Wat is er nieuw

Rode Kieuwen bij een Corydoras Panda

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaDM
  • Startdatum Startdatum
A

AquaDM

Guest
Hallo,

Vandaag had 1 van mijn Corydoras Panda ineens rode kieuwen en hij zwom nogal spastisch op zijn zijde.
Ik ben uiteraard meteen de boeken in gedoken, maar kon daar geen ziekte vinden met als symptoom "Rode Kieuwen". En ben dus maar het internet op gedoken.
Daar wordt bij ziekten wel vermeld dat "Rode Kieuwen" een teken van ziekte is, maar nergens wordt vermeld onder welke soort ziekte het gaat.

Aangezien ik de laatste tijd veel problemen heb met mijn nitraat huishouding (ik voer dus te veel en ben me aan het trainen om dus minder te voeren, maar toch wel voldoende te voeren). Vanwege dit probleem ben ik bang dat het om een schimmelaandoening gaat of een "(nitraat)vergiftiging".

Ik wil in dit geval graag weten wat het nu voor ziekte/aandoening is. Aangezien de rode kieuwen nergens bij een bekende aandoening staan vermeld (tenminste niet in de boeken of de sites die ik gevonden heb).

Alvast bedankt.

Groetjes,
Roy Bouwman

Ik kan je zo niet vertellen wat het is, wel heb ik ditzelfde een tijdje geleden ook voorbij zien komen op het forum. Ik zal eens voor je kijken of ik het nog kan vinden..

edit: topic wel gevonden maar ging niet om rode kieuwen maar om een rode plek op de cory zelf. Bij deze de link: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthre...ode+kieuwen+corydoras&Search=true#Post1545225 mss heb je er toch wat aan. Heb je mss ook wat meer informatie: bakmaat, filter, medebewoners, hoe lang heb je de betreffende vis al, hoelang heeft de vis de ziekte al, hebben de andere vissen hier ook last van..

Bedankt voor de topic, maar ik denk niet dat dat het probleem is. De rode kleur was enkel en alleen op beide kieuwen te zien.

Bak maat (35x22,5x24 = 19 liter)
filter: Superfish Aquaflow 100 (200 liter per uur), filter materiaal: spons (niet echt grof, maar ook niet echt fijn) met actieve kool. Elke week spoel ik het filtermateriaal schoon met oud aquariumwater om zo de grove rommel er uit te halen. Elke maand vervang ik de actieve kool.
Medebewoners: 5 andere Colydoras Panda, 5 Kardinaal Tetras en een Ancistrus Dolichopterus (algeneter).
De temperatuur is constant op 26 graden
De zieke vis heb ik ongeveer 1 maand, samen met nog 4 anderen gekocht in een dierenspeciaalzaak. De vis heeft de ziekte ongeveer 1 dag gehad: hij is inmiddels overleden. Geen van de andere vissen hebben deze verschijnselen.

Hier staat een foto van mijn vis: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=7XQPPXPV

Beste Roy,

Ik ben er redelijk van overtuigt dat je een (tijdelijke) ammonia-piek hebt gehad. De co�rdinatieproblemen wijzen daar volgens mij ook op.
In de eerste plaats veroorzaakt teveel voer dit ook, daarnaast heb je een bezetting die pertinent niet in een 19 liter bak thuis hoort.
100 liter voor kardinalen, een Ancistrus (cf.Cirrhosis vermoedelijk) komt eerst.

Ik begin persoonlijk zelfs te vermoeden dat je ook (sommige) Cory's en vissen niet in een 50 liter bak zou moeten houden, maar dat is mijn persoonlijke gevoel door problemen met Panda's en Habrosus in dergelijke bakken. Aeneus en Venezuela's doen het wel weer prima. Ik vermoed dat die een hogere tolerantie voor ammonia e.d. hebben.

Dan nog even de vraag wat je ze voert. Het visje op de foto ziet er namelijk niet erg dik uit.

Groet,
Aad

Ben het met AadMec eens, je bak is te klein voor deze vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan