Wat is er nieuw

Robuuste zuurstof planten.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Momenteel zitten er in de 1.20m discusbak alleen maar Echinodoras soorten en weinig tot geen zuurstof planten. Omdat de algen weer de overhand drijgen te nemen ben ik op zoek naar enkele nieuwe snelgroeiende zuurstof planten. Cabomba, waterpest en hoornblad wordt voortdurend uit de bodem getrokken door de bodembewoners en de discussen. Wie weet er een zuurstof plant die wat robuuster is en tegen de wat hogere temperaturen kan (28/29graden)?

Mvg Robin

Als de vissen de planten er uit trekken zijn er denk ik weinig opties. Er zijn geen planten die direct goed geworteld zijn.

Kun je het niet anders benaderen? Bijvoorbeeld een manier bedenken om hoornblad goed vast te leggen. Onder een steen ofzo? (ik ben niet echt bekend met de kracht van discussen trouwens)

Waterpest doet het drijvend ook goed

Je wilt zuurstofplanten tegen de drijgende algenplaag. Dus niet voor de zuurstof?

Als er een algenplaag drijgt, dan is er iets uit balans. Waarschijnlijk de Nitraat waarde.

Je kunt dan overwegen om enkele drijfplanten te nemen. Bijvoorbeeld: Salvinia, Limnobium of kroos. Dit laatste kan een plaag worden. Maar het Nitraat verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Ik denk dat je moet kijken naar welke alg je hebt en wat de oorzaak is. In de regel is het een tekort.
Het inbrengen van zuurstofplanten kan natuurlijk ook geen kwaad.

Toevallig heb ik vandaag de waterwaarden van beide bakken getest. De bak waarom het gaat:
Ph - 7
Gh - 6
Kh - 4
Nh4/3 - 0.0
No2 - 0.0
No3 - 25
Po4 - 2
Fe - 0.5
Temp. - 28.5 gr
2x t5 39w dennerle color
Bak is 240l bruto

Ogenschijnlijk heb ik geen tekorten in deze bak lijkt me.
Deze waarden kan ik ook vrij stabiel houden.

Limnobium en kroos zijn beide aanwezig in mijn bak.
Zuurstofplanten wil ik in de bak plaatsen om te concureren met de (groene) algen maar uiteraard ook om extra zuurstof in de bak te brengen. Cabomba als drijver gebruiken dan maar?

Gr Robin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan