Wat is er nieuw

Robin's 80cm Z-A biotoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Beste mede aquarianen,

Omdat het redelijk begon te kriebelen om mijn hobby uit te gaan breiden, heb ik besloten om een 2e bak aan te schaffen.
Vooraf was al zeker dat het een 80cm bakje zou worden dus ben ik Marktplaats af gaan struinen voor een leuk gebruikt bakje. Dit resulteerde in een mooie krasvrije Waterhome 80cm bak met 1 T8 lamp en een zeer bescheiden binnenfilter. Dit filtertje heb ik meteen vervangen door een splinternieuwe Eheim 2213 extern filter.
Ik heb de bak schoongemaakt en gevuld met ingedraaid water uit mijn 1.20 aquarium. Ook heb ik de filterinhoud uit de 1.20 uitgeknepen in de nieuwe Eheim om de indraai periode flink in te korten. Na een goede week ging ik eens bij het aquarium kijken of alles nog naar wens ging. Dit was dus helaas niet het geval. De bak was zo lek als een zeef :regen:. Ik heb het nog geprobeerd te kitten maar helaas werd al snel duidelijk dat dit hem niet ging worden. Ik heb dus geen geluk met 2e hands aquaria.... De volgende dag de knoop dorgehakt en meteen een splinternieuwe juwel Rio125 gekocht. Wat in eerste instantie een low budget bak moest gaan worden, werd dus weer een flink gat in mijn begroting 😳 .

Na een hele korte twijfelperiode was het eigenlijk al snel duidelijk dat dit weer een Zuid-Amerika bak moest gaan worden. Deze keer wilde ik echt meer biotoop gericht gaan werken. Voor deze bak was ik op zoek naar een Appistogramma soortje die je niet dagelijks in iedere winkel ziet. Hieromheen zou ik dan mijn biotoopje gaan maken.
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Appistogramma Erythrura. Omdat dit soortje bij mijn lfs onder een andere naam werd aangeboden (rio mamore), was het niet zo makkelijk om enige informatie te vinden over deze vis. Mede dankzij hulp van wat mede forummers is dit ook allemaal goed gekomen.

Toen kon het inrichten gaan beginnen. Ik heb een flinke lading kienhout, 1 echinodrus bleheri, 1 Braziliaanse klimop en wat Limnobium laevigatum besteld. De filterzand bodem zat er inmiddels al in. Toen het bos in om een vuilniszak vol beukenbladeren en elzenproppen te plukken. Gisteren heb ik nog uitgebreid mijn water getest en kwam op de volgende waarden:
Ph- 6.5
Kh- 3
Gh- 6
No2- 0.0
No3- <10
Po4- 0.25
Fe- 0.25
Nh4/3- 0.00

Het betreft gewoon kraanwater maar er zit aardig wat turf in de Eheim.

Vandaag was ik eindelijk zo ver om de vissen te gaan halen. Ik heb 1m 2v appistogramma erythrura en 10st Megalamphodus megalopterus / zwarte fantoomzalm meegenomen. Beide soorten komen uit Bolivia en beide soorten zijn in aftakkingen van de Rio Mamore te vinden. Dit na enig speurwerk samen met de lfs.
Ikzelf vind het een erg leuk bestand welk zeker niet aangevuld gaat worden. Hier blijft het dus bij!

Hierbij enkele snel met de telefoon genomen foto's. Binnenkort volgen er snel betere plaatjes.

Totaaltje: het hout in de linkerhoek blijft nog niet helemaal liggen. Dit wordt nog veranderd.
522191_0_82_027.jpg

Zwarte Fantoomzalmpjes:
919149_0_82_018.jpg

119953_0_82_019.jpg

Appistogramma Erythrura man incl stresskleuren. Het volledige bestand was 10 minuten voor de foto's vrijgelaten.
856216_0_82_022.jpg

1 van de vrouwen. Ze zijn nog niet erg fotogeniek...
511312_0_82_025.jpg

176744_0_82_023.jpg

979229_0_82_024.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Mvg Robin

Ik vindt in 1 wordt
Heel erg mooi

Dank je Zoey

Lekker bakje! 😀

Fantoompjes! :smitten:

Dank je Ivo! Ik moet nog wat 'spelen' met de opstelling van het hout maar ben zelf al erg tevreden. Ik wil misschien ook nog wat zwart gespoten stukjes electra buis om de veel te felle standaard t5 verlichting doen. Vermeerderen de Limnobium laevigatum bij jullie een beetje snel? Mooi plantje trouwens.

De fantoomzalmpjes zijn inderdaad een schot in de roos. Wat een leuke vissen zijn dit zeg! Mooie kleurtjes, leuk gedrag, beetje brutaal en ze scholen (nu nog) erg goed.

Mooi zo!
Zeker met de bladeren op de grond.

Dank jullie,

Na een daagje wennen aan de nieuwe leefomgeving, laten de vissen zich veel meer zien. Als ik ze voer zijn ze helemaal niet te houden. Het lijkt wel alsof ze tijden niets te eten hebben gehad. Ik heb een vriezer vol met allerlei voer dus verhongeren zullen ze bij mij zeker niet.

Vooral de fantoomzalmpjes zijn goed aanwezig maar zeker niet druk. Het is leuk om te zien dat bij deze soort de vrouwtjes goed van de mannetjes te onderscheiden zijn. Dit leverde na 1 dag al leuke schouwspelen op. Voor zo ver ik het goed kan zien heb ik 5 m 5v.

De Erythrura zijn ook helemaal in hun element lijkt het. Het mannetje trekt voorlopig vooral nog met 1 vrouwtje op. Het andere vrouwtje is voortdurend op zoek naar voedsel en tussen de bladeren aan het scharrelen.
Kortom: een genot om naar te kijken

fijn dat het goed gaat!
ben benieuwd naar nog wat meer foto's van de bewoners

@ Zwits: mooie scherpe foto's maken wordt lastig aangezien ik niet een erg goede camera/lens heb om aquaria te fotograveren maar ik ga zeker mijn best doen. Daarnaast is het ook lastig omdat de kleur van het water zo donker is 😉

@homines: Dank je. Het water is in werkelijkheid nog een stuk donkerder dan op de foto's. Als ik van bovenaf in de bak kijk, zie ik de bodem nauwelijks.
Er ligt idd een aardig partijtje hout in maar het ligt nog niet helemaal naar mijn zin. Ik wil de bak even een paar dagen met rust laten zodat de vissen goed kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving. Daarna wil ik het hout echt naar mijn zin plaatsen

Oei! De A. erythrura! Hele mooi soort! Vraag me af wat het verschil is met de A. macilliensis. Er is nogal wat verwarring over de eigenlijke naamgeving. Hiervoor kijk ik even Ivo aan?

Ook de fantoompjes zijn een mooie keus! Onder de juiste omstandigheden zijn het prachtige vissen, al wordt er in de winkel vreemdgenoeg vaak snel langs ze op gelopen. Vrijwel alle soorten in die familie zijn een genot om naar te kijken.

En meer foto's graag! Een overzicht misschien? 😀

Leuke bak en mooie vissen robin ziet er goed uit zie de nieuwe foto's te gemoed

De macmalensis is een foutieve benaming voor de erythrura wat ik heb gelezen

Volgens de species list van Mike Wise was dat een mis-ID:

A. erythrura
A. sp. Mamor�;. maciliensis (mis-ID)
A 207
M. & L. Guapor� (Bolivia & Brazil); L. Mamor� (Brazil)

:thumbs:

Excuses voor de enigzins off-topic reacties, Robin.

Robin, je vroeg nog wat over Limnobium. Ja dat vermeerdert aardig snel. Niet zo snel als kroos though, maar dat wilt niet iedereen in zijn bak. Kun je momenteel aan Limnobium komen?

Je zegt ook nog iets te willen spelen met het hout. Een ongevraagd adviesje daarbij: er staat een stuk tegen de achterand, precies midden van de bak. Op je totaalfoto zie je goed welke ik bedoel. Dat breekt de bak een beetje in twee delen. Als je die wat verschuift, waar dan ook heen, doorbreek je de symmetrie en zul je zien dat de rest ook al heel anders gaat ogen samen.

~ Ivo

Zo'n 3 jaar geleden kocht ik bij een hobbykweker garnalen.Er bleek ook een klein stekje limnobium laevigatum in de zak te zitten. En of die zich vermeerdert! Binnen een paar weken had ik heel mijn oppervlakte bedekt met Limnobium.Moet er regelmatig heel wat uitscheppen, anders bolt het zich op tegen de lichtkap en neemt te veel licht weg voor de andere planten.

Het mooie van de Limnobium vind ik dat ze lange wortels aan kunnen maken. Mijn Apistogramma borelli's en cacatuoides zie ik regelmatig tussen de wortels hangen.

Meestal doe ik het in de kliko, omdat ik geen reacties krijg op Marktplaats. Dus mocht je er wat van willen, dan kan ik wel wat opsturen (tegen vergoeding van de verzendkosten). Kan alleen niet garanderen dat er geen kroos aanzit, want ook daar raak ik niet van verlost.

Bedankt voor het aanbod van de Limnobium heren. Ik heb 3 porties in mijn bak zitten nu. Als het klopt wat jullie zeggen, zou ik daar genoeg aan moeten hebben. Ik wacht geduldig af tot ze wat vermeerderen. Volgens mij zie ik al wat uitlopers of hoe je dat ook noemt.

@Ivo: Je tip wbt het hout zal ga ik waarschijnlijk wel in acht nemen. Het lijkt nu nog net ff wat te gemaakt. Bij mij is juist de linkerhoek nog een doorn in mijn oog. Aankomend weekend zal ik beide bakken even onder handen nemen en weer eens een update plaatsen.

Na een weekje met de nieuwe bewoners werd het weer eens tijd voor een update. Ik ben gematigd positief over hoe het met deze bak gaat.
De vissen doen het zo te zien goed maar de Limnobium en de Braziliaanse klimop verslijmen helemaal. Er is na 1 week al bijna niets meer van over. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is? Ook zie ik een soort van schimmel op de bodem bij de voorruit. Dit heb ik gisteren natuurlijk direct afgezogen tijdens de waterwissel.
Het is een genot om naar een apistogramma te kijken welke niet gestoord wordt door andere (bodem)bewoners. Vooralsnog heeft de man alleen nog maar interesse in 1 vrouw. Deze vrouw vind ik persoonlijk minder mooi dan de andere maar smaken verschillen.... Ze zijn voortdurend om elkaar heen aan het draaien en gaan wel eens samen een kokosnoot in. Ikzelf zou er niet raar van opkijken als ik binnen nu en afzienbare tijd een nestje heb.

295542_0_82_015.jpg

975524_0_82_016.jpg

632553_0_82_017.jpg

984168_0_82_018.jpg

211555_0_82_019.jpg

626272_0_82_020.jpg

514662_0_82_021.jpg

539573_0_82_022.jpg

469667_0_82_023.jpg

588444_0_82_024.jpg

177467_0_82_025.jpg

351326_0_82_026.jpg

Zoals jullie inmiddels wel van me gewent zijn, zijn de foto's niet al te scherp. Ik heb er nochtans wel mijn best op gedaan. De kleuren van de Erythrura man zijn in werkelijkheid ook wat mooier dan op de foto. Ik mis alleen nog wel de mooie blauwe gloed op dit dier. Het is nog een jong exemplaar dus wie weet komt dit nog na afwisselend voeren.

Mvg Robin

Dank jullie!

Het is me opgevallen dat de vissen in deze bak erg selectief zijn qua voer. Mysis, rode mug, witte mug en plantaardige tabletten eten ze simpelweg niet. Het lijkt alsof ze alleen de fijnere voersoort als daphnia, cyclops en zwarte mug eten. Artemia gaat er ook wel in maar ook hiervan eten ze niet veel. Hierdoor moet ik erg opletten dat ik niet teveel voer.

Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag wat betreft de verslijmende drijfplanten? Ik wil in deze bak zo min mogelijk toevoegingen doen om het water zo 'schoon' mogelijk te houden. Ik voeg wel bio Co2 toe om de ph een handje te helpen.

Gr Robin

tja, verslijmen van drijfplanten is een voedingsstoffengebrek.. co2 halen ze uit de lucht dus daar hebben drijfplanten geen last van. dus waterwaardes testen..

Valt er condens op je drijfplanten Robin? Dat wilt nog wel eens een oorzaakje voor vergaan van drijfplanten zijn namelijk...

Al zijn de foto's niet zo scherp het gaat om het idee en dat komt prima over😉
Het heeft ook wel weer wat dat de vissen zo selectief zijn met voer. Snap dat het niet altijd even makkelijk is maar je moet na geven, ze hebben karakter 😉

Ziet er goed uit hoor!!!!

mijn vissen wouden eerst sommig diepvriesvoer ook niet eten, maar als ik dan een dagje niet voerde en ze het daarna kregen, ging het er opeens wel in 😛

@ Zwits: De laatste keer dat ik het water getest heb was toen er nog geen vis in zat. Toen was het nitraat, fosfaat, en ijzer nauwelijks te meten.
Aankomend weekend zal ik weer eens gaan meten. Bij deze bak wilde ik eigenlijk een andere aanpak als bij de 1.20 bak. De 80cm wilde ik zo puur mogelijk houden dus zonder toevoegingen. Drijfplanten vind ik in de 80cm echter van essentieel belang dus als het blijkt dat ik bijv nitraat of ijzer moet toevoegen dan is het niet anders.

@ Ivo: Er zal af en toe best een druppeltje condens op kunnen vallen aangezien de lichtkap soms best nat is. Toch vermoed ik dat ik de oorzaak ergens anders moet gaan zoeken.

@ Apistodwarf: Dank je en karakter hebben dwergjes wel degelijk! Heerlijk om te zien.

Gr Robin

Na een klein maandje is het weer eens tijd voor een update van deze bak.

Afgelopen maand ging met ups en downs. De nieuwe drijfplanten die ik speciaal voor deze bak had aangeschaft waren helemaal verslijmd alsmede de cabomba. Via een andere leverancier heb ik 5 nieuwe stekken limnobium laevigatum aangeschaft. Deze keer heb ik er voor gekozen om wekelijks een kleine hoeveelheid plantenvoeding toe te voegen. Dit was dus precies wat dit plantje nodig had. De Limnobium groeit nu haast de bak uit!

Mijn visbestand heeft een week of 2 last gehad van witte stip. Na 2 weken de temperatuur op 30 graden te hebben gehad, is het bestand gelukkig weer gezond.
Zowel de dwergjes als de fantoomzalmpjes kreeg ik maar moeilijk aan het eten. Eigenlijk waren ze alleen maar te porren voor cyclops, daphnia en artemia. Dit probleem heb ik voorgelegd aan een kennis van me die al jaren discussen houdt. Hij adviseerde me om bij het diepvriesvoer een paar druppeltjes Seagem Garlic guard te doen. Het werkt fantastisch want de vissen eten nu alles wat ze voorgeschoteld krijgen. Tevens heeft het ook een preventieve werking op de weerstand van de vissen.

De bak wordt steeds rijper en volwassener maar ook steeds viezer. De vele bladeren in de bak gaan nu rotten/verteren en dit geeft een behoorlijk zooitje in de bak. Om deze reden heb ik zaterdag 5 stuks Otocinclus vittatus aangeschaft. Deze diertjes mogen me helpen om de glas en het vele hout redelijk schoon te houden. De Oto's komen net als de rest van het bestand voor in Bolivia dus voor mijzelf ben ik nog steeds biotoop gericht bezig.

Totaaltje: Ik heb vandaag de indeling van het hout ook iets veranderd.
139478_0_82_032.jpg

116279_0_82_033.jpg

978483_0_82_034.jpg

212979_0_82_035.jpg

332931_0_82_036.jpg

283464_0_82_039.jpg

443637_0_82_040.jpg

315452_0_82_041.jpg

544458_0_82_044.jpg

549456_0_82_045.jpg

557234_0_82_046.jpg

389337_0_82_049.jpg

538499_0_82_051.jpg

521274_0_82_053.jpg

Mvg Robin

Fraai Robin! 😀

Goed dat je van de stip af lijkt te zijn :thumbs:
Nu wil ik wel je feestje niet verpesten, maar volgens mij zijn je Otocinclus geen vittatus. Bij de vittatus loopt de latere streep namelijk door in de vlek bij de staartaanzet, en bij jouw exemplaar op de foto is duidelijk een onderbreking waarneembaar.

O vittatus, kenmerken getekend (let op de laterale streep):
4ddce5d4dd3fb.jpg

Welke het dan wel is durf ik niet te zeggen.

~ Ivo

Dank je Ivo.
Ik heb ze gekocht als zijnde Vittatus. Nu kan ik heel moeilijk gaan doen bij de lfs maar ik heb er eigenlijk wel vrede mee. Niet biotoopcorrect? Jammer dan. Ik vind de visjes iig een aanwinst voor mijn bak. En wie weet komt deze vis stiekem ook voor in Bolivia.

Dat is het belangrijkste 🙂

Mooie bak met mooie sfeer. Ik denk niet dat de oto's de bak schoon zullen houden. Overigens vind ik dat dit soort bakken best "smerig" mogen zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan