Rode lampen


P

pablo81

Guest
Beste mensen.


sinds kort de bak anders ingericht:
ik was een beetje klaar met planten. ik wil graag een dead wood bak. met minimale verlichting.
ook beter voor mijn rood rug maanvissen ik heb nu dus 2 rode lampen in de bak. geeft een mooi warm en donker resultaat. Ik zit nog in dubio om er nog 2 bij te kopen, om zo iets meer licht in de bak te brengen. hij is nu wel erg donker namelijk.
toch wil ik proberen om er nog een plantje in te laten groeien. ik zat zelf te denken aan een soort van liaan door de bak heen en deze te laten begroeien met javamos.iemand enig idee of dat wil groeien met zeer weinig (rood) licht? Groeten Paul
 
aldus mijn bakje

WIN_20170411_215025.JPG
 
zo'n soort lamp heb ik er in zitten (2 stuks, en er kunnen nog 2 lampen in

juwel-tl-buis-t5-hilite-colour-54-w-1047-mm.jpg
 
Ik zou eerder gaan voor filteren over turf.
Bak zelf ziet er prima uit, ook mooi met de "spotlights"
 
Dank je wel tuinkabouter.
Ik filterde eerst ook over turf. Die spotlights zijn geen spotlights maar een plaatje die ik op mijn stabilisatie balken laat rusten om zo schaduw te creëren. Het liefst haalde ik hem er uit maar dan heb ik weer geen schaduw plekken. Nodig voor mijn red back maanvissen. Eikenbladvarens gaan ook kapot. Te dicht bij de lamp denk ik (verbranden) betreft de javamos,.... geen idee of dat groeien wil?
 
Schaduw is geen vereiste in mijn ervaring.
Heb zelf 11 redbacks in me doorkijk bak zwemmen, nergens schaduw of iets..

Wat betreft je planten kan ik weinig zinnigs over zeggen, soms is je bak gwn niet geschikt voor een bepaalde plant.
Weet ook niet wat de rest van je waardes zijn?
 
Hmm ok, tja je leest en hoop natuurlijk en daar wordt altijd het advies gegeven om schaduw te creëren. Mijn waardes vind ik lastig. Ik had een test set van JBL. Maar gisteren ben ik er met de proef op de som achter gekomen dat die test staafjes niet betrouwbaar zijn. 5 minuten na elkaar net water getest en 2 keer andere waarden.ik filterde voorheen over turf maar heb dit er uit gehad op advies van Jos Hut (maanvis kweker) waar ik mijn red's ook vandaan heb. Betreft de planten: je hebt gelijk. Blijft lastig. Mijn vissen gaan in ieder geval voor de planten. Dus daar pas ik mijn inrichting / waarden op aan
Groeten
 

Terug
Bovenaan