tds meter valt echt van niet hoog.
Voor een 12€ heb je al een meer dan bruikbaar exemplaar bij amazon.de
Had inderdaad al de nodige opties gezien, dankje. Ik neig naar iets meer betalen en dan wegblijven van de chinese rommel.
 
Had inderdaad al de nodige opties gezien, dankje. Ik neig naar iets meer betalen en dan wegblijven van de chinese rommel.
Voor zover dat de duurdere geen doorverkochte chinese rommel is met een merknaam op geplakt 😅
 

Terug
Bovenaan