Rode aderen zichtbaar in witte sluierstaart


BianC

Member
Lid geworden
9 oktober 2020
Berichten
14
Leeftijd
41
Beste sluierliefhebbers,
Zilverstaart, onze wit (zilver) met oranje sluier, heeft sinds een paar dagen toenemende rode adertjes zichtbaar. Eerst in haar (of zijn) staartvinnen maar gisteren viel het ook op in de aarsvinnen en zijvinnen. Zelfs in de rugvin dacht ik er eentje te zien.

Toen heb ik gisteren meteen ruim 60% water ververstEn zilverstaart een paar minuten in een zoutbadje gezet. Sinds gisteren zijn de rode aderen niet verergerd. Verder eet Zilverstaart gewoon al die tijd prima. Het enige dat me gisteren opviel is dat ze soms wat schokkerig leek te zwemmen.

In het ziekteoverzicht van Giebeltje staat ammoniak/nitraatprobleem bij rode adertjes. Gisteren niet de kans gehad om waterwaarden te meten. Afgelopen donderdag wel nog gemeten (met druppeltests), toen:
NO2: 0
NO3: 10
PH: 7
KH: 10
Bak is 120 liter, met 2 sluierstaarten en 6 guppies met nog zo’n 8 kindergupjes.

Ivm ernstige rugklachten had ik sinds 15-1 niet een waterwissel kunnen doen (doe normaal wekelijks zo’n 30%), maar gezien de testwaarden op 28-1 was ik niet zo ongerust.

Ik zal straks weer het water testen en de waarden doorgeven. Maar ik wilde alvast vragen of het mogelijk is dat waterwaarden zo snel verslechteren. En of een zoutbadje een goed idee was. Ik ben van plan het te herhalen vanavond en wellicht nog een paar dagen. Zilverstaart leek het niet erg te vinden, zwom lekker rond in het zoute water.

Als het probleem door slechte waterwaarden kwam, hoe lang zal het dan ongeveer moeten duren voor de adertjes weer wegtrekken? Kan het ook nog een ander probleem of ziekte zijn?

zilverstaarts vriendje Oranjezwem lijkt nergens last van te hebben.

zie foto’s
 

Bijlagen

  • 2C326918-75FC-4365-BF24-47DA520C567A.jpeg
    2C326918-75FC-4365-BF24-47DA520C567A.jpeg
    271.8 KB · Weergaven: 143
  • 86187D8A-0C56-45E1-ABC9-DD45EBBC5059.jpeg
    86187D8A-0C56-45E1-ABC9-DD45EBBC5059.jpeg
    254 KB · Weergaven: 116
  • 201BC8C1-ED4F-4373-87F2-C4D0B6E906D7.jpeg
    201BC8C1-ED4F-4373-87F2-C4D0B6E906D7.jpeg
    264.4 KB · Weergaven: 115
Hoi BianC,

Welkom op het forum!
Dat is balen, ik ben benieuwd naar de recente waterwaarden.
Ik denk dat je aquarium te maken heeft gehad met een nitraat/nitriet/ammonia piekje. Dit kan rode vinnen veroorzaken.
Zoutbadjes zijn ook niet heel best voor de vinnen volgens mij. Ik denk dat deze rode vinnen puur waterkwaliteit gerelateerd zijn, dus geen ziekte. Zou vanzelf weg moeten gaan wanneer de waterwaarden weer goed zijn.
Ligt het aan de foto of is het water troebel?
30 procent per week is niet heel veel, maar in ieder geval goed dat je het wekelijks probeert te doen.
En balen van de rugklachten, op wat voor manier ververs je nu het water? Misschien kan het makkelijker.
 
Olympus, dankjewel voor je reactie. De waterwaarden zijn nu:
NO2: 0
NO3: 0
PH: 7,0-7,5
KH: 8

het water is inderdaad een beetje troebel. Dat zou nog kunnen komen van de bio nitrivec die ik gisteravond heb toegevoegd, na de flinke waterwissel. Ik denk dat het wellicht eerder 80% was dan 60%.

Zou je wekelijks grotere waterwissels aanbevelen? Ik doe het meestal met een emmer en dan loop ik een paar keer heen en weer met vuil (3-4 emmers van 12-14 liter) en met schoon water. Een grote wissel zoals gisteren doe ik met een slang en een pompje. Dat is minder belastend voor mijn rug, maar kost wat meer tijd. Normaal doe ik dat ongeveer eens per maand of bijvoorbeeld als de no2 of no3 waarden pieken (dat gebeurde een keer na een te enthousiaste schoonmaakbeurt)
 
Onwijs dom van me dat ik gisteren niet de waterwaarden heb gemeten. Ik was zo bezorgd om de vinnen van de ene vis dat ik meteen aan een ziekte dacht. Beginnersfout
 
Hallo BianC,

Welkom hier, en Olympus heeft al een goed advies gegeven. Ik ververs zelf iedere 3 dagen 60 %. Eerst deed ik dat met emmers ( zo'n grote rechthoekige van de Leifheit vloerenwisser) maar tegenwoordig, vanwege artrose overal, gebruik ik de tuinslang voor mijn waterwissels. Ik laat het vuile water in de vijver lopen, en koppel de tuinslang aan de kraan om te vullen ( niet te koud, anders kunnen ze door de temperatuurwisseling stip oplopen) Om het water helemaal goed te krijgen moet je een aantal dagen achter elkaar minimaal 50% verversen, daarna om de dag, en tenslotte dus 1 x per 3 dagen. Ik ben per keer een half uur kwijt, dus dat is voor mij in ieder geval goed te doen.

Zoutbadjes heb ik zelf toegepast bij bacteriele infecties, die zweren veroorzaakten. Schoon water is nu het allerbelangrijkste, aangezien de hoge nitrietwaarden niet alleen voor Nitrietvergiftiging kunnen zorgen, maar ook de weerstand omlaag brengen.

 
Oei dat is wel een rugintensieve routine ja.
Het zou voor weinig geld veel makkelijker kunnen:
Ik ken deze bovenstaande niet maar is voor het idee.
Deze in je aquarium, passende slang erop die naar de dichtsbijzijnde afvoer loopt.
In no-time je aquarium leeg zonder zwaar sjouwen.
Voor vullen opzetstuk voor je kraan mogelijk, daaraan slang en dan direct weer in je aquarium!
 
Bedankt! Ik heb een kraanstuk aangeschaft. Vanaf morgen zal het me stukken minder tijd en/of rugklachten kosten om de vissen van vers water te voorzien!
 
Hee!! Je hebt ook een Menkaburi (=masker)! :love:

Ja waterwissels is de manier om die adertjes weg te krijgen.
 

Bijlagen

  • DSC03435.JPG
    DSC03435.JPG
    137.2 KB · Weergaven: 102
Wat leuk om te horen hoe deze variant heet, Eric!
 
T'is ook dat ik dit alleen kan onthouden omdat ik ernaar vraag als ik ze koop en hebben ze meteen een naam .
Eerst had ik vis1, visB, vis3 etc op volgorde van binnenkomst maar ging ook niet helemaal lekker.:ROFLMAO:

Ben benieuwd hoe deze over een half jaartje er uit ziet!
 
Zo, vaker en meer aan het waterwisselen geweest de laatste week. Volgens mij verdwijnen de aderen langzaam. Zie er nu op beide grote staartvinnen nog eentje en dat was geloof ik altijd wel een beetje zichtbaar. Bedankt, ook namens Zilverstaart!
 

Bijlagen

  • 4F2F26E4-426A-4136-9DB2-FDB862C1EE60.jpeg
    4F2F26E4-426A-4136-9DB2-FDB862C1EE60.jpeg
    367.1 KB · Weergaven: 146
Zooo die is opgeknapt zeg! :thumbs: Ja, Sluiers houden vraagt toch intensieve verzorging, en als dat goed gaat, zie je het resultaat al heel snel. Ik heb hier een vast waterwissel-regime, waar niets tussen mag komen. Maar eenmaal eraan gewend, gaat het haast vanzelf.
 
Inderdaad goed opgeknapt! Wat goed!
En wat een geniale foto ook, je laatste (mooi subtiel die croc beneden in 't groen :DD )
 

Terug
Bovenaan