Wat is er nieuw

Rode lotus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanna
  • Startdatum Startdatum

Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Hallo allemaal

ik heb een plantje op het oog voor in mijn 80Liter aquarium.
ik zag in onze favoriete aquarium speciaalzaak twee soorten lotus staan (met kleine en grote blaadjes)
Ik heb er al een aantal dingen over gelezen en vooral dat deze soort een gemakkelijke soort is, ondanks dat deze rood is.
Klopt dit? En waar moet ik nog meer op letten.

vis bestand:
1Betta
6Corydoras
1gup (een enkele en word herplaatst)

water waardes
30-April-20201-Mei-2020 WaWis
Nitriet: 0Nitriet: 0
Nitraat: 15Nitraat: 10
Ammoniak: 0 Ammoniak: j0
PH: 7,5PH: 8
KH: 7KH: 9
GH: 6GH: 7
Phosphate: 0PO4: 0

Ik zou hem het liefst vooraan op een steen willen zetten.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    95.8 KB · Weergaven: 133
Een lotus zet je niet op een steen, dan kan je beter voor Anubias oid kiezen.

Een Nymphaea haalt voeding uit de bodem. Die zet je dus in een redelijke laag substraat met veel klei(bolletjes) om de bol en wortels heen. Een beetje licht erbij en hij gaat als een speer.

De meeste mensen houden de plant kort, zodat de plant alleen onderwaterbladeren maakt. Ik laat ze zelf altijd naar de oppervlakte groeien. Geeft een mooi beeld. Daar moet je dan wel een groot oppervlak voor hebben.

Ik hield ze juist kort maar ja dat is ieder zn keus en ze hebben inderdaad voeding bij de wortels nodig.

Een lotus zet je niet op een steen, dan kan je beter voor Anubias oid kiezen.

Een Nymphaea haalt voeding uit de bodem. Die zet je dus in een redelijke laag substraat met veel klei(bolletjes) om de bol en wortels heen. Een beetje licht erbij en hij gaat als een speer.

De meeste mensen houden de plant kort, zodat de plant alleen onderwaterbladeren maakt. Ik laat ze zelf altijd naar de oppervlakte groeien. Geeft een mooi beeld. Daar moet je dan wel een groot oppervlak voor hebben.
dank je wel!
Oh. Mij werd verteld dat ze juist niet in de bodem mochten en het best ergens op gebonden zoals de Anubias. Deze heb ik verschillende soorten van en ze zitten op steen of op houd gebonden.
Qua opervlakte valt er weinig uit te halen hier net een 80er aquarium. Dacht er zelf aan om hem tot in het midden te laten groeien

De Nymphaea groeit uit een bol, deze plant je bij voorkeur 2/3 in de bodem met de tips hierboven.
Qua opervlakte valt er weinig uit te halen hier net een 80er aquarium. Dacht er zelf aan om hem tot in het midden te laten groeien
Zo groot worden ze ook weer niet het is een solitaire plant welke bladeren heeft van max 5/7 cm dus 10/14 in de rondte, in het begin gaan ze naar boven groeien, maar door te snoeien blijft hij op den duur laag en is een sieraad voor je bak.
Laten door groeien kan ook maar dat is een eigen keuze natuurlijk.

Zo groot worden ze ook weer niet het is een solitaire plant welke bladeren heeft van max 5/7 cm dus 10/14 in de rondte, in het begin gaan ze naar boven groeien, maar door te snoeien blijft hij op den duur laag en is een sieraad voor je bak.
Laten door groeien kan ook maar dat is een eigen keuze natuurlijk.

Het zal je verbazen hoe groot ze worden als je ze naar het wateroppervlak laat groeien. Een oppervlak van 100x80, er kwam geen licht meer doorheen.

Bedankt voor jullie reacties.ik ga het toch proberen?
Van alle planten die er in gekomen zijn, zijn er 2 gesneuveld.
1 door illegale slakken
1 door de Betta (hij trok deze elke keer uit elkaar)

Het zal je verbazen hoe groot ze worden als je ze naar het wateroppervlak laat groeien. Een oppervlak van 100x80, er kwam geen licht meer doorheen.
Doorgroeiend wel ja, daar krijgen ze ook het meeste licht.

Een lotus moete je plagen door bladeren met te lange stelen te verwijderen. Zorg wel dat er in ieder geval drie bladeren minimaal aan de plant blijven. Je zult tot zien dat de plant compact gaat groeien en daarnaast uitlopers gaat vormen met nieuwe jonge plantjes. Kleibolletjes bij de wortels zijn belangrijk bij deze plant.

Een lotus moete je plagen door bladeren met te lange stelen te verwijderen. Zorg wel dat er in ieder geval drie bladeren minimaal aan de plant blijven. Je zult tot zien dat de plant compact gaat groeien en daarnaast uitlopers gaat vormen met nieuwe jonge plantjes. Kleibolletjes bij de wortels zijn belangrijk bij deze plant.
Dank je wel!
staat op de lijst?

"...water waardes
30-April-20201-Mei-2020 WaWis
Nitriet: 0Nitriet: 0
Nitraat: 15Nitraat: 10
Ammoniak: 0Ammoniak: j0
PH: 7,5PH: 8
KH: 7KH: 9
GH: 6GH: 7
Phosphate: 0PO4: 0
..."
Ik vroeg mij af wat er tussen 30 april en 1 mei gedaan is. De nitraat waarde is met 5 mg/l gezakt maar de KH is met 2 gestegen. De GH is met 1 dGH gestegen. Daarnaast geven deze resultaten aan dat er geen fosfaat in je water is. Een juiste balans tussen nitraat en fosfaat is van belang voor een goede plantengroei en een bak zonder algen.
Heb je tussen 30 april en 1 mei een waterwissel gedaan? En heb je verder dingen toegevoegd aan het water? Ik ben erg benieuwd hoe deze veranderingen tot stand zijn gekomen.

En tot slot vraag ik mij af op welke manier je de waterwaardes hebt gemeten. Is dit met druppeltesten gedaan of met een teststrip waar je met een strip meerdere waardes kunt achterhalen? De laatste manier van meten is vrij inaccuraat en eigenlijk onbruikbaar.

Ik vroeg mij af wat er tussen 30 april en 1 mei gedaan is. De nitraat waarde is met 5 mg/l gezakt maar de KH is met 2 gestegen. De GH is met 1 dGH gestegen. Daarnaast geven deze resultaten aan dat er geen fosfaat in je water is. Een juiste balans tussen nitraat en fosfaat is van belang voor een goede plantengroei en een bak zonder algen.
Heb je tussen 30 april en 1 mei een waterwissel gedaan? En heb je verder dingen toegevoegd aan het water? Ik ben erg benieuwd hoe deze veranderingen tot stand zijn gekomen.

En tot slot vraag ik mij af op welke manier je de waterwaardes hebt gemeten. Is dit met druppeltesten gedaan of met een teststrip waar je met een strip meerdere waardes kunt achterhalen? De laatste manier van meten is vrij inaccuraat en eigenlijk onbruikbaar.
Hoi hoi.
wij hebben een druppeltest lab in huis gehaald. En inderdaad hebben we een waterwissel gedaan 50% 1x per week.
de KH en GH is hier vaak het probleem dat die zinkt.
toegevoegd heb ik alleen de start bacterie
Verder doe ik dagelijks losse blaadjes verwijderen en eventueel om de zoveel tijd snoeien.
Ik hou nu elke keer een tabel bij voor nitraat,GH,KH,PH en Nitriet. Zodat ik het beter kan bij houden en omdat het me interesseert ?

oh. De test strips kreeg ik de kriebels van omdat die zo erg afwijken op de druppeltests in de aquarium speciaal zaak. Nu gebruiken wij dezelfde als hun. Het aquarium staat nu 10weken en sinds 5 weken de eerste visjes erin.

voor Phosphat ga ik mest stof/kleibolletjes halen. Een co2 systeem is me net iets te spannend.

Vergeet de Po4 / fosfaat niet.
Dagelijks? Deze wou ik 1x weeks doen.
Daarom had ik voor de wissel alles getest en daarna om te vergelijken.
De rest zou ik dagelijks willen doen.

Dagelijks testen heeft niet zo veel zin, beter om enkele uren na de waterwissel te testen en net voor de waterwissel, dan weet je wat je begin waarden zijn en de eindwaarden, dan heb je het verbruik van je bak.

Dagelijks testen heeft niet zo veel zin, beter om enkele uren na de waterwissel te testen en net voor de waterwissel, dan weet je wat je begin waarden zijn en de eindwaarden, dan heb je het verbruik van je bak.
Tussen de eerst en de tweede test zaten 12 uur.
2uur voor wissel getest. ?‍♀️ Hoop dat dit dan toch redelijk goed is. Of?
Je weet misschien nov met kh en gh probleem dus toch niet deze dagelijks in de gaten houden?
Heb altijd een vast moment van de dag om te testen.

Je mag testen zoveel als je wilt, maar dan meet je vaak moment opname en niet het verloop over een week waar je mogelijk meer data uit kan halen.

Je mag testen zoveel als je wilt, maar dan meet je vaak moment opname en niet het verloop over een week waar je mogelijk meer data uit kan halen.
wat zou jij adviseren met testen? 1x weeks of 2x. Ben nog te nieuw hier in :stom:

1x is zat, op de manier zoals ik het al weergaf, planten reageren pas na minimaal 2 weken op veranderde waarden, steeds wisselen van waarden maakt onstabiliteit welke je juist niet wil, je Betta is van nature slechtere waarden gewend, niet voor niets dat ze veelal boven water adem halen.
Stabiliteit is het punt waar je nu voor moet gaan, dus steeds in de paar weken 1 ding bijstellen en de reactie zien, anders weet je met meerdere veranderingen nog niet welke de juiste was.

Wat mij opvalt is dat de Lotus het ook fijn vind als ik sporenmix toevoeg. Als ik laks ben zie ik dat aan de kwaliteit van de bladen. En ik doe ook een kleibolletje bij de wortels, zoals al door velen geschreven. Ik vind het een redelijk makkelijke plant en als je er een paar in een groepje zet wordt het geheel alleen maar mooier en kan je af en toe ook een paar bladeren weghalen die te groot worden. Dat groepje hoef je niet te kopen, dat komt vanzelf als je hem goed verzorgt. Ik laat ze wat hoger groeien en dan krijg je als de plant wat “ouder“ wordt een mooi groot blad met een dikke steel. Ik heb rode en groene door elkaar staan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan