rode acara


A

Aqua30

Guest
Mijn vader heeft sinds een aantal maanden cichliden in zijn aquarium. Het aquarium is van juwel ( 120x50x60 ) op het moment zitten er yellows in 1m 3v en sinds een week zitten er rode acara's bij in ook 1m 3v nu hebben de acara's eitjes gelegd wat echt geweldig was om te zien maar nu staan ze op het punt om uit te komen. En ik zou hierom graag willen weten wat voor soort voer ik deze kleintjes zou moeten geven

Gr michael
 
Ten eerste, yellows (ik neem tenminste aan dat je Labidochromis caeruleus "yellow" bedoelt) en rode acara's zijn een compleet niet passende combinatie. Yellows horen in een Malawi speciaal aquarium (hard water, zandbodem, stenenstapels tot aan de watelijn, geen hout, geen planten), met speciaal voer (vrijwel alleen plantaardig). Rode acara's komen uit een geheel andere biotoop (wat minder hard water, wel graag hout en veel planten, zandbodem is wel OK) en eten juist ook veel vlees, iets dat de yellows juist niet mogen anders gaan ze DOOD.

Deze acara's zijn 1 van de meest agressieve cichliden soorten ter wereld, ik vind 1.2m eigenlijk te klein: 1.4-1.5m is beter, en de combi met de veel lievere yellows gaat ook om die reden fout.

Jonkies? Alsjeblief, deze soort kweekt als konijnen en je kunt de jongen niet kwijt. Ja ze zijn mooi, en ja ze komen bij beginners terecht om die reden. Ik reken je vader daar ook onder, vanwege de zeer vreemde combi met malawi cichliden. Zodra ze groter worden vechten ze andere vissen de bak uit/dood en de bak zit binnen no time vol met jongen. Dan krijg je dus aquarianen met spijt...

Doe die vissen een lol en doe ze weg (of alle andere vissen uit de bak), en ga er alsjeblieft niet mee kweken... Tenzij je ergens een bak hebt staan met flinke roofvissen die levend voer kunnen gebruiken. Dit is naast beginnersbakken namelijk de 2e plek waar dit soort cichliden uiteindelijk terechtkomen...
 
helemaal mee eens, ook zijn de hemichromis soorten niet polygaam, dus is 1 man en 3 vrouwen niet aan te raden, beter een koppeltje.
wel denk ik dat de hemichromis, met uitzondering van de grote soorten prima te houden is in een 100cm-120cm bak. alleen kunnen er geen medebewoners bij, dit kan pas vanaf groter, en dan nog is het de vraag of dat goed gaat omwille van zijn agressieve karakter
 

Terug
Bovenaan