Wat is er nieuw

Rode Lotus knol planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter liejanne
  • Startdatum Startdatum
L

liejanne

Guest
Ik ga het toch maar even gewoon vragen.
Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar daar kon ik mijn antwoord toch niet vinden helaas.

Ik heb ca. 2 weken geleden een Rode Lotus gekocht/besteld. Hij kwam samen met een aponogeton ulvaceus knol en die twee moest ik eerst nog uit elkaar zien te halen. Aangezien er aan de ene enkele groene uitlopertjes zaten en aan de andere rode, ben ik er van uitgegaan dat die met de rode uitlopers de Lotus was. Vervolgens moest ik nog uitvogelen hoe ik ze moest planten. Gelukkig vond ik hier op het forum dat knollen half de grond in moeten, dus zo heb ik dat ook gedaan.
Nu is de apono echt al flink groot, veel mooi lang krullend blad. Maar de Lotus heeft enkel nog rode sprietjes. Inmiddels ga ik dus twijfelen of die sprietjes de beginnende plant is of toch de wortels? Heb ik hem gewoon verkeerd om in mijn bak?

Kan iemand mij hier een zinnig antw op geven?
Het is dus gewoon een bruin beetje langwerpig knolletje die aan ��n kant rode uitlopers heeft. Waarvan ik vermoedde dat het de plant was, maar wellicht zijn dit toch de wortels? Het worden wel steeds meer sprietjes, maar nog geen bladvorming oid.

Ik denk dat dat de beginnetjes zijn van de plant zelf, van de blaadjes.
Misschien zou het helpen om er een voedingsbolletje bij in de grond te stoppen?
De meeste planten waarderen dat wel namelijk 🙂
Nu hebben alleen niet alle planten daar behoefte aan ( hangt er ook vanaf welke soort plant) en het is soms ook gewoon niet nodig.
Maar ik dacht dat de Lotus het wel zal waarderen.

Dankjewel voor je antw Zora
Dat kan ik idd wel even proberen. Baat het niet, dan schaadt het vast ook niet.

liejanne zei:
Dankjewel voor je antw Zora
Dat kan ik idd wel even proberen. Baat het niet, dan schaadt het vast ook niet.

Graag gedaan 🙂

Denk niet dat het kwaad zou kunnen als het niet zou werken voor de Lotus.

Zijn vast wel andere planten die er ook gebruik van maken 🙂

Las ook dat ze behoefte kunnen hebben aan ijzer.
Daar zijn ook tabletjes voor 🙂
Die kun je ook gewoon bij de wortels in de bodem doen.

Maar misschien doet jouw Lotus het ook prima zonder, hoor 🙂
Daar zit soms nogal verschil in.

Maar er zijn vast andere forumleden die er meer vanaf weten en die nog tips hebben of zo 🙂

Zonder knolletje doet de rode lotus het ook gewoon 🙂
Ik kocht die van mij een aantal maanden terug bij een lokale lfs..met knolletje.
Thuis aangekomen haalde ik hem uit het zakje..maar de knol was los gekomen van wat worteltjes...gewoon in de bak gezet....en dat ding is inmiddels al aardig groot geworden.

Suc6 met JOU lotus...

Dankje..
Maar nu jij het zo over wortels hebt..
Volgens mij heeft mijn knolletje maar aan ��n kant sprietjes. En als dat dan het plantbeginsel zou zijn, waar zijn dan de wortels? 🙂

Ik zal eens kijken of ik er morgen een foto van kan maken/plaatsen.
Is nu helaas te donker.

Tot overmaat van ramp heeft mijn lamp het begeven, dus kan ik me weer in gaan lezen in het vervangen van die lamp van mijn Juwel Rekord 600... :-/

Die lamp draai je zo los hoor.
Even de doppen losdraaien en dan neem je de tl er zo uit.

Ik heb hier een Lotus stek van mijn vader. Die had een knol en daarnaast heeft die plant wel 5 a 6 jonge planten aangemaakt.
Maar die zijn dan zonder knol.
Bij mijn stek komt 5 cm verderop ook alweer een jonge plant zie ik.

Dankje John,

Het losdraaien zal het probleem ook niet zijn, meer het uitvinden welke lamp ik er weer in moet zetten.. 🙂

Ik zal mijn Lotus dan maar even nog het voordeel van de twijfel geven. Wellicht is de lamp dan al een poosje niet meer echt op sterkte, waardoor mijn Lotus wat groeiproblemen heeft?

Persoonlijk vind ik kleur 840 van bv Philps mooi, maar dat is gewoon persoonlijk.
Die goedkope buizen zijn prima hoor.

Maar ik heb ook eens ergens gelezen dat Juwel eigen maten aanhoudt ofzo?

Ik stel idd geen hele hoge eisen aan die verlichting. Heb niet speciaal een plantenbak zegmaar, gewoon een "gezelschapsbakkie".

In de 60 cm passen die goedkope wel hoor. Ik heb ook de Juwel 60cm en daar passen ze wel in.

Ok� dankjewel, dan ga ik morgen gelijk even shoppen. Mijn bakje moet natuurlijk niet te lang zonder licht.

Heb je toevallig nog een tip waar ik dat net best/goedkoopst kan doen?
Er zit nu een 15W in van 438mm

Ja dat zijn ze dus. Veel bouwmarkten verkopen die voor rond de 5 euro denk ik.

Super, nogmaals bedankt!

Ik weet in ieder geval van de Hornbach hier dat die ze wel verkopen. Maar je kunt het ook bij een andere proberen natuurlijk. Ook Handyman verkoopt ze hier in de stad.

Zo ziet mijn Lotus er op het moment dus uit..
Het lijken mij idd toch echt beginselen van de plant.

_qFN8k5_hT_vOru6ds0laukQMLXct00w.jpeg

Klopt! Lekker de knol voor 3/4 in de grond planten en afwachten 🙂

Super, dankjewel.

Hij staat weer heerlijk in zijn kuiltje en we wachten gewoon geduldig af.
Wellicht gaat het nu iets sneller met de nieuwe lamp.
Het is een Philips warm white geworden en wat een verschil. Veel mooier natuurlijk licht dan met die Juwel lamp! Echt net alsof de zon in het water schijnt ipv van het onnatuurlijke witte licht. En hoewel ik niet perse het beste van het beste wil in mijn kleine bakkie, voor mij nooit meer een Juwel lamp..

Ja dat is zeker het beginsel en zoals Aquariaan al aangeeft gewoon in de grond voor een deel en dan groeit hij vanzelf wel. Ik heb 6 weken terug dacht ik een stekje ervan gekregen van mn vader en die plant is nu al te groot aan het worden.
Dus ze kunnen als het goed gaat behoorlijk snel groeien hoor.

Oh ja, mooi dat je nu een goede lamp hebt gevonden hoor. Ik heb vaak ook de warm wit in de bak. Ik gebruik doorgaand de kleur 830 en 840 van Philips.
Heb je hem bij de bouwmarkt gevonden??

Ja, klopt inderdaad bij een bouwmarkt hier in de buurt. ( Zal geen reclame maken 😉 )
Het was, als ik me goed herinner, nummer 827 � �10,- maar dat is het zeker waard.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan