Wat is er nieuw

Rode lotus raadsel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mascha&Ivo
  • Startdatum Startdatum
M

Mascha&Ivo

Guest
Deze rode lotussen hebben we ondertussen toch al tegen de twee jaar, maar onderstaande nog niet meegemaakt:

1_zpsltz3dtgl.jpg

2_zpsywcorw0i.jpg

• Het gaat dan om de groene verkleuring er in. Daarbij heel bewust de woordkeus 'er in'. Het is dus niet iets dat 'er op' ligt, zit of kleeft. Niet iets dat je er af kan wrijven.
  • Bekend is dat rode lotussen als er wat minder ijzer voorhanden is wat groeniger willen kleuren. Dat kennen we, hebben we met deze twee lotussen ook wel meegemaakt. Echter dat ziet er anders uit: geen 'plekjes', maar een groenige schijn over het gehele blad. Het speelt zich dan ook bij alle bladeren af.
  • All��n de twee bladeren die het hoogste in de bak vertoeven vertonen dit. De rest is niets geks aan te zien. (en dus niet zoals bij de groenige schijn uit het vorige punt die bij alle bladeren waarneembaar is

Er is hier vast iemand die dit fenomeen kan duiden 🙂

Dat alleen de bovenste bladeren dit hebben doet mij vermoeden dat de plant ergens te weinig voedingsstoffen van heeft. Wat voeg je toe?

Zijn er geen kleine stukjes rode 'vel' afgebladderd door het licht? Zegmaar als een huidverbranding dat je van die velletjes krijgt op je huid? Ik zeg maar wat hoor 😉

Ik ken het fenomeen niet maar zou zelf ook denken aan teveel licht eventueel icm te weinig voeding.
Je bent zelf al bekend met te weinig ijzer en dat ziet er dan anders uit dus dat zal het ook niet zijn.
Lijken wel zomersproeten 😉.

Bedankt alvast eens voor jullie antwoorden 🙂

Bij 'iets geks' met een plant wordt natuurlijk snel aan (een) tekort(en) gedacht en niet zonder reden natuurlijk, ook onze plantjes moeten kunnen eten om te groeien. De bladeren zien er echter optisch verder volkomen normaal uit (buiten dus deze zomersproeten - hahaha John) en voelen stevig aan. Moest het een tekort zijn, dan toch in ieder geval niet van een essenti�le bouwstof dachten wij, omdat het blad dan verder niet normaal zou uitzien en voelen. Van afbladderen ook geen sprake. We zouden dan ook verwachten dat het blad voedingsstoffen zou lekken zoals je ook wel bij bv. Echinodorussen ziet als meervallen hebben geschraapt.

Door het filterzand is wat lateriet vermengd en plaatselijk hebben alle planten die voeding bij de wortels wens ook nog voedingsbolletjes. Voor de rest gaat er Festal in (compleet, sporenelementen en calcium - dus zeg maar het gehele scala inclusief NO3 en PO4) en wat van de sporenelementen van aquariumbemesting.

Ik zou het bijna niet in de voeding durven te zoeken gelet op wat je aan voeding toedient.
Ik denk toch echt dat het zomersproeten zijn hoor 😉.

Misschien dat een expert op het gebied van planten, zoals @Tom, weet hoe dit fenomeen op kan treden.

Ondertussen zo'n beetje een maand verder.
In de tussentijd wat extra ijzer toegevoegd (flesje Easylife Ferro stond toch nog).

Wat we zien:
- de bladeren van beide rode lotussen zijn wat intensiever rood gekleurd;
- het gekke 'pigment' op de twee bladeren van de twee lotussen (1 blad per plant vertoont het) is intensiever geworden, maar erop achteruitgegaan zijn die twee bladeren niet.

2015-04-29%2000.08.57_zpsyvzzxjds.jpg

Op de voorgrond het intensievere 'pigment', op de achtergrond goed het dieprood te zien van de andere bladeren.

Ik zou bijna denken dat dit groene puntalg is. Als ik het zo bekijk heb ik niet het idee dat het in het blad zit namelijk. ook zie ik een paar kleine plukje penseelalg dus wellicht is dit een blad dat het minder doet en waar dus algen makkelijker op kunnen groeien.
Maar goed het is zomaar een idee en natuurlijk kan ik het verkeerd zien 😉.

Lijkt me ook puntalg en is ook een ander algensoortje te zien dat zwarte pluisje op de rand.
Lekker afknippen en weg ermee! 😉

Ja zoals ik het zie zit het op het blad en niet echt erin zoals je bij pigment mag verwachten.
Dat andere algje lijkt me penseelalg John 🙂.

Nogmaals gecheckt en het zit er echt in. Is er niet vanaf te wrijven. Het lijkt ook sterk op puntalg, maar dat is het dus uitdrukkelijk niet.

Er zitten inderdaad een drietal kleine plukjes penseelalg op.

~ Ivo

Ja ik zou zweren dat het puntalg is hoor. Raar en jammer dat je nog steeds niet weet hoe dit kan ontstaan. Weinig herkennen het denk ik.
Ik heb het ook nog nooit gezien dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan