Wat is er nieuw

Robin's 80cm Z-A biotoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
Dank jullie heren.

Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat de Oto's de boel helemaal schoonmaken. Ik heb in de 1.20 bak al een hele poos Otocinclussen en mijn ervaringen in die bak zijn goed met deze dieren.

Ik wordt ook echt niet panisch van een beetje rommel in deze bak. Het hoort er idd gewoon een beetje bij. Het was mijn keus om de natuur zoveel mogelijk na te bootsen en daar horen vergane bladeren ook bij. Ergens heeft het ook wel weer wat. De vissen hebben er geen last van dus laten we het lekker zo.

Waar ik stiekem wel een klein beetje bang voor ben is dat de (filterzand) bodem gaat rotten op den duur. We wachten het rustig af.

Mvg Robin

Gisteren weer eens een hoop tijd in deze bak gestoken. Eigenlijk gaat alles redelijk naar wens in deze bak. De laatste levering Limnobium die ik weken geleden heb gehad blijken wel ontzettend goed aan te slaan. Zo erg zelfs dat ik gisteren een flinke lading er uit heb moeten halen omdat er geen streepje licht meer in de bak kwam. Het enige nadeel is dat er met de Limnobium ook stiekem kroos is meegekomen. Dit lijkt nu een aardige plaag aan het worden..grrr! Ik heb een paar flinke Limnobium stekken in mijn 1.20bak gedeponeerd ter vervanging van de pistia. Deze heb ik uiteraard eerst goed schoongespoeld onder de kraan. 1 bak met kroos is er 1 teveel!

De Oto's hebben al flink huis gehouden en kunnen met z'n vijven het hout redelijk schoon houden.
De fantoompjes zijn echt ontzettend leuke en mooie vissen. Ze zijn ook totaal niet schuw.
De Apistogramma Erythrura hebben al eens een nestje gehad en hebben er nu weer een. Als ik me niet vergis is dit met een ander vrouwtje. Het mannetje kijkt er absoluut niet naar om maar het vrouwtje is er zeer druk mee.

Tot slot heb ik vandaag van beide bakken het water getest. De 80cm gaat redelijk tot goed:

Ph - 6.5
Kh - 4
Gh - 6
Nh3/4 - 0
No2 - 0
No3 - 10
Po4 - 1
Fe - 1

Lijkt me niet verkeerd met kraantjeswater. Enige kanttekening is dat het ijzergehalte veel te hoog lijkt. Mijn andere bak gaf ook zo'n hoge waarde aan. Voor de zekerheid heb ik het kraanwater ook op Fe getest maar daar was het 0. Ik moet het zeker in de 80cm veel minder gaan doseren.

De turf staat ook weer op de nominatie om vervangen te worden en het water mag wel weer wat donkerder. Dat wordt weer een pannetje met catappa bladeren, elzenproppen en rooibosthee volgende week!

Totaaltje:
247992_0_82_027.jpg

De moeder met haar kroost (welke op de foto niet zichtbaar zijn)
733843_0_82_022.jpg

Fantoompjes, Apisto en Oto op 1 foto:
676447_0_82_023.jpg

Apistogramma Erythrura man. Net artemia gegeten...mmmm
743471_0_82_025.jpg

681825_0_82_026.jpg

Mvg Robin

Mooi sfeertje in de bak zo, en jong spul is altijd leuk 🙂

Deze bak gaat ook nog steeds erg goed. Nu ik in de 1.20 bak discusvissen heb, wil natuurlijk niet zeggen dat ik deze bak verwaarloos. Ik kan hier echt van genieten. Simpel, mooie dieren en hun gedrag maakt dat ik regelmatig eens een half uurtje naar deze bak zit te koekeloeren. Enige kanttekening zijn de hoeveelheid slakken en het aanwezige zweefvuil.

141992_0_82_045.jpg

795755_0_82_046.jpg

356995_0_82_047.jpg

259564_0_82_048.jpg

489269_0_82_049.jpg

679189_0_82_050.jpg

Mvg Robin

het zijn ook mooie visjes!
helena's lossen je slakkenprobleem wel voor je op! alleen niet helemaal biotoop correct

Mooie bakken heb je hoor!
Als ik ooit wat ruimte kan cre�ren dan hoop ik dat er ook een 1,20 bij kan komen 😉.

Dank jullie.

@Zwits: Helena's heb ik in de 1.20bak zitten. Eenmaal per week haal ik wat slakjes uit de 80cm om ze aan de Helena's te 'voeren'. Het loopt nu wel wat de spuigaten uit dus denk ik wel dat er in deze bak ook Helena's komen. Biotoopcorrect of niet. De slakken die er nu inzitten zullen ook niet biotoopcorrect zijn waarschijnlijk.

@ Ami: De 1.20 is echt een mooi maatje ja. Als je ooit in de gelegenheid bent, kan ik je ook een Ferplast Dubai120 aanraden. Mooi afgewerkt en er is goed naar het ontwerp gekeken door Ferplast. Alleen het binnenfilter is een GROOT drama. Deze heeft dan ook geen moment in mijn bak gezeten.

Gr Robin

onwijs mooie vissen plus bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan