Rode lotus onderhouden


D

Dulab

Guest
beste forumliefhebbers,

Mijn rode lotus doet t super! Ben er erg blij mee! Hij maakt nu 1 scheut naar boven, ben alleen nog aan het twijfelen of ik dat wil, dus laat hem nog even zijn gang gaan om te kijken hoe dat verser gaat.
Verder had ik de vrag of ik beneden misschien al wat moet snoeien, ik zie redelijk wat andere scheuten eruit komen en ben bang dat die anders geen plek hebben?
Tips? Moet ik dat bijhouden, of kan ik hem zijn gang laten gaan beneden? En hoe snoei ik hem het beste? Heb volgens mij gelezen gewoon zo laag mogelijk afknippen...

Door de stroming gaat die hoge uitschieter wel helemaal naar rechts hangen, kan dit kwaad?

image.jpg
image.jpg
 
Bij lotus is het zo dat deze graag DRIJFbladeren maken, als je dat mooi vindt dan en er niks aan doet, dan zal deze plant steeds meer drijfbladeren maken. Vaak wordt echter de ondergedoken vorm als het mooiste ervaren, en als je de bladeren te groot vindt worden, dan is er een heel eenvoudig remedie, gewoon de OUDSTE bladeren verwijderen, de plant maakt dan steeds nieuwe, en deze zullen steeds een beetje kleiner blijven, zo kun je de plant dus een beetje "sturen".
 
De mijne blijft nu ook vrij laag maar daarvoor heb ik wel een vrij lange tijd de hoge bladeren weg moeten knippen.
 
EN die knip je dan gewoon zo laag mogelijk af?
 
Als de plant gewoon genoeg licht krijgt en wat voeding bij de wortels kan je hem laten groeien zoals je wilt, duurt met een nieuwe plant meestal wel even maar dan kan je gewoon de grootste bladeren eraf halen, hoeft geen eens helemaal onderin maar mag wel.
 
Ik ben geen voorstander van eraf trekken. Zo maak je rafelige wonden aan de planten en die kunnen heel makkelijk gaan schimmelen = rotten. Kan je zomaar de hele plant kosten.
Ik heb al vele jaren een schaar met lange armen en een gebogen, vlijmscherp knipgedeelte, dat ook nog eens is voorzien van stompe, afgeronde punten. ( is verband schaar!).
Die roesten niet en doen hun werk meer dan goed!!
 
Inderdaad helemaal tot op het knolletje afknippen. Mijn rode Tijgerlotus had zelfs een keer een nieuw knolletje gegeven! Ik heb altijd grote rode bladeren gehad. Helaas heb ik de plant verplaatst en is op de een of andere manier gaan rotten. Vind het nog steeds erg zonde :'(
 
Grote fout is kneuzing van de ONDERZIJDE van de knol waar de wortels zitten. Vooral bij grote exemplaren willen we wel eens de wortels eraf trekken of afbreken bij herplanten, nou ja en dan gebeurt precies datgene wat ik hierboven heb beschreven en omdat (een deel van) de knol IN de bodem zit, gaat dat rotten nog veel sneller!
 
Ik heb de moeder plant 3x verplaatst. De vorige 2 keer geen problemen gehad ging gewoon op de nieuwe plek verder met groeien, alleen de laatste keer ging het fout. Zou de vorige keren puur geluk zijn geweest?

Maar bedankt voor het advies van af nu blijft hij staan waar hij staat. De nieuwe plant.
 

Terug
Bovenaan