Rode bultjes op sluierstaart


H

Hoogweg

Guest
Goedendag, een van mijn sluierstaarten heeft sinds 2 dagen steeds groter wordende rode bultjes op het voorhoofd. (Zie foto) Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat dit is en hoe het behandelt kan worden.
Extra info: Ze zitten met zn 3en in een vierkante bak, deze is eigenlijk net iets te klein voor sluierstaarten maar wel veel waterpest en pompje. Ze krijgen zinkend voer en het water wordt elke week ong 1/5e vervangen muv grote beurt maandelijks.
IMG_20190212_194827.jpg
 
Hoe klein is die vierkante bak? want een sluierstaart heeft 50 liter water per stuk nodig en kunnen -als ze goed gehuisvest worden- ruim 50 cm groot worden.
Dat je vis nu ziek is is dan ook met redelijke zekerheid te zeggen dat dat komt omdat ze te klein zitten, zolang je dat probleem niet oplost zal je ziekte op ziekte krijgen.
 
Ik ga er ook vanuit dat je 3 vissen te klein zijn gehuisvest. 1/5 deel per week verversen veel te weinig. al heb je 200 liter met 3 vissen is 1/5 verversen te weinig. Stabiel aquarium met juiste filter en water inhoud is 50 tot 70 % verversing per week!!

Zoals Nicole al aangeeft moeten ze veel liters schoon water hebben anders drama, na drama tot de dood volgt.

Je vissen zwemmen nu in zwaar vervuild water. Vissen met pannetje vangen en al het water eruit en vers water erin. Wel eerst tempratuur van het oude water meten en nieuw water op dezelfde tempratuur erin. Water niet op grind laten storten even bordje erop en waterstroom daarop laten vallen zodat niet de vervuiling uit de bodem omhoog komt. Afhankelijk van liters en je staat van filter zal je dit meermaals per week moeten doen. Als aantal liters dermate klein is zorg dan voor meer liters water voor de vissen. bouwmarkt grote speciekuipen voor weinig. In voorjaar vijver voor ze zoeken. Nu te koud.

Niet iedere maand filter schoon maken bij de grote beurt. In je filter en bodem moeten bacterieen groeien die vervuiling opruimen. Als je te weinig liter heb zal dit nooit goed in evenwicht komen.
 

Terug
Bovenaan